Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW X2 M35i xDrive – Jiná forma, větší úspěch?

Ondřej Šámal
Diskuze (41)

Druhá generace crossoveru X2 se proměnila z „nafouknutého“ hatchbacku s vyšší světlostí v zajímavě tvarované SUV kupé. S nejsilnějším motorem v nabídce opět míří na nadšence do řízení.

Design, interiér


Stále nevadnoucí obliba automobilových kříženců a segmentu SUV dává výrobcům prostor vyplňovat sebemenší mezery. Jakmile proto na trh uvedli modely se standardními karoseriemi, vrhli se na jejich deriváty. Ty mají obvykle podobu tzv. SUV kupé s rychle padající linií střechy. Prvním úspěšným reprezentantem se stalo velké BMW X6, jemuž stále někteří nemohou přijít na jméno. Mnichovská značka šla postupně směrem dolů. Po X4 v roce 2017 představila zatím nejmenší model X2.

První generace ovšem přišla s jiným konceptem než u výše zmíněných sourozenců. Jednalo se totiž o hatchback s vyšší světlostí. Jenže možná právě tím si minimálně v Česku nezískala tolik zákazníků. Loni se s 29 registracemi jednalo o zdaleka nejméně oblíbené BMW řady X u nás. Novinka má ovšem výrazně vyšší potenciál.

Atraktivní a prostornější

Jestliže předchůdce působil trochu nudně a nezajímavě, novinka je na tom přesně opačně. Agresivnější zevnějšek, vystrčená záď, sebevědomý výraz. Designérům se na technice menšího X1 podařilo vykouzlit pohledné SUV. Nejvíce cením to, že se návrhářům podařilo koncovou část karoserie nakreslit mnohem lépe než u větších BMW X4 a X6. V jejich případě celek nepůsobí tolik harmonicky ani nijak zvlášť pohledně. Hlavně kvůli podlouhlým světlům.

X2 má zadní reflektory vyřešené zajímavě. Tvar s dvojitým vykrojením zapadá k designu exteriéru s důrazem na hrany. Díky rozměrům karoserie nepůsobí záď tak masitě a nepřirozeně, jako by ke zbytku auta nepatřila. U vrcholné verze M35i pomáhá i standardní sportovní paket M, díky kterému jsou BMW obecně přitažlivější.

Ačkoliv BMW X2 je derivátem X1, je ve srovnání s ním větší. Na délku měří o nezanedbatelných 67 milimetrů delší. Proti předchůdci německé SUV narostlo dokonce o výrazných 207 mm, přičemž rozvor se prodloužil o 22 milimetrů. Uvnitř se proto můžete těšit na mnohem větší dávku prostoru. Aktuální generace nejmenších „terénních“ modelů z Mnichova mezigeneračně posunuly mezi klasická kompaktní SUV, která hravě zvládají role rodinných aut. S trochou představivosti tak může fungovat také X2. Osobně jsem do zavazadelníku bez větších problémů dal sportovní kočárek a na zadní sedadla dětskou autosedačku se základnou. Snad jen nižší linie střechy mi při manipulaci s prckem trochu zavazela.

BMW X2 M35i xDrive BMW X2 M35i xDrive

Vpředu je proti X1 zhruba o tři centimetry méně místa, v druhé řadě je naopak o něco vzdušněji, což si můžete srovnat z našich měření v tabulce. Mezigeneračně jde o nárůst v řádu několika centimetrů, což jsou na první pohled zanedbatelná čísla, v praxi jde však o významné zlepšení.

Zkrátka lepší

Mnohem lepší je také celkové dílenské zpracování. Starší BMW v téhle disciplíně tolik nevynikala a často je přeskočila i výrazně levnější auta. Materiály v kabině konečně odpovídají prémiovému charakteru vozu a také jeho vyšší cenovce. Ta u sportovně laděné verze M35i s dvoulitrovým čtyřválcem s 221 kilowatty startuje na 1.466.400 Kč, což není málo. Vzhledem k všeobecnému zdražování v posledních letech se k X2 přiblížily i mainstreamové modely, byť rozdíly stále dosahují stovek tisíc korun.

