Současné vznětové motory v praxi téměř neprodukují oxidy dusíku: Tvrdí to výsledky testu ADAC.
Na současné zbrojení zejména německé vlády proti autům se vznětovými motory tvrdě odpovídá domácí Německý automobilový klub ADAC. A předkládá důležitá fakta, opírající se o testy vybraných vozidel se vznětovými motory dle metodiky RDE (Real Driving Emission). RDE je nedílnou složkou nového homologačního měřícího cyklu WLTP. Platí od 1. září 2017 pro nová auta, respektive od září letošního roku pro všechna auta.
Stávající metodika RDE pracuje s faktorem konformity 2,1. To znamená, že vozidlo může produkovat 2,5 krát větší množství oxidů dusíku během testu RDE než je povoleno. Současná legislativa požaduje maximálně 80 mg/km, což při vynásobení zmíněným faktorem konformity vychází na 168 mg/km. Právě tato hodnota platí pro současnou normu Euro 6d Temp. Od ledna 2020 ale začne platit pro nová auta snížený faktor konformity na 1,5. Pro všechna auta bude toto povinné od ledna 2021. To znamená, že nové auto bude smět produkovat maximálně 120 mg/km oxidu dusíku.
Měření emisí oxidu dusíku dle metodiky jízdního testu RDE v rámci homologace WLTP ale ukázalo, že testované automobily se dokonce i do připravované přísnější hranice 120 mg/km vejdou v některých případech až s neuvěřitelně velkou rezervou.
Třeba Mercedes-Benz C220d vykázal při testu ADAC 0 (slovy nula) mg/km NOx! U BMW 520d Touring pak technici naměřili pouhý 1 mg/km oxidů dusíku. I nejhorší Honda Civic 1.6 i-DTEC vykázala emise oxidu dusíku 101 mg/km. Tedy i tak hluboko pod současným stanoveným limitem a dokonce i pod připravovaným. Jak si testovaná vozidla se vznětovými motory vedla a jaké množství oxidu dusíku emitovala v rámci jízdního testu RDE uskutečněného organizací ADAC, ukazuje přiložená tabulka.
Výsledky měření ADAC produkce oxidu dusíku u vybraných vozidel se vznětovými motory dle metodiky RDE | |
Vozidlo | Množství NOx v mg/km dle RDE |
Audi A8 50 TDI | 15 |
BMW 520d Steptronic | 5 |
BMW 520d Touring | 1 |
BMW X2 xDrive 20d | 23 |
Citroën Berlingo BlueHDi 130 | 7 |
Honda Civic 1.6 i-DTEC | 101 |
Kia Ceed 1.6 CRDi | 22 |
Mercedes-Benz A 180 d | 40 |
Mercedes-Benz C 220 d | 0 |
Opel Astra 1.6 D | 1 |
Peugeot 308 SW BlueHDi 180 | 30 |
Volvo XC60 D5 AWD | 56 |
VW Golf 1.6 TDI SCR | 14 |