Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výjimečné automobily slavných značek, které vznikly v jediném exempláři

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)

Móda na míru stavěných luxusních automobilů se v posledních dvou desetiletích pomalu vrací. Díky tomu lze narazit na skvosty značek Aston Martin, Bugatti, Ferrari a dalších, které nejsou pouhými výstavními exponáty, ale mohou do běžného silničního provozu.

V prvních polovině dvacátého století brány automobilek běžně opouštěly pojízdné podvozky namísto kompletních automobilů. Tyto podvozky pak byly u více či méně věhlasných karosářů osazovány karoseriemi podle představ budoucích majitelů hotového automobilu.

 

Svět luxusních vozů pak především ve třicátých a ještě i druhé polovině čtyřicátých let nabízel úchvatné unikáty na čtyřech kolech. S nástupem samonosných karoserií ovšem došlo k silnému útlumu v oblasti na míru stavěných vozů a individualizace se začala omezovat na odstíny laků karoserií a finální úpravy interiéru.

 

Výroba zakázkových vozů naštěstí nikdy zcela nezanikla a v posledních dvou desetiletích zažívá do jisté míry renesanci, za níž stojí výrobci luxusních automobilů i samostatné karosárny. Důkazem mohou vozy zvučných značek v našem malém přehledu, které zastupují nejprestižnější automobilové značky současnosti.

 

 

 

Aston Martin Virage Shooting Brake Zagato vznikl na objednávku bohatého evropského klienta britské automobilky a italské karosárny jako jeden z nejvýjimečnějších výsledků jejich spolupráce. Design tohoto vozu především díky řešení přídě a tvarování hlavních světlometů vyvolává často velmi protichůdné reakce, ale nelze mu upřít originalitu.

 

Základem pro automobil, který byl veřejnosti poprvé odhalen na podzim roku 2014 má být Aston Martin Virage, který britská automobilka nabízela pouze v letech 2011 a 2012. V dlouhé nízké přídi pak má pracovat atmosférický vidlicový osmiválce, který z objemu 6,0 l poskytuje nejvyšší výkon 365 kW (496 k) a prostřednictvím automatické šestistupňové převodovky roztáčí kola zadní nápravy.

 

Bugatti La Voiture Noire, jejíž výstavní premiéra se odehrála během autosalonu v Ženevě v roce 2019, je jedinečnou zakázkovou prací inspirovanou jedním ze čtyř vyrobených exemplářů vozu Bugatti 57 SC Atlantic, tím, který vlastnil sám Jean Bugatti, syn zakladatele. Vliv jednoho z nejatraktivnějších vozů třicátých let dvacátého století se projevuje především v charakteru Bugatti La Voiture Noire.

 

Technika jedinečného zástupce značky Bugatti je shodná s modely Chiron a Divo, což znamená, že před jeho zadní nápravou je uložen osmilitrový šestnáctiválec do W se čtyřmi turbodmychadly, který disponuje nejvyšším výkonem 1103 kW (1500 k). Majitelem automobilu s cenou 16,7 milionu eur, má být podle neoficiálních informací portugalský fotbalista Cristiano Ronaldo, hrající aktuálně za Juventus Turín.

 

 

 

Ferrari F430 SP1 se v roce 2008 stalo prvním vozem navrženým a vyrobeným na míru podle představ budoucího majitele v rámci Ferrari Portfolio Program, což má ostatně potvrzovat i jeho označení, které je zkratkou pro Special Project Number 1. Technika ukrytá pod novou karoserií je stejná jako u sériového modelu F430, což znamená, že před zadními koly je usazen atmosférický vidlicový osmiválec o objemu 4,3 l s nejvyšším výkonem 360 kW (490 k).

 

Ferrari F430 SP1 navrhl Leonardo Fioravanti, který je podepsán pod liniemi nejslavnějších vozů značky Ferrari ze šedesátých až osmdesátých let dvacátého století, jejichž karoserie zdobí logo studia Pininfarina. V devadesátých letech se však tento designér osamostatnil a v roce 1998 představil koncept kupé F100, jímž oslavil sté výročí narození Enza Ferrariho. Na kupé později navazoval roadster F100R. Tvary těchto konceptů se pak na přání japonského sběratele Junichira Hiramatsu promítly právě do F430 F1.

 

Ferrari SP38, které bylo odhaleno na jaře roku 2018, patří mezi nejnovější zástupce programu, v němž maranellská automobilka připravuje jedinečné vozy pro své nejnáročnější zákazníky. Ferrari Design Center postavilo SP38 na základech modelu 488 GTB a s ohledem na vášeň jeho majitele pro závodní vozy je tento automobil vedle jízdy po běžných silnicích vhodný i pro závodní okruhy.

