Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Takhle zní Škoda Enyaq. Její zvuk už auto moc nepřipomíná

Jan Zajíc
Diskuze (45)

Elektromobily mají minimálně jednu skvělou vlastnost: jsou příjemně tiché. Jenže to současně znamená, že je lidé v okolí mohou snadnou přeslechnout.

Proto současné elektrické vozy v nízkých rychlostech musejí vydávat výstražný zvuk, jímž okolí upozorňují, že jsou v pohybu. Svůj vlastní zvuk dostala i nová Škoda Enyaq.

A nejde o nějaký "náhodný" hluk, podle automobilky byl vývoj výstražného zvuku Enyaqu velkou výzvou. Cílem týmu Pavla Orendáše z vývojového centra Škoda Auto bylo vytvořit rozjezdový zvuk, který bude pro novou elektrickou škodovku charakteristický.

Právě elektromobily totiž výrobcům nabízejí zajímavou možnost vytvořit další jedinečný a možná i poznávací prvek auta, který ho bude odlišovat od konkurence.

"Zvuk se ladil v koncernové akustické laboratoři a od začátku byla zřejmá jedna věc: musí se jasně odlišovat od zvuku, který vydávají plug-in hybridní vozy,“ popisuje Pavel Orendáš. S laděním škodovce pomohli hudební skladatelé.

Automobilka uvádí, že charakter zvuku se ladil tak, aby vyhovoval modelům jednotlivých značek na platformě MEB. Zvuk je kompaktní v celém rozsahu rychlostního pásma od 0 do 25 km/h a charakterem má podle svých tvůrců hrát na emoce a podtrhovat jedinečnost vozu.

Od začátku vývoje prý také bylo jasné, že zvuk nebude napodobovat mechanický projev spalovacího motoru. Jak si sami můžete poslechnout, výsledné tóny si s konvenčním motorem určitě nespletete.

Škoda zvuk popisuje jako "mnohem víc elektronické až futuristické". A vyzdvihuje také technické řešení zabudování generátoru zvuku pro elektrickou platformu MEB.

„Širokopásmový reproduktor a elektronika jsou společně integrovány do jednoho boxu o objemu jednoho litru. V rámci vývoje nesla tato konstrukce pracovní označení OneBox. Řešení umožnilo především optimalizovat hmotnost. Pro dokonalý zvuk a minimální odezvu do struktury vozu se při montáži na chladicí modul používají tři pryžové průchodky. Správnost řešení se potvrdila při prvních měřeních ve vozech – zvuk se šířil vyváženě na obě strany v přední části vozu a v kokpitu pak vytváří příjemně zatlumenou odezvu,“ vysvětluje vedoucí inženýr projektu.

A protože zvuk elektromobilu nepřipomíná klasické vozy se spalovacím motorem, je vlastně něčím novým, automobilka raději novinku otestovala na lidech.

"Na počátku se zvuk zkoušel s vybranou skupinou lidí a představili jsme ho i managementu. Následovalo interní měření ve vozech a ověření akustického limitu pro splnění legislativy. Zde odvedli pořádný kus práce kolegové z naší akustické laboratoře. Důležitým předpokladem k uvedení nového modelu na trh bylo získání homologace od nezávislého certifikačního úřadu,“ uzavírá Pavel Orendáš.

Video se připravuje ...

Jan Zajíc
Diskuze (45)

Doporučujeme

28. 11. 2020 22:41
Trapáci
Dát před několika vteřinový video dvě reklamy, to je ještě větší vy mr da ni na než ten zvuk.
Avatar - O5kar
28. 11. 2020 19:06
Dopřejte radost. ještě si užijete.
Konečně první pořádné auto od Škodovky na baterky. To bude takový nával na informační dálnici až to plně uvolní novinářům, že budeme mít dojem, že vlastně bylo vynalezeno první EV. Zvuk nezvuk.
Avatar - pradeda777
28. 11. 2020 07:09
Re: Znie to ako...
.....a já pořád kam asi ta bruska zmizela..... :-[]
Avatar - Blue Sun
27. 11. 2020 22:28
Re: Zvuk
To bys ale troubil pořád. Fakt je to čím dál horší. Občas jezdím do Prahy a někdy je to na brokovnici a odstřel.
27. 11. 2020 21:42
Re: Zvuk
Tak by namiesto priblblého zvuku stačil nejaký jemnejší klaksón na parkoviská. ;-)