Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stáčení tachometrů je problém i v Německu, ADAC viní automobilky

David Bureš
Diskuze (60)
Německý Auto Bild zjišťoval, jak obtížné je stáčení tachometrů. Obtížné to není, ba naopak.

Německá policie tvrdí, že každé třetí auto v Německu má stočený tachometr. Na stáčení tachometrů upozorňuje také německý autoklub ADAC. Magazín Auto Bild i proto zjišťoval, jak stáčení tachometrů probíhá a jak je tento úkon složitý.

Redaktoři Auto Bildu na internetu vyhledali společnost zabývající se „opravou tachometrů a chip tuningu s profesionálním servisem“ a kontaktovali ji. Tachometr měl být přetočen na bílém Mercedesu-Benz třídy C, který má redakce magazínu zapůjčený na dlouhodobý test. Automobil byl pro tuto zkoušku ideální proto, že byl v zachovalém stavu, ale měl najeto skoro 225 tisíc kilometrů.

Zaměstnanec firmy zabývající se stáčením tachometrů se pouze zeptal na druh auta a rok výroby, poté si domluvil s redaktory schůzku. Na tu dorazil vybaven malým počítačem Digiprog, který společnosti podnikající v tomto oboru rády používají. Jedná se o legálně prodávané zařízení, které u našich západních sousedů stojí okolo 14 tisíc euro (cca 347 tisíc korun). Počítač sice je drahý, firmám v tomto oboru se ale vyplatí, investované peníze se jim rychle vrátí.

Pracovník se přes rozhraní umístěné v prostoru pro nohy řidiče připojil k systému auta a za několik minut měl bílý mercedes „najeto“ jen 84.739 km. Redaktoři za přetočení tachometru zaplatili 100 eur (cca 2.500 Kč), pokud by chtěli vymazat všechny elektronické stopy, přišlo by je to na pětinásobek této ceny.

Test Auto Bildu je tak důkazem, jak snadno je možné tachometr stočit. Jednoduchost celé operace kritizuje ADAC. Německý autoklub nabádá automobilky, aby tento problém řešily a možnost stočení tachometru znemožnily, nebo alespoň ztížily. Řešením (a relativně levným) je údajně speciální čip.

ADAC by také rád zavedl tvrdší tresty za stáčení tachometrů. Nyní se za tento čin v Německu uděluje maximálně odnětí svobody na jeden rok.

V České republice i nadále chybí zákonná úprava, která by účelovou manipulaci s tachometrem postihovala jako trestný čin. Existuje pouze paragraf trestného činu podvodu, ale v případě stáčení kilometrů je pouze malá šance na prokázání úmyslu obohatit se.

Stáčení tachometrů je velkým problémem z několika důvodů. Tratí na tom spotřebitelé, například ty britské stáčení tachometrů v roce 2010 stálo asi 580 milionů liber. Tvrdila to alespoň tehdejší zpráva britského Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Dalším problémem je bezpečnost. Může se totiž stát, že nový majitel vozu se stočenými kilometry, v domnění, že ještě nenastal okamžik některého servisního úkonu, tento úkon neprovede. Tato skutečnost ale může mít fatální následky. Například výměna rozvodového řemene nebo brzdové kapaliny má jasně stanovené servisní intervaly. Nedodržení těchto intervalů může vést k až poškození vozu, případně nehodě.

Laik stočený tachometr pozná jen velice těžko, přesto je možné alespoň laicky odhadnout skutečné stáří auta. Zájemci o ojeté vozidlo by si měli všímat ošoupaných sedaček, ohmataného volantu a řadicí páky, popřípadě sešlapaných pedálů.

David Bureš
Diskuze (60)
9. 8. 2021 20:30
Škoda, že z Německa si kilometry neověříš...
Bohužel Německo nedisponuje veřejnou databází, kde by si člověk po zadání VIN zkontroloval, zda stav tachometru odpovídá... Takže první záznam o kilometrech je stejně evidovaný až po dovozu k nám při evidenční kontrole... občas něco o vozidlech ze zahraničí vyhledá teď hodně promovaná služba Carvertical... No posoudit můžete sami v recenzi https://vincheckfree.net/cz/pravda-o-carvertical-proverili-jsme-nas-vuz/ zda tohle anebo CEBII....
Avatar - jozephko
27. 4. 2012 00:06
Re: Riešením je aj elektronická servisná knižka
Nerozumiem celkom tvojej otázke. Štandardne sa k autu dávajú 2 kľúče + servisný kľúč pre vytvorenie ďalších kľúčov. Ak má auto miesto 2, resp. 3 kľúčov len jeden kľúč, automaticky je tu otázka - prečo má auto len 1 kľúč? Ten druhý niekto ukradol, stratil sa alebo si ho nechal pôvodný majiteľ, prípadne ho predal niekomu inému?
Nie je nič ľahšie ako ukradnúť auto s originálnym kľúčom. Možno si povieš, že takto okato by auto nikto nekradol, ale práve v tom je ten vtip - je to tak okaté, až je to nenápadné.
Mimochodom pred pár rokmi sa u nás stala zaujímavá vec - niekto si na novej škodovke zakúpenej u autorizovaného dílera utrhol spätné zrkadlo a čuduj sa svete - zo zrkadla vypadli náhradné kľúče. Dávali ich tam ľudia zo škodovky - tí potom dali tipy zlodejom áut, a tým už stačilo len odmontovať spätné zrkadlo, a auto si pohodlne odviezť.
Avatar - hogo_fogo
24. 4. 2012 23:28
Re: Riešením je aj elektronická servisná knižka
nevedel som ze jeden ci dva kluce mozu mat vyznam pri kupe auta. cim je auto s jednym klucom menej doveryhodne?
24. 4. 2012 22:56
Re: Stáčení nelze zabránit
Konečně někdo koho mohu označit za člověka co by měl do takových diskusí přispívat. Jsem toho samého názoru... a také že když auto má vysoký projezd nedostává destičky a brzdy z lídlu ale někdo ho používal a potřeboval z něj vytěžit maximum .. já sám mám Lagunu II 1,9dci 88kw 6-ti kvalt. Podle všech největší šrot .. Jsme na půl milionu a nemohu si stěžovat .. dělal sem rozvody, brzdy oleje, čepy.. na půl milionu se začalo ozívat řízení ale auto mě nikde nikdy nenechalo. Pár lehčích závad bylo ... :-) ale i po těch kilometrech za to auto dám ruku do ohně ... Není to prostě tak jak si každý myslí .. a Foobie s 90 na tacho a servisem kde se šetřila každá koruna není top ...
24. 4. 2012 22:48
Pořád ta samá pohádka...
Je to pořád dokola. Po nízkých kilometrech je poptávka čili se tomu nabídka už nějak přizpůsobí a nebo se uměle (stáčením) vytvoří. Nic zvláštního v tom nehledejte :-) Když lidi budou kupovat auto podle stavu a ne podle km přestanou se tachometry stáčet. Stejně tak jako se nikdy nikomu nepodaří prokázat stočení. :-) Kupujte podle stavu ne podle budíků. :-) Ještě dodatek .. trošku jsem nepochopil ADAC a jejich apel na výrobce. Automobilky chrání tachometry jak to jen jde např. Octavia II po fl. procesory od Micronasu, nebo Fabia I po fl. měla kriptovaný program ale jak to tak bývá vždycky se najde někdo kdo program prolomí a je schopen s ním pracovat. Dělají ho lidi a upravují lidi, vždycky to někdo prolomí :-)