Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tata bude kompenzovat nedostatek čipů vlastní výrobou, plánuje také produkci baterií

Filip Melich
Diskuze (0)

Nedostatek čipů a potíže s dodávkami ze zahraničí tlačí indickou Tatu k vlastní výrobě polovodičových součástek. Zvažuje také výrobu baterií pro elektromobily.

V současné době nejistých dodávek dílů a nedostatku polovodičových součástek se řada automobilek snaží vymyslet nějaké dlouhodobé řešení, které by situaci stabilizovalo. Mezi nimi je i indická Tata, která plánuje rozjet vlastní výrobu čipů. Tato snaha je v souladu se snahou indického premiéra Narendra Modiho o snížení závislosti země na dovozu ze zahraničí.

Šéf Taty pro oddělení osobních vozů a elektromobilů, Shailesh Chandra, mezi důvody pro start vlastní výroby uvádí lockdowny způsobené zhoršení dodávek čipů z Číny. Aktuálně se Tata snaží nedostatek kompenzovat sháněním polovodičových součástek na volném trhu a připlácením za prémiovou dopravu. I přesto automobilka odhaduje, že komplikace s nedostatkem dílů budou trvat minimálně dalších šest měsíců. Poslední kvartál letošního roku má podle Taty být dokonce ještě náročnější než v loňském roce.

Stejně jako u mnoha dalších výrobců, i u Taty problém s čipy způsobuje zpoždění dodávek vozů zákazníkům, kteří na některé vozy se spalovacím motorem musí čekat až čtyři měsíce. V případě elektromobilů je situace ještě horší a čekací lhůta může dosahovat až šesti měsíců. Tata přitom aktuálně drží 70% podíl na trhu s elektrickými vozy. I proto kromě vlastní výroby čipů uvažuje také o výrobě baterií, přičemž konkrétní plány mají být oznámeny již brzy.

V současnosti Tata prodává dva elektromobily, které vychází z ekvivalentů se spalovacími motory, Nexon EV a Tigor EV. První výhradně elektrický vůz slibuje představit do roku 2025. Vycházet bude z konceptu Avinya a dle všeho půjde o pětimístný crossover stojící na globální elektrické platformě Gen 3. Má nabídnout vysokou úroveň pasivní i aktivní bezpečnosti a pokrokovou konektivitu. Tata také slibuje podporu rychlého nabíjení, při kterém má být do 30 minut v baterii dostatek elektřiny na ujetí 500 kilometrů.

Video se připravuje ...

Filip Melich
Diskuze (0)

Doporučujeme