Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Syntetická paliva jako budoucnost? Státy EU trvají na jejich využívání

Diskuze (52)

Švédské předsednictví v Radě EU v pátek oznámilo, že velvyslanci členských zemí se rozhodli odložit konečné schválení návrhu, který by prakticky znemožnil koupit si od roku 2035 nový automobil na benzin či diesel.

Ministr dopravy Martin Kupka v pátek po jednání s německým kolegou Volkerem Wissingem řekl, že Česká republika nepodpoří v Evropské unii zákaz prodeje nových osobních vozů se spalovacími motory, pokud nebude možné v autech využívat syntetická paliva. Na syntetických palivech trvá i Německo a další státy EU. Kupka také uvedl, že Praha i Berlín považují stávající návrh chystané unijní emisní normy Euro 7 za nerealistický a nepřijatelný. Polsko a Maďarsko rovněž signalizovaly nesouhlas s plánem, který požaduje, aby výrobci automobilů dosáhli do roku 2035 cíle nulových emisí.

Syntetická paliva, v češtině někdy označovaná jako e-paliva, jsou vyrobená chemickou cestou, nikoliv z ropy. Zatímco běžné palivo vzniká rafinací ropy, umělá paliva vznikají chemickou reakcí vodíku a oxidu uhličitého. K jejich výrobě je nutná elektřina, v ideálním případě z obnovitelných zdrojů.



Jejich spalování produkuje výrazně čistší emise a vhodný výrobní proces z nich dělá uhlíkově neutrální palivo. Výhodou syntetických paliv je, že si vynutí pouze částečnou úpravu stávajících spalovacích motorů a lze pro ně využívat současnou čerpací infrastrukturu.

Syntetická paliva mohou být použita jako příměs klasických paliv, tedy nafty a benzinu či mohou být spalována zcela samostatně. K nevýhodám těchto paliv patří velmi nízká energetická účinnost a také vysoké náklady na jejich produkci, při jejich výrobě je ale možné využít energii z obnovitelných zdrojů. Podle několik let starých studií by se v případě navýšení výroby a příznivých cen elektřiny mohla cena samotného syntetického paliva v budoucnu pohybovat kolem 1,4 eura za litr bez spotřební daně. Podle analýzy ekologické organizace Transport & Environment (T&E) však bude provoz automobilu na e-palivo během pěti let stát řidiče zhruba o 10.000 eur víc než provoz elektromobilu.

Plány na výrobu syntetických paliv sahají až do počátků 20. století, v roce 1913 získal německý chemik Friedrich Bergius patent na technologii zkapalňování uhlí, které je tvořeno hlavně čistým uhlíkem. Převod na ropné produkty prováděl přidáním vodíku. V období druhé světové války představoval syntetický benzin vyráběný z uhlí strategickou surovinu, která nahradila ropu a jedním z největších výrobců syntetického paliva v celé třetí říši se stala rafinerie v Záluží u Mostu.

Loni v prosinci německá automobilka Porsche otevřela továrnu na výrobu syntetických paliv v Chile. V pilotní fázi by měla vyrobit zhruba 130.000 litrů syntetických paliv ročně a v plánu je rozšíření kapacity na zhruba 550 milionů litrů ročně, což je však v celosvětovém měřítku stále zanedbatelné množství. Jen například v Německu ročně spotřebují osobní vozy několik desítek miliard litrů benzinu a nafty.

Využití syntetických paliv je možné například i v leteckých motorech jako alternativa k současnému kerosinu. Nizozemské aerolinky KLM uskutečnily v únoru 2021 jako první na světě komerční let s cestujícími s využitím syntetického leteckého paliva vyrobeného z udržitelného zdroje.

Video se připravuje ...

Podle zástupců německé firmy Robert Bosch by do roku 2050 mohlo použití syntetických paliv, jako alternativa k elektrifikaci, ušetřit až 2,8 gigatuny oxidu uhličitého.

Syntetická paliva bývají zaměňována za biopaliva, která se vyrábějí z biomasy a nevznikají akumulací elektřiny.

Diskuze (52)

Doporučujeme

8. 3. 2023 16:17
Re: Státy EU zase...
Možná nemusíš cpát miliardy do nabíječek a elektrické sítě, ale musíš cpát ještě několikrát tolik více miliard do stavby těch elektráren. Jak to chceš vyrábět? Víš, jaká šílená kvanta energie to potřebuje? Už selským rozumem ti musí být jasné, že tam bude šílený rozdíl. Máš elektřinu a použiješ ji v EV. Nebo s její pomocí vyrobíš syntetické palivo. Oba procesy nesou ztráty. Jenže pak to neproženeš elektromotorem s 85-95% účinností, ale ICE s cca 25-40% účinností. Snad je ti jasné, že pro to potřebuješ minimálně 3krát tolik více elektráren než pro BEV už jen z pohledu účinnosti motorů.
8. 3. 2023 12:40
Re: efektivita nulanula prd
Tak tento argument elektrofašisti velmi neradi slyší! :-[] :yes:
8. 3. 2023 08:58
Re: Zoufalá snaha dinosaurů zvrátit neodvratné
Tro(t)ll ,ty si ten posledny co sa moze vyjadrovat k urovni diskusie,kedze sam tu casto vypisujes vetu "Fuck off troll" .
Avatar - rohYpnol
7. 3. 2023 20:03
Re: efektivita nulanula prd
Zajímalo by mě kolik těch EV bezmozků by bylo schopno zvednout ruku pro výstavbu nových bloků jaderné elektrárny...

Ale předpokládám německé IQ, tj. zakázeme jádro protože stačí elektřinu dovézt že... :D
Avatar - rohYpnol
7. 3. 2023 20:00
Re: efektivita nulanula prd
Já nevím, ale nařizoval někdo používat používat spalováky místo elektriky, koní a dřevoplynu?!? Nějak mám pocit že.... NE!!!