Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 81 kW – Jak málo stačí

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 16. 8. 2017
31
387
Zobrazit náhledy (31)
Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Rapid
Zážehová paleta omlazeného Rapidu sází zejména na litrové tříválce. Po redakčním testu základní varianty přišlo na řadu silnější provedení s 81 kW.


Design, interiér


Nečekal bych, že to někdy řeknu, ale s Rapidem jsem byl po delší době rád za řízení docela „normálního“ auta. V posledních týdnech to totiž byla jedna exotika za druhou. Nejprve polykání čistě elektrických kilometrů v plug-in hybridní Toyotě Prius, následně soužití s tvrďáckým ďáblíkem Abarthem 595 Competizione. Tvrďáckým doslova, tuhost sedaček a podvozku mám v živé paměti ještě teď.

A aby toho nebylo málo, zkušenost s omlazeným mladoboleslavským modelem jsem nabyl hned dvojitou. Regulérnímu týdennímu testu předcházela krátká projížďka v absolutním základu aktualizované nabídky Rapidu – litrovým tříválcem vyladěným na 70 kW, jenž kooperoval s pětistupňovou manuální převodovkou. A dojmy jsem si odnášel poměrně skeptické. Komplexně vůz fungoval vcelku dobře, ale při dálniční jízdě byla skromnost jednotky mnohokrát znát.

Litrový tříválec byl usazen i v mnou testovaném voze, avšak v ostatním nezůstal kámen na kameni. Zelený Spaceback poskytoval výkon 81 kW a převodové ústrojí disponovalo šestým stupněm. A přesně tyhle dvě změny stačily k tomu, abych na výsledek downsizingového snažení Škody značně změnil názor. Ono to totiž vlastně docela dobře funguje…

Jemné ladění

Po vzhledové stránce si omlazení modelu vyžádalo jen několik drobných úprav, oproti předchůdci od sebe vozy rozeznáte až při velmi pečlivém zkoumání. Hlavním rozpoznávacím znamením jsou bi-xenony s LED denním svícením. V základní výbavě Active je nehledejte, tam se stále sází na klasické halogeny. Stupně Ambition a Style už jimi mohou být osazeny za příplatek 12.600 Kč, pro Monte Carlo a Scoutline jsou tato světla základem. Exteriér pak lze uzpůsobit ještě výběrem designu litých kol, Škoda v rámci modernizace přidala do nabídky šest nových vzhledů.

K drobným inovacím došlo také uvnitř. Lehce se pozměnily výdechy ventilace, drobné dekorace či ovládací panel klimatizace. Velkou pochvalu si zaslouží infotainment. Základ tvoří pětipalcová obrazovka se systémem Swing, která kromě jiného umí konektivitu se zařízeními Apple. Je k dispozici od výbavy Ambition výše a nic se za ni nepřiplácí. Vrcholem je pak infotainment Amundsen se 6,5“, za který se již připlácí 12.000 Kč (případně 17.800 Kč u stupně Ambition). Za tuto částku dostanete navigaci, Bluetooth připojení či online spojení se světem. Nadšený jsem byl zejména z reakcí a přesnosti dotykové plochy. Zatímco u jiných výrobců mám s displejem obdobné velikosti spíše negativní zkušenosti (tu byl nepřesný, jinde zase pomalý), v Rapidu fungoval výborně.


Při seznamování se s interiérem si všímám dvojice USB zdířek pro nabíjení mobilních zařízení vzadu, což je po omlazení také novinka. Ale nebojte, nezapomnělo se ani na posádku na předních místech, i když to tak na první pohled může vypadat. USB slot (a s ním i Aux in) je totiž elegantně schovaný mezi ovládacími prvky navigace a úložným prostorem na drobnosti.

skoda rapid testy nizsistredni skoda rapid testy nizsistredni
 

Trochu rozpačitý jsem z řešení tlačítek na volantu. Posuvné ovladače pro hlasitost či data o jízdě jsou přesná a na dotek příjemná. Horší je to s ostatními tlačítkovými prvky, jelikož od sebe nejsou nijak odděleny a tvoří je jeden kus plastu. Při stisknutí na straně jedné se ta druhá poměrně vychýlí a celé to pak působí lacině a kostrbatě.

