Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW M3 CS – Nejrychlejší M3 nemá ani loketní opěrku

Lukáš Volšický
Diskuze (23)

Nejvýkonnější BMW M3 všech dob je ultimativní řidičská hračka, jakou si okamžitě zamilujete. Nová speciální verze Club Sport se inspiruje v motorsportu a už brzy bude zajímavou sběratelskou vzácností. Automobilka vyrobí pouze dříve nespecifikovaný omezený počet kusů.

Design, interiér


Extrémní rychlost, DNA vycházející z motorsportu i každodenní praktičnost. BMW říká, že „M“ je nejrychlejší písmeno v abecedě a neustále jej zrychluje. Dnešní „eMka“ jsou výkonnější a rychlejší než kdy dřív. A letos se začal prodávat až brutální sedan, který ohromuje svého řidiče i okolní svět. Jmenuje se BMW M3 CS, doslova se z něj tají dech a je jedním z nejlepších letošních aut. Je to silniční zbraň, je to nejsilnější „M-trojka“ všech dob.

Loni mnichovská sportovní divize BMW oslavila významné 50. výročí uvedením několika žhavých novinek. Bylo to nové základní kupé M2, kontroverzní luxusní SUV XM, novodobé 3.0 CSL i znovuzrození legendárních odlehčených modelů „Coupé Sport Leichtbau“. Jednou z novinek bylo nové BMW M4 CSL, na nějž automobilka začátkem letoška navázala i praktičtějším sedanem M3 CS se silnějším srdcem a karbonovou dietou.

Magnet na oči přihlížejících i policejní radary

Vrcholný „trojkový“ sedan s modelovým pojmenováním Club Sport cílí na zaryté milovníky rychlosti i řidičské nadšence a je tím nejlepším, co dnešní „M-trojka“ generace G80/81 umí poskytnout. Ještě včera jsem věřil, že mou ideální variantou je brutální sportovní kombík M3 Touring, ale zjišťuji, že jsem našel nového hrdinu. Před chvilkou jsem si s ním vážně užil šumavské okresky a budu na to vzpomínat ještě dlouho.

Doslova vypadá jako magnet na oči přihlížejících i policejní radary. V Mnichově vám časově omezenou limitku BMW M3 CS standardně prodají v docela obyčejných barvách Black Sapphire (černá) a M Brooklyn Grey (šedá), ale díky individualizačnímu programu BMW Individual můžete sáhnout i po nepřehlédnutelně výrazném zeleném odstínu Signal Green, který je hlavním lákadlem českého novinářského vozu.

Na diskrétnost rovnou zapomeňte. Mnichovský zelený zvýrazňovač je středem pozornosti všude, kam přijede. Když jede v levém pruhu po dálnici, ani nemusí jet vyšší než maximální povolenou rychlostí, aby se mu pomalejší řidiči sami klidili z cesty. BMW M3 CS na silnicích budí obrovský respekt. K designové dokonalosti mu pomáhá i kontrastní karbon, červené doplňky a bronzová kola o rozměrech 19“ vpředu a 20“ vzadu.

BMW M3 CS BMW M3 CS

Karbonová dieta

Nově je uhlíkový kompozit CFRP na kapotě, předním splitteru, vnějších zrcátkách, zadním spoileru i difuzoru, a dokonce na sacím potrubí. Z lehoučkého karbonu je standardně také střecha, kterou v BMW M snižují těžiště vozu. Vrcholné BMW M3 CS je tak díky karbonové dietě o 34 kilogramů lehčí než výchozí základní sedan M3, což se projevilo i ve sportovním interiéru.

Loketní opěrka je fuč, doslova. V BMW se rozhodli odstranit jeden ze základních prvků podporujících komfort na dlouhých cestách ve prospěch lepších jízdních vlastností. V M3 CS je zkrátka komfort vedlejší, protože tím nejdůležitějším je řidičská zábava a adrenalin za volantem. A tady si připadáte jako v závoďáku, protože v základní výbavě najdete alcantarový volant s červeným proužkem označujícím střed, elektricky nastavitelná karbonová skořepinová sedadla i velká karbonová pádla pod volantem.

Pokud to s řízením myslíte opravdu vážně a žijete pro vůni vysokooktanového benzinu, bude pro vás BMW M3 CS jako zjevením z jiného světa. Tenhle extrémní sportovní sedan v dnešním automobilovém průmyslu působí jako šťavnatý steak hozený na veganskou párty. Je až vulgární. A dokonce umí potrápit nejrychlejší běžně dostupné elektromobily.

