Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Takhle si Giugiaro představoval Aston Martin pro rok 2020. Trefil se aspoň v něčem?

David Bureš David Bureš 14. 3. 2020 • 21:26
14
2
Zobrazit náhledy (14)
Aston Martin 2020 (2001) Aston Martin 2020 (2001) Aston Martin 2020 (2001) Aston Martin 2020 (2001) Aston Martin 2020 (2001) Aston Martin 2020 (2001) Aston Martin 2020 (2001) Aston Martin 2020 (2001) Aston Martin 2020 (2001)

Aston Martin Twenty Twenty vznikl jako vize otevřeného sporťáku pro rok 2020. S dnešními vozy značky ji přece jen něco spojuje.

Vize automobilových konstruktérů pro budoucí roky je vždy s odstupem času zajímavé sledovat – ukáže se totiž, který z návrhářů byl opravdový vizionář a který jen kreativec. A když je ten rok 2020, pojďme si připomenout jednu takovou vizi, Aston Martin Twenty Twenty (dvacet dvacet), otevřený sportovní model navržený v roce 2001, kdy chtěl predikovat vůz budoucnosti, právě pro rok 2020.

Automobil sice nese znaky britské automobilky sídlící dnes v Gaydonu, ve skutečnosti však za ním stálo italské studio Italdesign, které jej v roce 2001 prezentovalo na tehdejším ženevském autosalonu. Za návrhem stál přímo Giorgetto Giugiaro, se svým synem a rovněž designérem Fabriziem.

Automobil především zaujal karoserií s nezakrytými nosnými prvky skeletu, doplněnými o efektní zvýraznění některých sice nenosných, ale zato atraktivních částí karoserie, jako je třeba maska chladiče nebo lemování předních směrových světel. Italdesign takové řešení použil podruhé během tří let, v roce 1998 jej prezentoval už na konceptu Structura.

Zatímco nosné prvky byly vyrobeny z hliníkových slitin, ostatní panely karoserie byly plastové a uhlíkových vláken. Zajímavostí pak byl rám za sedadly, který z auta s konfigurací 2+2 v podstatě dělal spíše než typický roadster targu.

Na vozy britské automobilky pak odkazovalo především ztvárnění masky chladiče, jinak šlo o svébytně navržený automobil, který měl s tehdejší produkcí Aston Martinu z designérského hlediska máloco společného.

Naopak technika britského původu byla, 4.455 mm dlouhý, 1.900 mm široký a jen 1.300 mm vysoký kabriolet s rozvorem 2.591 mm totiž stál na základech tehdejšího modelu DB7 V12 Vantage Volante. S tím Aston Martin Twenty Twenty spojovalo také pohonné ústrojí, pod přední kapotou byl uprostřed uložený dvanáctiválcový motor o objemu 5935 cm3, naladěný však v tomto případě na kulatých 500 koní (368 kW). Poháněl zadní kola, a to prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky.

Naznačil tedy Aston Martin Twenty Twenty skutečně něco ze současnosti? Vlastně jen málo. Britská automobilka se skutečně pořád spoléhá na dvanáctiválcový motor, byť má dnes dvě turba. Navíc pořád věří manuálním převodovkám, které chce v nabídce uchovat, dokud to půjde.

Ani z designérského hlediska toho Twenty Twenty moc nenaznačil. Styl Aston Martinů je dnes zcela odlišný, byť charakteristický tvar masky samozřejmě zůstává. Otevřené vozy ale značka nabízí, nejnověji třeba V12 Speedster, který střechu zcela postrádá. A ty odhalené prvky karoserie firma také nepoužívá.

Italdesign mimochodem není typickým partnerem Aston Martinu. Britská automobilka ve své historii dlouhá léta spolupracuje spíše s konkurenčním studiem Zagato, což je historie započatá DB4 GT Zagato na počátku šedesátých let a trvající dodnes. Loni byl dokonce dokončen speciální projekt DBZ Centenary, v rámci něhož si zákazníci mohli koupit jeden z 19 reinkarnovaných kusů slavného DB4 GT Zagato, k nimž byl dodáván nově navržený model DBS GT Zagato.

Související články

Témata
Avatar - 3_diamanty
15. 3. 2020 13:41
ale jo trafil
ma to rozmery asi ako sucasna carrera .. akurat problem je v niecom inom... ze sportiaky dnes uz celkovo netiahnu ani v sportovych znackach .. takze aj ked trafil tak bohuzial ( dnes ) uz nie zrovna ten spravny terc ... 8-s
Avatar - wikinko
14. 3. 2020 18:31
rozmery
neodhadol najma proporcie, kto mal vtedy tusit ze aj sportove auta budu vazit tri tony a mat 5 m dlzky a 3m sirku...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku