Stáčení tachometrů je problém i v Německu, ADAC viní automobilky
Německá policie tvrdí, že každé třetí auto v Německu má stočený tachometr. Na stáčení tachometrů upozorňuje také německý autoklub ADAC. Magazín Auto Bild i proto zjišťoval, jak stáčení tachometrů probíhá a jak je tento úkon složitý.
Redaktoři Auto Bildu na internetu vyhledali společnost zabývající se „opravou tachometrů a chip tuningu s profesionálním servisem“ a kontaktovali ji. Tachometr měl být přetočen na bílém Mercedesu-Benz třídy C, který má redakce magazínu zapůjčený na dlouhodobý test. Automobil byl pro tuto zkoušku ideální proto, že byl v zachovalém stavu, ale měl najeto skoro 225 tisíc kilometrů.
Zaměstnanec firmy zabývající se stáčením tachometrů se pouze zeptal na druh auta a rok výroby, poté si domluvil s redaktory schůzku. Na tu dorazil vybaven malým počítačem Digiprog, který společnosti podnikající v tomto oboru rády používají. Jedná se o legálně prodávané zařízení, které u našich západních sousedů stojí okolo 14 tisíc euro (cca 347 tisíc korun). Počítač sice je drahý, firmám v tomto oboru se ale vyplatí, investované peníze se jim rychle vrátí.
Pracovník se přes rozhraní umístěné v prostoru pro nohy řidiče připojil k systému auta a za několik minut měl bílý mercedes „najeto“ jen 84.739 km. Redaktoři za přetočení tachometru zaplatili 100 eur (cca 2.500 Kč), pokud by chtěli vymazat všechny elektronické stopy, přišlo by je to na pětinásobek této ceny.
Test Auto Bildu je tak důkazem, jak snadno je možné tachometr stočit. Jednoduchost celé operace kritizuje ADAC. Německý autoklub nabádá automobilky, aby tento problém řešily a možnost stočení tachometru znemožnily, nebo alespoň ztížily. Řešením (a relativně levným) je údajně speciální čip.
ADAC by také rád zavedl tvrdší tresty za stáčení tachometrů. Nyní se za tento čin v Německu uděluje maximálně odnětí svobody na jeden rok.
V České republice i nadále chybí zákonná úprava, která by účelovou manipulaci s tachometrem postihovala jako trestný čin. Existuje pouze paragraf trestného činu podvodu, ale v případě stáčení kilometrů je pouze malá šance na prokázání úmyslu obohatit se.
Stáčení tachometrů je velkým problémem z několika důvodů. Tratí na tom spotřebitelé, například ty britské stáčení tachometrů v roce 2010 stálo asi 580 milionů liber. Tvrdila to alespoň tehdejší zpráva britského Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Dalším problémem je bezpečnost. Může se totiž stát, že nový majitel vozu se stočenými kilometry, v domnění, že ještě nenastal okamžik některého servisního úkonu, tento úkon neprovede. Tato skutečnost ale může mít fatální následky. Například výměna rozvodového řemene nebo brzdové kapaliny má jasně stanovené servisní intervaly. Nedodržení těchto intervalů může vést k až poškození vozu, případně nehodě.
Laik stočený tachometr pozná jen velice těžko, přesto je možné alespoň laicky odhadnout skutečné stáří auta. Zájemci o ojeté vozidlo by si měli všímat ošoupaných sedaček, ohmataného volantu a řadicí páky, popřípadě sešlapaných pedálů.