Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Mustang IV (1994–2004): Jak se z Pony Car stával Muscle Car

Karel Haas
Diskuze (5)

Čtvrtou generaci čtyřmístného kabrioletu a kupé Ford Mustang (včetně verzí GT a SVT Cobra) poháněly motory V6 a V8. Od roku 1999 se prodávaly faceliftované modely ve stylu New Edge.

Legendární sportovní automobil Ford Mustang, zakladatel kategorie „Pony Cars“, se vyrábí od roku 1964 nepřetržitě až do současné šesté generace. První generace se vyráběla v letech 1964 až 1973. Název vozu si stylista John Najjar vypůjčil od slavné americké stíhačky z druhé světové války P-51 Mustang a společně s Philippem Clarkem dal dvoudveřovému kabrioletu a kupé konečný tvar s emblémem cválajícího koně v přední masce a s trojicemi typických svislých zadních světel.

Druhou generaci Mustangu vyráběl Ford v letech 1974 až 1978 a poznamenala jej světová palivová krize. Vycházel ze subkompaktu Ford Pinto a dodával se v podobě dvoudveřového kupé a třídveřového hatchbacku. Ford Mustang III se vyráběl dlouhých 15 let (1978–1993) a využíval novou platformu Fox s rozvorem 2553 mm. Designeři vedení Jackem Telnackem dali kupé, hatchbacku a kabrioletu neotřelé tvary s obdélníkovými světlomety a u modelů s pevnou střechou širokými zadními sloupky. Třetí „Pony Car“ představoval pro Mustang novou éru z hlediska hmotnosti, aerodynamiky a úspornosti.      

Práce na Mustangu IV zahájila v roce 1990 skupina vývojářů nazvaná Team Mustang. Usadila se v bývalém obchodním domě v jižním Dearbornu a vývoj probíhal pod kódovým označením SN-95 (Sporty North American car, projekt číslo 95). Kmotrem projektu se stal John Coletti, manažer plánování produktů a s vývojem pomáhal také bývalý jezdec formule 1 Jackie Stewart. Nový Mustang využíval upravenou platformu Fox 4 s rozvorem 2573 mm. Dál měl nezávislé zavěšení předních kol se vzpěrami MacPherson, zadní tuhou nápravu a hřebenové řízení. Všechny Mustangy měly standardně kotoučové brzdy u všech kol, ABS bylo za příplatek.

Mustang (1994–98)

Čtvrtá generace Fordu Mustang se představila na konci roku 1993 v podobě kupé se splývavou zádí (fastback) a kabrioletu. Designeři automobilky Ford (Patrick Schiavone, Dug Gaffka, Bud Magaldi a další) dali Mustangu IV (foto) elegantní zakulacené tvary s klínovým bočním profilem. V jednoduché černé přední masce ve tvaru obráceného lichoběžníku bylo umístěno velké logo cválajícího koně. Na masku navazovala přední světla integrovaná s blikači. V ostře useknuté zádi měl Mustang trojice světel uspořádaných vodorovně a směrem dolů se zvětšujících. Některé verze měly na víku kufru spoiler. Kupé Mustang IV mělo rozvor 2573 mm a vnější rozměry 4610 x 1824 x 1344 mm.

Čtvrtá generace čtyřmístného sportovního vozu Ford Mustang se nabízela jako kabriolet s plátěnou stahovací střechou (na obrázku) a jako kupé. Čtvrtá generace čtyřmístného sportovního vozu Ford Mustang se nabízela jako kabriolet s plátěnou stahovací střechou (na obrázku) a jako kupé.

 

Zadní kola základní verze Mustangu poháněl 3,8litrový vidlicový šestiválec Essex s rozvodem OHV, spojený standardně s pětistupňovou manuální převodovkou nebo na přání čtyřstupňovým automatem AODE. S elektronickým vstřikováním měl motor V6 nejvyšší výkon 147 k (108 kW) při 4000 min-1 a točivý moment 292 Nm při 2500 min-1. V modelovém roce 1996 měl základní motor V6 o pět koní víc díky novému řídicímu modulu PCM. Automatická převodovka AODE byla v roce 1996 nahrazena čtyřstupňovým automatem 4R70W. Vůz s pohotovostní hmotností 1386 kg dosahoval rychlost blížící se hranici 200 km/h a na stovku zrychlil za 9,6 s.

Nový design měl i interiér Mustangu 1994. Palubní deska (foto) byla symetricky rozdělena na dvě stejné části (tzv. dvojitý kokpit), přičemž před volantem byla kaplička s přístroji a před sedadlem spolujezdce odkládací skříňka. V nejčastěji žádaném balíčku výbavy byla elektricky ovládaná okna dveří, zpětných zrcátek a zámku dveří, klimatizace, tempomat a síťka v zavazadelníku. Přikoupit se dal 230wattový audio systém Mach 460 s CD přehrávačem. Tříbodové bezpečnostní pásy a přední airbagy byly bez příplatku.

Palubní deska byla symetricky rozdělena na dvě stejné části, přičemž před volantem byla kaplička s přístroji a před sedadlem spolujezdce odkládací skříňka. Palubní deska byla symetricky rozdělena na dvě stejné části, přičemž před volantem byla kaplička s přístroji a před sedadlem spolujezdce odkládací skříňka.

 

V modelovém roce 1996 se změnil design zadních světel. Místo vodorovných úzkých pruhů dostal Mustang svislé uspořádání zadních světel, které více připomínalo Mustang první generace. Mustangy s těmito svítilnami se vyráběly až do října 1998.

