Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Těsně po válce se vyráběly nádherné automobily

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Těžká doba nepřinesla úpadek produkce automobilů. Naopak se v časech postupného rozvoje dařilo vyrábět neopakovatelné modely technicky i tvarově originálních aut.

Automobilový průmysl pamatuje plodnější období než 40. léta minulého století. Zejména do roku 1945 měl svět zcela jiné starosti, přesto je těsně poválečná doba hodna vzpomínek s úsměvem na rtech. Mírové období doprovázené obnovou zničených zemí nepotřebovalo hypermoderní robotické stroje a počítačově přesné inženýrství, aby vznikla exkluzivní auta provokující fantazii.

Těsně po druhé světové válce se vyráběly nádherné automobily, bujné představy designerů se projevily odvážnými křivkami, které postupem času vymizely na úkor bezpečnosti, aerodynamice, praktičnosti a výrobním nákladům. O co trh přišel, znázorňuje desítka vybraných krasavců.

10. Figoni & Falaschi Delahaye 135 MS „Narval“ (1946)

Nafouklý roadster potřebuje velkou garáž, ačkoliv rozměry nakynuly zejména do délky, zatímco šířka podobně výstředně nevybočuje z normálu poválečných křižníků. Kola ukrytá pod vyboulenými podběhy byla ústupkem proudění vzduchu a podle zakulacených blatníků se odvíjela podoba zbytku italského vozu. Zajímavostí jsou jen dvě místa a dvoje dveře v poměru ke zbytku masivní karoserie podobné námořním plavidlům, mimo silnice se nechal inspirovat autor designu Giuseppe Figoni z karosářské dílny Figoni & Falaschi. Podle tvaru si vůz na podvozku Delahaye 135M vysloužil označení narvala coby podobného mořského živočicha.  

Delahaye 135MS Figoni et Falaschi Narval Cabriolet (1947) Delahaye 135MS Figoni et Falaschi Narval Cabriolet (1947)

 

9. Buick Streamliner (1948)

Streamliner fascinuje ve statickém stavu, zaparkovaný připomíná ozdobu místnosti či garáže. Za jízdy se překypující elegance násobí a oko kolemjdoucího těžko může pochopit formu zpracování auta z roku 1948. Označení „auto“ by mohlo být chápáno až urážlivě, protože poválečné umělecké dílo Normana Timbse je spíše dechberoucí umělecký počin, vždyť uhlazené protažené tělo bylo vyráběno ručně tvarováním přes dřevěný rám. Kvůli přístupu do útrob motorového prostoru se musí zvedat prakticky polovina hliníkové karoserie. Kabina opět pro dva pasažéry je předsazena před pohonné ústrojí s osmi válci. 

Buick Streamliner (1949) Buick Streamliner (1949)

 

8. Triumph 1800 Roadster (1946)

Známý výrobce motocyklů Triumph se proslavil také elegantní poválečnou produkcí aut. Model s označením 1800 uvedl snahy zařadit značku do automobilového odvětví, ovšem přijetí vozu nebylo ideální. Kritici přirovnávali Roadster k vykrmené vánoční krůtě. Příď s velkými samostatnými světlomety a chladičem posunutým hluboko dozadu evokovala kbelík na uhlí. Subjektivní design nezapře objektivně prostorný interiér navržený široce až pro tři osoby. Dvoje dveře byly od sebe vzdáleny 1.626 milimetrů, rozvor dosahoval 2.540 milimetrů a délka vycházela na 4.277 milimetrů. Přední kola byla odpružena příčným listovým pérem a zadní tuhá náprava tlumila nerovnosti pomocí podélných půleliptických vícelistových laminovaných pružin. Rozchod kol vzadu byl zhruba o 10 centimetrů širší než vepředu. Mezi lety 1946 až 1948 vzniklo celkem 2.501 kusů.

Triumph 1800 Roadster (1946) Triumph 1800 Roadster (1946)

 

7. Porsche 356 No. 1 (1948)

Rodokmen krásných ikon značky Porsche začal vůbec prototyp 356 s pořadovým číslem 1. Vzor pozdějších sérii vznikl z hliníku, pod kterým se skrýval vzduchem chlazený plochý čtyřválec o objemu 1,1 litru a výkonu 26 kW (35 koní). Mnoho dílů (řízení, brzdy, odpružení, převodovka, spojka, světlomety) pocházelo z dílny Volkswagenu. Dokončení prvotiny nastalo v březnu 1948 v Rakousku, automobilové fajnšmekry ohromily nejen integrované nárazníky, výsuvné kliky, dekorace poznávací značky anebo skládání střechy.

