Tesla Roadster je už nezajímavý hypersport překonaný rodinným sedanem
Tolikrát slibovaný elektromobil postupně přichází o auru raketového stroje. Fantastická dynamika už není jeho výsadou, tempo zvládá držet sedan schopný pobrat celou rodinu i s nákupem.
Zprofanovaná Tesla Roadster začíná vypadat jako jeden z mnoha vychytralých reklamních triků Elona Muska. Odhalení v listopadu 2017 nadchlo motoristickou veřejnost, zejména zrychlení na stovku pod dvě sekundy bylo fenomenální. Globální nadšení postupně opadalo s oddalováním sériové výroby, Musk postupně oznamoval roční zpoždění a na konci první pětiletky slibů má bleskurychlý hypersport svá nejlepší léta za sebou, protože byl překonaný rodinným sedanem.
Proklamované nejrychlejší auto na Zemi propáslo vlnu popularity, největší přednost v podobě dynamiky dohání mnohem praktičtější Tesla Model S připravená sloužit raketovou rychlostí rodině ověšené nákupem. Už běžná verze čtyřdveřového elektromobilu patřila mezi nejrychlejší auta na světě a vlajkové provedení Plaid zastínilo kdysi nedotknutelný Roadster.
Tři elektromotory dávají vrcholnému Modelu S Plaid excelentní výkon 750 kW (1020 koní) plus k tomu brutální točivý moment 1450 Nm dostupný okamžitě po stlačení plynu. Prošlápnutí pedálu na podlahu vyvolává závratě, vždyť 2,2 tuny vážící pětimetrový sedan akceleruje na 100 km/h za 2,1 sekundy a raketový rozlet končí až na limitu 322 km/h.
Mimo elektrických motorů, vektorování točivého momentu a pohonu všech kol se o brilantní jízdní schopnosti zasloužil rekordně nízký koeficient odporu vzduchu, hodnota 0,208 opět patří obecně mezi nejlepší. Precizní aerodynamika napomáhá dojezdu až 628 km mezi nabíjecími stanicemi, přičemž rychlonabíjení Superchargerem zvládá porci 250 kW a za čtvrt hodiny v zásuvce naroste 301 km nové dojezdové vzdálenosti.
Úpadek slávy Roadsteru zrcadlí zběsilé tempo automobilového pokroku – přednosti ryze sportovních kupé přebírají obtloustlejší rivalové a také výkon přesahující tisícovku koní není zdaleka výsadou nehomologovaných prototypů. Současné technologické možnosti netolerují oddalování výroby a z aktuální hvězdy interaktivního autosalonu je zanedlouho zastaralé technické cvičení. Tesla Roadster mohla být automobilovou legendou, rok do roku klesá šance na její zápis do historie automobilismu. Aktuálně se spekuluje o výrobě za rok až dva, což je pro automobilový průmysl propastná doba, kdy už bude vše jinak.
Na obranu Tesly je možné zmínit problematiku dodávek elektrických komponentů, výpadky subdodavatelů včetně nabírání zpoždění trápí i produkci spalovacích modelů méně ambiciózních specifikací. Musk nepolevuje z vizionářských předpokladů, které hraniční s naivitou – na dubnové show Cyber Rodeo typicky uspokojil věrné příznivce informací, že letos je ve znamení rozšiřování infrastruktury a příští rok „přijde masivní vlna nových produktů“.