Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Rapid 1,2 MPI: Tříválcové jízdní dojmy

12. 10. 2012 • 04:04
43
549
Zobrazit náhledy (43)
Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid
Už víme, jak jezdí Škoda Rapid se základním motorem – tříválcovým 1,2 MPI.

Přímo na testovacím polygonu Husí Lhota-Úhelnice se Škoda pochlubila nejkontroverznější letošní novinkou: 4,5metrovým Rapidem s tříválcovým motorem 1,2 MPI o výkonu 55 kW. Bude to stačit? K posouzení byla připravena 3 kilometry rovná plocha a referenční vůz – Fabia Combi 1,2 HTP o výkonu 51 kW.

Škoda investovala velké úsilí do zlepšení chodu motoru. Některé změny (odlehčení klikového hřídele, modifikovaný rozvodový řetěz) byly zavedeny do výroby už dříve, jiné jsou nové či specifické přímo pro Rapid.

Mezi úplné novinky patří vylepšený asistent rozjezdu, který vyhlazuje nástup točivého momentu při pouštění spojky (a to i za jízdy při řazení). Stejná modifikace vyhladila reakce motoru při náhlém sešlápnutí nebo puštění plynového pedálu.

Klidný chod na místě zajišťuje kromě vyvažovacího hřídele i zvýšení volnoběžných otáček. Mají hodnotu 840 min-1 (se zapnutou klimatizací 940 min-1) , pro srovnání je to o sto otáček víc, než dosahuje atmosférický čtyřválec 1,4 ze stejné konstrukční rodiny. Vylepšené řízení volnoběhu zmenšuje výkyvy při změnách odběru elektrické energie (spuštění klimatizace, stahování oken apod.).

Pro zajímavost, řídící jednotka tohoto nejjednoduššího motoru v nabídce Škoda Auto pracuje s 9460 proměnnými a manuál k ní má téměř 11 tisíc stránek. Z toho ale desetina připadá jen na řízení volnoběhu.

Další úpravy se zaměřují na splnění nové, mírně zpřísněné emisní normy Euro 5J. A došlo i na mechanické změny: úpravy sání a výfuku stojí za zvýšením výkonu o 4 kW na výsledných 55 kW. To je nakonec pro běžného zákazníka nezřejmější rozdíl proti tříválcovému motoru ve Fabii.

Jízda s tříválcem

S nastartováním a rozjezdem se okamžitě naplňují výše popsané sliby konstruktérů, které zazněly na technickém školení. Práce se spojkou je nenáročná a motor se vzhledem ke kategorii benzinových tříválců chová mimořádně kultivovaně.

Akcelerace určitě neoslní svou hbitostí, ale v rámci možností není údaj 0-100 km/h za 13,9 sekundy rozhodně špatný. Nakonec Fiat Linea se čtyřválcem 1,4/57 kW to zvládá za 14,6 s a Chevrolet Aveo 1,2/51 kW za 14,3 s.

Dynamika je pro běžné použití postačující, úlohu základního pohonu tříválec nejspíš splní se ctí. Navíc je v záloze přeplňovaný čtyřválec 1,2 TSI/63 kW, který je dražší jen o deset tisíc korun. Škoda pochopitelně počítá s větším zájmem českých zákazníků o silnější z motorů. Přesná čísla neznáme, ale podle našich informací se na západ od českých hranic počítá jen s jednoprocentním podílem tříválce v produktovém mixu.

skoda rapid jizdnidojmy novemodely skoda rapid jizdnidojmy novemodely

Srovnání s Fabií

A jak si tedy vede motor 1,2 MPI/55 kW proti 1,2 HTP/51 kW? Základní charakteristiky, kromě maximálního výkonu, jsou stejné: pětistupňová převodovka a točivý moment 112 Nm. Pravda liší se otáčky maxima, ale hodnota točivého momentu je ve skutečnosti od tří do čtyř tisíc téměř konstantní.

Rapid ale působí v běžných rychlostech živěji, přestože hmotnost auta je ve srovnání s Fabií Combi prakticky stejná. Vysvětlení je jednoduché: Rapid má kratší nízké převody, takže se rozeběhne ochotněji než Fabia, která jde do otáček pomaleji. Celkové zpřevodování je ale shodné, obě auta točí na pětku při 100 km/h 2800 min-1. Dálničních 130, kterými ale málokterý tříválec dlouhodobě jezdí, by proto analogicky mělo představovat necelých 3700 min-1.

Velkým překvapením pak je znatelně lepší odhlučnění Rapidu ve vyšších otáčkách, které se u takového motoru využívají podstatně častěji než u silnějších čtyřválců.

Škoda - srovnání motorů
ModelRapidFabiaOctavia IOctavia IICitigo
Motor1,2 MPI1,2 HTP1,4 MPI1,4 MPI1,0 MPI
Počet válců/ventilů3/123/124/164/163/12
Zdvihový objem [cm3]1198119813901390999
Maximální výkon [kW/min-1]55/540051/540055/500059/500055/6200
Maximální toč. moment [Nm/min-1]112/3750112/3000126/3800132/380095/3000
Pohotovostní hmotnost [kg]1 1401 0951 2301 255929
Maximální rychlost [km/h]175163171174171
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,914,915,314,313,2
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]6,15,56,86,44,7
Výkonová hmotnost [kg/kW]20,721,522,421,316,9

První test Škody Rapid 1,2 MPI najdete v příštím čísle Světa motorů, které bude v prodeji od pondělí 15. 10.

Související články

Témata
17. 10. 2012 16:05
Re: Rapid má sloužit, ne závodit
Je. ;-)
17. 10. 2012 13:25
Re: Rapid má sloužit, ne závodit
jj,už ho vidím jak táhne karavan... :-)
17. 10. 2012 13:21
to je bourák,proč tam není foto s černýma klikama a maličkým
c4 za 259.000,- v 1.6hdi 68kw...kam se hrabe nějaká skodofka..
Avatar - igi2
16. 10. 2012 16:17
Re: asistent rozjezdu
myslím že to bude fungovat jako u nové fiesty. Když dá řidič při rozjezdu málo plynu, tak si to prostě přidá samo, aby to nezdechlo.
16. 10. 2012 12:48
Re: Rapid má sloužit, ne závodit
Hádám, že celý ten příspěvek je ironie, protože tolik kravin na šesti řádcích, to se musí člověk vysloveně aktivně snažit. >:D

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku