TEST Audi A6 50 TDI quattro – Co chybí k dokonalosti?
Design, interiér
Po vlajkové lodi Audi A8, sportovněji střiženém modelu A7 Sportback a SUV-kupé Q8 přišel čas na další novinku se čtyřmi kruhy: Audi A6. Není to přitom naše první společné dostaveníčko, s moderním kokpitem a několika motorizacemi jsem se mohl seznámit už v květnu během mezinárodních jízd v Portugalsku.
A6, která letos přijela již v páté generaci (s označením C8), ve mně zanechala veskrze pozitivní dojmy. Rozhodně se nezapře příbuznost s většími modely, od kterých se model učí nejen co do designu, ale i moderních technologií uvnitř. A dobře známá je i sdílená technika, v našem případě třílitrový vznětový šestiválec ve výkonnějším provedení s 210 kW. Prodlevou při akceleraci a tápajícím chodem samočinné převodovky si mě daná motorizace během úvodních jízd příliš nezískala, tak mě zajímalo, jak se bude s vozem spolupracovat během tradičního týdenního soužití, kdy máme přeci jen na poznání mnohem více času.
Moderní elegán
Jestli jsem si při prvotním seznamování v okolí Porta posteskl, že kromě padesáti odstínů šedi není na výběr žádná atraktivní barva, testovací exemplář mně to nevynahradil. Šedá Taifun (za příplatek 34.800 Kč) ne že by autu neslušela, ale osobně by se mně líbil i nějaký odvážnější odstín. Na druhou stranu starší i nové vozy Audi potkávám při dálničních cestách vcelku často a nutno říct, že tuzemští zákazníci se při konfiguracích drží hodně při zemi. Právě šedé a černé vozy totiž míjím snad nejvíce…
Design samotný se nese v duchu A8 a A7. Začněme výraznou šestiúhelníkovou maskou s chromovaným rámečkem či tvarem předních světlometů. Bezpečným poznávacím znamením je záď, kde světlomety na rozdíl od větších sourozenců nejsou spojeny vodorovnou linkou. Pozdravit vás ale umí neméně efektní animací. Šedá myška je posazena na dvacetipalcových kolech (255/40) Audi Sport, které pořídíte za příplatek 81.100 Kč. Pokud nejste tak nároční a chcete raději ušetřit na jinou položku z pestrého ceníku, můžete se spokojit s osmnáctkami, které jsou součástí standardní výbavy. Ať už zvolíte jakoukoliv motorizaci, dostanete k ní bohužel i falešné koncovky výfuku.
Audi A6 - mezigenerační srovnání rozměrů | ||
Generace | C8 (2018) | C7 (2011-2018) |
Délka [mm] | 4939 | 4933 |
Šířka [mm] | 1886 | 1874 |
Výška [mm] | 1457 | 1455 |
Rozvor [mm] | 2924 | 2912 |
Rozchod vpředu [mm] | 1630 | 1631 |
Rozchod vzadu [mm] | 1617 | 1596 |
S příplatkovým balíčkem Gravity (+118.800 Kč) máte navíc Matrix LED světlomety s ostřikovači a dynamickými směrovkami, nechybí ani parkovací kamera. Další položky paketu už se týkají interiéru: MMI navigaci doprovází virtuální kokpit. Jednoznačně „nejmastnějším“ příplatkem je však audiosystém Bang & Olufsen, jenž přijde na 175.700 Kč. Že hraje výtečně, je slabé slovo, tohle prostě musíte zažít na vlastní kůži. Bavíme se o devatenácti reproduktorech, subwooferu a dvou automaticky výsuvných akustických čočkách. Devatenáctikanálový BeoCore zesilovač má celkový výkon 1820 W a prostorový zvuk Fraunhofer Symphoria 2.0 slibuje efekt koncertního sálu pro přední i zadní sedadla. Jedním slovem wow!
Uvnitř se po testovacím týdnu s Audi A7 cítím jako doma. I čtyři kruhy se loučí s konvenčními tlačítky, které postupně nahrazují dotykovými obrazovkami. A opakoval bych se, kdybych si řešení se dvěma displeji, které Audi instaluje do všech nových velkých modelů, hodně pochvaloval. Nejsem sice fanda tohoto trendu a na tradiční tlačítka nedám dopustit, ale když už se musí nahradit, přijde mi toto jako hodně zdařilé řešení. Líbí se mi haptická zpětná vazba, které lze nastavit intenzita a navíc eliminuje stisky vybraných ikon omylem. Pokud vám ale nevyhovuje, můžete ji zcela vypnout. Skvělé je i zadávání cílové destinace do navigace. Když na to přijde, dolní displej se změní v obrovský tablet, na kterém můžete snadno psát jednotlivá písmena klidně i přes sebe. Systém funguje výtečně, i když jsem občas nějaké písmeno napsal jako čerstvý prvňáček, infotainment jej dokázal okamžitě přelouskat.