Architektura ovládání odpovídá BMW na platformě UKL2 se standardní preferencí předních kol. Dvojici velkých displejů spojených do jednoho celku známe z větších modelů, na rozdíl od nich ovšem nemáte k dispozici známý kruhový ovladač multimediálního systému iDrive. Jeho ovládání mají na starost tlačítka na panelu s přední loketní opěrkou a vaše prsty. Osobně mi absence hlavního ovladače příliš nevadí, na ťapkání prsty po obrazovce jsem si za ty roky již zvykl.

Video se připravuje ...

Infotainment je proti minulosti výrazně komplikovanější, protože zahrnuje mnohem větší množství funkcí. Občas se tak v jeho složkách ztrácíte, což ale není problém pouze BMW, ale drtivé většiny automobilek. Spoustu prvků navíc v reálném životě ani nevyzkoušíte, proto bych se obecně přimlouval za zjednodušení multimediálních rozhraní.

Motor, jízdní vlastnosti


Sportovní SUV a crossovery mi obecně nedávají velký smysl. Auto tradiční koncepce je totiž obvykle ovladatelnější, rychlejší a celkově efektivnější. Nicméně publikum si taková auta žádá, výrobci tomuhle zájmu proto logicky vycházejí vstříc.

Dvoulitrový čtyřválec o výkonu 221 kW má mezigeneračně o čtyři kilowatty méně, což ale v reálném životě nepoznáte. Motor má stále velmi vysoký potenciál, který při dodržování rychlostních limitů nemáte šanci zcela využít. Jeho temperament při běžné jízdě ovšem trochu dusí standardní sedmistupňový automat se dvěma spojkami. V rámci dnešních zvyklostí totiž převodovka v klidném tempu udržuje nízké otáčky. Snaha o rychlou akceleraci proto trochu naráží na letargičtější odezvu pohonu, což ovšem známe také z většiny moderních aut.

Jakmile ale dvouspojka podřadí a turbodmychadlo se pořádně roztočí, dává M35i svou sílu pořádně najevo. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy je o desetinu lepší než v případě elektrické Škody Enyaq RS, která ovšem váží téměř o půl tuny více. Hodnoty pod šesti sekundami jsou ale obecně více než přijatelné a odpovídají době před třiceti lety, kdy se jimi pyšnily vyloženě sportovní vozy s velkými atmosférickými motory. Díky přeplňování (a elektřině) je přitom aktuálně máte na dosah i díky běžné automobilové produkci.

Sportovní volant s pěkně tlustým věncem už má novou architekturu ovládacích tlačítek. Přiznám se, že starší provedení mi sedlo více. Třeba palubní počítač u BMW se mi dříve ovládal snadněji a intuitivněji. Ergonomie v nových modelech z Mnichova je obecně horší než v minulosti, o čemž jsme psali již mnohokrát.

Odezva posilovače řízení je v normálním nastavení až překvapivě lehká. Lehčí než v novém Mini Countryman C s tříválcem, který přitom stojí na totožné platformě jako BMW X2. Už jen kvůli tomu do prstů neteče tolik informací a řízení působí docela synteticky. Pomůže až sportovní režim, v kterém posilovač vzdoruje o poznání více. Nad autem pocitově získáte větší kontrolu.

BMW X2 M35i xDrive BMW X2 M35i xDrive

Jak to jen dělají?

Testovaný exemplář v matném modrém laku Portimao Blue za 68 tisíc dostal fešná kola o průměru 21 palců (21.684 Kč), která obouvají pneumatiky o šířce 245 milimetrů pouze s 35procentním profilem. Předchůdce by se na takto velkých discích obalených do nízkých černých slupiček nejen na českých silnicích s nadsázkou rozpadl. Nástupce je ovšem výrazně tužší, takže si s obrovskými ráfky poradí výrazně lépe.

BMW X2 M35i xDrive BMW X2 M35i xDrive

Dokonce i na některých opravdu děravých úsecích v Praze si BMW X2 M35i xDrive vede nadmíru dobře. Odpružení sice nedokáže nedokonalosti pohlcovat s takovou přirozeností jako třeba větší Lexus NX na dvacítkách, kostrbatý projev se nekoná. Ani na tlustých záplatách podvozek nemlátí, nijak výrazně nedrnčí a kola neodskakují.

Na hladkém povrchu německý crossover perfektně drží stopu. Kombinace širokých pneumatik s pohonem všech kol xDrive znamená špičkovou přilnavost. Na výjezdu ze zatáček si proto můžete dovolit vyšší rychlost i dřívější sešlápnutí plynového pedálu.

