TEST Subaru XV 2.0 i-L e-Boxer – Až na jeden detail skvělý crossover
Subaru XV se dočkalo nového hybridního ústrojí. Stávající vlastnosti však tomuto kompaktnímu crossoveru zůstaly, a to jak v tom pozitivním, tak v tom negativním směru.
Design, interiér
Hrozící pokuty za nesplnění emisních norem v Evropě znamenají, že automobilky musejí razit cestu elektrifikace nabídky. Zatímco evropští výrobci se svojí bohatou nabídkou hojně sázejí na vozy s čistě elektrickým pohonem, asijské značky v tuto chvíli věří spíše hybridům. Platí to i pro Subaru, které přijíždí se svébytným řešením nazvaným e-Boxer.
Hybridní ústrojí e-Boxer využívá tradičních součástí vozů s plejádami ve znaku, jako je motor typu boxer s protiběžnými písty, pohon všech kol a dnes i variátorová převodovka Lineartronic. Doplňuje je však o elektromotor se 118V bateriemi, který umožňují jízdu nejen v hybridním, ale i čistě elektrickém režimu. Systém e-Boxer souběžně debutuje v modelech Forester a XV, přičemž jsme jej vyzkoušeli právě v kompaktním crossoveru na bázi Imprezy.
Bohatá výbava za vyšší cenu
V případě Subaru XV dáte za e-Boxer se srdcem v podobě atmosférického dvoulitru o výkonu 110 kW podle aktuálního ceníku minimálně 790.000 korun. To je o zásadních 150.000 korun více než v případě základní ceny atmosférické šestnáctistovky s 84 kW.
Jenže shodně nazvané základní stupně Active ES nejsou plně srovnatelné. Hybridní XV totiž už ve standardu přidává i takové prvky jako aktivní natáčecí bi-LED světlomety, 18palcová kola z lehkých slitin, infotainment s osmipalcovým dotykovým displejem a multifunkční obrazovkou, hliníkové sportovní pedály nebo zadní parkovací kameru, což vysokánský cenový rozdíl alespoň částečně kompenzuje. Tyto prvky jsou u verze s šestnáctistovkou pod kapotou až součástí vyšších stupňů. Ani tak však nejde o zrovna cenově dostupné auto.
Bytelná kabina
Stačí se ale posadit dovnitř a zjistíte, že ta hodnota tu je, jen zkrátka na první pohled není znatelná. Subaru XV totiž působí neskutečně solidním a bytelným dojmem, čehož si okamžitě všimnete po prvním osahání. Některé plasty jsou sice tvrdé, ovladače ale mají precizní chod, stejně tak třeba loketní opěrka má poctivě mechanické otevírání, zatímco třeba topení náramně rychle topí.
Subaru XV potěší také rychle reagujícím multimediálním systémem, který je navíc pěkně přehledný. Snad jen několikeré potvrzování zvolené cílové destinace v navigaci by mohlo být jednodušší. Plusem je rovněž zachování klasických tlačítek pro přímý vstup do vybraných kategorií menu. To už se dnes málokde vidí! Netradiční je pak doplnění dotykové obrazovky ještě o informační displej na vrchu středového panelu, který přehledně informuje o detailních informacích o vozidle.
Jak známo z dřívějšího testování XV, kabina vozu je prostorná. I dozadu se se svými 185 centimetry výšky pohodlně posadím – komfort navíc zvyšuje výše usazený sedák, díky němuž jsou stehna příjemně podepřena. Naopak se zavazadelníkem je to horší, objem 340 litrů je v rámci dané kategorie průměrná hodnota. Alespoň že se proti konvenčnímu modelu nijak nezmenšil.