Se svým vzrůstem si za volantem dělám pohodlí celkem snadno a ještě mi zbývá dostatek místa pro sebe samého vzadu. O něco vyšší kolega Honza měl ale během nedávného testu Rapidu s hledáním ideální polohy značné problémy. Interiér působí vzdušně a je zde dostatek světla, čemuž napomáhá zejména panoramatická střecha. Lze ji mít za příplatek 17.000 Kč pro Ambition, případně výbavu Style za 18.000 Kč v paketu Emotion (kromě střechy obsahuje prodloužené sklo pátých dveří, černě lakovaný spoiler a vnější zrcátka či zadní zatmavené svítilny).

A ještě jeden ryze subjektivní dojem – tahle zelená barva Škodovkám prostě sluší! V kombinaci s černě lakovanými detaily jde o skutečně pohledný kousek. Troufám si tvrdit, že ze všech dostupných barevných kombinací je Rapid v této nejhezčí.

Motor, jízdní vlastnosti


Zatímco před modernizací tvořila základ motorové nabídky Rapidu dvanáctistovka o 66, případně 81 kilowattech, dnes je vše jinak. Motor 1.2 TSI z ceníku modelu zcela zmizel a jeho nástupcem se stal litrový tříválec.

Litrový tříválec. Říct cokoliv pozitivního o takovém motoru před kovaným petrolheadem je jako jít s rudým hadrem na býka. Jenže proč jej nepochválit, když zkrátka funguje, a navíc uspokojí i náročnějšího uživatele?

Připomeňme, že základní litr v omlazeném Rapidu poskytuje výkon 70 kW. Na rozdíl od testovaného kousku lze slabší motorizaci párovat s automatickou převodovkou, pro silnějších 81 kW je k dispozici pouze manuál, avšak šestistupňový. Pro zájemce o klasické řazení je to nejsilnější zážehová možnost. Ano, v nabídce je sice ještě 1.4 TSI s 91 kW, avšak takový motor sází výhradně na převodovku automatickou.

Škoda Rapid Spaceback - Srovnání parametrů litrových tříválců
Motor 1.0 TSI (70 kW) 1.0 TSI (81 kW)
Počet válců 3 3
Výkon/otáčky [kW/min-1] 70/5000–5500 81/5000–5500
Maximální točivý moment/otáčky [Nm/min-1] 160/1500–3500 200/2000–3500
Maximální rychlost [km/h] 187 200
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11 9,8
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 4,5 4,6
Převodovka 5M, 7A 6M
Převodové stupně I-3,77, II-1,96, III-1,28, IV-0,93, V-0,74, Z-3,18 I-3,77, II-2,27, III-1,53, IV-1,12, V-1,18, VI-0,95, VII-0,80, Z-4,17
Cena od [Kč] 299.900 316.900

První indikace „tříválce“ pod kapotou přichází vlastně až po prvním opravdu hbitém zrychlení. Akustika napovídá, že takovým stylem jízdy se auto bude spíše trápit, není to totiž žádný sportovec. Na druhou stranu je jednotka při „normální“ jízdě až překvapivě kultivovaná a v kabině velmi dobře odhlučněná. I s vyšším výkonem bude nejvíce vděčná za řidiče pohodáře, kterému se na oplátku odvděčí třeba sympatickou jízdou po dálnici. Tu totiž silnějšímu litru značně ulehčuje možnost zařazení šestky. Motor v tu chvíli není vytočený do zbytečně vysokých otáček a ještě zvládá jet úsporně.

skoda rapid testy nizsistredni skoda rapid testy nizsistredni
 

S litrem pod kapotou se vám častá práce s pákou převodovky nevyhne, je dobré se držet v pásmu do nějakých 3500 otáček. Ale na druhou stranu se s ní skvěle kooperuje, dráhy jsou poměrně krátké a řazení přesné.

Co to sviští?

Oproti základu je sympatičtější i jízdní projev. Auto se lépe zvedá z nízkých otáček, síla nastupuje kolem 1500 a pokračovat lze klidně až na pět tisíc. Díky hbitějšímu pružnému zrychlení pak předjíždění se silnějším motorem není takovým utrpením.

Zatímco jednotka vás v kabině výrazně rušit nebude, jiné doprovodné zvuky ano. Hovořím hlavně o svištění v oblasti předních sloupků a okének. Při stoupání na dálniční rychlost jsem se dokonce musel přesvědčit, jestli jsou okna zavřena „na doraz“. Byla.

