TEST Suzuki Jimny – Pracovitý kamzík
V devadesátých letech se za terénní vůz obecně považovalo vozidlo, které si dokázalo poradit s různými nástrahami na silnici a především mimo ni. Doba se však změnila a většinu drsných off-roadů nahradila jemnější SUV. To neplatí pro Suzuki Jimny, které stále zůstává stejné jako dříve.
Historie Jimny se datuje do roku 1970, od té doby vznikly tři generace tohoto malého off-roadu. Také současnému vydání již poněkud roste dlouhý bílý vous – na trhu je od roku 1998. Auto ale bylo v průběhu životního cyklu pravidelně modernizováno, poslední facelift se začal prodávat letos.
Zvenku stejný, uvnitř inovovaný
Od nástupu současné generace na trh se design automobilu příliš nezměnil, poslední modernizace na úpravy karoserie zcela rezignovala. Můžete se podivovat nad tím, proč se Jimny léta nemění – nijak moderně nepůsobí, zákazníkům to ale podle všeho nevadí. To dokládá také fakt, že i nová generace Jimny chystaná pro rok 2017 bude podle představitelů Suzuki spíše designovou evolucí než revolucí.
Jemné retuše nezměnily některé prvky Jimny, které již dobře známe. Řidiči se nesedí moc pohodlně – volant ani sedadlo nelze výškově nastavit. Problémy s posazem budou mít hlavně dlouháni, protože sedadlo se nedá posunout příliš vzad. Kabina sice parádně prostorově využívá kompaktní vnější rozměry, místa tu ale na rozdávání není, zvláště v oblasti loktů. Zadní sedadla jsou pak ryze nouzová záležitost. Potěší však skvělý výhled do všech stran díky bohatému prosklení a úzkým předním sloupkům, což spolu s hranatou karoserií umožní snadno odhadnout rohy karoserie.
Zavazadelník je vskutku malý. Jeho udávaný objem činí pouze 113 litrů, což je ve srovnání třeba se Smartem Fortwo (260 litrů) ani ne poloviční číslo. Pokud tak myslivec bude chtít do Jimny naložit skolenou srnku, bude muset sklopit zadní souměrná sedadla. Tímto způsobem vznikne prostor o objemu 816 litrů.
Slabý? Možná na papíře
Motor pod kapotou se v rámci modernizace nijak nezměnil, navíc nadále splňuje pouze normu Euro 5, což si ještě do letošního září může dovolit. V útrobách vozu tedy pracuje atmosférický zážehový čtyřválec 1.3 VVT o výkonu 62,4 kW (Suzuki udává takto přesné číslo) a točivém momentu 110 N.m, který je kombinován s pětistupňovou manuální převodovkou. Za příplatek 32.000 korun je k dispozici také čtyřstupňový automat, avšak pouze v nižším stupni výbavy Comfort.
Parametry agregátu jsou velice skromné, o čemž vypovídají i hodnoty akcelerace a maximální rychlosti – na stovku se Jimny rozpohybuje za dlouhých 14,1 s a jede nejvýše rychlostí 140 km/h. Slabší motor je ale dostatečně pružný – s automobilem vážícím méně než tunu nemá tolik práce, mimo to jeho nižší výkon kompenzuje převodovka s krátkými převody. Výsledkem toho všeho je, že Jimny je při jízdě ve městě vcelku hbité.
Také na dálnici vůz překvapí svými schopnostmi a udržet povolenou rychlost mu nedělá problémy ani ve stoupáních. Motor nicméně při stotřicítce točí vysokých 4400 otáček, příjemný není ani výraznější aerodynamický hluk. Občasné dálniční přejezdy ale Jimny zvládne, jenom je třeba dávat pozor na boční vítr a slabší brzdy.
Pětistupňová manuální převodovka má dlouhou řadicí páku, jednotlivé dráhy v kulise jsou ale velice krátké. Řazení je přesné, do páky se však přenášejí vibrace motoru. Jimny nadále používá hydraulický posilovač řízení. Řízení okolo středové polohy je velice lehké, naopak v krajních polohách významně ztuhne – při manévrování na parkovišti se řidič vcelku zapotí.
Udávaná kombinovaná spotřeba činí 7,1 litru na 100 kilometrů. Přesnou hodnotu nejde snadno určit, automobil totiž postrádá ukazatel spotřeby. Nicméně my jsme v testu na čtyřicetilitrovou nádrž ujeli přes 500 kilometrů, průměrná spotřeba paliva se tedy pohybovala kolem 8 litrů na 100 km. Součástí testování přitom byla jízda v různých podmínkách, a to jak na silnici, tak mimo ni.