Motor, jízdní vlastnosti
Život s e-Boxerem
O hybridním ústrojí nazvaném e-Boxer firma zdůrazňuje, že jde o řešení vlastní konstrukce, na němž nespolupracovali jiní partneři. S Toyotou totiž Subaru spolupracovalo na technice pro plug-in hybridy. Spojuje zážehový atmosférický dvoulitr s protiběžnými písty s elektromotorem integrovaným do variátorové převodovky Lineartronic. Konkrétně je umístěn na ose klikového hřídele vedle primární řemenice převodovky. Systém dále doplňuje lithium-iontový akumulátor s kapacitou 4,8 Ah (0,6 kWh), který je uložen nad zadní nápravou. Pracuje přitom s napětím 118V pro lepší využití výkonu elektromotoru.
Na rozdíl od dnes tak expandujících mildhybridů je ústrojí e-Boxer full-hybridem, podobně jako řešení od Toyoty. To znamená, že automobil dokáže jet i výhradně na elektřinu. Ta přitom pořád zvládne pohánět všechna čtyři kola.
Dvoulitrový čtyřválec s přímým vstřikováním je naladěn na 110 kW a 194 N.m, elektromotor přidává dalších 12,3 kW a 66 N.m. Kombinovaný výkon ústrojí firma neuvádí. Komponenty hybridu nicméně přidávají zhruba 110 kilogramů hmotnosti oproti čistě benzinové variantě, jsou však uloženy blízko těžiště, aby to mělo minimální vliv na jízdní vlastnosti vozu.
Rozjezd je podobný jako u hybridních Toyot, při startu z místa a při jízdě stálým tempem v nízkých rychlostech se Subaru spoléhá výhradně na elektřinu. V takovém případě zvládne podle automobilky ujet nějakých 1,6 kilometru při rychlosti 40 km/h. Naše zkušenosti ale dokazují, že stačí prudší pokyn pedálem a XV okamžitě spouští spalovací motor. Připojení je v naprosté většině případů hladké, v určitých situacích, například při popojíždění v kolonách, však auto přece jen lehce cuklo, což se nám v nejnovějších hybridních Toyotách nestává. Výhodou je však fakt, že auto klidně vypne spalovací motor i při jízdě s aktivovaným tempomatem – pokud je v bateriích dostatek šťávy, XV jede jen na elektřinu.
Ve středních rychlostech se pak auto spoléhá na spolupráci obou agregátů, zatímco v těch vyšších vůz pohání dvoulitr s tím, že rovněž dobíjí baterie. Jednotlivé módy přitom nelze manuálně přepínat, Subaru mezi nimi přepíná automaticky s tím, že aktuální režim můžete sledovat na informačním displeji na vrchu středového panelu.
I přes slušný papírový výkon však XV neposkytuje takový elán, jaký byste vzhledem ke 110 kW očekávali, 194 N.m zkrátka dělá své, a tak dynamika zůstává průměrná. Alespoň že převodovka Lineartronic pracuje s rostoucími otáčkami motoru, které jsou při akceleraci přirozenější. Pro variátorové převodovky typický „vysavačový“ efekt však zcela nezmizel – stačí vjet do prudšího stoupání (případně jakékoliv stoupání na dálnici) a motor vystřelí do otáček s ne zrovna lahodným monotónním zvukem.
Obecně se na dálnici ukazuje, že Subaru XV je spíše městským a příměstským vozem než automobilem pro dlouhé trasy. Na dálnici agregát většinu času točí okolo 3500 otáček, níže spadnou jen v klesáních. Spolu s tím roste i spotřeba, a to až nad 10 litrů na 100 kilometrů. Ani ve městě však XV e-Boxer není tak úsporný, jak naznačují zkušenosti třeba s hybridními Toyotami. V závislosti na hustotě provozu se městská spotřeba pohybuje mezi šesti až osmi litry. Dlouhodobý průměr se pak zastavil na osmi litrech.
Parádní jízdní vlastnosti
Průměrná dynamika zamrzí hlavně v souvislosti s jízdními schopnostmi Subaru XV. Už při příchodu aktuální generace tohoto crossoveru na trh jsme chválili jeho chování, což se nezměnilo ani po zástavbě hybridního ústrojí.