Výrazné stříbrné rámečky, které najdete okolo displejů i jiných prvků interiéru, se nemusí líbit každému, za mě však kabině jen prospívají a dodávají šmrnc. Alespoň co do vzhledu. Letní dny totiž odhalují i jednu slabinu, které jsem si všiml už při portugalských jízdách. Od dekorací se často odráží sluníčko, což při řízení není zrovna dvakrát příjemné.
To nejlepší od větších sourozenců si A6 půjčuje i v ostatních částech kabiny. Bavíme se třeba o perfektním sezení s ideálně dlouhými sedáky a slušným bočním vedením, které podrží v zatáčkách. Ale jak jistě tušíte, i za tento komfort si musíte připlatit. V našem případě jde o kombinaci balíčku Audi Design selection za 110.100 Kč, jenž obsahuje elektricky ovládaná přední sedadla s paměťovou funkcí. Za 44.900 Kč se cestující vpředu mohou nechat namasírovat a využít odvětrávání. Masážní funkce jsou opravdu skvělé a na nejvyšší stupeň umí být hodně intenzivní. I obyčejné dálniční cesty se potom mění v příjemný relax. Přední sedačky jsou vyhřívané standardně, zadní tuto funkci dostanou za 11.100 Kč.
Vzadu ještě chvilku zůstaňme. S výškou 176 centimetrů jsem si udělal pohodlí za volantem a sám za sebou měl potom dostatečnou rezervu nad hlavou a velkorysou před koleny. Ani s výškou blížící se ke dvěma metrům tu nebudete nikterak omezováni, tedy pokud si vedle sebe nesednou tři takoví čahouni. To už vám v loktech bude těsněji a na dlouhých cestách se nebudete cítit tak komfortně, vždyť i samotné sedačky jsou tvarem určené spíše pro dva cestující.
Zavazadelník pojme 530 litrů, je 1050 mm široký a 1176 mm dlouhý. Potěší jeho pravidelné tvary i síťky na drobné předměty. Již ve standardu je víko elektricky ovládané a díky samotnému tvaru se nemusíte prát ani s příliš vysokou nakládací hranou.
Motor, jízdní vlastnosti
Zatím nejsilnější
S postupným náběhem výroby se do ceníku postupně probojovávají nové a nové motorizace. Testované 50 TDI quattro s výkonem 210 kW (286 k) je jaždopádně nejsilnější provedení, které můžete v A6 aktuálně koupit. Třílitrový šestiválec už lze objednat i ve slabší variantě se 170 kW (45 TDI quattro). V obou případech se páruje s osmistupňovou samočinnou převodovkou tiptronic. Nedávno se paleta rozšířila o variantu 40 TDI, což už je dvoulitrový čtyřválec s výkonem 150 kW spolupracující se sedmistupňovým S tronicem.
Jde vlastně o shodné vnitřnosti, o kterých jsme si povídali v testu A7 Sportback. Výkonu 210 kW v rozmezí od 3500 do 4000 otáček sekunduje 620 N.m točivého momentu od 2250 do 3000 otáček. Turbodmychadlem přeplňovaný motor má systém vstřikování common-rail a taktéž se bavíme o tzv. mild-hybridu se 48voltovým elektrickým okruhem, jenž dopuje asistenční a bezpečnostní systémy, kterých v autě rozhodně není málo. Nechybí ani stop/start, který zhasíná motor již od 22 km/h či plachtění s vypnutým motorem v rychlostech od 55 do 160 km/h. Toho lze využívat po dobu 40 sekund, přičemž funkčnost zajišťuje lithium-iontový akumulátor s kapacitou 10Ah a rekuperací energie.
Tím ale výčet technických berliček nekončí. S třílitrovým šestiválcem dostanete standardně pohon všech kol quattro a samosvorný mezinápravový diferenciál. Za příplatek 43.500 Kč lze mít sportovní provedení rozdělující sílu mezi zadními koly. Testovanému exempláři nechybí ani adaptivní pneumatický podvozek (58.000 Kč) a natáčecí zadní náprava, která přijde na 55.100 Kč. A to se potom nemůžete divit, že k základní cenovce musíte přičíst něco přes milion korun.
Taková… nesvá
Slabší stránky kombinace třílitrového šestiválce a osmistupňového automatu jsem nastínil už v úvodu. A ukázaly se i během týdenního soužití. Problém hledejme v samočinné převodovce, která často váhá a chová se, jako by si s motorem nevěděla rady. Kupříkladu když padesátkou vyjíždíte z obce, sešlápnete plynový pedál k podlaze a… nic se neděje. Prodleva je otřesně dlouhá a nejedná se jen o přidání, při kterém pošlete pedál do kick-downu. Auto si dává na čas, i když chcete akcelerovat pozvolna.
Při klidné jízdě si všimnete, že převodovka sází kvalty zbytečně brzy, v opačném případě se zase příliš nemá k podřazování. Špatnou zprávou je, že s jinou převodovkou danou motorizaci nekoupíte, ostatně všechny nové A6 už pořídíte jen s automatem. Tou dobrou zase zůstává fakt, že chování měničového ústrojí lze vzít z části do vlastních rukou prostřednictvím sekvenčního řazení, jehož reakce jsou svižné a motor může pracovat v širším spektru otáček.