 

Dynamicky tvarované dvoumístné kupé se v případě designu vydává svým vlastním směrem, i když v některých detailech lehce odkazuje především na modely značky Ferrari z osmdesátých let dvacátého století. V případě techniky má disponovat s ohledem na přání majitele lehce modifikovaným podvozkem i přeplňovaným 3,9litrovým vidlicovým osmiválec s výkonem 472 kW (641 k) z již zmiňovaného modelu 488 GTB.

 

 

 

Lamborghini Aventador J při své premiéře na autosalonu v Ženevě roku 2012 ohromilo designem své karoserie i skutečností, že se nejedná o výstavní koncept, ale pro běžný silniční provoz plně schválený automobil, který vznikl v jediném exempláři a je na prodej.

 

Karbonový monokok byl v případě modelu Aventador J přizpůsoben absenci střechy i tradičního čelního skla a bočních oken. Posádku před atmosférickými vlivy chrání pouze deflektory, zabíhající až do dveří. Atmosférický vidlicový dvanáctiválec o objemu 6,5 l zde disponoval výkonem 515 kW (700 k)

 

McLaren X1 se veřejnosti představil během Concours d'Elegance v kalifornském Monterey v srpnu roku 2012. Linie tohoto unikátního supersportu, které jsou inspirovány řadou klasických automobilů, navrhl Korejec Hong Yeo a za vývojem i výrobou stojí divize MSO (McLaren Special Operations).

 

Základem pro McLaren X1 se stal karbonový skelet modelu MP4-12C, z nějž pochází i další komponenty. Srdcem tohoto vozu se stal před zadní nápravou umístěný vidlicový osmiválec 3,8 l s přeplňováním dvojicí turbodmychadel a výkonem 460 kW (625 k).

 

 

 

Porsche Carrera GTZ si v roce 2013 objednal u italské karosárny Zagato nejmenovaný sběratel a bývalý závodník ze Švýcarska, který zatoužil po nové karbonové karoserii pro svůj supersport, jemuž před zadní nápravou pracuje atmosférický vidlicový desetiválec o objemu 5,7 litru s nejvyšším výkonem 450 kW (612 k).

 

Výsledkem je automobil, který je jasně identifikovatelný jako Porsche Carrera GT z let 2003 až 2006, i když má nově řešené přední i zadní partie s původními světlomety i koncovými svítilnami a především provedení střechy a krytu motoru, které z profilu vzdáleně připomíná siluetu Porsche 911.

 

Rolls-Royce Hyperion vznikl na přímou objednávku Rolanda Halla, britského sběratele vozů značky Rolls-Royce. Ten na podzim roku 2007 kontaktoval studio Pininfarina se žádostí o stavbu automobilu na základech sériového modelu značky Rolls-Royce. Přehlídka Concours d´Elegance v kalifornském Monterey se pak v létě roku 2008 stala místem výstavní premiéry výjimečného dvoumístného kabrioletu, jehož základem byl Rolls-Royce Drophead Coupé.

 

Design modelu Hyperion má na svědomí návrhář Jason Castriota, který je mimo jiné podepsán i pod Ferrari 599 GTB Fiorano, Maserati GranTurismo nebo SSC Tuatara. Dvoumístný kabriolet má karoserii z karbonu, přičemž na mnoha místech byly použity materiály, které se používají při stavbě jachet. Od výchozího modelu značky Rolls-Royce se Hyperion vedle svých linií odlišuje i absencí zadních sedadel a předními sedadly posunutými o 400 mm směrem k zádi.

 

 

 

Rolls-Royce Sweptail se jako dílo zakázkové divize Bespoke automobilky Rolls-Royce představil na jaře roku 2017. Toto velké luxusní kupé na základech modelu Phantom Coupé bylo postaveno na přání jednoho nejmenovaného znalce a sběratele vozů značky Rolls-Royce.

 

Design kupé Sweptail prý vznikal ve spolupráci s klientem několik let a do detailů se řešilo jak tvarování karoserie, tak každá křivka dřevěného dýhování, koženého čalounění a dalších detailů v interiéru. Podle zástupců automobilky Rolls-Royce tento vůz dodnes představuje její nejnáročnější a nejdražší na zakázku vyrobený vůz.

 

Foto: Aston Martin Lagonda, Bugatti Automobiles S.A.S., Ferrari S.p.A., Automobili Lamborghini S.p.A., McLaren Automotive Limited, ZED Milano s.r.l., Pininfarina, Rolls-Royce Motor Cars Limited, Auto.cz

 

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - eLzyx
5. 9. 2019 08:10
chybí Vám tam ještě jeden RR
RR Phantom Coupe V16 9.0L postavený pro Rowana Atkinsona