Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Španělský automobilový průmysl roste i v době recese

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 24. 11. 2013 • 23:50
11
Zatímco většina evropského automobilového průmyslu je v katastrofálním stavu, montážní závody ve Španělsku navzdory ekonomické recesi zvyšují produkci, najíždějí na výrobu nových modelů a vytvářejí nová pracovní místa.

Odborníci však varují, že pokud si země chce udržet pozici druhého největšího výrobce automobilů v Evropě a porazit levnější konkurenty, jako je například Česká republika, musí zlepšit dopravní spojení a výrobci by měli i více investovat do výzkumu a vývoje.

Alespoň pro tuto chvíli je výhled příznivý. Dělníci největšího montážního závodu ve Španělsku žijí v jiném světě, než je za branami závodu, kde je jeden ze čtyř obyvatel nezaměstnaný a další se bojí o práci. V závodě Martorell nedaleko Barcelony, kde sídlí Seat, výroba loni vzrostla o sedm procent a zaměstnanci montují pět různých modelů.

Po šesti letech poklesu prodeje aut v Evropě a agresivním snižování cen automobilů se někteří středně velcí výrobci v regionu potýkají s problémy. Mezi nejvíce postižené patří PSA, který loni prodělal pět miliard eur (136,2 miliardy korun) a varoval, že pokud se poptávka neoživí, mohl by zavřít montážní závod na východě Francie.

Španělsko však prosperuje navzdory slabé domácí poptávce, protože drží nízko mzdové náklady a zaměřilo se na silnější evropské trhy. Největším vývozním trhem jsou Francie, Německo a Velká Británie.

Ve španělském automobilovém průmyslu vzniklo v prvním pololetí více než 2400 nových míst a zahraniční automobilky, jako je Ford či dokonce zmíněné PSA, tam spouštějí nové výrobní linky. Celkové investice v odvětví za poslední rok dosáhly 3,5 miliardy eur.

Míra nezaměstnanosti ve Španělsku se nyní pohybuje kolem 26 %. Odbory ve snaze chránit pracovní místa přijaly nabídku flexibilní pracovní doby a souhlasily se zmrazením růstu mezd. Přistoupily i na některá další opatření, která by ještě před pár lety byla nemyslitelná. V případě velkých objednávek dělníci pracují přes čas a vybírají si toto volno v době, kdy není práce. Noví zaměstnanci také dostávají za stejnou práci nižší mzdu než zaměstnanci, kteří pracují v závodě déle.

Průměrný plat dělníka montážního závodu ve Španělsku se pohybuje v rozmezí 1900 až 2000 eur (51.800 až 54.500 Kč), což je kolem evropského průměru a zhruba stejně jako v Itálii. Je však vyšší, než je průměrná mzda ve Španělsku.

Španělsko očekává, že se mu podaří získat nové zakázky i v příštích dvou letech. Do roku 2015 by kapacita výroby automobilových závodů měla být ve Španělsku využita na 85 procent, zatímco loni to bylo jenom 68 procent. Pro srovnání - v Itálii by se měla výroba do roku 2015 zvýšit pouze na 59 procent kapacity z loňských 48 %.

Závod ve městě Martorell nyní čeká, zda se Volkswagen rozhodne vyrábět nejnovější SUV Seat právě tam, nebo dá přednost závodu Škody Auto. V České republice jsou náklady na práci o polovinu nižší a navíc je to blíže Německu.

Náklady na práci ale činí jenom asi deset procent nákladů na výrobu vozu. Odborníci upozorňují, že Španělsku chybí lepší síť pro nákladní přepravu, což je velmi důležité pro zemi, která zhruba 90 procent své automobilové produkce vyváží. Většina vlád v minulosti spíše než nákladní dopravu kvůli cestovnímu ruchu upřednostňovala dopravu osobní.

Španělsko nemá žádnou automobilku, která by byla v domácích rukách. Jedinou značku Seat prodala vláda v roce 1986 Volkswagenu. Automobilový průmysl má však na celkovém hrubém domácím produktu země podíl deset procent a zaměstnává téměř devět procent celkové pracovní síly v zemi.

Související články

Témata
Avatar - šmoula nešika
25. 11. 2013 16:39
Re: Souhlas
Jasně, je třeba odlišit export že Španělska, prodeje celkem a prodeje Seatu. Jen jsem chtěl poukázat na fakt, že tyto přímky být rovnoběžné rozhodně nemusí.
25. 11. 2013 15:00
Re: Souhlas
řešíte jen Seat, ale španělský automobilový průmysl není jen Seat, stejně jako český není jen Škoda.
Avatar - šmoula nešika
24. 11. 2013 23:19
Re: Ale houby uměle si ohřejvají polívčičku
Tak ta palubka je malinko slabší, spíš jsem mluvil o ovládacích prvcích, kde beru v případě seatu drobnou unifikaci jako plus.
Tohle byla totiž docela bída: [odkaz]
Avatar - Ada je zase tady
24. 11. 2013 23:00
Španělsko není Francie
takže není divu ;-)
24. 11. 2013 22:58
Re: Ale houby uměle si ohřejvají polívčičku
každý to holt vidíme jinak, mně se na Leonu líbí vše kromě toho interiéru, konkrétně palubky. Vypadá jako inovovaná palubka z Favoritu :-(
Články odjinud