TEST Subaru Levorg 2.0 Executive – Změna osobnosti
Automobilka Subaru k modernizaci modelu Levorg přistoupila svérázně. Kombík totiž omladila tak, že mu dala věc, která v módě už několik let není – atmosférický motor.
Design, interiér
Ale nepředstavujte si, že by Subaru doplnilo nabídku, kdepak. Levorg je stále k dispozici v jediné verzi. Jen místo turbodmychadlem přeplňované šestnáctistovky pod kapotou vrčí atmosférický dvoulitr. Tedy alespoň v Evropě. Levorg se prodává ještě v Japonsku a Austrálii a v obou zemích je nabízen s přeplňovaným dvoulitrem – v Japonsku má výkon 221 kW, u protinožců pak 197 kW.
Provedení pro starý kontinent se těmto zajímavým číslům ani nepřibližuje. Omlazený model si dokonce výrazně pohoršil i ve srovnání se starší variantou. Zatímco přeplňovaná šestnáctistovka dávala výkon 125 kW, dvoulitr s označením FB20B, známý z modelu Forester, poskytuje maximálně 110 kW. Jen pro úplnost dodávám, že se pochopitelně bavíme o plochých motorech – jinak by to u Subaru ani nešlo.
Bez otvoru
Důvodem výměny pohonné jednotky jsou emisní normy. Subaru se rozhodlo neupravovat stávající agregát, který splňuje pouze normu Euro 6c, podle nadcházejících nových pravidel Euro 6d-TEMP. Místo toho sáhlo po jiném motoru, který novou nomu splňuje – i bez filtru pevných částic.
Na první pohled to vypadá, že si Subaru prostě jen ulehčilo práci, v tomto zajímavém rozhodnutí však najdeme pragmatické uvažování. Levorg totiž rozhodně není tahounem prodejů japonské automobilky v Evropě (tvoří asi jen 4 procenta prodejů), proto se výrobce rozhodl nevěnovat čas, pozornost ani peníze modifikacím přeplňované jedna-šestky.
Přítomnost nového motoru přináší i drobnou změnu vzhledu. Omlazený Levorg přišel o nasávací otvor na kapotě, který vedl k chladiči stlačeného vzduchu přeplňované šestnáctistovky. V případě dvoulitru nic z toho není potřeba.
Štěrbina v kapotě přitom byla jedním z prvků, který levorgu dodával sympaticky sportovní vzhled. I bez ní však kombík stále vypadá docela dravě, pořád má výraznou příď, nápadné prahy či dvě koncovky výfuku. Autu sluší také osmnáctipalcová kola.
Subaru přitom při představování omlazené verze mluvilo o potlačení sportovního charakteru vozu. Prý byl až moc výrazný a pro zákazníky značky nevhodný.
Vše na svém místě
Povědomý zůstává i interiér, jehož největší novinku představuje infotainment poslední generace. Systém se 7palcovým dotykovým displejem na mě působil dobře, infotainment se hezky ovládá, je jednoduchý a rychlý.
Jinak je to klasika, příjemná klasika. Vnitřek prostě vypadá dobře, zvlášť v nejvyšší výbavě Executive (už se nejmenuje Sport, což jistě také souvisí s plánem automobilky na „odsportovnění“ levorgu), která zahrnuje kožené čalounění a modré prošívání – narazíte na něj nejen na sedadlech a volantu, ale také na voliči převodovky, výplních dveří a horní části palubní desky.
Pochválit musím sportovně tvarované sedačky, které poskytují pohodlí i dostatečnou oporu v rychle projetých zatáčkách. Líbí se mi i hezky čitelné budíky. Ani ovládání nemám co vytknout, i když na rozmístění některých ovládacích prvků je potřeba si zvyknout. Například palubní počítač vám ukáže informace nezvykle na menším displeji na vrchu palubní desky nad výdechy ventilace. Kromě palubního počítače s údaji o spotřebě či dojezdu obrazovka nabídne také obraz z přední kamery nebo informace spojené s pohonem všech kol. Zobrazení se přepíná ovladačem mezi výdechy ventilace – to také není u konkurence obvyklé.
