Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Auta s batůžkem budete v okolí Mladé Boleslavi potkávat běžně. Nelepte se na ně, a pokud řídíte velmi pomalý vůz, třeba Avii A30 plnou uhlí, pusťte je před sebe. Když v mimoměstské části musí jet pod padesát, může jim to překazit celé měření.
Škoda Auto používá mobilní zařízení pro měření emisí od americké fi rmy Sensors. Podobná dělá třeba i Horriba, MAHA či AVL. Cena je však vždy vysoká - minimálně čtyři miliony korun.
Analyzuje celý průtok výfukových plynů a stanovuje hmotnosti škodlivin. Zařízení, která známe ze stanic měření emisí před STK, odebírají jen vzorek a stanovují koncentrace škodlivin.
Zda už zbytečně nejede neplatnou zkoušku, se však nedozví – to vyleze až následně z vyhodnocovacího algoritmu.
10
Fotogalerie

Současné vznětové motory v praxi téměř neprodukují oxidy dusíku: Tvrdí to výsledky testu ADAC.

Nejmodernější vznětové motory v provozu vylučují mnohem méně emisí oxidu dusíku. Ukázaly to výsledky měření dle testu RDE u vybraných vozidel spolkem ADAC.

Na současné zbrojení zejména německé vlády proti autům se vznětovými motory tvrdě odpovídá domácí Německý automobilový klub ADAC. A předkládá důležitá fakta, opírající se o testy vybraných vozidel se vznětovými motory dle metodiky RDE (Real Driving Emission). RDE je nedílnou složkou nového homologačního měřícího cyklu WLTP. Platí od 1. září 2017 pro nová auta, respektive od září letošního roku pro všechna auta.

Stávající metodika RDE pracuje s faktorem konformity 2,1. To znamená, že vozidlo může produkovat 2,5 krát větší množství oxidů dusíku během testu RDE než je povoleno. Současná legislativa požaduje maximálně 80 mg/km, což při vynásobení zmíněným faktorem konformity vychází na 168 mg/km. Právě tato hodnota platí pro současnou normu Euro 6d Temp. Od ledna 2020 ale začne platit pro nová auta snížený faktor konformity na 1,5. Pro všechna auta bude toto povinné od ledna 2021. To znamená, že nové auto bude smět produkovat maximálně 120 mg/km oxidu dusíku.

Měření emisí oxidu dusíku dle metodiky jízdního testu RDE v rámci homologace WLTP ale ukázalo, že testované automobily se dokonce i do připravované přísnější hranice 120 mg/km vejdou v některých případech až s neuvěřitelně velkou rezervou.

Třeba Mercedes-Benz C220d vykázal při testu ADAC 0 (slovy nula) mg/km NOx! U BMW 520d Touring pak technici naměřili pouhý 1 mg/km oxidů dusíku. I nejhorší Honda Civic 1.6 i-DTEC vykázala emise oxidu dusíku 101 mg/km. Tedy i tak hluboko pod současným stanoveným limitem a dokonce i pod připravovaným. Jak si testovaná vozidla se vznětovými motory vedla a jaké množství oxidu dusíku emitovala v rámci jízdního testu RDE uskutečněného organizací ADAC, ukazuje přiložená tabulka.

Výsledky měření ADAC produkce oxidu dusíku u vybraných vozidel se vznětovými motory dle metodiky RDE
VozidloMnožství NOx v mg/km dle RDE
Audi A8 50 TDI15
BMW 520d Steptronic5
BMW 520d Touring1
BMW X2 xDrive 20d23
Citroën Berlingo BlueHDi 1307
Honda Civic 1.6 i-DTEC101
Kia Ceed 1.6 CRDi22
Mercedes-Benz A 180 d40
Mercedes-Benz C 220 d0
Opel Astra 1.6 D1
Peugeot 308 SW BlueHDi 18030
Volvo XC60 D5 AWD56
VW Golf 1.6 TDI SCR14