Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Světové prodeje sedanů klesají. Nižší zájem hlásí i jejich tradiční trhy

Světové prodeje sedanů klesají
Světové prodeje sedanů klesají
Světové prodeje sedanů klesají
Světové prodeje sedanů klesají
23 Fotogalerie
Diskuze (72)

Sedany bývaly populární karosářskou variantou na čínském nebo americkém trhu. I tamější zákazníci však od nich postupně odstupují.

Sedan, to je vlastně klasický druh automobilové karoserie, definovaný třemi prostory, jasně designově oddělenými – motorem, kabinou a zavazadelníkem. Léta to býval oblíbený typ, třeba v Evropě ale v posledních letech strádá, už zůstává vyhrazený jen vyšším segmentům, navíc spíše u luxusních značek. Jenže loni už pokles zájmu nebyl záležitostí jen starého kontinentu.

Analytická společnost JATO Dynamics totiž na základě prodejních dat z 54 trhů světa zjistila, že odbyt sedanů klesá po celé zeměkouli. Loni to sice z globálního hlediska nadále byl druhý nejžádanější druh karoserie vůbec, 18,9 milionu prodaných sedanů je však výrazný, bezmála sedmiprocentní pokles oproti roku 2018. Spolu s tím klesl o procentní bod také tržní podíl této karoserie, na 23 %.

JATO Dynamics si všímá, že pro sedany už není takovou jistotou ani čínský trh, kde bývaly velmi oblíbené. Ostatně více než polovina všech na světě prodaných sedanů našla loni svého zákazníka právě v Číně, což vysvětluje třeba to, proč tamější Škoda Rapid nabízí karoserii sedan a nikoliv liftback jako u nás. Jenže čínské prodeje z různých důvodů (zpomalení ekonomiky, nižší důvěra zákazníků) loni klesly, což se podepsalo i na výsledcích sedanů. Jestliže tak v minulosti v Říši středu vládly sedany nižší střední třídy, nyní je s nástupem všemožných SUV začínají válcovat právě zástupci této kategorie.

Podobně je na tom také severoamerický trh, který pro sedany kdysi také býval tradiční. Ještě v roce 2009 tvořily tamější prodeje z 39 % právě vozy s tříprostorovou karoserií, loni  už jejich podíl činil jen 22 %. I proto není divu, že se výrobci zbavují tradičních modelů jako Chevrolet Impala, Ford Taurus nebo Dodge Dart, které bude následovat i Ford Fusion (u nás známý jako Mondeo).

Naopak v Evropě už jsou delší dobu sedany na ústupu, vždyť z globálního pohledu se na starém kontinentu prodá jen šest procent sedanů. Evropské trhy jsou zkrátka zasvěceny hatchbackům nebo kombíkům, a proto už se tu nějakou dobu neprodávají taková auta jako Volkswagen Jetta nebo Ford Focus sedan. Z kategorie malých automobilů pak sedany vlastně zcela vymizely (pokud nepočítáme Dacii Logan, která je na pomezí malých a kompaktních aut). Volkswagen Virtus (alias Polo sedan) nebo Suzuki Dzire (Swift sedan) byste tak v evropské nabídce těchto značek hledaly marně. Také Škoda Fabia sedan už dávno skončila.

Analytici si pokles zájmu o sedany vysvětlují tím, že si zákazníci už i mimo Evropu všimli, že z objektivního pohledu existují lepší vozy než ty tříprostorové. Kombíky nebo MPV jsou praktičtější, SUV díky vyšší stavbě občas prostornější a pro mnohé i stylovější.

Právě kvůli stylu se moderní sedany leckdy inspirují světem kupé a raději se proměňují do fastbacků, takovým příkladem je nejen Volkswagen Arteon, ale také aktuální Peugeot 508 nebo Kia Stinger. Jak se ale z jejich globálních prodejů zdá, zvrátit pokles zájmu o sedany se jim nedaří.

JATO Dynamics si nicméně všímá poklesu i dalších tradičních segmentů. Celosvětové prodeje hatchbacků loni meziročně spadly o 12 % na 9,25 milionu kusů, kombíky si pohoršily o sedm procent na 2,33 milionu exemplářů. Jejich doménou jsou totiž evropské trhy (celých 70 % všech kombi světa se prodá na starém kontinentu), které loni bojovaly se odbytem, což prodeje těchto segmentů silně ovlivnilo. Naopak SUV pořád rostou...

Vstoupit do diskuze (72)