Mezi zajímavé funkce patří digitální zpětné zrcátko, které je standardní součástí nejvyšší výbavy Executive. Sami si můžete vybrat, jestli dáte přednost klasice v podobě běžného zrcátka, nebo obrazu z kamery umístěné v zádi vozu. To druhé se hodí například v případech, kdy vzadu vezete vysoké pasažéry, kteří vám blokují výhled dozadu. Obecně je ale z levorgu dobrý výhled do všech stran.
Co se praktičnosti týče, levorg na tom není špatně. Potěší dostatečnými odkládacími prostory, slušným místem vzadu (se 182 centimetry jsem se v pohodě „posadil za sebe“ a měl dost místa pro nohy i nad hlavou) a solidním zavazadelníkem.
Při délce 4690 milimetrů, šířce 1780 mm a výšce 1490 mm disponuje Levorg zavazadelníkem o velikosti 522 litrů, případně 1446 l při sklopení zadních opěradel v poměru 40/20/40. Sklopením vzniká takřka precizně rovná ložná plocha. Nákup můžete složit i do schránky pod podlahou zavazadelníku. Ta je fakt hodně šikovná.
A protože se bavíme o Subaru, musíme zmínit také systém EyeSight, o němž výrobce rád říká, že slouží jako druhý pár očí řidiče. Systém, součást standardní výbavy levorgu, využívá stereo kamery, které neustále snímají situaci před vozem.
Když identifikují možné nebezpečí, systém nejprve varuje řidiče, v případě potřeby však umí auto i zastavit. Varování se ve zjednodušené podobě promítají pomocí LED prvků na čelní sklo, aby řidič co nejméně odkláněl zrak od vozovky.
Spoléhání na kamery teoreticky může znamenat, že za určitých podmínek, například v mlze nebo v dešti, nemusí systém fungovat stoprocentně. Já jsem měl v době testu celý týden jasno, takže jsem na žádnou potíž v této souvislosti nenarazil. Ale bez problémů to také nebylo. Dvakrát se mi stalo, že vůz začal panicky brzdit před odbočením v křižovatce. Zřejmě ho vyplašil ostrůvek s dopravní značkou umístěný ve vozovce. Příjemné to nebylo. Na druhou stranu se úzkostlivě často chovají i podobné systémy u konkurence.
Motor, jízdní vlastnosti
Krok zpět?
A je to tu. Kritický bod našeho testu - výměna přeplňované šestnáctistovky za atmosférický dvoulitr. Důvody jsme si už ozřejmili, teď si pojďme říct, co je tahle jednotka zač a především, co s levorgem udělala.
Plochý čtyřválec s kódovým označením FB20B má proměnné časování sacích i výfukových ventilů a není vybaven přímým vstřikováním paliva. Maximální výkon činí 110 kW v 6200 ot./min a točivý moment dosahuje 198 N.m v 4200 ot/min.
Předchozí jedna-šestka nabízela 125 kW v 4800 ot./min a 250 N.m mezi 1800 až 4800 ot./min. A ještě papírové srovnání dynamiky – starší motor dostal levorg z klidu na stovku za 8,9 sekundy, současné provedení ke stejné disciplíně potřebuje 11,7 sekundy.
Je tedy zřejmé, že nový motor levorg proměnil v pomalejší auto. Čert vem výše uvedený rozdíl v akceleraci z nuly na 100 km/h, mnohem důležitější je, že dvoulitr přináší méně pružnosti a živelnosti. Je prostě takový trochu letargický.
Jako klasická atmosféra samozřejmě potřebuje otáčky, jenže ať s ním děláte cokoli, nedočkáte se momentu, kdy byste si řekli „to je vono, teď to konečně jede“. Nějaký výrazný vrchol tenhle motor bohužel nemá.
Jestli vám nabízená dynamika připadá dostatečná, pak pochopitelně závisí na tom, jak jste zvyklí řídit. Jestli jste vyloženě kliďas, kterého neštve a nestresuje jízda v táhnoucí se šňůře aut (například za nějakým nákladním vozem), pak je levorg v pohodě. Pokud patříte k těm šoférům, kteří se snaží v takové situaci dostat dopředu a obecně se cítí jistěji a bezpečněji ve voze s výkonovou rezervou, pak na levorg zapomeňte.