Mustang GT

Krátce po uvedení základní verze Mustangu byl v lednu 1994 představen Mustang GT s výkonnějším motorem „small-block“ V8 302. Tento motor, uváděný jako pětilitrový (ve skutečnosti měl objem 4942 cm3, měl nejvyšší výkon 218 k (160 kW) při 4200 min-1 a točivý moment 386 Nm při 3400 otáčkách. Mustang GT měl 16palcové ráfky a zadní spoiler. Zrychlit z 0 na 100 km/h dokázal za 7,6 s a dosáhl rychlost 228 km/h. Mustang GT (foto) se stal v roce 1994 podle časopisu Motor Trend Car americkým autem roku. O něco chudší verze GTS se prodávala jen v roce 1995.

V ostře useknuté zádi měly Mustangy až do roku 1996 trojice světel uspořádaných vodorovně a směrem dolů se zvětšujících. V ostře useknuté zádi měly Mustangy až do roku 1996 trojice světel uspořádaných vodorovně a směrem dolů se zvětšujících.

 

V modelovém roce 1996 byl objem motoru V8 snížen na 4,6 litru. Tyto motory se vyráběly ve dvou továrnách ve městech Windsor a Romeo a nepatrně se od sebe lišily. Měly ale stejný výkon 218 koní, tedy stejný jako motor V8 5.0. V roce 1998 byl výkon zvýšen na 228 koní a mírně narostl i točivý moment.

Mustang SVT Cobra

Ve srovnání s konkurenčním Chevroletem Camaro Z28 čtvrté generace byl Mustang GT slabší, a proto Fordův tým pro vývoj speciálních vozidel SVT (Special Vehicle Team) vyvinul výkonnější vůz nazvaný Mustang SVT Cobra. Pětilitrový motor V8 doznal pro Cobru řadu úprav, včetně sacího potrubí, vaček, vstřikování paliva a hlav válců. Výkon motoru se tím zvýšil na 243 k (179 kW) při 4800 min-1 a vůz Mustang SVT Cobra (foto) dosahoval rychlost 225 km/h a na stovku zrychlil za 6,7 s. Cobra měla upravený podvozek (tlumiče, pérování, brzdy). V letech 1996 až 1998 poháněl Cobry pětilitrový V8 s rozvodem DOHC, nejvyšším výkonem 309 k (227 kW) a točivým momentem 407 Nm. V roce 1995 bylo vyrobeno kolem tisícovky kabrioletů a čtyři tisíce kupé SVT Cobra.

Mustang SVT Cobra poháněl pětilitrový motor V8 s úpravou sacího potrubí, vaček, vstřikování paliva a hlav válců. Výkon motoru se tím zvýšil na 243 k (179 kW). Mustang SVT Cobra poháněl pětilitrový motor V8 s úpravou sacího potrubí, vaček, vstřikování paliva a hlav válců. Výkon motoru se tím zvýšil na 243 k (179 kW).

 

New Edge (1999–2004)

O vánočních svátcích v roce 1998 se představil Mustang modelového ročníku 1999 s kódovým označením SN-99 (foto), což byl přepracovaný typ SN-95. Mustang byl přestylizován podle Fordova designového jazyka nazvaného New Edge. Mustang dostal ostřejší kontury, nahrazující měkké linie modelů z let 1994 až 1998, zvětšené podběhy kol, hranatější sdružená přední světla, nová kola a kryty kol. Zadní světla byla hranatá a svislá. Nejvíce viditelnou změnou byl tvar větracích otvorů před zadními koly, které narostly do výšky a byly ohraničeny prolisy. Linie střechy a interiér zůstaly beze změn, stejně jako základní platforma. Všechny Mustangy 1999 kromě Cobry měly na předních blatnících nápis "35th-Anniversary", připomínající 35. výročí od uvedení prvního Mustanga.

O Vánocích 1998 se představil Mustang modelového ročníku 1999 s kódovým označením SN-99. Mustang byl přestylizován podle Fordova designového jazyka New Edge. O Vánocích 1998 se představil Mustang modelového ročníku 1999 s kódovým označením SN-99. Mustang byl přestylizován podle Fordova designového jazyka New Edge.

 

Základní pohonnou jednotkou byl opět 3,8litrový Essex V6 s rozvodem OHV. Několik úprav zvýšilo výkon motoru na 193 k (142 kW) při 5250 min-1 a točivý moment na 298 Nm při 2750 min-1. Mustang GT dál poháněl 4,6litrový V8, jeho výkon ale vzrostl na 260 k (191 kW). V posledním modelovém roce 2004 byl objem základního motoru V6 zvýšen z 3,8 na 3,9 litru prodloužením zdvihu, výkon ale zůstal stejný. U Cobry dosáhl motor 4.6 V8 výkonu 320 koní. Poslední Mustang čtvrté generace opustil továrnu v polovině května 2004.

Karel Haas
Diskuze (5)

Doporučujeme

6. 7. 2021 10:19
Hoši
Zas nemáte pravdu, jedeme dál. Vydržte, 80ky se vrací na plný kule. Ještě vytahnes fialovou sustakovku a kulicha ve žlutý.
6. 7. 2021 09:26
Zlata 4. generace
, ta mela aspoň nějaký napad. To 3.generace z pozdních 80. let a přelomu 90. byla stejně atraktivní jak Skoda 120.
6. 7. 2021 09:11
Najhnusnejší Mustang
Čierna škvrna na rodokmeni Mustanga, vyzerá to ako nevydarená kópia nejakého japončíka.. :no: