Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tajnosti ze skladu. BMW ukázalo čtyři unikátní prototypy M CSL

Jan Zajíc Jan Zajíc 14. 6. 2022 • 23:53
29
Zobrazit náhledy (29)
BMW M3 CSL PROTOTYP E46 V8 BMW M3 CSL PROTOTYP E46 V8 BMW M3 CSL PROTOTYP E46 V8 BMW M3 CSL PROTOTYP E46 V8 BMW M5 CSL PROTOTYP E60 V10 BMW M5 CSL PROTOTYP E60 V10 BMW M5 CSL PROTOTYP E60 V10 BMW M5 CSL PROTOTYP E60 V10 BMW M5 CSL PROTOTYP E60 V10 BMW M5 CSL PROTOTYP E60 V10 BMW M6 CSL PROTOTYP E63 V10 BMW M6 CSL PROTOTYP E63 V10 BMW M6 CSL PROTOTYP E63 V10 BMW M6 CSL PROTOTYP E63 V10 BMW M6 CSL PROTOTYP E63 V10 BMW M6 CSL PROTOTYP E63 V10 BMW M6 CSL PROTOTYP E63 V10 BMW M2 CSL PROTOTYP F87 BMW M2 CSL PROTOTYP F87 BMW M2 CSL PROTOTYP F87 BMW M2 CSL PROTOTYP F87 BMW M2 CSL PROTOTYP F87 BMW M2 CSL PROTOTYP F87 BMW M2 CSL PROTOTYP F87

Před několika týdny BMW představilo model M4 CSL, který vznikl jako limitka k 50. výročí sportovní divize M. Jistě víte, že nejde o první "bavorák" s přídomkem CSL.

Tím bylo BMW 3.0 CSL generace E9, představené v roce 1972 jako homologační speciál pro závodní vůz. Zkratka CSL přitom původně znamenala "Coupé Sport Leichtbau", šlo tedy o odlehčené sportovní kupé.

Označení CSL v dalších letech proslavila také M3 generace E46, na níž chce jistě navázat nejnovější M4 CSL, u níž BMW plánuje produkci pouhých 1000 kusů.

Kromě těchto produkčních modelů však v divizi M vzniklo i několik prototypů CSL, které se nakonec do výroby nedostaly. Čtyři taková auta nyní slavné oddělení v souvislosti s 50. narozeninami připomíná.

Začít můžeme u BMW M3 CSL E46 V8, vozu s vysokootáčkovým vidlicovým osmiválcem o objemu čtyři litry, na němž si sportovní divize chtěla vyzkoušet různá technická řešení spojená právě s uvedenou jednotkou. Některé poznatky pak ovlivnily produkční modely s motory z rodiny S85 (V10) a S65 (V8). V roce 2007 se ostatně začala vyrábět M3 generace E90 s osmiválcem S65B40, poskytujícím maximální výkon 309 kW (420 k) v 8300 otáčkách za minutu.

Video se připravuje ...

Zajímavý je také prototyp BMW M5 CSL E60 V10, na kterém si inženýři opět zkoušeli technická řešení, tentokrát u nově vyvinutého desetiválce o objemu 5,5 litru, který dával 470 kW (639 k) v 8750 min-1. Spojený nebyl se sedmistupňovou sekvenční převodovkou SMG jako produkční M5, ale s dvouspojkovou skříní. V divizi M současně M5 vybavili lehkou střechou z uhlíkových vláken a sportovními sedadly Recaro, zadní lavici pro změnu vyjmuli. Díky tomu byl prototyp o 150 kilogramů lehčí než standardní M5. Za zmínku stojí i odlišně naladěný podvozek a skutečnost, že prototyp M5 CSL zvládl Nürburgring za sedm minut a 50 sekund. Přesto se do nabídky nedostal a zůstalo u jediného kusu. To samé platí o 5,5litrové V10.

Třetím vozem na seznamu je BMW M6 CSL E63 V10. U tohoto stroje kromě odhlehčení bylo důležité experimentování s aerodynamikou, auto proto obdrželo automaticky výsuvné spoilery vpředu i vzadu. Na bavoráku se objevila také zpětná zrcátka s dvojitou vzpěrou, která dnes patří k charakteristickým prvkům sportovních modelů BMW.

A nakonec BMW M2 CSL F87. Auto vycházející z M2 Competition dostalo prvky ze specialitky M4 GTS, přišlo o zadní sedačky a v rámci snižování hmotnosti se do interiéru nastěhovaly skořepiny, bezpečnostní rám a středová konzole z uhlíkového kompozitu. Na zádi se objevilo karbonové křídlo, brzdy byly karbon-keramické. Výkon řadového šestiválce narostl na 331 kW (450 k), točivý moment vzrostl na 550 Nm.

Ve stejnou chvíli v divizi M postavili také M2 v provedení CS se stejným výkonem, ale vhodnější na každodenní používání. Vedení automobilky nakonec dalo přednost CS, CSL tak zůstalo v podobě prototypu.

Související články

Témata
Články odjinud