Suzuki Jimny – srovnání s dalšími terénními vozy | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Model | Suzuki Jimny | Dacia Duster | Lada Niva | Land Rover Defender Hard Top 90 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor | 1.3 VVT | 1.6 16V | 1.7 MPI | TD4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pohon | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zdvihový objem [cm3] | 1328 | 1598 | 1690 | 2198 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/2 | 4/4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Největší výkon [kW/min] | 62/6000 | 77/5750 | 61/5000 | 90/3500 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Točivý moment [N.m/min] | 110/4100 | 148/3750 | 128/4000 | 360/2000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Převodovka | 5M | 6M | 5M | 6M | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Max. rychlost [km/h] | 140 | 160 | 137 | 145 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,1 | 13,5 | - | 15,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,1 | 8,0 | 9,5 | 10,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Základní cena [Kč] | 396.900 | 329.900 | 249.900 | 829.092 |
Terénní borec
Konstrukce Jimny je přesně taková, jakou byste od tradičního off-roadu čekali: tuhý žebřinový rám a tuhé nápravy tvořené tříprvkovým zavěšením a vinutými pružinami. Tato technika je doopravdy úžasná v terénním prostředí, na silnici ale příliš komfortu neposkytne. Kvůli nápravám a krátkému rozvoru (2.250 mm) se auto i na trochu hrbolaté silnici rozhoupe, menší nerovnosti (třeba poklopy kanálů) na hladkém povrchu ale posádka prakticky nezaregistruje. Výhodou navíc je, že Jimny nedělá rozdíly mezi silnicí a nezpevněnou cestou – všude prostě se stejným zápalem jede a jede a jede...
Zatímco na silnici má jízda s Jimny jisté mezery, mimo ni je tento teréňáček prostě dokonalý. O jeho schopnostech se popsaly stohy stránek, tváří v tvář ale přesto udiví. Prudký svah nebo vyjeté koleje automobil slupne jako malinu a pokračuje dál, hledat další výzvy. Jimny se ale jako nějaký kamzík nezastaví ani před nimi, ani nepůsobí, že by se v terénu před nějakou překážkou sebeméně zapotilo. To spíš vyměkne řidič, když si řekne, že „tohle“ už Jimny nevyjede, a raději zvolí jinou trasu, než že by auto skutečně někde uvízlo.
V terénu Jimny pomáhají perfektní nájezdové úhly způsobené krátkými převisy karoserie. Přední nájezdový úhel má hodnotu 34°, zadní potom 46°, přechodový úhel činí 31°. Ve výchozím nastavení je Jimny jako tradiční off-road zadokolkou, po stisknutí tlačítka na palubní desce se ale napevno připojí přední náprava. V záloze je i nastavení s redukční převodovkou do opravdu náročných podmínek. Během testování jsme ji ale ani nepotřebovali sepnout, Jimny si s terénem poradil i tak.
Suzuki Jimny – srovnání rozměrů s dalšími terénními vozy | ||||
Model | Suzuki Jimny | Dacia Duster | Lada Niva | Land Rover Defender Hard Top 90 |
Délka [mm] | 3695 | 4315 | 3720 | 3894 |
Šířka [mm] | 1600 | 1821 | 1680 | 1790 |
Výška [mm] | 1705 | 1634 | 1640 | 2000 |
Rozvor [mm] | 2250 | 2674 | 2200 | 2360 |
Nájezdový úhel přední [°] | 34 | 29,3 | 39 | 47 |
Nájezdový úhel zadní [°] | 46 | 34,9 | 26 | 47 |
Přechodový úhel [°] | 31 | 23 | 36 | 33 |
Světlá výška [mm] | 190 | 205 | 235 | 323 |
Závěr
Hodnotit Suzuki Jimny je složité, na trhu totiž není přímý konkurent. Pokud vás tedy Jimny zaujalo, zřejmě z nějakého důvodu malý teréňáček potřebujete, a proto rozhodně není důvod nad ním váhat. Jako specificky zaměřené terénní auto je nepřekonatelné a nad jeho schopnostmi mimo silnice nezbývá než uznale pokývat hlavou. Pokud však s ním majitel nechce trávit většinu času na nezpevněných cestách, postrádá jeho pořízení kvůli nekomfortní jízdě smysl – v nabídce Suzuki v takovém případě stojí zapřemýšlet třeba nad Vitarou.
I přes nesporný talent je na Jimny již znát jeho stáří – ať už díky jeho pevnému volantu bez výškového nastavení, pouze dvěma airbagům nebo palubnímu počítači omezujícímu se jenom na údaje o ujeté vzdálenosti. Městskému bohémovi to bude vadit, drsný horal to ale ocení jako ryzí charakter…
Nejlevnější verze modelu | 396.900 Kč (1.3 VVT/62 kW Club) |
Základ s testovaným motorem | 396.900 Kč (1.3 VVT/62 kW Club) |
Testovaný vůz s výbavou | 429.900 Kč (1.3 VVT/62 kW Style) |
Plusy
- Vynikající schopnosti v terénu
- Robustní a jednoduchá konstrukce
- Perfektní výhled ven
- Zůstává typickým off-roadem
Minusy
- Snížený komfort při jízdě na silnici
- Malý zavazadlový prostor
- Nepohodlný posaz za volantem
- Palubní počítač ukazuje jen ujetou dráhu
Foto: Petr Homolka