Přijďte k němu, otevřete dveře, proklouzněte pod semišovým volantem přes pevnou bočnici sedáku karbonové skořepiny, připoutejte se a stiskněte vyzývavé červené startovací tlačítko. Jeden z nejintenzivnějších řidičských zážitků právě začíná. Cíleně se nevěnuji praktičnosti, protože o tomhle tenhle sedan prostě není.

Motor, jízdní vlastnosti


Agresivnější exteriér speciálního BMW M3 CS je nepochybně ohromující a vypadá fantasticky, ale zásadní novinky tu najdete pod kapotou. V BMW připravili verzi „Club Sport“ pro rychlou jízdu na okreskách i závodních okruzích, a dokonce má pod kapotou vysokootáčkový šestiválec s technologií M TwinPower Turbo. Ten je současně základem motoru, který v roce 2022 pomohl závodnímu BMW M4 GT3 vyhrát titul v německém mistrovství cestovních vozů DTM.

Technickým základem BMW M3 CS je přeplňovaný třílitrový zážehový řadový šestiválec S58B30T0 se dvěma turbodmychadly o výkonu 405 kW (550 koní). Díky zvýšení maximálního plnícího tlaku jednokomorových turbodmychadel z 1,7 na 2,1 baru spolu se specifickou úpravou softwaru řídicí jednotky je o 30 kW (40 koní) výkonnější než BMW M3 Competition, přičemž má stejný vrcholný točivý moment 650 newtonmetrů.

Rychlost desetiletých supersportů

Šestiválec v BMW M3 CS je standardně spojen s osmistupňovou automatickou převodovkou M Steptronic od ZF a technologicky sofistikovanou čtyřkolkou M xDrive, pracující v režimech pohonu všech kol 4WD, 4WD Sport a módu 2WD pro pohon výhradně zadních kol, a aktivním zadním M diferenciálem. Speciální „M-trojka“ tak zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 3,4 sekundy a standardně je vybavena paketem M Driver’s s elektronicky omezenou maximální rychlostí 302 km/h.

A teď si představte, že v Mnichově vypustili tuhle „M-trojku“ s rychlostí odpovídající desetiletým supersportům do normálního světa. Na silnice, abyste v ní odvezli děti do školky a následně vyrazili na nejbližší závodní okruh. To je hlavní důvod, proč si ji už z výrobní linky můžete objednat s okruhovými pneumatikami Michelin Pilot Sport Cup 2, kterými můžete nahradit standardní obyčejnější Pirelli P Zero Corsa.

Tady na okreskách na Šumavě se ukazuje, že tenhle sportovní sedan vznikl zejména pro jízdu na dokonalém povrchu asfaltu. I v nejkomfortnějším jízdním režimu je na rozbitých zapadlých okreskách pocitově tvrdší, ale fascinuje celkovou stabilitou. I ve vyšších rychlostech při přejezdu nerovností v zatáčkách drží směr, kam máte namířeno volantem, ani nijak nevzdoruje. A ta až intuitivní přesnost, s jakou se nechává řídit!

BMW M3 CS BMW M3 CS

Intenzivní zrychlení a návyková zábava

I normální BMW M3 má rychlý převod řízení, ale v BMW to ještě vylepšili. Pro CS nově vyvinuli masivnější hliníkovou rozpěru přispívající k vyšší tuhosti vozu a nainstalovali ji pod kapotu. Díky tomu ještě řidičštější „M-trojka“ ochotněji reaguje na sebemenší pokyny volantem a má lepší zpětnou vazbu od předních kol. BMW M3 CS je sportovním sedanem, jakým nejnovější generace měla být už na začátku. Návyková je i charakteristická přirozená přetáčivost.

Se silným šestiválcem ani nemusíte příliš hluboce šlapat na plyn, abyste jeli plynule a rychle. Uvědomíte si, že přibližnou stovku na rovinkách i v zatáčkách jednoduše udržíte i obyčejným „hlazením“ plynu. Maximum točivého momentu máte k dispozici v širokém pásmu od 2750 do 5950 otáček za minutu, a dokonce i lehce pod dvěma tisíci má šestiválec obrovskou sílu. A když se odvážíte a pořádně na to šlápnete, začíná to být rychlé a zběsilé.

Spící „rodinný“ supersport se probudí s výbušným nástupem krouťáku, a když je v režimu pohonu všech kol, začne se pevně zakusovat do asfaltu a zrychlovat s šílenou vervou. V purističtějším pohonu pouze zadních kol naopak okamžitě hrabe, zapaluje zadní pneumatiky a maluje na silnici dlouhé černé čáry. Pokud však nejste ze zkušenějších řidičů, tohle doma rozhodně nezkoušejte. BMW M3 CS vyžaduje pevnou ruku, která ví, co dělá.

Všechna ta rychlost až nutí k přemýšlení, jestli M3 CS je zelený zvýrazňovač, nebo spíše zmizík. A jelikož technicky vychází ze standardní „trojky“ a normální M3 je docela rychlým cestovním autem, je příjemně odhlučněná od dění venku. Když se na dálnici zapomenete s plynem a jedete pouze „na oči“, záhy zjistíte, že jste výrazně rychlejší než okolní provoz. Jednoduše vám to v tomhle sedanu nepřijde.

Video se připravuje ...

Řidičská radost není zadarmo

To však neznamená, že v kabině je ticho a nuda. Benzinový šestiválec twin-turbo neustále vytváří intenzivní zvukový projev, který můžete podpořit otevřením aktivní výfukové klapky i ostřejšími jízdními režimy Sport a Sport Plus. S plnou akcelerací byste hluboký řev doslova mohli krájet, a když sundáte nohu z plynu, začne prskat a střílet do výfuku. Z reakcí okolí pak okamžitě poznáte, že jste slyšet už zdaleka. K tomu přispívá i nový titanový koncový tlumič, vyvinutý výhradně pro CS.

A zapomenout nesmím ani na zdrcující brzdnou sílu, s jakou vás BMW M3 CS doslova pověsí do pásů. Standardně se prodává s obyčejnými ocelovými brzdami, ale když si připlatíte necelých 240 tisíc korun za výkonnější karbon-keramickou soustavu se zlatými brzdiči, budete pocitově zastavovat „na pár metrech“. Nepochybně je bezpečnější se před intenzivním brzděním přesvědčit, že za vámi nejede výrazně obyčejnější auto, protože nechcete, aby vám skončilo v kufru.

Všechna zábava za volantem něco stojí a jízda s BMW M3 CS není z nejlevnějších. BMW uvádí oficiální kombinovanou spotřebu paliva 10,2 l/100 km v cyklu WLTP, ale to je spíše snem než realitou. Pod reálných 12 litrů se dostává pouze složitě, a když s M3 CS budete jezdit stylem „takhle se s tím má jezdit“, budete se pohybovat nad 13 litry. A to je pouze začátek, přičemž BMW doporučuje 98oktanový benzin, ale nutným minimem je obyčejných 95 oktanů.

Závěr


Závěr

Už jsem to řekl, je to jedno z nejlepších aut, s jakými jsem letos měl tu čest. Nové BMW M3 CS je až extrémní řidičskou hračkou, na jakou byste měli mít řidičský i zbrojní průkaz. Je brutálně rychlé! V Mnichově vyvinuli aktuální generaci populárního sportovního modelu k dokonalosti, s níž se vám zaryje pod kůži a už vás nikdy nepustí. Na „Club Sport“ budete myslet ještě dlouho poté, co jej zaparkujete a půjdete třeba na oběd.

Určitě to není nejpraktičtější, nejúspornější nebo nejsmysluplnější bavorák dneška, ale zbytečnosti jsou sexy. Cíleně jsem se ve svých dojmech nevěnoval tomu, jak velký má zavazadlový prostor nebo jak se sedí na zadních sedadlech. Zvyknout si však musíte hlavně na karbonová skořepinová sedadla s vysokou bočnicí, o níž si občas narazíte zadek.

Jenže pak se posadíte za volant, prsty obejmete alcantarový semišový věnec, nastartujete brutální přeplňovaný šestiválec S58, zavřete oči a zamyslíte se. O tomhle to má být! Nezapomenutelná řidičská nirvána začíná a vám je jedno, kolik to dneska bude stát v benzinu. Tohle není obyčejný sportovní sedan, tohle je náplň životního stylu.

Nové BMW M3 CS navíc jednou bude zajímavou sběratelskou záležitostí, protože BMW vyrobí pouze dříve nespecifikovaný omezený počet kusů. Objednat půjde pouze do února 2024 a ve finále jej vznikne pouze tolik, kolik si zákazníci stihnou objednat a automobilka vyrobit.

Nejlevnější verze modelu 2.411.500 Kč (BMW M3)
Základ s testovaným motorem 2.519.400 Kč (BMW M3 Competition)
Testovaný vůz bez příplatků 3.965.500 Kč (BMW M3 CS)
Testovaný vůz s výbavou 4.558.738 Kč (BMW M3 CS)

Plusy

  • Exkluzivita
  • Aura silničního závoďáku
  • Extrémní jízdní výkony
  • Nezapomenutelný zážitek

Minusy

  • Vysoká cena
  • Velký hlad po benzinu
Zobrazit celý článek
Lukáš Volšický
Diskuze (23)