Porsche 356 Roadster No.1 (1948) Porsche 356 Roadster No.1 (1948)

 

6. Maserati A6 1500 Pininfarina (1947)

Maserati má dlouhou historii, A6 jasně ukazuje, odkud novější úroda originálních aut získala svou jedinečnou DNA. Typ 1500 Pininfarina byl poprvé ukázán během prvního poválečného ženevského autosalonu v roce 1947 a celkem vzniklo pouhých 59 exemplářů. Design bez provokativních výstřelků baví i desítky let po premiéře, typické je chromované žebrování laděné s blyštivými disky úzkých kol a poznávacím znakem je i kabina posunuta hodně dozadu těsně přes zadní kola vzdálená od těch předních v délce 2.550 milimetrů.

Maserati A6 1500 GT (1947) Maserati A6 1500 GT (1947)

 

5. Daimler DE36 (1948)

Další dlouhý veterán, který zabere parkování pro autobusy, přitom přepraví jen zlomek cestujících. Daimler DE36 vypadá jako limuzína, každopádně se myslelo na opulentní exteriér a miniaturní interiér pro dva dospělé. Působivý vzhled ladně střiženého kočáru zaujal královské rodiny, které DE36 nakupovali do sbírek podobně vzácných vozidel. Jednalo se o poslední produkční Daimler s řadovým osmiválcem pod nekonečnou kapotou.

Daimler DE36 Drophead Coupe by Hooper (1948) Daimler DE36 Drophead Coupe by Hooper (1948)

 

4. Allard K1 (1946)

Dvousedadlový sportovní Allard K1 byl vstupním pokusem na trh z dílny londýnské automobilky. Ta vydržela působit jen 15 let, od prvních okamžiků se inženýři nebáli vyzkoušet nepoznané a do relativně štíhlého roadsteru namontovali vidlicový osmiválec. Do ukončení sériové výroby bylo bez dealerů či překupníků závazně objednáno a dodáno 151 kusů K1. Za pozornost stojí protažená přední mřížka pokračující k V8 a zase až na samém konci vozu zůstal prostor pro řidiče se spolujezdcem.

Allard K1 (1946) Allard K1 (1946)

 

3. Chrysler Town & Country Wagon (1941)

Chrysler stihl vyrobit první generaci dřevěného kombi ještě před válkou. Velkoprostorový model šokoval dřevěným obitím zvenčí, proto údržba vozidla nebyla daleko od údržby lodě. Dveřmi z přírodního materiálu se mohlo na palubu usadit až devět cestujících. Zadní zakončení připomínalo dřevěný barel, přičemž základ pro zvláštní - ale svým způsobem hezkou - stavbu poskytl Chrysler Windsor. O pohon se staral čtyřlitrový řadový šestiválec s výkonem 81 kW (109 koní).  

Chrysler Town & Country Nine-Passenger "Barrelback" Station Wagon (1941) Chrysler Town & Country Nine-Passenger "Barrelback" Station Wagon (1941)

 

2. Tucker Torpedo (1948)

Radikální sedan plný nepochopitelných řešení stejně diskutovaných jako přítomné pokrokové inovace. Torpedo vzniklo na koleni nadšeného Prestona Thomase Tuckera, který dbal na tuhou bezpečnostní karoserii a příznivou aerodynamiku s koeficientem odporu 0,30. Následky nehody zmírňovalo netříštivé sklo a v případě nouze byl před spolujezdcem připraven čalouněný úkryt. Eliminaci zranění pomáhala i sdružená palubní deska zbavena ostrých ovladačů, na povrchu přístrojovky byl navíc měkký materiál podporující bezpečnostní přednosti Tuckeru. Kromě přítomnosti bezpečnostních pásů by se dalo jmenovat mnoho dalších opatření, která Preston vyžadoval ve snaze odstranit ze silnic smrtelné incidenty. Projekt vytvářený od píky byl daleko před dosud známými technologiemi a estetickými prvky použitými v osobní dopravě.

Tucker Torpedo (1948) Tucker Torpedo (1948)

 

1. Talbot-Lago T26 Grand Sport (1946)

Na úplném vrcholu poválečné nádhery je Talbot-Lago T26 Grand Sport, který kombinoval sportovní a luxusní kategorii. Zdánlivě protichůdné ladění fungovalo, aristokratické tvary dostatečně klamaly nadstandardně vysoký výkon 145 kW (197 koní) z 4,5litrového řadového šestiválce vepředu. Grand Sport tak dokázal směle atakovat rychlost kolem 200 km/h a konkurence mohla jen tiše závidět. Rivalové těžce doháněli i vyvážený design dvoumístného roadsteru z Francie.

Talbot-Lago T26 Grand Sport Coupé Talbot-Lago T26 Grand Sport Coupé

 

  

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Doporučujeme

5. 6. 2021 18:08
Nejvíc...
.....mě dostal Buick Streamliner a ty jeho linie. Nádhera, krásné fotky a prvotřídně zrestaurovaný. (Stejně jako i ty ostatní vozy.)

Dveře nemá, tak elegantně nastoupit - naskočit za jeho volant bude trošku oříšek. Pokud člověk zrovna není Belmondo zamlada. :-)