Stále těžší auta mohou způsobit problém, o kterém se zatím nemluvilo. Hrozí zkáza parkovacích domů
Britská parkovací asociace upozorňuje na potenciální problémy v budoucnosti. Větší a těžší auta mohou znamenat pro některé druhy parkovišť zkázu.
Proč jsou těžká auta problémem? Důvodů je hned několik. Těžká auta potřebují na výrobu více materiálů, spotřebují více energie k pohybu, potřebují větší brzdy a tím pádem i větší kola. Obezitou logicky trpí nejvíce elektromobily, se kterými se v posledních letech roztrhl pytel.
Zatímco dříve se automobilky u nových generací svých modelů předháněly, který model mezigeneračně zhubl nejvíce, dnes je to přesně naopak. Za posledních 21 let vzrostla hmotnost automobilů v Evropě o 21 procent. V roce 2001 byla průměrná hmotnost všech nově prodaných vozů v Evropě 1328 kg, v roce 2022 toto číslo vzrostlo na přesných 1600 kg.
Nyní se k pesimistickému pohledu na čím dál těžší vozidla přidává další argument. Britští odborníci a stavaři upozorňují, že stará vícepodlažní parkoviště by mohla mít s hmotností moderních vozů problém. Článek v britském deníku Telegraph poukazuje zejména na přidanou hmotnost baterií v elektromobilech jako na hlavní rizikový faktor.
Varování přichází na základě nových pokynů Britské parkovací asociace, která apeluje při stavbě nových parkovišť na zvýšení nosnosti parkovacích míst, která se pak snáze vypořádají s těžšími vozy. Testování parkovišť po celé Velké Británii ukázalo, že mnoho z nich má problém s více než dvoutunovými vozy, které jsou dnes na silnicích již naprosto běžným jevem.
Jaké řešení asociace navrhuje? Kromě již zmíněných návrhů pravidel v případě stavby nových parkovišť doporučuje u těch starších instalaci nabíjecích stanic pro elektromobily v přízemí, rozšíření parkovacích prostor pro lepší rozložení hmotnosti po konstrukci parkovacích garáží nebo omezení celkové hmotnosti zaparkovaných vozidel v garáži.
Nabízí se samozřejmě i další řešení, které přinese mnoho benefitů i mimo parkovací prostory: stabilizovat nebo v lepším případě snížit hmotnost nových modelů, které opouští tovární linky.