Doporučujeme

BMW M3 CS
Cena základní sestavy 3 965 500 Kč
Výbava základní sestavy 19"/20" M kola z lehké slitiny Star-spoke 827 M Gold Bronze a okruhové pneu, M Drive Professional(M Laptimer / M trakční kontrola / M Drift Analyser), bezpečnostní šrouby kol, M sportovní diferenciál, ukazatel tlaku v pneumatikách, sada na opravu pneumatik, adaptivní M podvozek, alarm, komfortní přístupový systém, výstražný trojúhelník a lékárnička, paket zrcátek, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým tlumením odrazivosti, nastavení sedadel elektrické s pamětí pro sedadlo řidiče, M sportovní karbonová sedadla, vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce, M bezpečnostní pásy, prvky obložení interiéru "Carbon Fibre", automatická klimatizace, systém pro automatické udržování rychlosti s brzdnou funkcí, deaktivace airbagu spolujezdce, sklopné opěrky hlavy na zadních sedadlech, DAB tuner (digitální příjem rádia), Harman Kardon Surround Sound System, Teleservices, BMW Legal Emergency Call, ConnectedDrive Services, paket Connected Professional, přihrádka pro bezdrátové nabíjení, M sportovní kožený volant (Alcantara), M karbonový exteriérový paket, M Shadowline černé vysoce lesklé okenní lišty, BMW Individual čalounění stropu v barvě antracitu, M Driver’s paket Kč
Cena testované sestavy 4 558 738 Kč
Výbava testované sestavy M rozpěrná tyč v motorovém prostoru (+29.796 Kč), M karbon-keramické brzdy (+238.472 Kč), automatické ovládání dveří zavazadlového prostoru (+12.194), akustická izolace předních bočních oken (+5408 Kč), M Shadowline zatmavené světlomety, protisluneční ochrana oken (+13.546 Kč), High-beam Assistant - asistent dálkových světel, Driving Assistant (+24.388 Kč), Parking Assistant (+16.250 Kč), osobní karta eSIM (+8684 Kč), BMW Live Cockpit Professional (+32.526 Kč), BMW Individual lak Signal Green (+132.780 Kč), celokožené čalounění Merino Anthracite Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 405 / 6250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 650 / 2750 - 5950
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 302
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 3.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 10.2
Emise CO2: 229
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / 0
Objem nádrže (l): 59
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1840 / 480
Rozměr pneu: 275/35 R19, 285/30 R20
BMW M3 CS
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4794
b) šířka (mm): 1903
c) výška (mm): 1434
d) rozvor (mm): 2857
e) rozchod vpředu (mm): 1617
f) rozchod vzadu (mm): 1605
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 700
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - speedfred
15. 9. 2023 13:22
Re: Nie nie a nie
Vidíš, mne sa zase e36 (iba) v eMku páči daleko viac ako e92.

Takú M3 Touring by som bol ochotný vziať na milosť, z celej rady je to top.
Avatar - fOE
15. 9. 2023 11:43
Re: Nie nie a nie
Az na tu E36, to je zruda i vedle tehle zrudicky a asi nejskaredsi generace 3er vubec.
E30 a E46 a paradoxne i E92 jsou ale nadherna auta.

Ale abych to trosku vyvazil, tak treba moje zena neda na vzhled aktualni M3/M4 dopustit. :-)
15. 9. 2023 07:09
Re: Vtipný
Právě hmotnost je u sportovně zaměřeného auta a zde ještě v extrémně odlehčeném provedení parametr zásadní, tak proč o něm nediskutovat? Zvlášť když to auto váží jak stádo slonů. Generaci E9x jsem udával proto, že se v době jejího uvedení kritizoval odklon od sportu směrem k těžkému GT. Ale s čím tedy srovnávat? Pokud se podíváme na M3 E90 sedan v automatu, tak je hmotnost 1.700 kg. Ale to je stadardní verze se vším (včetně loketní opěrky ;-) ). Na druhou stranu pokud se zaměříme na odlehčené verze, tak limuzína M3 CRT měla pokud jsem dohledal správně 1.587 kg (v automatu). Čtyřkolku v takto zaměřeném autě beru jako mínus. Je to prostě tučná Berta.
14. 9. 2023 13:57
Re: Giulia Quadrifoglio
jj to auto jede jak hovado a navíc je normálně použitelné.... teda... všichni to říkají... neměl jsem tu čest.... :yes: :yes: :yes:
14. 9. 2023 13:21
Zápory?
Trochu mi v článku chybí i nějaké minusy, teda krom užranosti, kterých je tu víc než dost. Velká prodleva turba, to jak auto nejede v nízkých otáčkách, podivně kopající automat, který navíc podřazuje pomalej než dvouspojka dřív, těžkopádnost na limitu...