Při mezinárodních jízdách jsem si mohl vyzkoušet jeden exemplář bez natáčecí zadní nápravy a s čistým svědomím můžu říct, že pětapadesát tisíc za řízení všech kol nebudou špatně utracené peníze. I 4.939 mm dlouhé auto se díky natáčení o pět stupňů dokáže otočit na fleku, při rychlosti od 60 km/h systém zase zlepšuje jízdní vlastnosti vyšší stabilitou. Celkový komfort zvyšuje odhlučnění kabiny od okolních ruchů. I když necháte prémiové audio vypnuté, neruší vás uvnitř valivý hluk od pneumatik ani aerodynamický svist. Pomáhají tomu dvojitá akustická skla za 14.500 Kč a klimakomfortní akustické čelní sklo, které přijde na dalších 17.100 Kč.
Vzduchový podvozek nezklamal, i když je pravda, že onen pověstný létající koberec to také není. Drtivou většinu nerovností dokáže auto tlumit bez rázů do kabiny i na dvacetipalcových kolech, od nejvyspělejšího podvozku, který lze v nové Audi A6 pořídit, bych ale možná čekal ještě trochu pohodovější plavnost. Celkově je naladění tuhé, ale ne nepříjemně prkenné. Upřímně si ale myslím, že dané konfiguraci by prospělo o palec, dva menší obutí.
Řízení je lehké, ale ne zbytečně přeposilované, občas vám od vozovky do rukou doputuje i nějaká zpětná vazba. Při svižnějším tempu a „střihání“ jednotlivých oblouků lze pocítit, že auto je prošpikované elektronickými pomocníky. Zkuste si jeden stejný úsek projet vícekrát za sebou ve zhruba stejně svižném tempu. Občas mi totiž přišlo, jako by každý jeden pokus vyžadoval o něco jiný pohyb volantem. S takovou se vztah mezi řidičem a automobilem buduje o něco složitěji…
Sympatická čísla ukazoval palubní počítač u spotřeby paliva. Nemusel jsem se ani moc snažit, abych se na okreskách dostal na hodnotu 6,5 litru. Když nepočítáme popojíždění ucpaným centrem, největší apetit vykazovala dálniční jízda, která si při předpisových rychlostech vyžádala necelých osm litrů na sto kilometrů. Vzhledem k tomu, že právě dálnice tvoří největší část mých testovacích tras, test jsem zakončoval s průměrnou hodnotou 7,2 litru.
Závěr
Závěr
Audi A6 doplňuje řadu nových limuzín ingolstadtské automobilky a nutno říct, že svým větším sourozencům nedělá žádnou ostudu. Vzhledově ideálně zapadá do nové generace modelů značky a i když nejde o žádný „vodvaz“, působí elegantně a reprezentativně. Uvnitř se můžete těšit na porci moderních technologií, technice zase pomáhá řada vyspělých asistenčních systémů. Jen autu odpusťte, že na jeho poznání budete potřebovat o něco více času.
A také se připravte na to, že si Audi za své zboží nechá velmi dobře zaplatit. Nejlevnější variantu modelu je aktuálně 40 TDI s výkonem 150 kW a pohonem předních kol, které přijde na 1.399.900 Kč. Už ve standardu se přitom bavíme o slušné výbavě čítající sedmnáctipalcová kola, dvouzónovou klimatizaci, parkovací senzory vpředu a vzadu, LED světlomety, MMI navigaci se dvěma dotykovými obrazovkami či multifunkční volant.
S testovaným motorem začínáme na částce 1.630.900 Kč. Když k tomu ale připočteme dlouhý seznam příplatkových položek s prémiovým audiem, natáčením zadních kol, vzduchovým podvozkem či HD Matrix LED světlomety, dostáváme se na částku přesahující dva a tři čtvrtě milionu korun. A to je dost, nedávno testovaná A7 byla ve výsledku dražší jen o pár korun…
Patří-li A6 na seznam, ze kterého chcete vybírat svůj další vůz, určitě si proklepněte jednotlivé motorizace. Provedení 50 TDI quattro totiž v mých očích zůstalo trochu za očekáváními. Je to pro mě překvapení, vzhledem k tomu, že stejná technika v útrobách A7 Sportback fungovala pocitově mnohem lépe. Ze všeho nejvíce mi vadila prodleva při akceleraci a celková spolupráce motoru s převodovkou. Velkou pochvalu si však zaslouží celkové odhlučnění a komfort, který na palubě oceníte hlavně při dálničních jízdách.
Nejlevnější verze modelu | 1.399.900 Kč (40 TDI/150 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.630.900 Kč (50 TDI quattro/210 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.695.900 Kč (50 TDI quattro/210 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.795.900 Kč (50 TDI quattro/210 kW) |
Plusy
- Reprezentativní vzhled
- Moderní a prostorný interiér
- Odhlučnění kabiny
Minusy
- Spolupráce motoru a převodovky
- Nepříliš plavný podvozek
Foto: Ondřej Lilling
