Slavný Jaguar XJ13 inspiroval nový Ecurie Ecosse LM69 a ten míří do výroby i na silnice
Ecurie Ecosse LM69 rozvíjí historii, která se nikdy neodehrála, ale je přitom především pro příznivce značky Jaguar velmi atraktivní. Novinka totiž naznačuje směr vývoje závodního vozu Jaguar XJ13, k němuž však v šedesátých letech nedošlo.
Jaguar XJ13 se proslavil především jako nešťastný projekt závodního vozu s novým pětilitrovým dvanáctiválcem, který se kvůli změně pravidel nemohl nikdy postavit na start žádného závodu. Ecurie Ecosse je slavnou skotskou závodní stájí, mezi jejíž největší úspěchy patří vítězství v závodě 24 hodin Le Mans z let 1956 a 1957 s vozy Jaguar D-Type.
Možnost využití potenciál modelu XJ13, jenž byl mimochodem prvním vozem značky Jaguar s motorem před zadní nápravou, na závodních tratích tým Ecurie Ecosse nikdy nedostal, ale co kdyby se historie vyvíjela jinak?
Ecurie Ecosse LM69 má být odpovědí na tuto otázku a má rozvíjet alternativní historii, v níž zástupci skotské závodní stáje navštěvují v roce 1967 automobilku Jaguar a po uzavření dohody se mohou pustit do dvouletého projektu dalšího rozvoje modelu XJ13. V roce 1969 se pak tento vůz podrobený dalšímu vývoji postaví na start 24 hodin Le Mans a svede souboj s tehdejší špičkou v podobě zástupců značek Ford, Ferrari a Porsche.
Zda mohl dále vyvíjený Jaguar XJ13 v Le Mans na konci šedesátých let uspět a překonat tehdy dominující Ford GT40 se již nikdy nedozvíme, ale Ecurie Ecosse LM69 dává jasnou odpověď na to, jak tento vůz mohl v roce 1969 vypadat s dále propracovanou aerodynamikou své karoserie.
Ecurie Ecosse LM69 skutečně přímo vychází z konstrukce modelu XJ13 a při jeho vývoji byly využity jen postupy a materiály, které byly dostupné na konci šedesátých let dvacátého století. Výsledkem je vůz, který se od původního XJ13 liší novou přídí s aerodynamickými plochami, pevnou střechou a delší zádí s přítlačným křídlem. Srdcem LM69 je ovšem stejně jako u originálu vidlicový dvanáctiválec značky Jaguar.
Ecurie Ecosse prozatím nezmiňuje technické specifikace LM69, ale není pochyb o tom, že budou na podobné a lepší úrovni než u původního XJ13. Slavná skotská závodní stáj naopak již potvrdila, že vyrobí celkem 25 vozů LM69, u nichž mají mít jejich budoucí majitelé možnost výběru z objemu motoru 5,0 nebo 7,3 l. Každý automobil má být vyroben v souladu s požadavky na homologaci FIA z roku 1969, ale rovněž má být možné legální používání LM69 v běžném silničním provozu.
Jaguar XJ13 se představil v roce 1966 a vedle svého vzhledu ohromoval především vidlicovým dvanáctiválcem o objemu 5,0 litru se čtyřmi vačkovými hřídeli. Prototyp byl navržen pro účast v závodech jako je 24 hodin Le Mans, ale pro změnu v pravidlech se nikdy nepostavil na start.
Do historie se tento prototyp zapsal v březnu roku 1967, když na zkušebním okruhu MIRA v Lindley dosáhl průměrné rychlosti přes 260 km/h. Tento výkon dokázal překonat až o 32 let později McLaren F1.
Tragickým se pro XJ13 stal 20. leden roku 1971, kdy byl kvůli vadné pneumatice poškozen na okruhu MIRA při natáčení propagačního snímku k uvedení prvního sériového dvanáctiválce pod kapotou modelu E-Type. Nabouraný prototyp nebyl naštěstí zničen, ale uložen. Po letech se dočkal renovace a je stále ve vlastnictví značky Jaguar.
Zdroj: Ecurie Cars Ltd.