SsangYong Chairman W 2015: Státnický luxus z Jižní Koreje
SsangYong není jen výrobcem terénních vozů a SUV. Prestižní limuzíny Chairman se svého času prodávaly i v České republice, šlo o vozy s technickým základem v Mercedesu W124 a výbavou podobnou větší S-Klasse S-Klasse W140. Na jaře 2011 byl pod názvem Chairman H radikálně modernizován, ale produkce se podle některých zdrojů ještě téhož roku zastavila. V současnosti už každopádně tento model v nabídce výrobce chybí.
Luxusnější Chairman W také už jednou úpravami prošel, konkrétně na podzim 2011. Prestižní sedan s délkami 5,11 a 5,41 m vychází tvarově z konceptu WZ Sports Sedan (2007). Vnější kosmetické změny pro nadcházející modelový rok, který bude pro limuzínu v této podobě s největší pravděpodobností posledním, jsou minimální. Příď dostala do hlavních bixenonových světel nové diodové pásy pro denní svícení, měla je už dříve, ale LED bylo méně a nacházely se na spodní hraně. Také koncová světla i lampičky v interiéru vyznávají nyní kompletně tuto techniku. K nějakému radikálnějšímu omlazení vzhledu však nedošlo, nebyl zřejmě třeba. K dispozici budou rovněž nová devatenáctipalcová kola.
Nový Chairman W má kožené čalounění z vrcholné prodloužené varianty Summit i v nižších specifikacích, použité materiály se zlepšily komplexně. Dřevěné obklady jsou z vlašského ořechu, žádná imitace! Výbavu rozšířil větší informační systém s dotykovým displejem a přístupem na internet. Nabídka komfortních prvků je i tak rozsáhlá: bezklíčkový vstup a startování motoru tlačítkem, odvětrávané a vyhřívané sedačky s všestranným polohováním, čtyřzónová klimatizace, zadní kamera s otáčením o 360 stupňů, elektromotorky mají na starosti úplně všechno včetně dovírání dveří a víka zavazadelníku, dokonce i pedály jsou nastavitelné. Zadní pasažéři mohou využívat ve specifikaci VVIP svůj vlastní multimediální systém a ve verzi Summit dokonce minibar. Chairmany W se pyšní i dvojitými vrstvenými bočními skly, deseti airbagy. Elektrická parkovací brzda je u vozů této třídy dnes samozřejmostí.
Řadový šestiválec 2,8 l už se nenabízí, paleta verzí začíná agregátem XGI3200 s objemem 3,2 l (166 kW/320 N.m). Větší XGI3600 má, jak už jeho název napovídá, objem 3,6 l, 184 kW a 350 N.m. Vrcholem je XGI5000, pětilitrový vidlicový osmiválec s 225 kW a 460 N.m. Ten nelze překvapivě koupit s pohonem všech kol 4-Tronic, zatímco oba levnější modely ano. Chairman W je v základu limuzínou klasické koncepce. Systém „čtyřkolky“ je ekvivalentem 4Maticu od Mercedesu, výhradně montovaná sedmistupňová samočinná převodovka pochází také z Untertürkheimu. SsangYong spolupracoval s trojcípou hvězdou dlouhá léta, na její techniku vlastní práva. Vzhled limuzín od „Dvou draků“ se ostatně svými vzory nikdy nijak netajil, jen současný Chairman W už se jim dost vzdálil.