Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Talbot-Lago T150C: Art Deco na čtyřech kolech

Karel Haas
Diskuze (0)

Na podvozku Talbot-Lago T150C s rozvorem 2650 mm a pohonem zadních kol čtyřlitrovým řadovým šestiválcem postavila karosárna Figoni & Falaschi v letech 1937 a 1938 několik aerodynamických kupé Teardrop. Dvě podobná kupé postavila i pařížská karosárna Pourtout.

Historie značky Talbot-Lago je dost složitá, ale pokusíme se ji zde stručně popsat. Brit Clement Talbot dovážel od roku 1903 do Británie francouzské automobily značky Clément a prodával je pod názvem Clement-Talbot. Po roce začal dodávat vlastní auta pod názvem Talbot, přičemž zpočátku využíval díly od firmy Clément. Francouzský Darracq ze Suresnes převzal v roce 1919 tuto britskou firmu a vozům vyráběným ve Francii dal jméno Talbot-Darracq. U závodních vozů z obou zemí pak používal toto jméno až do roku 1930. Britská osobní auta se dál jmenovala Talbot.

V roce 1920 koupil Darracq další britskou značku Sunbeam a založil skupinu STD (Sunbeam-Talbot-Darracq). Ve Francii vyráběné vozy se prodávaly pod názvem Talbot, ale do Británie se dodávaly pod starým jménem Darracq. V roce 1935 začala mít skupina STD finanční problémy a značka Talbot byla rozdělena na britskou a francouzskou linii. Zatímco značka Talbot pro britský trh přešla pod skupinu Rootes, francouzskou továrnu Talbot v Suresnes převzal Ital Antonio Lago (1893–1960). Pod jeho vedením byly vyvinuty dva zcela nové modely poháněné řadovými šestiválci s objemem 2,7 a 3 litry a nazvané Talbot-Lago.

Talbot-Lago spolupracoval s nejznámějšími výrobci karoserií v Evropě a vytvořil jedny z nejzajímavějších vozidel předválečné historie. Byla to především francouzská karosárna Figoni & Falaschi, která na podvozku T150C postavila několik aerodynamických kupé v dekorativním stylu Art Deco. Z dalších to byly francouzské karosárny Portout, Chausson, Saoutchik a Henri Chapron. Švýcarská karosárna Graber a Ghia postavily na podvozku T150C kabriolet.

Podvozek a motor T150C

Lehký rámový podvozek Talbot-Lago T150C s rozvorem 2650 mm byl od začátku koncipován ke sportovnímu využití. Měl nezávislé zavěšení předních kol s odpružením příčnými listovými péry a tuhou zadní nápravu s listovými péry. 17palcová kola byla vybavena výkonnými bubnovými brzdami. Při návrhu podvozku byly využity bohaté zkušenosti Talbotu se závodními vozy, konkrétně s Talbotem, se kterým Louis Chiron vyhrál v roce 1937 francouzskou Grand Prix.

Při návrhu podvozku spolupracoval Antonio Franco Lago s Walterem Brecchiou. Vycházeli přitom z předchozího typu T120. Nejvíc zapracovali na motoru, který dostal novou hlavu válců s polokulatým (hemisférickým) spalovacím prostorem. Třílitrový šestiválec byl vyzkoušen už v roce 1935 v LeMans, ale závod nedokončil. V roce 1936 byl objem motoru zvýšen na 4 litry, aby vyhověl novým předpisům. Řadový šestiválec s rozvodem OHV (foto) měl objem válců 3996 cm3 a nejvyšší výkon 140 k (103 kW) při 4200 otáčkách. Vozy s hmotností kolem 1500 kg s ním dosahovaly rychlost přes 160 km/h. Motor umístěný podélně vpředu poháněl zadní kola přes čtyřstupňovou převodovku Wilson s předvolbou. Řidič mohl zvolit další rychlost předem a pak ji zařadit zmáčknutím spojkového pedálu.

Teardrop poháněl řadový šestiválec s rozvodem OHV, objemem válců 4 litry a nejvyšším výkonem 140 koní. Teardrop poháněl řadový šestiválec s rozvodem OHV, objemem válců 4 litry a nejvyšším výkonem 140 koní.

 

Vozy označené zkratkou SS neboli "Speciale Sport" měly odlehčenou verzi staršího podvozku a čtyřlitrový šestiválec. V roce 1937 byly úspěšné na závodech v Tunisku, na okruhu Montlhèry a na britské Tourist Trophy. Koncem roku vznikla cestovní verze tohoto podvozku s rozvorem 2650 mm a verze Lago Spéciale s rozvorem 2950 mm, určená pro luxusní karoserie.

