Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poprvé s novými BMW M2 a M3 CS: Dostupná řidičská nirvána i nabitá zbraň pro fajnšmekry

Lukáš Volšický
Diskuze (8)

Opravdu rychlým a zábavným sportovním autům ještě není konec. V Česku se začíná oficiálně prodávat nové kupé BMW M2, které si okamžitě zamilujete, a značka láká i na výrazně extrémnější sedan M3 CS. S oběma novinkami jsme se svezli na polygonu v Mostě.

Nejrychlejší písmenko v abecedě se v Česku začíná prodávat na dalších nových sportovních vozech BMW. Divize BMW M v loňském roce oslavila jubilejní 50. výročí, při němž odhalila hned pět nových modelů. Jedním z nich je i očekávaná nová generace nejdostupnějšího a nejúspěšnějšího „Mka“, které v minulých letech zaujalo davy řidičských nadšenců. Konečně u nás můžeme přivítat nové BMW M2.

Spolu s extrémně rychlým kombíkem BMW M3 Touring je nová „M-dvojka“ asi nejžhavější mnichovskou novinkou posledních měsíců. České zastoupení značky si pro nejnovější řidičskou hračku připravilo uvedení ve velkém stylu – pozvalo nás na polygon závodního okruhu v Mostě, kde si ji můžeme osahat naplno. A přivezlo i překvapení, jakým je letošní exkluzivní novinka BMW M3 CS.

BMW M2: Nejlevnější „Mko“ je návykovou řidičskou hračkou

Jsem na parkovišti mosteckého okruhu, a když s kolegy z jiných redakcí přicházíme ke strojům, od našeho instruktora Norberta Mikulce dostáváme pokyn, abychom si vybrali ten, s jakým chceme začít. Nejraději bych nastoupil do legendární M3 E30, ale dnes je tu pouze na parádu. Na našem výběru z těch modernějších však nezáleží, protože si během následujících desítek minut vyzkoušíme obě – „M-dvojku“ i vrcholnou „M-trojku“.

Začínám nejlevnějším sportovním bavorákem dneška a nastupuji do nového BMW M2. Probouzím k životu přeplňovaný benzinový řadový šestiválec S58 z ještě výkonnějšího BMW M3/M4 a čekám na další pokyny instruktora. Novou M2 si už teď můžete objednat se standardním osmistupňovým automatem ZF i volitelným šestistupňovým manuálem, ale my se dnes budeme muset spokojit s řazením pádly pod volantem. Obě varianty přitom jsou tradičními zadokolkami.

Konečně, vyjíždíme vstříc novým řidičským zážitkům. Už tradičním „křížovým“ voličem automatu, typickým pro modely BMW M, řadím Dčko a naše kolona všech čtyř M vyráží vstříc testovacímu polygonu. V prvním zaváděcím kole nás instruktor seznamuje s tratí a následně máme k dispozici všechny čtyři vozy, tři M2 a jednu M3 CS, každý na dvě kola.

Začínáme na kopci, klesáme esíčkem pravá-levá, za kratičkou rovinkou projíždíme ostrou pravotočivou zatáčku, projíždíme dvojici krátkých slalomů spojených decentní šikanou a dlouhou pravotočivou vlásenkou vjíždíme na rychlou dlouhou rovinku. Následuje ostré brzdění, levá zatáčka, pravá zatáčka, delší rovinka, ostřejší pravá zatáčka a skrze rovinku a poslední esíčko pravá-levá stoupáme zpět k cíli/startu.

Už na první pohled to je testovací trať, kde nová řidičská zadokolka bude jako ryba ve vodě. V prvním rychlém kole se seznamuji s M2 v základním „komfortním“ nastavením s pomalejšími reakcemi pohonu, měkčím podvozkem i lehčím řízením. Až následně ji přepínám do sportovnějšího jízdního režimu a konečně ji začínám poznávat takovou, jaká má být. Najednou je rychlejší, přesnější, tužší a klouzavější. A zábavnější!