Sportovní tempo nejsilnějšímu X2 vyloženě sluší. Navzdory vyšší karoserii (1575 milimetrů) v obloucích téměř nezaznamenáte náklony. I když se vůz mezigeneračně posunul více k segmentu SUV, stále si zachovává jízdní vlastnosti blízké spíše většímu hatchbacku.

Svižnější styl se trochu odrazil na konečné spotřebě, která dosáhla 8,5 litru na 100 kilometrů. V delším časovém horizontu tohle číslo dokážete srazit klidně o litr, záleží na tom, jak často a jak plnými doušky si budete vychutnávat sílu X2 M35i, které přitom velmi dobře funguje i jako každodenní společník, kterému nemusíte pořád šlapat na krk.

Závěr


S minulým BMW X2 jsem se poprvé svezl na prezentaci v okolí Lisabonu někdy zkraje roku 2018. Jízdně jsem autu neměl moc co vytknout, koncepce mezi hatchbackem a SUV mi ovšem přišla trochu zvláštní, zvlášť když BMW je jedním z hlavních propagátorů trendu SUV kupé. S ním nakonec X2 přišlo až s druhou generací, která vypadá opravdu k světu.

Jestliže sesterské X1 působí trochu usedle, X2 je jasná volba všech extrovertů. Podmínkou jsou ovšem sportovní paket M, velká kola (ne nutně 21palcová) a zajímavá barva. V chudší specifikaci už to takový „odvaz“ není.

Varianta M35i xDrive mezigeneračně nepřináší mnoho nového. Pro zájemce o rychlejší jízdu se nadále jedná jedinou volbu. Zajímavé je srovnání s čistě elektrickou verzí iX2 xDrive30 se systémovým výkonem až 230 kilowattů. Za tu totiž zaplatíte 1.384.500 Kč, tedy asi o 82 tisíc méně. Nepojí se ovšem se standardním paketem M, za který si musíte připlatit 107 tisíc. Přesto mi přijde jako alternativa, nad kterou by zájemci o výkonné BMW X2, kteří denně nenajezdí stovky kilometrů (a kteří mohou dobíjet doma), měli přemýšlet. Lokálně bezemisní auta totiž v Mnichově umějí.

Nejlevnější verze modelu 1.041.300 Kč (xDrive20i/125 kW)
Základ s testovaným motorem 1.466.400 Kč (M35i/221 kW xDrive)
Testovaný vůz bez příplatků 1.466.400 Kč (M35i/221 kW xDrive)
Testovaný vůz s výbavou 1.945.714 Kč (M35i/221 kW xDrive)

Plusy

  • Pohledný exteriér
  • Kvalitně zpracovaný interiér
  • Slušný vnitřní prostor
  • Dostatečná dynamika
  • Jízdní vlastnosti a slušný cestovní komfort na 21palcových kolech

Minusy

  • Lehké řízení
  • Prodleva čtyřválce v nižších otáčkách
Zobrazit celý článek
Ondřej Šámal
Diskuze (41)

Doporučujeme

BMW X2 M35i xDrive
Cena základní sestavy 1 466 400 Kč
Výbava základní sestavy mimo jiné sportovní paket M, Adaptivní M podvozek, BMW ledvinky "Iconic Glow", protisluneční ochrana oken, DAB tuner, HiFi systém harman/kardon, ConnectedDrive Services - na Online portál a integrace aplikací, M zadní spoiler, M Shadowline vysoce lesklé okenní lišty, BMW Individual stropu v antracitu, 20” kola, Parking Assistant, LED světlomety, sportovní přední sedadla, elektricky ovládané páté dveře, BMW Live Cockpit Plus Kč
Cena testované sestavy 1 945 714 Kč
Výbava testované sestavy vyhřívání volantu (5148 Kč), M sportovní paket Pro (52.832 Kč), 21palcová kola Y-spoke 874 M (21.684 Kč), 19" M brzdy ,šedé, vysoce lesklé (40.638 Kč),BMW Individual podélné nosníky v provedení High-gloss Shadow Line (8684 Kč), panoramatické okno (36.036 Kč), elektrické nastavení předních sedadel (23.036 Kč) vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce (10.842 Kč), interiérová kamera (5148 Kč), osobní karta eSIM (integrace vozu do digitálního ekosystému zákazníka) (8684 Kč), paket Innovation (105.690 Kč), Driving Assistant Professional (53.664 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 221 / 5750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 7.7
Emise CO2: 174
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 560 / 1470
Objem nádrže (l): 54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1695 / 575
Rozměr pneu: 245/35 R21
BMW X2 M35i xDrive
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4567
b) šířka (mm): 1845
c) výška (mm): 1575
d) rozvor (mm): 2692
e) rozchod vpředu (mm): 1677
f) rozchod vzadu (mm): 1679
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 956
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 926
k) šířka vpředu (mm): 1454
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 503
délka sedáku vzadu (mm): 455
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - rohYpnol
19. 5. 2024 10:02
Nevim jestli toto je správná cesta
X2 už v minulé generaci mi přišla dost mimo. Vůbec nevím proč bych si ji měl vybrat. Když SUV, tak rozhodně X1, X3, X5... jakýsi zvýšený HB za mě rozhodně ne.

A teď tohle. Design opět kontroverzní, zezadu víc než BMW vidím nějaký Chevrolet, boční profil všechno jen ne elegance a zepředu značně boubelaté. Opět, je to BMW, takže s verdiktem rozhodně čekám naživo.

Nicméně přijde mi, že hodně záleží na konkrétní konfiguraci, barva, lišty, velikost a design kol, m-paket atp.
Vlastně ale nerozumím, co BMW tímto modelem chce říct a koho oslovuje. Předešlé zákazníky X2?!?...

Jinak jestli BMW za něco zaslouží opakovat ročník, tak to je nový infotainment. Po takřka dokonalém i-drive přijít s tímhle?!?!? To je normálně takřka na diskvalifikaci ve výběru :-!
Avatar - rohYpnol
19. 5. 2024 09:52
Re: Rozmerovo
To je jednoduché. BMW věnuje prostor jiným věcem než maximalizaci vnitřního prostoru. Raději to "prodrbou" optimalizací rozložení hmotnosti, tuhosti, výbavy atd. atd.

Koneckonců obdobny přístup zvolila třeba Mazda CX-60, která není uvnitř o nic prostornější než CX-5... přitom rozměrově jsou auta úplně jinde.
Avatar - Dinar
17. 5. 2024 09:20
Re: Rozmerovo
Já ty naměřené hodnoty už dlouho nesleduju, protože mockrát jsem zíral, jak reál vs. papírové hodnoty hrubě nesedí. V X5 se vpředu sedí mnohem líp než v kodiaqu, hlavně ve smyslu mnohem podobnějšího posazu za volantem k normální 5er například, kodiaq má víc klasický suv kozlíkoidní posez. Proto taky x5 máme, většinou tím jedem max. dva. Ale ten komfort vpředu omezuje zadek brutálně, za sebe si nějak sednu, ale cestovat bych tak nechtěl ani náhodou. V kodiaqu je sice vzadu kratší sedák, ale před koleny místa víc (při mnou nastavené sedačce řidiče) tak o pět cm minimálně, navíc jde trochu sklopit zadní opěradlo, prostě s cestováním vzadu v kodiaqu jsem problém neměl, v x5 ano. X5 je fajn auto, s parádním kufrem (vč. prostoru pod podlážkou), což je pro mě důležité, ale na cestování vzadu to pro vysokou posádku pohodlné není.
17. 5. 2024 08:52
Re: Rozmerovo
vidis, ja zas nie :) mne by vadilo sa j*bat s taznym, stresnym nosicom alebo po dodavku. Zato trochu sa raz za cas potlacit by mi nevadilo (a uprimne fakt to nie je az taka tragedia, nebavime sa tu o citigo ale o X5). Ale toto je fakt otazka toho co ta obtazuje viac, kazdy to mame nastaene trochu inac. Ale tiez ma prekvapuje ako sa tu objavila amerika ze v bavorakoch je vnutri relativne menej miesta oproti vonkajsim rozmerom. Ako pises vyssie, vzdy to tak bolo a tie auta si ludia kupuju kvoli inym veciam nez je vnutorny priestor
Avatar - fOE
17. 5. 2024 07:39
Re: Rozmerovo
Ja to na tu rovinu klidne dam, protoze to ze neco neodvezu V KUFRU jeste neznamena ze to neodvezu vubec. Furt existuje tazne, stresni nosice anebo moje nejoblibenejsi... spedice a pujcovny dodavek tak aby clovek nemusel jezdit s krabici cely rok, kdyz ji treba vazne potrebuje jen par krat do roka.