Teardrop od Figoni & Falaschi 

Nejznámějším a nejobdivovanějším výtvorem karosárny Figoni & Falaschi bylo aerodynamické kupé Talbot-Lago T150C SS (foto) z roku 1938, nazývané podle svého kapkovitého tvaru francouzsky „Goutte d’Eau“ a anglicky „Teardrop“, což česky znamená „kapka vody“. První „Teardrop“ se objevil v srpnu 1937 na turistickém kritériu Paříž – Nice. Talbot-Lago T150C SS Teardrop se zúčastnil v roce 1938 24hodinového závodu v LeMans a Francouzi Jean Prenant a André Morel s ním skončili třetí, když ujeli 219 kol. Vítězný Delahaye 135CS ujel 235 kol. V následujícím roce speciál T150C SS s hliníkovou karoserií ujel jen 88 kol a skončil s poruchou.

Nejznámějším a nejobdivovanějším výtvorem karosárny Figoni and Falaschi bylo aerodynamické kupé Talbot-Lago T150C SS Teardrop z roku 1938. Nejznámějším a nejobdivovanějším výtvorem karosárny Figoni and Falaschi bylo aerodynamické kupé Talbot-Lago T150C SS Teardrop z roku 1938.

 

Dvoumístné kupé Teardrop mělo rozvor 2650 mm a bylo dlouhé necelých 4,4 metru. Kapotu, blatníky i kabinu mělo ve tvaru kapky vody a k dobré aerodynamice přispívala také zakrytá zadní kola. Světlomety byly zapuštěné mezi svislou elipsovitou maskou chladiče a předními blatníky těsně nad úzkým předním nárazníkem. Ve splývavé zádi byla pod oknem umístěna malá chromovaná ploutvička, chromované byly i lišty v dolní části blatníků. Dveře s vejcovitými okny se otevíraly proti směru jízdy a zevnitř měly kožené obložení a dřevěné rámy oken.

Francouzskou karosárnu Figoni & Falaschi založili v roce 1935 v Paříži italský rodák Giuseppe Figoni a podnikatel Ovidio Falaschi. Zatímco Figoni se staral o techniku a design, Falaschi měl na starost obchodní záležitosti. Kromě fascinujícího kupé Teardrop postavili i několik dvoumístných roadsterů (foto) s plátěnou střechou a nezapuštěnými kapkovitými světlomety. Boky vozu zdobily neobvykle tvarované ozdobné lišty. Dobrou aerodynamiku měly i závodní roadstery s malými blatníky nad koly.

Kromě fascinujícího kupé Teardrop postavil Figoni and Falaschi i několik dvoumístných roadsterů s plátěnou střechou. Kromě fascinujícího kupé Teardrop postavil Figoni and Falaschi i několik dvoumístných roadsterů s plátěnou střechou.

 

Kupé s karoserií Pourtout

Pařížskou karosárnu Carrosserie Pourtout založil v roce 1925 Marcel Pourtout. V roce 1939 navrhl a vyrobil pravděpodobně dvě karoserie kupé (foto) na podvozku T150C SS, které se kapkovitými tvary podobaly kupé Teardrop od Figoni & Falaschi, chybělo jim ale něco z jeho elegance. Přední blatníky nebyly protažené až k zadním, světlomety byly ukryty v orámovaných a mřížovaných prohlubních po stranách orámované masky chladiče. Okna dveří měla rovnější dolní hranu a zadní okno bylo dělené.

Kupé s karoserií Pourtout na podvozku T150C SS se kapkovitými tvary podobaly kupé Teardrop od Figoni and Falaschi, chybělo jim ale něco z jeho elegance. Kupé s karoserií Pourtout na podvozku T150C SS se kapkovitými tvary podobaly kupé Teardrop od Figoni and Falaschi, chybělo jim ale něco z jeho elegance.

 

Z 11 (jiný zdroj uvádí 14 kusů) postavených vozů Talbot-Lago T150C SS Teardrop s karoserií Figoni & Falaschi se dochovalo jen pár exemplářů a jejich ceny jsou na aukcích astronomické. V lednu 2006 prodala americká Gooding & Company kupé Teardrop za 3.905.000 amerických dolarů a na soutěži elegance v Pebble Beach v roce 2010 se Teardrop prodal dokonce za  4.620.000 $, což je v přepočtu přes 100 milionů Kč.

Karel Haas
Diskuze (0)

Doporučujeme