Upřímně řeknu, že se mi nejnovější M2 ani moc nelíbí. Minulá generace byla svalnatější a přitažlivější, dnešní obyčejnější čtyřkolka M240i z nižší řady M Performance je zase vizuálně dramatičtější. To, že vypadá docela nudně, jí však teď začínám odpouštět. Ostatně, BMW nám už nějakou dobu ukazuje, že jejich auta mohou vypadat libovolně, když ve finále jezdí takhle skvěle. S až dokonalou čitelností vyjíždím ze zatáček s klouzajícím zadkem, aniž by M2 měla tendence mě zabít.

Nové BMW M2 znovu ukazuje, o čem mají být řidičská sportovní kupé. V rychlých zatáčkách má obrovskou mechanickou přilnavost, v pomalejších technických zatáčkách je zase příjemně agilní. A když začínáte mít pocit, že byste ji v oblouku potřebovali trochu utáhnout, nebojte se přidat a jemně se sklouznout. Se silným šestiválcem o 338 kW (460 koních) a 550 newtonmetrech to jde úplně samo. 

Srdce „M-dvojky“ s lineárním zátahem se nechává vytáčet až k 7200 otáčkám za minutu a pomáhá nejlevnějšímu bavoráku divize M k solidní dynamice. Novinka zrychluje z 0 na 100 km/h za 4,1 sekundy a standardně jezdí maximální rychlostí 250 km/h, 285 km/h s volitelným balíčkem M Driver’s. Těsně před koncem nejdelší rovinky na polygonu však jezdíme necelých 140 km/h, než začínáme tvrdě brzdit. To nejlepší ale teprve přijde.

BMW M3 CS: Nabitá zbraň pro fajnšmekry

Už si říkám, že dnešní řidičský zážitek už ani nemůže být lepší, jenže opak je pravdou. Na chvíli opouštím BMW M2 a přicházím k výkonnějšímu, rychlejšímu a ostřejšímu sedanu BMW M3 CS (Clubsport). A slyším instruktora, jak říká, že „tohle auto je jako nabitá zbraň”. Vrcholná M3 CS je kultivovanější alternativou k ještě brutálnějšímu kupé M4 CSL. A extrémnějším derivátem běžnější M3 Competition. Je o 34 kilogramů lehčí než výchozí sedan a díky vyššímu plnícímu tlaku je o 40 koní silnější.

Po nastoupení vás obejme nekompromisními karbonovými skořepinovými sedadly a nechá vás pracovat s vylepšeným třílitrovým řadovým šestiválcem S58 o 405 kW (550 koních) a 650 newtonmetrech. Nově má unikátní nastavení podvozku a masivní hliníkovou rozpěru pod kapotou, díky níž je předek tužší. A významně se to projevuje na odezvě řízení i ochotě předku vrhat se to zatáček.

Se standardní čtyřkolkou, i elektronicky nastavitelnou zadokolkou, je M3 CS brutálně rychlá, obratná a umí být i trochu kousavá. Intenzivněji to pociťuji o chvíli později, když přijíždíme do „driftovací“ zatáčky s kluzkým kropeným povrchem. S novou „M-dvojkou“ se tady nemusíte bát silnějšího šlápnutí na plyn, ale s M3 CS jde o chirurgicky přesnou práci s plynem a volantem. Ze všech těch koní pod kapotou jich potřebujete jen pár desítek.

Video se připravuje ...

Zatáčkou se kloužu ovladatelným řízeným smykem jen tak, že citlivě pracuji s volantem a doslova lechtám plyn, zatímco mám zařazenou trojku. A když následně na stejném klouzajícím povrchu vyjíždím do kopce, připadám si, jako bych chtěl projet sněhovou závějí. Dvojka, trojka, čtyřka, pětka… „M-trojka“ jen protáčí kola a pomalu se posouvá vpřed a hází zadkem ze strany na stranu. Začínám mít pocit, že za chvilku zastaví. Nakonec se ale chytám sušší stopy a zdolávám horizont.

