Technické novinky Nissanu Micra. Co umí revoluční auto?
O páté generaci Nissanu Micra výrobce hovoří, že je revoluční. Neplatí to jen pro vnější design, který mezigeneračně prošel radikální proměnou, či pro nárůst rozměrů, auto je s délkou 3.999 m o 174 mm delší než předchůdce, ale také pro moderní bezpečnostní prvky. Nejen o nich jsme si na pařížském autosalonu povídali s tou nejpovolanější, Catherine Perezovou, která má v Nissanu na starosti vozidla segmentu B.
Nissan v případě micry mluví o revoluci. Proč jste k ní přistoupili?
Museli jsme reagovat na vývoj segmentu. Doba mezi konceptem nové generace a sériovou verzí je dlouhá, od příchodu dosavadní micry se trh hodně proměnil. Také očekávání zákazníků od auta segmentu B jsou velice odlišná. Museli jsme reagovat na trendy a nabídnout zákazníkům vyšší bezpečnost nebo zajímavý vzhled, který nyní očekávají.
I samotný design se radikálně proměnil. Co všechno se změnilo?
Příď je velice sportovní. Auto je delší než předchůdce a také širší. Je dokonce nejširší ve svém segmentu, což zvětšuje vnitřní prostor. Máme jeden z nejširších interiérů v B-segmentu. Důležitá je také individualizace vzhledu.
A co interiér?
Co se týče vnitřku, kladli jsme důraz na jednotlivé detaily. Obecně jsme chtěli mít kabinu jako ve větších a dražších vozech.
Micra vsadila na moderní techniku. Co všechno nabízí v tomto ohledu?
Micra přijíždí s balíčkem elektronických asistentů Nissan Intelligent Mobility. V rámci něj nabízíme automatické brzdění s rozpoznáním chodců. Novinkou v segmentu je detekce chodců při couvání. Jestliže vycouváváte u supermarketu z parkovacího auta a za vámi jde dítě, auto ho uvidí a automaticky zastaví. Máme i asistent pro jízdu v pruzích. Ten však nereaguje až v době, kdy vjedete na hraniční čáru pruhu, ale reaguje už dříve, aby k tomu vůbec nedošlo.
Ještě nějaký systém pomáhá při řízení?
Ano, máme tu aktivní řízení, které vám pomáhá třeba při zatáčení na kruhových objezdech. Systém napomáhá udržet zvolený oblouk. Jestli se ptáváte, mámo, kam jedeš, v micře se vám to už stávat nebude. Specialitou je i mikrobrzdění před zpomalovacími prahy. Díky němu už na nich nebudete s autem skákat. Technika je tu proto, ne aby vás omezovala, ale aby vám pomáhala. Chtěli jsme, aby auto bylo bezpečné, ale zároveň jízdně potěšilo.
Co je podle vás hlavním důvodem pro nákup micry?
Je to vyvážení komfortu a jízdních zážitků. Nebývá zvykem, aby auto segmentu B bylo komfortní a zároveň sportovní. Zákazníci to ale chtějí, a tak jsme se rozhodli zkombinovat dvě dobré věci, jako bychom zkombinovali čokoládovou a vanilkovou zmrzlinu.
Je micra globálním autem?
Micra je navržena pro Evropu. Je vyráběna v Evropě. Nepochybujte o tom, že je to auto pro Evropu. Lidé jsou ale lidé a v podstatě všude chtějí to samé. Proto zvažujeme prodej micry i na dalších trzích. Nejdříve se ale chceme ujistit, že micra bude skutečně splňovat očekávání klientů i v ostatních koutech světa. Věřím ale, že se to podaří a že se micra podívá i do dalších regionů.
Má vůz něco společného s podobně velkým cliem od aliančního partnera Renault?
Auto je zvenku kompletně nové. Všechno, co zvenku vidíte, je nové. Je to design Nissanu, je to platforma Nissanu. Je to kompletní Nissan. Vyrábíme ho však v továrně Renaultu. Má však všechno know-how a DNA Nissanu.
Proč jste výrobu micry pro Evropu přesunuli z Indie do Francie?
Kvůli výrobě v Indii jsme nemohli flexibilně reagovat na poptávku, dodávky aut trvaly dlouho. Jelikož u nové micry nabídneme množství individualizačních prvků zvenku i zevnitř, musíme rychle reagovat na zákazníky. Nemůžeme je nechat dlouho čekat.
Plánujete nabídnutí elektrické verze nové micry?
Ano, jsme lídři v elektromobilitě. Jestli to v Evropě bude dávat smysl, můžeme využít naše znalosti a naši techniku. Pokud to evropské zákazníky bude zajímat, přijdeme s tím. Přiznám, že možnost elektrické micry studujeme.
A co další varianty? Co třeba hot hatch nebo sedan?
Sedan neplánujeme, v tradičním segmentu B chceme být nadále zastoupeni pouze hatchbackem. Co se týče sportovní verze, evropští zákazníci to chtějí. Myslíme na to.
Výrobci neustále rozšiřují nabídku B-SUV i Nissan nabízí Juke. Vy však přijíždíte s novou microu. Myslíte si, že segment konvenčních malých hatchbacků je stále živý?
I to je důvod, proč jsme novou micru tak změnili. Segment B se totiž za uplynulá léta hodně proměnil. Jádro třídy ale zůstává stále silné. Z hlediska Evropy zhruba čtvrtina zákazníků vstupuje do segmentu B z většího segmentu C, lidé downsizingují svá auta. To ale znamená, že už nechtějí kompromisy, žádají to samé, jako ve větších třídách, tu samou bezpečnost, tu samou kvalitu, ten samý jízdní požitek nebo komfort.
A co turbodiesely, jsou stále živé?
Ano, turbodiesely jsou stále motory dneška. Pořád existuje velké množství zákazníků, kteří je kupují. Hodí se jim třeba kvůli nízké spotřebě nebo vysokému točivému momentu. Je to důležitá součást nabídky, a proto jsme jej nabídli i v nové micře. V budoucnu se to ale může změnit. Budeme na to případně reagovat.