Pohodová bude pro řidiče i jízda po tuzemských cestách. Výmoly na českých silnicích tlumí se zanedbatelnými reakcemi, navíc dobře drží v zatáčkách.

skoda rapid testy nizsistredni skoda rapid testy nizsistredni
 

Pozitivní je spotřeba paliva. Když se na ni zaměříte a uzpůsobíte úspoře styl jízdy, budete na českých okreskách balancovat na hranici kolem pěti litrů na sto kilometrů. Běžnou jízdou na stejně profilovaných trasách se bez výraznější snahy dostanete lehce nad pět dostanete, ve městě a po dálnici je to pak o zhruba litr více. A když vezmeme v potaz, že do nádrže se vejde 55 litrů paliva, tankování vás čeká zhruba každých tisíc kilometrů. A to je velmi slušná porce.

Závěr


Po týdnu soužití s modernizovaným Rapidem (hlavně jeho novým motorem) jsem byl rád, že jsem na něj nezanevřel jenom kvůli malému motoru. Litrový tříválec pod kapotou totiž dává smysl, volba mezi jednotlivými výkonovými variantami už je ale hodně o tom, kde a jak s ním budete jezdit.

Základní variantu si představuji především jako městského společníka pro mladé či naopak starší dvojice. Takové, které jej využijí zejména ve městě, případně s vozem co druhý víkend zavítají do vedlejšího kraje na návštěvu příbuzenstva.


Za sedmnáctitisícový příplatek už ale dostáváte motor s mnohem vyššími ambicemi. A během testu mě přesvědčil, že může být pracantem nejen pro zmiňované páry, ale třeba i rodinu s malými dětmi. Nezalekne se ani dlouhých dálničních cest, na kterých šestý převodový stupeň uleví nejen motoru samotnému, ale i vaší peněžence.

skoda rapid testy nizsistredni skoda rapid testy nizsistredni
 

Nejlevnější verze modelu299.900 Kč (1.0 TSI Active/70 kW)
Základ s testovaným motorem316.900 Kč (1.0 TSI Active/81 kW)
Testovaný vůz bez příplatků366.900 Kč (1.0 TSI Style/81 kW)
Testovaný vůz s výbavou495.500 Kč (1.0 TSI Style/81 kW)

Plusy

  • Pořizovací cena
  • Kvalitní infotainment
  • Prostorný interiér
  • Nízká spotřeba

Minusy

  • Pouze manuál
  • Rušivé zvuky u těsnění bočních oken

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Témata
Škoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 81 kW
Cena základní sestavy 366 900 Kč
Výbava základní sestavy Zpětná zrcátka el. nastavitelná, vyhřívaná, výškově stavitelné opěrky hlavy předních sedadel, automatická klimatizace Climatronic, elektrické ovládání oken s vyhřívanými tryskami ostřikovače skla, vyhřívání předních sedadel s oddělenou regulací, zadní sedadlo nedělené, zadní opěradlo s loketní opěrou dělené a sklopné, klíček s dálkovým ovládáním zamykání vozu, Start/Stop systém s stěrač zadního okna s ostřikovačem a cyklovačem, zabezpečovací systém pro zavazadla, zatmavené mlhové světlomety s CORNER funkcí, elektronický stabilizační program, intervalový spínač stěračů se světelný/dešťovým, 12 V zásuvka v zavazadlovém prostoru, deštník a další… Kč
Cena testované sestavy 495 500 Kč
Výbava testované sestavy Kola z lehké slitiny Vigo 7J x 16“, černá (2.200 Kč), ocelové rezervní kolo (neplnohodnotné), zvedák vozu, klíč na kola (1.600 Kč), výsuvné integrované ostřikovače světlometů (3.600 Kč), Simply Clever paket (1.400 Kč), malý kožený paket se sportovním volantem a multifunkcí (rádio a telefon) (2.200 Kč), Emotion paket (18.000 Kč), Light and Rain Assist a Auto Light Assist (3.500 Kč), Infotainment Amundsen 6,5“ s navigací pro panoramatickou střechu (12.000 Kč), Paket Style Comfort (20.000 Kč), Paket Style Plus (14.000 Kč), Care Connect 3 roky + Infotainment Online 1 rok (7.900 Kč), Asistent rozjezdu do kopce (2.000 Kč), SmartLink+ (3.500 Kč), Front Assist s funkcí nouzové brzdy (9.000 Kč), signalizace při parkování vpředu a vzadu (8.000 Kč), 2x USB vzadu (1.000 Kč), potah podlahy zavazadlového prostoru (1.300 Kč), asistent rozpoznání únavy (1.500 Kč), nouzové volání (0 Kč), digitální radiopříjem (3.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 2000 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 198
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 4 / 4.6
Emise CO2: 106
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 415 / 1381
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1165 / 460
Rozměr pneu: 215/45 R16
Škoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 81 kW
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4304
b) šířka (mm): 1706
c) výška (mm): 1459
d) rozvor (mm): 2602
e) rozchod vpředu (mm): 1463
f) rozchod vzadu (mm): 1500
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 750 / 1010
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 655 / 875
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 440
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650

