TEST Subaru Forester 2.0 X LPG - šetření pana polesného
Český dovozce Subaru svou konkurenční pozici na trhu SUV vylepšuje nabídkou Forestera s alternativním pohonem na LPG. Tak jsme jej vyzkoušeli a zkušenosti jsou zde…
Jediná značka, která na českém trhu oficiálně prodává automobily s pohonem na zkapalněný plyn (LPG), je Subaru! K ekologickým a ekonomickým výhodám, o nichž jsme v magazínu Auto.cz psali minulý týden v článku věnujícím se LPG problematice se také přidává zachování atraktivní tříleté záruky. Jaký Forester LPG tedy je?
Kvalitní základ: Subaru Forester 2.0 X
Výchozím modelem pro netradiční Subaru s plynovým pohonem se stal Forester se šestnáctiventilovým čtyřválcem boxer o objemu 1994 cm3. Motor, který úspěšně plní svou roli základní motorizace Forestera, najdeme také v civilních Imprezách. Celohliníková pohonná jednotka s netradičním uspořádáním válců se projevuje kultivovaným chodem a plynulým nárůstem točivého momentu. Jeho koncepce usnadňuje zástavbu do vozu s pohonem všech kol a současně je předpokladem pro nízko položené těžiště, ve srovnání s klasickými řadovými čtyřválci, což se projevuje na dobrých jízdních vlastnostech.
Subaru, jako tradiční výrobce vozů se stálým pohonem všech kol, se správně drží svého řemesla. Tři diferenciály se pod vozem starají o optimální rozdělení hnací síly na všechna kola za všech okolností. Hnací ústrojí je vybaveno také redukční převodovkou, což je ve třídě volnočasových automobilů spíše rarita. Své uplatnění najde v terénu nebo při tažení až 1500 kg těžkého přívěsu. Celé hnací ústrojí je tradičně uspořádáno symetricky podle podélné osy automobilu.
suv subaru lpg testy Vzhledem k ceně a kategorii vozu nás poněkud nepříjemně překvapila přítomnost bubnových brzd na zadní nápravě, chválíme dostatečnou světlou výšku (190 mm) i užitečnou hmotnosti (520 kg). Při jejím plném využití má boxer s největším výkonem 92 kW již dost nezáviděníhodnou roli. Rozhýbává totiž 1880 kg hmoty vozu! Jde však o základní motorizaci, jejíž uplatnění bude na různých trzích značně široké, od vyloženě profesionálního použití v horských podmínkách až po víkendový automobil pro cesty za přírodou. Zájemci o sportovnější svezení mají k dispozici hned dva další boxery (2,0 a 2,5 l), vybavené přeplňováním (výkony 130 a 155 kW).
O terénních schopnostech Foresteru není pochyb, svou sílu v této disciplíně již prokázal několikrát, ale o tom se dočtete více ve dříve zveřejněných testech. Náš model Subaru Forester 2.0 X, jsme testovali v roce 2003, na konci minulého roku prošla testem nejvýkonnější verze Forester 2,5 XT a krátce po uvedení modelu na trh jsme testovali také přeplňovaný Forester 2.0 X Turbo.
LPG: jezděte za polovinu
Český dovozce automobilů značky Subaru spojil síly s renomovaným nizozemským dodavatelem souprav pro zástavbu alternativního plynového pohonu AG Autogas. V případě Foresteru jde o systém vstřikování SGI (Sequential Gas Injection), k jehož konstrukčnímu uspořádání AG Autogas na svých stránkách uvádí:
„Kapalný plyn teče z nádrže do tlakového regulátoru v prostoru motoru. V tomto regulátoru se zkapalněný plyn odpaří a tlak LPG se upraví na stabilní hodnotu. Poté proteče LPG hadicí do SGI vstřikovačů připojených na sacím potrubí. Řídící jednotka systému počítá optimální moment zážehu a průběh vstřikování pro každý válec samostatně. Díky tomu dochází k zachování maximálních jízdních vlastností a k minimálním emisním hodnotám. Charakteristiky vstřikování SGI zaručují automobilu vyšší výkon, než kterého by bylo možno dosáhnout s minulými systémy“
Na našem upraveném Forestrovi se přítomnost alternativního pohonu dala identifikovat podle několika znaků, kterých si běžný uživatel sotva všimne. Předně je automobil opatřen víčkem nádrže na LPG na zadním nárazníku. Pod kapotou motoru přibyly k původním vedení benzínového palivového systému ještě hadice systému plynového.
suv subaru lpg testy V motorovém prostoru je nepřehlédnutelná také nádobka s mazivem Flashlube, které snižuje zatížení ventilů a ventilových sedel. Úlohu maziva Flashlube lze přirovnat k účinkům olova resp. látek, které jej nahrazují v bezolovnatých benzínech. Praxe totiž ukázala, že používáním čistého LPG může docházet k nadměrnému opotřebení ventilových sedel a proto se doporučuje používat přípravky ve formě aditiv (Flashlube). Jedna náplň tohoto přípravku by měla vystačit asi na 15000 km, při záběhu je spotřeba upravena nastavením dávkování, takže k prvnímu doplnění dojde asi při 5000 km. Cena náplně činí 800 Kč.
Uživatel ovládá celý systém jednoduchým sdruženým přístrojem. Možná je to až příliš honosný název pro jediné tlačítko (spínač) režimu práce na LPG doplněné několika diodami. Náš Forester měl ovládání palivového systému umístěno vlevo od volantu. Umístění je to ne právě ergonomické (řidič se musí dost ohnout aby mohl pohledem zkontrolovat aktuální stav), ale asi bychom ve voze nenašli lepší kompromis mezi estetikou, ergonomií a praktičností.
Dvoupalivový Forester v praxi
suv subaru lpg testy Počáteční nedůvěru v nový složitější systém zasahující do motoru jsme po prvním krátkém svezení snadno překonali. Z naší zkušenosti vyplývá závěr, že řidič vlastně ani nepotřebuje příliš mnoho informací o tom, že jezdí ve Foresteru na LPG. Ovládání je dětsky jednoduché. V automatickém režimu (tedy když chceme maximálně využívat výhody plynového pohonu) se nezahřátý motor spouští se samočinně zapojeným benzínovým palivovým okruhem. Po zahřátí motoru na provozní teplotu dojde při prvním několik sekund trvajícím ustáleném režimu, při částečném zatížení motoru, k přepnutí na plynový zdroj energie. Tento okamžik je vlastně taky jediná chvíle, kdy lze zaznamenat přechod z jednoho paliva na druhé. Nepatrné škubnutí při prvním přepnutí je způsobeno natlakováním palivového systému, při dalších přepínáních (pomocí tlačítka, závislé jen na vůli řidiče) jsme již žádné průvodní jevy nezaznamenali.
Subaru udává asi tříkilowattovou ztrátu výkonu při použití plynového pohonu. Troufáme si tvrdit, že rozdíl se při běžné jízdě nepozná, Subaru ochotně pružně zrychluje jak s benzínovým tak s plynovým pohonem. Spotřeba LPG je, podobně jako v případě benzínu, značně závislá na použití automobilu, na jízdním stylu řidiče. Při běžné jízdě lze dosahovat o 2-3 litry vyšší průměry než s benzínovým pohonem. To znamená doplnit každých 100 km alespoň 10-12 l LPG. Řidič může sledovat aktuální stav v nádrži na sdruženém ovladači a zobrazovači plynového systému. Několik zelených diod se rozsvěcuje v závislosti na tlaku v nádrži což je vhodné pro základní orientaci (plná, prázdná, poloprázdná), ale pro přesnější odhad jako v případě benzínového ukazatele to rozhodně nestačí. Spotřebujete-li všechen plyn v 55litrové nádrži, přepne se systém samočinně zpět do režimu spalování benzínu. Tento stav signalizuje červená dioda. Neustále existuje možnost využití benzínového pohonu, kdykoliv se rozhodnete. Původní palivová nádrž na 60 l spolu s plynovým zásobníkem rozšiřují dojezd vozu na cca 1000 km.
Plynová nádrž je umístěná v prohlubni pro rezervní kolo. Tím vzniká otázka klasická kam s ním. Přísné homologační předpisy bohužel nepovolily nic jiného než přišroubování kola na dno zavazadlového prostoru, takže z původního 387 litrového zavazadelníku zbyl obtížně jen využitelný prostor. To je škoda.
LPG v novém Subaru s plnou zárukou! Co za to?
suv subaru lpg testy Předpoklady úspěchu ve třídě SUV na českém trhu lze shrnout do pojmů „diesel“ a „s odpočtem DPH“. Nemáte-li jako prodejci u svých modelů tyto atributy, o značný podíl zákazníků vás pravděpodobně připraví konkurence. Subaru má na evropských trzích dlouhodobý hendikep v podobě absence vznětového motoru, který české Subaru elegantně řeší nabídkou vozů na LPG. Skvělou zprávou je, že i po přestavbě na LPG zůstala zachována tříletá záruka, kterou Subaru poskytuje na své vozy.
Cena přestavby činí 49.900,-Kč, dovozce však tuto částku dotuje, takže zákazník nakonec připlácí jen 36.900,-Kč. Ekonomická návratnost této investice samozřejmě závisí na mnoha okolnostech (ceny paliv, jízdní styl, počet najetých kilometrů, atd.). Pokud ujedete na LPG běžným způsobem (vycházíme ze spotřeby benzínu zvětšené o dva až tři litry) ročně např. 20 tisíc kilometrů, zaplatí se přestavba nejpozději do dvou let, s rostoucím počtem kilometrů se “doba splácení“ zkracuje.
Do celkové rozvahy je třeba započítat také náklady na přípravek Flashlube, servisní prohlídky plynového zařízení (1x ročně nebo 10.000 km, cena cca 200-400 Kč) a poplatky za měření emisí benzín-plyn (500,- Kč).
V současné době oficiální prodejci Subaru nabízí výrazné slevy na Forestery 2.0 X s výbavou Active, když proti ceníkové ceně vozu s příplatkem za LPG ušetříte až 100 tisíc korun. Cena po slevě pak činí 685.700,-Kč. V nabídce je také přestavba na vozidlo kategorie N1, ve které lze odečíst z ceny vozu DPH.
Závěr
Aktivitu českého dovozce Subaru chválíme. Zákazník má možnost získat plnohodnotný automobil s výrazně nižšími provozními náklady. Technika systému LPG zdá se pokročila do další vývojové fáze a tak se už teď těšíme, který výrobce bude Subaru následovat.
Forester má nejblíže k SUV, ale možnosti jeho využití jsou nad průměrem této kategorie. Proti nízkým nákladům na provoz na LPG stojí neprakticky řešené umístění náhradního kola, zapomínat by se nemělo na zákaz vjezdu do podzemních garáží, které v městských aglomeracích přibývají jako houby po dešti.
Základní cena vozu: 665.800,- (2.0 X Trend 92 kW)
Základní cena testovaného vozu: 648.800,- (2.0 X Active Economy 92 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků: 733.000,- Kč (2.0 X Active Economy 92 kW, N1, LPG) vč. DPH
Cena testovaného vozu vč. příplatků: 615.964,- Kč (2.0 X Active Economy 92 kW, N1, LPG) bez DPH
Plusy
- nízké provozní náklady
- menší zatížení životního prostředí než u provozu na benzín
- dojezd
- tříletá záruka
Mínusy
- nepraktické uspořádání zavazadelníku
- bubnové brzdy na zadních kolech