Subaru XV s ochotou mění směr a i díky pohonu všech kol v oblouku dosahuje až neskutečné jistoty. Přitom není ani trochu tvrdý, ba naopak, tak fantastické tlumení nerovností jinde jen tak nenajdete. Od osmnáctipalcových kol se navíc neozývají žádné rány.
Schopnostem nepochybně pomáhá vyspělá konstrukce. Základem je platforma SGP (Subaru Global Platform) sdílená s dalšími aktuálními modely značky, která se vyznačuje zásadním zlepšením tuhosti karoserie. Konkrétně třeba torzní tuhost vzrostla o 70 %.
Subaru XV tak nerozhodí ani větší nerovnosti nebo roleta v zatáčce, tuhá karoserie se přes ni přenese bez jakéhokoliv rozkývání. Karoserie se nenaklání ani v zatáčce. Jedinou výtkou k jízdním vlastnostem je tak na můj vkus příliš lehké řízení. A také absence manuální převodovky, s ní by řízení XV byla o to větší radost!
Nejen při každodenním ježdění pak oceníte parádně svítící natáčecí bi-LED světlomety, které jsou v kombinaci s motorem e-Boxer standardem. Pěkně fungují také asistenční systémy, snad jen varování před opuštěním jízdního pruhu mně jako v jiných autech spíše otravovalo, než pomáhalo. Za to ale Subaru nemůže, to je zkrátka charakter tohoto podle mě zbytečného (ale dnes povinného) systému. Na dálnici bych pak ocenil lepší odhlučnění, šum vanoucího vzduchu kolem karoserie je poměrně znát. Výhodou je ale slušná světlost 220 mm, která usnadňuje i výlety mimo zpevněné cesty.
Závěr
Závěr
Subaru to má na evropském trhu v posledních letech mimořádně těžké. Přestože je částečně vlastněn Toyotou, stále působí jako samostatný výrobce, kvůli čemuž se nemůže spolehnout na pomoc větších výrobců. A ta by se zrovna v době přísnějších emisních norem náramně hodila. Takhle si totiž flotilové emise musí snižovat samo, právě třeba sázkou na hybridní pohon v podobě systému e-Boxer.
Hybridní ústrojí vlastní konstrukce nicméně dokazuje, že Subaru s ním zatím nemá dostatek potřebných zkušeností. Spolupráce spalovacího motoru a elektromotoru není tak jemná jako v hybridních Toyotách, navíc ve výsledku tato kombinace není ani nijak zásadně úsporná. Dlouhodobý průměr 8 l/100 km není nic světoborného, zvlášť s ohledem na spíše průměrnou dynamiku. Od Subaru bychom rozhodně čekali větší elán.
Zvlášť s ohledem na jednoduše skvělý podvozek modelu XV. Ten jsme chválili už při příchodu tohoto crossoveru na trh a na tom se nic nezměnilo ani po pár letech. Výtečně tlumí nerovnosti, zároveň však zůstává naprosto jistý, až si zoufáte, proč XV nemá pod kapotou silnější motor. Podvozek by ho hravě zvládl.
Příchodem ústrojí e-Boxer se tak vlastně u Subaru XV nic zásadního nezměnilo. Nad nedostatečnou silou jsme si zoufali už dříve, což se nemění. Jinak autu, krom vyšší pořizovací ceny nebo menšího zavazadelníku, vlastně není co zásadního vytknout.
Nejlevnější verze modelu | 640.000 Kč (1.6i/84 kW Active ES) |
Základ s testovaným motorem | 790.000 Kč (2.0i-L/110 kW Active ES) |
Testovaný vůz bez příplatků | 950.000 Kč (2.0i-L/110 kW Executive ES) |
Testovaný vůz s výbavou | 962.000 Kč (2.0i-L/110 kW Executive ES) |
Plusy
- Skvěle fungující podvozek
- Bytelně působící interiér
- Jisté jízdní vlastnosti
- Bohatá výbava
- Jasně svítící diodové světlomety
Minusy
- Vyšší spotřeba paliva
- Malý zavazadelník
- Hluk na dálnici
- Vyšší pořizovací cena