Diskuse: Přidat názor

Rapid
mikesh
| 7. 9. 2017
No když sis tak ukázkově naběhnul na vidle, máš to mít :-)

[odkaz]
[odkaz]

Po tomhle už si od Fordu nekoupíš ani ventilek pokud nejsi úplný pokrytec - namátkou puštění do výroby a prodej aut o kterých věděli že vybouchnou při nárazu zezadu, vypouštění toxického odpadu, kolabující převodovky, kolabující motory (typicky při max zátěži, tj. při předjíždení), a světe div, se emisní skandál >:D No fuj... ;-) A těch soudů co měl na krku...

No a když se dívám na emise EURO 6 v realnem provozu, Focus a Mondeo na tom je opravdu tragicky...
[odkaz]
Tak hlavně že jsou křišťálově čistí, viď? V realu vypousteji jeste vic nez VW.
19.000 EUR za Rapid 1.0 TSI?
rado driver
| 30. 8. 2017
19.000 EUR za Rapid 1.0 TSI?
:-O :-O :-O
Rapid
DonVito
| 29. 8. 2017
No tyhle dva odkazy moji duveru ve Ford rozhodne neoslabi ;-)

Jestli tohle davas na uroven nespoctu kriminalnich cinu VW, tak chapu, ze je ti jedno, cemu duveruju :-)

Na zaver pridavam par odkazu a citaci z jednoho z odkazu:
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]

Citace:
"Volkswagen tímto trestným činem, který způsobil vážnou sociální a ekonomickou újmu, podkopal svou důvěryhodnost globální značky," uvedl v dnešním sdělení soud.

Zkus neco takoveho najit o Fordu, nebo o jakekoliv jine znacce.

Preju ti mnoho spokojenych kilometru v TSI Mikesi :-)
Rapid
mikesh
| 26. 8. 2017
Argumentuješ verzí TSI z roku 2005, neco novějšího bys neměl? >:D Nebo myslíš že se bude dávat do Rapidu dvoulitr z audi?

Projel jsem Rapid obě verze, predchozí mondeo, ve focusu jsem se jen vezl.

Čemu důvěřuješ mi je fakt jedno, s dieselem mají průšvih všichni, dsg měli v době kdy ve fordu ani nevedeli co to je...

[odkaz]
[odkaz]

Ty jo, jak muzes duverovat vyrobci ktery ma takove problemy ;-)

Ta důvěra... :-)
Rapid
DonVito
| 24. 8. 2017
Ano chapes to spravne. Nejel jsem ani Rapid ani Focus. Vysvetloval jsem ti na zaklade ceho jsem si vytvoril nazor.

Ja tady diskutuji pod spoustou clanku o mnoha autech a nejsem mot. novinar abych projizdel vsechny. Se skodovkou mam bohate zkusenosti predevsim s O2 a O3.

Co jsi projel ty, krome papirovych udaju :-) ?

S tvym zaverem (tvou posledni vetou, krome toho priplatku..) by se dalo souhlasit :yes:

K hodnoceni Ford 1.6:
[odkaz]

1.6 TI VCT is pretty reliable and more fun to drive instead of simple 1.6 liters Duratec. But for fast driving lovers, there is a more actual choice of engine - Duratec HE 2.0 liter.

Hodnoceni 1.4tsi:
[odkaz]

VW-Audi 1.4 TSI TFSI Engine Problems and Reliability

1. Timing chain and tensioner noise. This is a very common issue of 1.4 TSI engine. The crackle in an engine is a symptom of the timing chain or its tensioner doesn't work correctly. One of them (or both) needs to be replaced as soon as possible.
2. A car doesn’t accelerate well. This can be a problem with Wastegate in the turbocharger.
3. VW-AUDI 1.4 TSI engines don’t warm up well and likes to eat motor oil. But it's not a serious problem. A good maintenance 1.4 TSI engine can run up to 200,000 miles with no damages or issues.

Tady ke spotrebe oleje TFSI:
[odkaz]

Jinak jsem rad, ze jsi optimista a tsi duverujes.

Za me napisu, ze tomuto koncernu uz neduveruji temer v nicem - to plati i o tsi.
A nesnaz se me presvedcovat o opaku, at nemusim uvadet odkazy o dieselgate, o problemech s dsg atd.
Duvera se neziska tak snadno..

Prijemny den Mikesi

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku