Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Subaru Impreza WRX STi - Je libo čtyřmístný supersport?

Michal Fokt
Subaru vyrobilo bonbónek pro ty, kterým se zdá být Impreza WRX příliš slabá a komfortní.

Mezi supersportovní automobily dneška už dávno nepatří jen hrstka vozů od značek jako Ferrari a Porsche. Do této prestižní kategorie se začaly sápat nejen čistě sportovní kupé, ale dokonce už i sedany. Subaru se rozhodlo zúročit úspěchy svého speciálu Impreza WRX v rally a již před časem představilo silniční provedení "vé-er-ikska" (test WRX najdete zde). Tento model je sice působivý, nicméně stále ještě srovnatelný s řadou ostatních sportovních kupé, nyní je tu však jeho o poznání ostřejší sourozenec s přídomkem STi. Z něho už musí mít respekt i výrazně renomovanější výrobci supersportů, protože jistě bude schopný řadu z nich na závodní trati strčit do kapsy. Jeho největším rivalem tak zřejmě bude další sedan, který vznikl stejnou cestou, tedy od závodního speciálu k silniční verzi. Tím je další japonský specialista na rally, Mitsubishi. Firma se třemi diamanty ve znaku proti STi nasadila vůz Lancer Evo VII.

Subaru Impreza WRX STi dorazila nedávno i k nám do České republiky a je možné si ji pořídit za 1.358.000 korun buď v klasické modré barvě WRX, případně s bílým, stříbrným nebo tmavomodrým lakem. A tedy za tyto rozhodně ne zrovna krátké peníze dostanete?

Rozhodně ne radikálně odlišný design. "Es-té-íčko" je až na pár výjimek v exteriéru i interiéru "obyčejným" WRX. Pokud pomineme nápisy STi, které mimochodem znamenají Subaru Tecnica International (což je divize automobilky, specializující se na soutěžní úpravy vozů této značky), umístěné na masce chladiče, předních dveřích a zádi, asi byste nepoznali, jakého dravce máte před sebou. STi totiž poznáte pouze podle o něco většího otvoru pro přístup vzduchu k mezichladiči turbodmychadla, umístěného v horní části kapoty a též díky projektorovým světlometům. Ostatní prvky, jako lakované prahy nebo větší koncovka tlumiče už jsou těžko postřehnutelné a navíc je najdete i u většiny WRX, které se po našich silnicích již prohánějí.

Takže pokud 1,4 milionu nedáte za vzhled, změny asi budou někde jinde, tedy zřejmě na podvozku a motoru. Pohonná jednotka byla nadopována na výkon 195 kW (WRX 160 kW), kterých dosahuje při 6000/min, točivý moment známého dvoulitru nyní činí obdivuhodných 343 N. m při 4000/min (WRX 292 N. m). Výfukové ventily jsou plněny sodíkem, sací jsou duté, blok motoru byl vyztužen a byly použity kované písty. Chladič vzduchu byl zvětšen a v rámci zlepšení jeho funkce doplněn o ostřik vodou.

Přemíru výkonu i točivého momentu krotí kotoučové brzdy Brembo s vnitřním chlazením a čtyřmi pístky vpředu a dvěma vzadu. Soustava je zkombinována se sportovně nastaveným ABS. Brzdy by však samy o sobě takovou porci nezvládly, takže musel být modifikován též podvozek. Ten má ještě tvrdší tlumiče s obráceným uložením, samosvorné diferenciály na obou nápravách, vzadu navíc se zvýšenou svorností. Pro WRX STi byly použita sedmnáctipalcová hliníková kola, obutá do pneumatik 225/45. Ovládání vozu usnadní také strmější řízení.

Tím však nabídka ostrých STi nekončí. Ten, kdo by chtěl investovat do tohoto subaru dalších 140 tisíc korun a dostat se tak na sumu 1.498.000 Kč, přičemž odměnou by mu bylo to, že vlastní v Evropě jeden z pouhých tisíce kusů, je pro něho připravena varianta WRX STi Prodrive Style. Ta vznikla díky výborné spolupráci se závodním týmem stejného jména a od již zmiňovaného STi se liší drobnými retušemi masky, nárazníků, prahů a spoilerů. V interiéru pak najdeme modré přístroje s červenými ručkami. To sice za uvedené peníze není mnoho, exkluzivita však má bezpochyby svou cenu.



Michal Fokt