Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poprvé za volantem Mercedesu EQA. Pohodlný méďa na elektřinu

David Bureš
Diskuze (56)

Mercedes-Benz letos rychle rozšiřuje nabídku své rodiny elektrických modelů. Přímo na českých silnicích jsme již vyzkoušeli jejího nejmenšího člena.

Automobilka Mercedes-Benz patří mezi velké propagátory elektrického pohonu, když v letošním roce rychle rozšiřuje nabídku své elektrické rodiny EQ. Vždyť od začátku roku debutovaly kompaktní crossover EQA, rodinné, až sedmimístné SUV EQB nebo vlajková loď EQS, když se navíc počítá ještě s osobní dodávkou EQT. Právě první jmenovaný už vstoupil na český trh, a tak jsme ho již měli možnost vyzkoušet přímo na tuzemských silnicích. Zatím v rámci jednodenní zápůjčky.

Samotné jméno elektrické novinky může zmást, její tvary však už technický základ plně prozradí. Jestliže se původně spekulovalo o tom, že za základ EQA poslouží hatchback třídy A, už loni vyplynulo najevo, že tomu tak nebude a EQA bude sdílet útroby s kompaktním crossoverem GLA.

Video se připravuje ...

Vejčitý tvar

Nebýt však shodné siluety, možná byste to ale ani nepoznali. Mercedes totiž razí trend svébytně vypadajících elektromobilů, a tak se EQA od GLA v lecčems odlišuje. Jinak řešená je totiž příď i záď - vpředu se objevila zaslepená maska s výrazným logem výrobce a jinak tvarované světlomety, zatímco zadní partie ozdobila koncová světla propojená vodorovnou linkou. Nové nárazníky protáhly délku vozu na 4.463 mm, rozvor 2.729 mm zůstává stejný jako u GLA.

EQA tudíž navazuje na stylistický jazyk většího EQC, nazývaný „progresivní luxus“, což znamená vejčité tvary a plynulé plochy místo výrazných hran. Navrženy byly hlavně s důrazem na co nejlepší aerodynamiku, výsledkem čehož je součinitel aerodynamického odporu s hodnotou 0,28. To se povedlo zajistit právě uzavřenou maskou, stejně jako zakrytím takřka celého podvozku nebo specifickými koly.

Design je vždy osobitá záležitost, a tak hodnocení nechám na každém z vás, pravdou ale je, že mám z některých úhlů pocit zavalitosti a neforemnosti. Zkrátka GLA se mně bez diskuze líbí více.

Moderní interiér

To interiér už je dobře známý z GLA, koncepci s opticky propojenou dvojicí obrazovek navíc dnes používají i další modely Mercedesu. Už standardně tu je dvojice obrazovek s úhlopříčkou 10,25", která poskytuje skvělý obraz díky výtečnému rozlišení. Samotný multimediální systém MBUX mně pořád přijde na ovládání složitější než infotainmenty konkurence, na druhou stranu kvituju zachování klasických tlačítek.

Nechybí tak klasický panel klimatizace, touchpad na středovém tunelu doplňují tlačítka pro vybrané součásti menu. To se hodí, protože vypnutí citlivě fungujícího hlídání v pruzích musíte hledat právě v multimediálním systému. Plusem jsou i široké možnosti konfigurace přístrojového štítu, k dispozici jsou různá grafická řešení, stejně jako různé možnosti zobrazených informací.

Důvěrně známé jsou už i dotykové plochy na volantu, prostřednictvím nichž je možné ovládat jak obrazovku před řidičem, tak infotainment. Jako tradičně u Mercedesu potěší pohodlné sedačky, sedí se vcelku vysoko, jak zákazníci u SUV oceňují. Kvalita použitých materiálů a úroveň zpracování odpovídá GLA.

Místa vzadu je dostatek, s výškou 185 centimetrů mám dostatečnou rezervu před koleny i slušný prostor na hlavou. Přesto si tu moc komfortu neužívám. Kvůli bateriím v podlaze je právě podlaha umístěná dost vysoko, sedák je zase kvůli tomu příliš nízko, což ústí v nepohodlný posaz „na skrčence“. Na rozdíl od GLA pak v EQA chybí posuvná zadní lavice.