Neřekl bych ani, že výměna motoru přispěla k nižší spotřebě paliva. Po týdenním testu, který jako vždy zahrnoval všechny možné úseky, mi palubní počítač ukazoval průměr 8,8 l/100 km. Na okreskách jsem se klidnou jízdou dostal ke spotřebě mezi 7 až 8 l/100 km.
Druhý Standa (nebo vlastně první, na Auto.cz byl dřív než já), v testu předchozího provedení uváděl podobná čísla.
Zatím to tedy pro omlazený levorg nevypadá dobře. Atmosférický dvoulitr však má i pozitiva. Někoho může lákat hlavně vize jednoduššího motoru, kterou doprovází očekávání vysoké spolehlivosti.
Předností může být také uhlazený projev nepřeplňovaného motoru. Subaru navíc přidalo novou zvukovou izolaci, takže plochý čtyřválec prakticky není slyšet. Vědět o sobě dává jen ve vysokých otáčkách.
Výhrady nemám ke spolupráci se samočinnou převodovkou s plynule měnitelným převodem, která je jedinou možnou „volbou“. Japonští inženýři už Lineartronic naučili některým vlastnostem normálního automatu, takže po většinu času, až na občasná cuknutí, o přítomnosti CVT ani nevíte. K dispozici je však také šest předvolených virtuálních stupňů.
A samozřejmě nechybí stálý pohon všech kol s elektronicky řízenou lamelovou spojkou, která dokáže rovnoměrně rozdělovat hnací sílu na všechna čtyři kola.
Podvozek má na víc
Čímž se dostáváme k jízdním vlastnostem. Symetrická čtyřkolka je totiž jedním z dílků povedené skládačky, díky níž se levorg tak hezky řídí. Subaru v rámci modernizace a v duchu zmíněného zjemnění modelu upravilo naladění podvozku a nastavilo nově tlumiče, cílem bylo hlavně zvýšení komfortu.
Povedlo se. Japonský kombík moc hezky tlumí veškeré nerovnosti, dokonce i na 18palcových kolech působí vyloženě ladně. Snad jen odhlučnění od „spodku“ by mohlo být o něco lepší.
Nejlepší však je, že levorg ani přes tyto změny nepřišel o tak vychvalovaný agilní projev. Náklony karoserie jsou i v rychlých utažených zatáčkách minimální, držení stopy obdivuhodné a bleskové změny směru dokonale snadné a jisté.
Upravena byla také charakteristika elektrického posilovače řízení, ale i to patří ke špičce. Je přesné a docela rychlé. Tenhle kombíček prostě umí být pořád docela zábavný. Jen škoda toho líného motoru, levorg by zvládl mnohem víc. Co zvládl… Přímo si o to říká!
Závěr
Závěr
Ach jo. Hodnocení modernizovaného Subaru Levorg není snadné. Výrobce totiž udělal spoustu věcí správně, navíc se mu povedlo dát autu unikátní osobnost. Levorg prostě není „mainstream“ a už jen kvůli tomu mu musím podvědomě tak trochu fandit. Jenže ten motor nadšení výrazně brzdí. Ne že by starší levorg s přeplňovanou šestnáctistovkou byl vyloženě rychlým autem, ale změna motoru podle mě vozu uškodila.
Samozřejmě chápu důvody, proč Subaru tento krok podniklo. A také vím, že levorg je v tom nevinně. Současně však nedokážu překousnout vědomí, že chybělo tak málo, abychom tady měli skoro dokonalý kompaktní kombík. Mrzí mě ten nevyužitý potenciál.
Levorg navíc není ani levný. V základním – a velmi slušně vybaveném – provedení stojí 700 tisíc korun. Testovaná verze Executive začíná na 880.000 Kč.
Nejlevnější verze modelu | 700.000 Kč (Subaru Levorg Trend ES Lineartronic) |
Základ s testovaným motorem | 700.000 Kč (Subaru Levorg Trend ES Lineartronic) |
Testovaný vůz bez příplatků | 880.000 Kč (Subaru Levorg Executive ES Lineartronic) |
Testovaný vůz s výbavou | 880.000 Kč (Subaru Levorg Executive ES Lineartronic) |
Plusy
- Jízdní vlastnosti
- Bezpečnostní výbava
- Kultivovaná pohonná jednotka
Minusy
- Letargická dynamika
- Vyšší základní cena