Takhle zní Škoda Enyaq. Její zvuk už auto moc nepřipomíná
Elektromobily mají minimálně jednu skvělou vlastnost: jsou příjemně tiché. Jenže to současně znamená, že je lidé v okolí mohou snadnou přeslechnout.
Proto současné elektrické vozy v nízkých rychlostech musejí vydávat výstražný zvuk, jímž okolí upozorňují, že jsou v pohybu. Svůj vlastní zvuk dostala i nová Škoda Enyaq.
A nejde o nějaký "náhodný" hluk, podle automobilky byl vývoj výstražného zvuku Enyaqu velkou výzvou. Cílem týmu Pavla Orendáše z vývojového centra Škoda Auto bylo vytvořit rozjezdový zvuk, který bude pro novou elektrickou škodovku charakteristický.
Právě elektromobily totiž výrobcům nabízejí zajímavou možnost vytvořit další jedinečný a možná i poznávací prvek auta, který ho bude odlišovat od konkurence.
"Zvuk se ladil v koncernové akustické laboratoři a od začátku byla zřejmá jedna věc: musí se jasně odlišovat od zvuku, který vydávají plug-in hybridní vozy,“ popisuje Pavel Orendáš. S laděním škodovce pomohli hudební skladatelé.
Automobilka uvádí, že charakter zvuku se ladil tak, aby vyhovoval modelům jednotlivých značek na platformě MEB. Zvuk je kompaktní v celém rozsahu rychlostního pásma od 0 do 25 km/h a charakterem má podle svých tvůrců hrát na emoce a podtrhovat jedinečnost vozu.
Od začátku vývoje prý také bylo jasné, že zvuk nebude napodobovat mechanický projev spalovacího motoru. Jak si sami můžete poslechnout, výsledné tóny si s konvenčním motorem určitě nespletete.
Škoda zvuk popisuje jako "mnohem víc elektronické až futuristické". A vyzdvihuje také technické řešení zabudování generátoru zvuku pro elektrickou platformu MEB.
„Širokopásmový reproduktor a elektronika jsou společně integrovány do jednoho boxu o objemu jednoho litru. V rámci vývoje nesla tato konstrukce pracovní označení OneBox. Řešení umožnilo především optimalizovat hmotnost. Pro dokonalý zvuk a minimální odezvu do struktury vozu se při montáži na chladicí modul používají tři pryžové průchodky. Správnost řešení se potvrdila při prvních měřeních ve vozech – zvuk se šířil vyváženě na obě strany v přední části vozu a v kokpitu pak vytváří příjemně zatlumenou odezvu,“ vysvětluje vedoucí inženýr projektu.
A protože zvuk elektromobilu nepřipomíná klasické vozy se spalovacím motorem, je vlastně něčím novým, automobilka raději novinku otestovala na lidech.
"Na počátku se zvuk zkoušel s vybranou skupinou lidí a představili jsme ho i managementu. Následovalo interní měření ve vozech a ověření akustického limitu pro splnění legislativy. Zde odvedli pořádný kus práce kolegové z naší akustické laboratoře. Důležitým předpokladem k uvedení nového modelu na trh bylo získání homologace od nezávislého certifikačního úřadu,“ uzavírá Pavel Orendáš.