Elektrický pohon omezuje také zavazadlový prostor. Objem 340 litrů je o 95 litrů méně než u GLA. Pod podlahu totiž vložíte už jen drobnosti. Zato výhodou jsou pravidelné tvary, které zvyšují využitelnost kufru.

Předokolka i čtyřkolka

Mercedes-Benz EQA na trh původně dorazil v jediném derivátu, jednoduše nazvaném 250. Jde o provedení s pohonem předních kol, s asynchronním elektromotorem o výkonu 140 kW a lithium-iontovými bateriemi s využitelnou kapacitou 66,5 kWh, umístěnými ve 200 článcích v pěti modulech. Mezitím však nabídku rozšířily také verze EQA 300 4Matic a EQA 350 4Matic s pohonem všech kol a kombinovaným výkonem 168 kW, respektive 215 kW. Ty ale dorazí k zákazníkům až na podzim, a tak jsme při prvních jízdách vyzkoušeli výchozí derivát EQA 250.

Mercedes-Benz EQA – české ceny dostupných verzí
Verze EQA 250 EQA 300 4Matic EQA 350 4Matic
Pohon 4x2 4x4 4x4
Největší výkon [kW] 140 168 215
Točivý moment [N.m]  375 390 520
Max. rychlost [km/h] 160 160 160
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,9 7,7 6
Komb. spotřeba [kWh/100 km] 17,7 17,5 17,5
Základní cena [Kč] 1.275.340 1.387.870 1.454.420

Udávaný výkon 140 kW a točivý moment 300 N.m je sám o sobě slušný, přestože si musí poradit s více než dvě tuny vážícím automobilem, což se potvrzuje také při jízdě. Jak už to tak u elektromobilů bývá, nejvíce elánu EQA poskytuje při pohybu ve městě, kde mrštně a s elánem  proplouvá městským provozem. Z 50 na 70 km/h EQA vystřelí jako nic, až si musíte před radary dávat pozor na nohu na „plynovém“ pedálu. Ostatně z 0-100 km/h auto zrychlí za 8,9 sekundy. Na rozdíl od jiných elektroaut ale neztrácí dech ani na dálnici, kde ještě kolem 130 km/h obstojně zrychluje. Maximální rychlost je každopádně elektronicky omezena na 160 km/h.

Chování pohonného ústrojí přitom lze jako u jiných elektroaut upravit, zde prostřednictvím přepínače na středovém tunelu. Vedle výchozího „komfortního“ režimu je tu ještě ostřeji reagující Sport, nebo naopak utlumené Eco, přičemž rozdíly mezi jednotlivými módy jsou opravdu jasně rozpoznatelné. Nechybí samozřejmě ani Individual pro personalizovanou úpravu nastavení.

Vedle toho tu jsou ještě páčky pod volantem upravující úroveň rekuperace brzdné energie, která se pak ukazuje pomocí plusů a minusů na přístrojovém štítu. Nejvyšší úroveň rekuperace je přitom hodně silná, a tak s citlivým chováním a předvídáním se klidně obejdete bez brzdového pedálu. Já osobně rekuperaci často měním, podle aktuálních podmínek, což páčky usnadňují. Při rychlém tempu si pomáhám silným brzděním, při klidné jízdě dávám přednost „plachtění“ po sundání nohy z plynu.

Typický Mercedes

I přes slušný elán každopádně EQA 250 zůstává primárně naladěno jako ten typický komfortní Mercedes. Při rychlé jízdě obloukem sice cítíte, jak ho ve stopě drží nízké těžiště baterií v podlaze, neubráníte se však dojmu, že už se autu takové styl jízdy moc nelíbí. Zkrátka působí poněkud těžkopádně.

Více mu vyhovuje klidnější jízda, a to nejen kvůli tomu, že pak dolů klesá spotřeba elektrické energie. EQA je totiž ten typicky komfortní Mercedes, který měkce překonává nerovnosti a posádku udržuje v prostředí odděleném od zbytku světa, díky pečlivému odhlučnění.

Elektrovozy sice díky tichému pohonu bývají tiché, ve vyšších rychlostech se ale v nich začnou ozývat pazvuky, které u aut s konvenčním pohonem přehlušuje právě spalovací motor. EQA ale tento problém nemá, i na dálnici slyšíte vlastně jen rádio a lehký šum vanoucího větru kolem karoserie. Hlučná není práce ani podvozku, tvořeného vzpěrami McPherson vpředu a víceprvkovým zavěšením vzadu. Takřka neuslyšíte ani kola, která u testovaného kousku byla 19palcová.

Co se týče spotřeby, tak během jednodenní zápůjčky se pohybovala kolem 20 kWh/100 km. Jak už to tak u elektroaut bývá, je silně závislá na jízdním stylu. Průjezd volnou Prahou znamenal odběr skvělých 8 kWh/100 km, když však provoz zhoustl, rázem jsem byl na 15 kWh/100 km. Na dálničním úseku pak EQA překonal hranici 20 kWh/100 km, ostré tempo na okreskách znamenalo dokonce apetit vysoko nad 30 kWh/100 km.

Vzhledem k využitelné kapacitě baterií 66,5 kWh to však pořád znamená, že za běžných podmínek EQA 250 ujede přes 300 kilometrů bez nutnosti dobíjení. Sám výrobce udává dojezd 426 kilometrů, podle metriky WLTP. Nabíjení střídavým proudem prostřednictvím wallboxu trvá pět hodin a 45 minut, rychlonabíjení nabíjecím výkonem 100 kW pak z 10 na 80 % kapacity zabere rovnou půlhodinu.

Závěr

Elektromobil v podání Mercedesu EQA 250 má už podle mého názoru smysl. Elektromotor s výkonem 140 kW poskytne parádní zátah a agilní chování, baterie s kapacitou 66,5 kWh zase zajistí už dostatečný dojezd. Potěší také komfortní charakter a pečlivé odhlučnění, méně už nepohodlná zadní lavice, kvůli vysoko umístěné podlaze, v níž se ukrývá akumulátor.

V českém prostředí pak tradičně zůstává vyšší cenovka, základ za 1.275.340 korun je zkrátka pořád hodně. Vždyť za 1.091.420 korun máte třeba GLA 4Matic s benzinovým dvoulitrem o výkonu 165 kW, pohonem všech kol a osmistupňovým dvouspojkovým automatem.

Pokud ale hledáte kompaktní luxusní SUV s elektrickým pohonem, moc možností v tuto chvíli nemáte, snad jedině Lexus UX 300e. BMW iX1 teprve dorazí v roce 2022, Audi Q4 e-tron je pak větší.

David Bureš
Diskuze (56)

Doporučujeme

19. 5. 2021 20:25
Re: FWD
Ty dve tuny jsou fakt sileny. Mercedes E kombi ma 1685 kg... a to je fakt velky dlouhy auto s velkou prevodovkou, motorem vpredu a pohonem vzadu :-!
A prcek GLA na baterky ma pres 2 tuny.
Ujety.
Avatar - Dinar
19. 5. 2021 09:52
Re: FWD
Dvoutnové předokolky? Které?
Avatar - Mokrous
19. 5. 2021 00:01
Copa je to zase za genitální změny???
Ode dneška kompletně zamrzají stránky v Safari Mac OS Big Sur. v Chromu to jede... Do včera nebyl problém. Jiné servery fungují.
18. 5. 2021 20:19
Re: FWD
Ako keby bolo na cestách málo áut, ktoré vážia okolo dvoch ton...
18. 5. 2021 20:18
Re: Auto rozměrově na úrovni I30 s baterkou za tu cenu?
Skús niečo také povedať majiteľom dvojtonových SUV, ktorých sú plné mestá. ;-)