Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Spojení Hondy a Nissanu nemusí být konec. Vynutit se ho snaží Foxconn

Foxtron Model B
Foxtron Model B
Foxtron Model B
Foxtron Model B
38 Fotogalerie
Michal Dokoupil
Diskuze (3)

Plány o spojení Hondy a Nissanu před pár týdny vzaly oficiálně za své. O nějaké formě spolupráce ovšem obě automobilky i nadále jednají. Na pozadí se mezitím stále aktivněji pohybují Taiwanci z Foxconnu, kteří přes japonské značky chtějí proniknout do světa.

Poslední měsíce řeší automobilový svět osud automobilky Nissan a její pokusy o sblížení s Hondou. Nissanu jde doslova o přežití, o práci má v brzké době přijít přes 9000 lidí a výroba letos klesne o 20 %. V celém příběhu o spojení značek je vedle opomíjeného Mitsubishi (ve kterém Nissan vlastní 24 %) dlouho zapojená také firma Foxconn.

Ta je známá spíše z elektroniky jako výrobce produktů Apple. Do automobilového průmyslu se však už stihla zapojit také, dokonce první vlastní elektromobil pod lokální značkou Luxgen vyrábí, avšak pouze pro domácí trh.

Ve světové expanzi by zavedená značka Nissan jistě pomohla lépe. A tak se Foxconn od loňska zajímá o způsoby, jak se k Japoncům vnutit. Nissan místo nabídek z Taiwanu preferoval Hondu, z jejich námluv ovšem nakonec nic nebude. Mezitím se Nissanu začal vzdalovat i Renault, který rozšiřuje spolupráci s Geely. S tím už mimo jiné vlastní společný podnik Horse, který vyvíjí spalovací motory.

Foxconn tedy nabídl, že odkoupí od Francouzů jejich podíl. Renault přímo vlastní 18,7 % Nissanu, dalších 17,3 % spadá pod francouzský svěřenský fond, společná hodnota je kolem 3,5 miliard dolarů. Foxconn minulý týden potvrdil, že jedná s Renaultem o odkupu 15 % podílu, na který jsou vázana hlasovací práva v Nissanu. Zároveň ale údajně nemají Taiwanci v plánu Nissan zcela ovládnout a preferují spíše možnosti kooperace.

Kromě toho se ale Foxconn začal zajímat také o navázaní spolupráce s Hondou. Detaily nejsou známy, protože po problémech s předchozí investici do japonské firmy Sharp si Foxconn pečlivě hlídá úniky informací. Spoluprací s Hondou chce ale Foxconn údajně Japonce dotlačit k vytvoření nějaké formy společného podniku s Nissanem a Mitsubishi. Ten by se věnoval vývoji a výrobě elektromobilů a hybridů pro globální trhy pod všemi třemi zavedenými značkami.

Foxconn mezi tradiční automobilky nepřichází s prázdnými rukami. Jeho dceřiná společnost Foxtron už od roku 2020 vyvíjí vlastní elektromobily. Má na to společný podnik s největší taiwanskou automobilkou Yulon, která provozuje značku Luxgen. I zde je mimochodem provázání s Nissanem, Yulon má totiž s japonskou automobilkou vlastní společný podnik, který Nissany vyrábí pro taiwanský trh. Dříve navíc Yulon využíval techniku Nissanu v modelech vlastní značky.

Foxtron již vyvinul a představil devět elektrických modelů na vlastní platformě. Od roku 2024 má i 800V architekturu a ultrarychlé nabíjení. Do výroby se zatím dostal autobus Foxtron Model T, který je možné potkat v taiwanských městech, a také SUV Model C. Ten se na domácím trhu prodává jako Luxgen n7, jehož test jsme přinesli minulý rok.

Video placeholder
Luxgen n7: Řídili jsme první auto Foxconnu • Zdroj: auto.cz

Foxconn/Foxtron však nechce automobily prodávat pod vlastní značkou, místo toho se stejně jako u elektroniky zaměřuje na vývoj a výrobu pro zavedené partnery. Přesně v tom by taiwancům spolupráce s japonskými značkami hodila, Foxconn by jim totiž byl schopen dodat vlastní technologie nebo i celá auta. Foxtron Model B byl již představen i v Evropě, ze slibovaného prodeje pod zavedenou značku na našem kontinentu nakonec sešlo.

Získání technologií by pomohlo zejména Nissanu, který sice má vlastní hybridní systém, v elektromobilech ovšem zaspal. Je to možná trochu nepochopitelné, po tom, co právě Nissan stál za uvedením lithiových baterií do automobilů, a pozdější model Leaf byl dokonce nejprodávanějším elektromobilem světa.

Dnes však Nissan u svých produkčních elektromobilů využívá technologie vyvinuté spolu s Renaultem (Nissan Ariya a Nissan Townstar), Mitsubishi (Nissan Sakura), nebo Dongfengem (Nissan N7) a jeho vlastní platforma dožívá v zastaralých modelech Leaf a e-NV200.

Ještě hůře je na tom Mitsubishi, které dnes produkuje pouze elektrickou dodávku Minicab MiEV, využívající prastarou techniku modelu i-Miev, a také elektrický Kei car eK X EV ve spolupráci s Nissanem. Lépe je na tom pouze Honda, která má elektromobily vlastního vývoje, ale zároveň spolupracuje na jejich produkci s General Motors (Honda Prologue) a se Sony (značka Afeela).

Vstoupit do diskuze (3)