Takto měla vypadat nová generace Saabu 9-3
Před dvěma lety se ve švédské automobilce Saab pracovalo na nástupci modelu 9-3. Třetí generace tohoto modelu se však do výroby již nedostala. Saab ještě před její premiérou vyhlásil bankrot, a to na konci roku 2011.
Fotografie tehdy plánovaného vozu se na veřejnost dostaly až po dvou letech. Jeho podobu však naznačila skica zveřejněná v listopadu 2011.
Autorem tvarů auta je Jason Castriota, který se podepsal i pod liniemi Maserati GranTurismo nebo SSC Tuatara. Tehdejší šéfdesignér švédské automobilky nové 9-3 navrhl křivky kombinující modernu s retrem. Zatímco příď vychází z konceptu PhoeniX, představeného v březnu 2011, záď se spoilerem je odkazem na některé starší modely značky, například Saab 99 Turbo.
Automobil byl blízko sériové výrobě, oficiální premiéra nové 9-3 měla proběhnout na ženevském autosalonu 2012.
Podle tehdejších zpráv měla být nová 9-3 menší než předchůdce, hovořilo se tak o tom, že ze střední třídy zamíří o segment níže. Rozvor auta měl činit 2,52 metru.
Motory pro 9-3 měla dodávat automobilka BMW. Saab se totiž na základě smlouvy z roku 2010 dohodl na dodávkách mnichovských přeplňovaných agregátů o objemu 1,6 litru. BMW mělo jednotky začít dodávat v roce 2012.
Platforma pro 9-3 byla poprvé prezentována na studii PhoeniX. Předloni plány na tuto platformu koupil čínský investor Zhejiang Youngman Lotus Automobile, který chtěl předtím koupit celý Saab.
Odpověď na otázku, jak by si třetí generace Saabu 9-3 vedla ve srovnání s konkurencí, už nedostaneme. V současnosti Saab vlastní společnost NEVS (National Electric Vehicle Sweden). Ta plánuje vyrábět vozy značky Saab v Číně.