Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Start dlouhodobého testu Mercedes EQC 400 4Matic – S hvězdou pod proudem

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 12. 7. 2021 • 07:53
46
41
Zobrazit náhledy (46)
Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic

Podruhé nám v redakci Auto.cz dělá dlouhodobou společnost ryzí elektromobil. Po Renaultu Zoe jsme tentokrát osedlali větší a luxusnější Mercedes EQC.

Středně velké SUV Mercedes EQC odstartovalo moderní elektrickou éru stříbrných šípů, která se dále rozrostla například o menšího sourozence EQA či rodinně zaměřené EQV. Elektrické „céčko“ nám v redakci nedělá společnost poprvé, před dvěma lety jsme jej porovnávali s konkurenčním Audi e-tron. Teď se model zastavil v redakci opět, aby nám dal příležitost dlouhodobého zkoumání. Čeká nás několik společných měsíců a rozhodně je co objevovat!

Nyní levnější

Když si EQC našlo cestu do redakce prvně (září 2019), stálo podle ceníku minimálně 1.965.000 Kč. Dobrou zprávu tedy máme hned na úvod: bateriové SUV značky Mercedes je navzdory současnému automobilovému trendu, kdy nová auta neustále zdražují, levnější. Ve srovnání s někdejším ceníkem dnes za stejné auto ušetříte rovných 77.400 Kč.

Ve srovnání s přímou konkurencí v podobě Audi e-tron je tedy základní verze našeho dlouhodobáku jen o tři tisíce korun dražší. Jenže elektromobil čtyř kruhů má v základu „jen“ 230 kW. Pokud byste chtěli srovnatelných 300 kW od Audi, připravte si minimálně 2.154.900 Kč. Plejádu důležitých prvků má přitom EQC již v základní výbavě. Obouvá devatenáctky z lehkých slitin, dostává automatickou klimatizaci, multimediální systém MBUX či bezdotykové otevírání a zavírání víka zavazadlového prostoru.

Naproti tomu vás možná překvapí, za jaké maličkosti si u auta s hodnotou necelých dvou milionů musíte připlácet. Chybí například vyhřívání předních sedadel (+10.028 Kč), připlatit si musíte rovněž za sadu pro parkování s 360stupňovou kamerou (+14.193 Kč) či jízdní asistenty. Balíček s adaptivním tempomatem, aktivním asistentem řízení a předkolizním systémem vyjde na 41.037 Kč. Chápeme, že použitá technika něco stojí, je však fér zmínit, že plno těchto věci zvládají konkurenční produkty již ve standardu.

Kabina na úrovni

Interiér EQC kopíruje kabiny ostatních mercedesů. Prim hrají dvě 12,3palcové obrazovky multimediálního systému v jednom rámečku, které se po zhasnutí tváří jako celek. Digitální budíky si můžete uzpůsobit nespočtem různých konfigurací, středovou obrazovku ovládáte dotykem, touchpadem na středové konzole, případně hlasem. Hlasové ovládání Mercedesu je pro českého zákazníka jedním z nejpropracovanějších, které mezi automobilkami najdeme. Určitě se mu budeme věnovat v některém z videí, kde si funkce ukážeme podrobněji.

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic

 

Stěžovat si nemůžeme ani co do prostornosti. Dostatek místa mám s výškou 178 cm sám za sebou i ve druhé řadě a snadno se sem poskládá i 190cm vysoký kolega. Sezení vpředu sice nemá kdovíjaké boční vedení, samotná sedadla jsou měkčí a hlavně komfortní, takže potěší i na dlouhých cestách. Zavazadelník slibuje při standardním uspořádání rovných 500 litrů, což je spíše průměr, má však pravidelné tvary a pod podlahou prostor pro dobíjecí kabely. Součástí standardní výbavy je ten pro klasickou domácí zásuvku i wallbox. Jen škoda, že Mercedes rezignoval na schránku pod přední kapotou, ta u některých jiných elektromobilů přijde vhod, třeba pro uklizení dobíjecího kabelu.

Techniku nezměnil

Po technické stránce se EQC za ty dva roky příliš nezměnilo. Pořád je to SUV se dvěma synchronními elektromotory o systémovém výkonu 300 kW a točivém momentu 765 newtonmetrů. Byť má auto pohotovostní hmotnost takřka 2,5 tuny, dvojice elektromotorů (tvořící pohon všech kol 4Matic) jej na stovku zvládne rozpohybovat za 5,1 sekundy. Pokračovat následně lze na 180 km/h, kde vás utne omezovač. Když už jsme zmiňovali Audi e-tron, připomeňme, že tady je sice dynamika slabší (stovka za 5,7 s), zase ale zvládne svištět až 200 km/h.

Akumulátor v podlaze má využitelnou kapacitu 80 kWh, což dle metodiky WLTP vystačí na dojezd 417 kilometrů. EQC nám zatím dělá společnost krátce a po nabití úplně do plna ukazovalo při letních teplotách a zapnuté klimatizaci dojezd lehce pod 400 kilometry. Má tradiční pracovní cesta (20 km okresek, 60 km dálnice, 20 km po Praze) si vyžádala průměr 24 kWh/100 km. Hlavně na dálnici apetit logicky roste, naopak pohodovým tempem po okreskách se dá jezdit i za míň. Právě spotřeba v různých situacích a ročních obdobích je něco, na co se chceme u nového dlouhodobáku zaměřit.

Tou druhou věcí je nabíjení. Vůz má od nového modelového roku palubní nabíječku s maximálním výkonem 11 kW (dříve 7,4 kW), takže dobití z wallboxu do plna potrvá do osmi hodin. Na dlouhých cestách budeme řešit hlavně rychlonabíjení, které EQC umí výkonem 110 kW. To není úplně oslnivá hodnota, vezmeme-li v potaz, že vyšší výkon už umí nejen prémiová konkurence (Audi e-tron, Jaguar I-Pace), ale třeba i mainstreamový Volkswagen ID.4. Na hyperchargeru společnosti PRE v pražských Holešovicích jsme zatím dobíjeli jednou a dostali jsme se na nabíjecí výkon lehce přes 100 kW. Tím však nezpochybňuji oficiální údaj výrobce, neboť jsme nenabíjeli v tak širokém procentuálním spektru (cca 40-80 %). Při nižším dobití akumulátoru může být nabíjecí výkon ještě vyšší.

Spotřeba-město/mimo/kombi (kWh/100 km): -/-/22,3
Využitelná kapacita akumulátoru (kWh) 80
Maximální nabíjení stejnosměrným proudem DC (kW) 110
Palubní nabíječka na střídavý proud AC (kW) 11
Homologovaný dojezd v kombinovaném cyklu (km) 417

Prima společník

Po pár dnech společného soužití se EQC jeví jako velice příjemný elektromobil. Plynulé a ničím nerušené rozjezdy ve městě doprovází komfortní podvozek s devatenáctipalcovými koly, který se nenechá rozhodit ani na rozbitých cestách kolem strahovského stadionu. Jen připomeňme, že vůz využívá méně tradiční kombinaci klasických pružin vpředu a měchů vzadu. Auto jistě drží, neodskakuje a na velkých výmolech se ozve jen tlumená tupá rána. Celkově mi přijde, že se elektromobily s obrovským obutím zvládají popasovat násobně lépe než auta se spalovacím motorem. Už zmiňovaný VW ID.4 s dvacítkami toho byl při týdenním testování důkazem.

Skvělá je rovněž dynamika v přímce. Stovka jen lehce nad pěti sekundami a výkon 300 kW dělají z EQC ideální stroj pro připojování se do levého pruhu dálnice. Opravdu neexistuje o moc víc, co byste v elektrickém SUV mohli potřebovat, obzvlášť ve sportovním režimu, který reakce na sešlápnutí plynového pedálu ještě přiostří.

Zvykáme si také na rozmanité možnosti rekuperace. EQC nabízí celkem pět režimů, od regulérního plachtění až po ovládání jedním pedálem. Zvolit můžete rovněž automatickou funkci, která rekuperaci vezme do vlastních rukou a uzpůsobuje ji jízdním podmínkám či datům z navigačního systému. Tomuto fungování jsem nicméně na chuť úplně nepřišel, protože nikdy nevíte, jak auto po uvolnění akcelerátoru zareaguje. Celkově se mi u elektromobilů osvědčilo spíše plachtění, kde si intenzitu zpomalování (a získávání nějaké energie zpět do baterky) reguluji třeba jen jemným sešlápnutím brzdového pedálu. Kdo si ale na ovládáním jedním pedálem zvykl v jiných elektromobilech, ten bude spokojen. Samotný systém funguje přesně tak, jak očekáváte.

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic

 

Navzdory 2,5tunové hmotnosti se EQC i na okreskách hezky ovládá. Není to sice žádný atlet, ale jeho chování je předvídatelné a pocitově se auto v utažených serpentinách jeví lehčím dojmem než stejně vážící e-tron. Inu, nechme se překvapit, jaké výzvy přinesou následující měsíce a co všechno ještě s elektrickým mercedesem zažijeme! A pokud na nový přírůstek v redakci máte nějakou otázku, pošlete ji dole do diskuze.

