Tesla pohořela v hodnocení systémů monitorování pozornosti řidiče
Přestože jsou moderní automobily schopné čím dál více činností provádět autonomně, stále vyžadují pozornost řidiče. Organizace Consumer Reports zveřejnila výsledky hodnocení systémů, které mají na pozornost řidiče dohlížet. Většina výrobců pohořela, včetně Tesly.
Ač se nás Elon Musk a jemu podobní snaží přesvědčit o opaku, plně autonomní automobily jsou stále hudbou vzdálené budoucnosti. Moderní automobily jsou sice schopné čím dál více činností vykonávat samy, avšak stále vyžadují pozornost řidiče. Všemožní asistenční pomocníci si totiž nedokážou poradit se všemi situacemi, mohou něco přehlédnout, může dojít k zakrytí senzorů nebo k poruše části či celého systému a podobně.
Protože člověk ze své podstaty ztrácí pozornost v situacích, kdy není plně zapojen do dění, jsou stejně nezbytné také systémy, které monitorují, zda řidič skutečně sleduje chování vozu a dění na silnici před sebou. Jejich důležitost potvrzuje i americká nezisková organizace Consumer Reports, která se zabývá nezávislým testováním produktů. Ta je totiž zařadila do seznamu kritérií, podle nichž hodnotí nové automobily.
V Consumer Reports definují správně fungující systém monitorující pozornost řidiče jako takový, který při částečně automatizované jízdě rozpozná nepozornost řidiče a dokáže ho na to upozornit. V případě, že řidič upozornění ignoruje, má systém začít varování zintenzivňovat. Pokud ani pak řidič nereaguje, systém by měl v ideálním případě vozidlo co nejopatrněji zastavit. Za správně fungující systém může automobil v hodnocení Consumer Reports získat dva plusové body (celkové maximum je 100 bodů). Od roku 2026 však budou za nesprávně fungující systém naopak dva body odebírány.
Marketing automobilek často vzbuzuje v řidičích pocit, že mohou přestat dávat pozor a plně se spolehnout na asistenční systémy. To vede ke zcela zbytečným, a v některých případech i smrtelným, nehodám.
V posledních letech se v tomto smyslu nejčastěji mluví o automobilce Tesla. Jak si tedy stojí v hodnocení Consumer Reports její systém Autopilot? Nezískal žádné body. Během jízdních zkoušek vyšlo najevo, že řidič může začít Autopilot používat i v situacích, kdy je jeho kamera zakryta. Systém také nechá řidiče sundat ruce z volantu (v ideálním případě by jej měl neustále držet), nebo se dívat zcela mimo cestu před sebou.
Bez bodů skončily například i systémy automobilek BMW a Subaru. Traffic Jam Assist od BMW funguje jen při rychlostech do 40 mil v hodině (64 km/h), řidič ho může vypnout, případně naopak používat i v případě zakrytých kamer. EyeSight a DriverFocus od Subaru mohou být vypnuté, respektive nejsou vyžadovány k funkčnosti ostatních asistenčních systémů.
Jediné dva systémy monitorování pozornosti řidiče si vysloužily bodové ohodnocení, a to BlueCruise od Fordu a Super Cruise od General Motors. Oba dle vyjádření Jakea Fishera, ředitele centra testování automobilů v Consumer Reports, dovolují řidičům užívat si pohodlí částečně automatizované jízdy a zároveň dávají pozor na to, že řidič sleduje dění kolem vozem.