Naše přibližně hodinové seznamování s dvojicí nových sportovních bavoráků je u konce a já mám uchu od ucha k uchu. Nová M3 CS za bezmála čtyři miliony korun je ohromující řidičskou hračkou, ale dostupnější a pomalejší, avšak zábavnější novou M2 začínám chtít ve své garáži. Zatím to vypadá, že se mnichovským inženýrům povedlo navázat na kvality předchůdce a jen čas ukáže, zda bude minimálně stejně úspěšný.

Teď už jen musíme počkat, až se obě mnichovské bestie objeví v našich redakčních testech. Už teď ale vím, že to zase budou týdny s desítkami litrů spáleného vysokooktanového benzinu. BMW M se sice nepřipravuje na plnou elektrifikaci svých modelů, ale i tak se koukáme na asi poslední „Mka“ bez hybridních pohonů.

Nová BMW M2 a M3 CS: Technická data
  M2 M3 CS
Motor 3.0 S58 3.0 S58
Zdvihový objem [cm3] 2993 2993
Válce/ventily 6/4 6/4
Největší výkon [kW] 338 405
Převodovka 8A 8A
Max. rychlost [km/h] 285 302
Spotřeba dle WLTP [l/100 km] 9,8 10,4
Cena [Kč] 1 835 600 3 965 000
Lukáš Volšický
Diskuze (8)

Doporučujeme

Avatar - Manhunt.60
14. 7. 2023 12:08
Re: M2 svou...
Supra se mi líbí čím dál tím víc. Za to výtvory od BMW stále méně a méně :-|
Avatar - speedfred
14. 7. 2023 11:24
Re: M2 svou...
Prvá fotka dobrá, hlavne zaujímavá farba.
Avatar - pradeda777
14. 7. 2023 10:28
Re: M2 svou...
Supra ošklivá?????
https://di-uploads-pod16.dealerinspire.com/…a-sports-car.jpg
Možná 1/4 RR view nic moc...
https://hips.hearstapps.com/…e-1651102759.jpg?…;center,top&resize=1200:*
Ale 1/4 FR view not bad.... :-!
https://autobrezik.cz/…/10/dblrlyxl.jpg
Možná ten nárazník je trochu busy, ale jinak.... :yes:
M2 z boku ok. https://bloximages.chicago2.vip.townnews.com/…d6ba57.image.jpg?…
Ale ten "znásilněný" předek bohužel celé auto "zavraždil".... :-( https://www.bmwusa.com/…666801764204.jpg
Avatar - speedfred
14. 7. 2023 08:42
Re: M2 svou...
Ja si stále neviem zvyknúť na ten nový dizajn. za mňa bolo posledné ozaj krásne kupé (u eMka) e46. F82 fajn ale eM sedan sa mi už páčil viac. Posledným modelom 4-er kupé neviem prísť vôbec na chuť a není to len bobrom.
2-er ako píšeš fajn ale M2 je taká no......hodne tam záleží na farbe.
No a prístrojovka je des.
14. 7. 2023 07:45
Re: M2 svou...
Možná v černé, která dokáže trochu smazat tu neforemnost a detaily, které vypadají, jakoby je někdo vysekal dlátem.

Na M3 a M4 jsem si zvykl, základ je pěkný a bobr už časem není tak polarizující (neříkám, že je hezký). Ale M2 prostě hezká není, ona ani 2er není zrovna krasavec, 1er kupé byla poměrně slušná, první generace 2er měla jen zbytečně vysoký ponton, ale jinak to celkem hrálo, tady mě nesedí hlavně zadek (u M2 i ten otřesný přední nárazník). Ty jsou u BMW čím dál tím horší.