Nejlevnější verze modelu 1.887.600 Kč (400 4Matic/300 kW)
Základ s testovaným motorem 1.887.600 Kč (400 4Matic/300 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 1.887.600 Kč (400 4Matic/300 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.998.800 Kč (400 4Matic/300 kW)

Plusy

  • Povedené zpracování
  • Prostorná kabina
  • Jízdní vlastnosti
  • Je levnější než dřív

Minusy

  • Konkurence nabíjí rychleji
  • Chybí kufr vpředu
  • Nutnost za některé věci připlácet

Související články

Témata
Mercedes-Benz EQC 400 4Matic
Cena základní sestavy 1 887 600 Kč
Výbava základní sestavy 19“ kola z lehkých slitin, parkovací asistent, automatická klimatizace, multimediální systém MBUX, bezdotykové otevírání a zavírání víka zavazadlového prostoru, bezklíčové odemykání a startování, nabíjecí kabel pro domácí zásuvku a wallbox atd. Kč
Cena testované sestavy 1 998 800 Kč
Výbava testované sestavy Sada jízdních asistentů (+41.037; aktivní adaptivní tempomat, aktivní asistent řízení, předkolizní systém), sada pro parkování s 360stupňovou kamerou (+14.193 Kč), vyhřívaná přední sedadla (+10.028 Kč), determální tmavá skla od B sloupků (11.416 Kč), bezdrátové nabíjení pro mobilní telefony (+6171 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: elektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 300 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 765 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 1060
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2495 / 505
Rozměr pneu: 235/55 R19
Mercedes-Benz EQC 400 4Matic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4761
b) šířka (mm): 1884
c) výška (mm): 1624
d) rozvor (mm): 2873
e) rozchod vpředu (mm): 1625
f) rozchod vzadu (mm): 1615
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1020
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
16. 7. 2021 05:41
Re: Dojezd na dálnici?
Mino: píšeš že "Elektrický motor má k dispozici maximální VÝKON v téměř celém spektru...."
Což nemůže být v praxi pravda, když v oblasti maxima momentu výkon postupně narůstá z nuly. Tj. do cca 1/3 otáček (a rychlosti v případě pevného převodu) výkon není maximální. A úkolem dvoustupňové převodovky je především zařídit, aby ten počáteční nárůst výkonu byl výrazně strmější.
15. 7. 2021 23:49
Re: Dojezd na dálnici?
"akože fakt tam nevidím 80% maxima do obmedzovača, a to je turbo"

Moc nerozumím tomu s tím turbem. Turbo by mělo být lepší než atmosféra? Však právě turbo má podstatně větší propady točivého momentu než atmosféra, která je mnohem vyrovnanější (velký propad dole i nahoře). Je to logické, protože nemá špičku (výkonová špička = malý propad momentu, naopak konstantní výkon = velký postupný propad momentu).

"Atmosférický motor to má ešte trošku ináč"

Takže 80 % ze 148 Nm je 118 Nm. Vidím, že to má od začátku grafu po cca 6150 rpm. Graf končí v asi 6200 rpm. To tady budeme řešit 50 otáček, kde ten motor má méně než 80 % maxima?
15. 7. 2021 11:12
Re: Dojezd na dálnici?
A proto chystá ZF 3 a 4valt
14. 7. 2021 13:23
Re: Dojezd na dálnici?
Dobře, tak speciálně pro tebe znovu a srozumitelně:
- souhlasím že dvoustupňový převod zlepší jak dynamiku, tak spotřebu. Jsem ale přesvědčený že dynamiku zlepší hodně zatímco spotřebu jen málo, oboje na základě celkem jasných fyzikálních principů. A proto že cílem byla hlavně ta dynamika

Mělo by z mého názoru snad nějak vyplývat že inženýři Porsche jsou prosťáčci ??
14. 7. 2021 12:54
Re: Dojezd na dálnici?
Nie je to celkom tak ako píšeš. Takto vyzerá krivka krútiaceho momentu a výkonu u 1.2 TSI. https://dfens-cz.com/…utici_moment.jpg - akože fakt tam nevidím 80% maxima do obmedzovača, a to je turbo. Atmosférický motor to má ešte trošku ináč https://forum.octaviaclub.cz/…5-1252424002.gif
Elektromotor má krivky jak momentu, tak výkonu podstatne plochšie, myslel som to tak, že elektromotor má dostatok krútiaceho momentu (aj výkonu) v celom spektre otáčok ( o maximálnom momente som nič nepísal, pokiaľ viem) a viacstupňová prevodovka stráca zmysel. ;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud