Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Slavný Jaguar XJ13 inspiroval nový Ecurie Ecosse LM69 a ten míří do výroby i na silnice

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Ecurie Ecosse LM69 rozvíjí historii, která se nikdy neodehrála, ale je přitom především pro příznivce značky Jaguar velmi atraktivní. Novinka totiž naznačuje směr vývoje závodního vozu Jaguar XJ13, k němuž však v šedesátých letech nedošlo.

Jaguar XJ13 se proslavil především jako nešťastný projekt závodního vozu s novým pětilitrovým dvanáctiválcem, který se kvůli změně pravidel nemohl nikdy postavit na start žádného závodu. Ecurie Ecosse je slavnou skotskou závodní stájí, mezi jejíž největší úspěchy patří vítězství v závodě 24 hodin Le Mans z let 1956 a 1957 s vozy Jaguar D-Type.

Možnost využití potenciál modelu XJ13, jenž byl mimochodem prvním vozem značky Jaguar s motorem před zadní nápravou, na závodních tratích tým Ecurie Ecosse nikdy nedostal, ale co kdyby se historie vyvíjela jinak?

Ecurie Ecosse LM69 má být odpovědí na tuto otázku a má rozvíjet alternativní historii, v níž zástupci skotské závodní stáje navštěvují v roce 1967 automobilku Jaguar a po uzavření dohody se mohou pustit do dvouletého projektu dalšího rozvoje modelu XJ13. V roce 1969 se pak tento vůz podrobený dalšímu vývoji postaví na start 24 hodin Le Mans a svede souboj s tehdejší špičkou v podobě zástupců značek Ford, Ferrari a Porsche.

Zda mohl dále vyvíjený Jaguar XJ13 v Le Mans na konci šedesátých let uspět a překonat tehdy dominující Ford GT40 se již nikdy nedozvíme, ale Ecurie Ecosse LM69 dává jasnou odpověď na to, jak tento vůz mohl v roce 1969 vypadat s dále propracovanou aerodynamikou své karoserie.

Ecurie Ecosse LM69 skutečně přímo vychází z konstrukce modelu XJ13 a při jeho vývoji byly využity jen postupy a materiály, které byly dostupné na konci šedesátých let dvacátého století. Výsledkem je vůz, který se od původního XJ13 liší novou přídí s aerodynamickými plochami, pevnou střechou a delší zádí s přítlačným křídlem. Srdcem LM69 je ovšem stejně jako u originálu vidlicový dvanáctiválec značky Jaguar.

Ecurie Ecosse prozatím nezmiňuje technické specifikace LM69, ale není pochyb o tom, že budou na podobné a lepší úrovni než u původního XJ13. Slavná skotská závodní stáj naopak již potvrdila, že vyrobí celkem 25 vozů LM69, u nichž mají mít jejich budoucí majitelé možnost výběru z objemu motoru 5,0 nebo 7,3 l. Každý automobil má být vyroben v souladu s požadavky na homologaci FIA z roku 1969, ale rovněž má být možné legální používání LM69 v běžném silničním provozu.

Jaguar XJ13 se představil v roce 1966 a vedle svého vzhledu ohromoval především vidlicovým dvanáctiválcem o objemu 5,0 litru se čtyřmi vačkovými hřídeli. Prototyp byl navržen pro účast v závodech jako je 24 hodin Le Mans, ale pro změnu v pravidlech se nikdy nepostavil na start.

Do historie se tento prototyp zapsal v březnu roku 1967, když na zkušebním okruhu MIRA v Lindley dosáhl průměrné rychlosti přes 260 km/h. Tento výkon dokázal překonat až o 32 let později McLaren F1.

Tragickým se pro XJ13 stal 20. leden roku 1971, kdy byl kvůli vadné pneumatice poškozen na okruhu MIRA při natáčení propagačního snímku k uvedení prvního sériového dvanáctiválce pod kapotou modelu E-Type. Nabouraný prototyp nebyl naštěstí zničen, ale uložen. Po letech se dočkal renovace a je stále ve vlastnictví značky Jaguar.

Zdroj: Ecurie Cars Ltd.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Doporučujeme