TEST BMW X2 M35i xDrive – Jiná forma, větší úspěch?
Druhá generace crossoveru X2 se proměnila z „nafouknutého“ hatchbacku s vyšší světlostí v zajímavě tvarované SUV kupé. S nejsilnějším motorem v nabídce opět míří na nadšence do řízení.
Design, interiér
Stále nevadnoucí obliba automobilových kříženců a segmentu SUV dává výrobcům prostor vyplňovat sebemenší mezery. Jakmile proto na trh uvedli modely se standardními karoseriemi, vrhli se na jejich deriváty. Ty mají obvykle podobu tzv. SUV kupé s rychle padající linií střechy. Prvním úspěšným reprezentantem se stalo velké BMW X6, jemuž stále někteří nemohou přijít na jméno. Mnichovská značka šla postupně směrem dolů. Po X4 v roce 2017 představila zatím nejmenší model X2.
První generace ovšem přišla s jiným konceptem než u výše zmíněných sourozenců. Jednalo se totiž o hatchback s vyšší světlostí. Jenže možná právě tím si minimálně v Česku nezískala tolik zákazníků. Loni se s 29 registracemi jednalo o zdaleka nejméně oblíbené BMW řady X u nás. Novinka má ovšem výrazně vyšší potenciál.
Atraktivní a prostornější
Jestliže předchůdce působil trochu nudně a nezajímavě, novinka je na tom přesně opačně. Agresivnější zevnějšek, vystrčená záď, sebevědomý výraz. Designérům se na technice menšího X1 podařilo vykouzlit pohledné SUV. Nejvíce cením to, že se návrhářům podařilo koncovou část karoserie nakreslit mnohem lépe než u větších BMW X4 a X6. V jejich případě celek nepůsobí tolik harmonicky ani nijak zvlášť pohledně. Hlavně kvůli podlouhlým světlům.
X2 má zadní reflektory vyřešené zajímavě. Tvar s dvojitým vykrojením zapadá k designu exteriéru s důrazem na hrany. Díky rozměrům karoserie nepůsobí záď tak masitě a nepřirozeně, jako by ke zbytku auta nepatřila. U vrcholné verze M35i pomáhá i standardní sportovní paket M, díky kterému jsou BMW obecně přitažlivější.
Ačkoliv BMW X2 je derivátem X1, je ve srovnání s ním větší. Na délku měří o nezanedbatelných 67 milimetrů delší. Proti předchůdci německé SUV narostlo dokonce o výrazných 207 mm, přičemž rozvor se prodloužil o 22 milimetrů. Uvnitř se proto můžete těšit na mnohem větší dávku prostoru. Aktuální generace nejmenších „terénních“ modelů z Mnichova mezigeneračně posunuly mezi klasická kompaktní SUV, která hravě zvládají role rodinných aut. S trochou představivosti tak může fungovat také X2. Osobně jsem do zavazadelníku bez větších problémů dal sportovní kočárek a na zadní sedadla dětskou autosedačku se základnou. Snad jen nižší linie střechy mi při manipulaci s prckem trochu zavazela.
Vpředu je proti X1 zhruba o tři centimetry méně místa, v druhé řadě je naopak o něco vzdušněji, což si můžete srovnat z našich měření v tabulce. Mezigeneračně jde o nárůst v řádu několika centimetrů, což jsou na první pohled zanedbatelná čísla, v praxi jde však o významné zlepšení.
Zkrátka lepší
Mnohem lepší je také celkové dílenské zpracování. Starší BMW v téhle disciplíně tolik nevynikala a často je přeskočila i výrazně levnější auta. Materiály v kabině konečně odpovídají prémiovému charakteru vozu a také jeho vyšší cenovce. Ta u sportovně laděné verze M35i s dvoulitrovým čtyřválcem s 221 kilowatty startuje na 1.466.400 Kč, což není málo. Vzhledem k všeobecnému zdražování v posledních letech se k X2 přiblížily i mainstreamové modely, byť rozdíly stále dosahují stovek tisíc korun.
Architektura ovládání odpovídá BMW na platformě UKL2 se standardní preferencí předních kol. Dvojici velkých displejů spojených do jednoho celku známe z větších modelů, na rozdíl od nich ovšem nemáte k dispozici známý kruhový ovladač multimediálního systému iDrive. Jeho ovládání mají na starost tlačítka na panelu s přední loketní opěrkou a vaše prsty. Osobně mi absence hlavního ovladače příliš nevadí, na ťapkání prsty po obrazovce jsem si za ty roky již zvykl.

Infotainment je proti minulosti výrazně komplikovanější, protože zahrnuje mnohem větší množství funkcí. Občas se tak v jeho složkách ztrácíte, což ale není problém pouze BMW, ale drtivé většiny automobilek. Spoustu prvků navíc v reálném životě ani nevyzkoušíte, proto bych se obecně přimlouval za zjednodušení multimediálních rozhraní.
Motor, jízdní vlastnosti
Sportovní SUV a crossovery mi obecně nedávají velký smysl. Auto tradiční koncepce je totiž obvykle ovladatelnější, rychlejší a celkově efektivnější. Nicméně publikum si taková auta žádá, výrobci tomuhle zájmu proto logicky vycházejí vstříc.
Dvoulitrový čtyřválec o výkonu 221 kW má mezigeneračně o čtyři kilowatty méně, což ale v reálném životě nepoznáte. Motor má stále velmi vysoký potenciál, který při dodržování rychlostních limitů nemáte šanci zcela využít. Jeho temperament při běžné jízdě ovšem trochu dusí standardní sedmistupňový automat se dvěma spojkami. V rámci dnešních zvyklostí totiž převodovka v klidném tempu udržuje nízké otáčky. Snaha o rychlou akceleraci proto trochu naráží na letargičtější odezvu pohonu, což ovšem známe také z většiny moderních aut.
Jakmile ale dvouspojka podřadí a turbodmychadlo se pořádně roztočí, dává M35i svou sílu pořádně najevo. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy je o desetinu lepší než v případě elektrické Škody Enyaq RS, která ovšem váží téměř o půl tuny více. Hodnoty pod šesti sekundami jsou ale obecně více než přijatelné a odpovídají době před třiceti lety, kdy se jimi pyšnily vyloženě sportovní vozy s velkými atmosférickými motory. Díky přeplňování (a elektřině) je přitom aktuálně máte na dosah i díky běžné automobilové produkci.
Sportovní volant s pěkně tlustým věncem už má novou architekturu ovládacích tlačítek. Přiznám se, že starší provedení mi sedlo více. Třeba palubní počítač u BMW se mi dříve ovládal snadněji a intuitivněji. Ergonomie v nových modelech z Mnichova je obecně horší než v minulosti, o čemž jsme psali již mnohokrát.
Odezva posilovače řízení je v normálním nastavení až překvapivě lehká. Lehčí než v novém Mini Countryman C s tříválcem, který přitom stojí na totožné platformě jako BMW X2. Už jen kvůli tomu do prstů neteče tolik informací a řízení působí docela synteticky. Pomůže až sportovní režim, v kterém posilovač vzdoruje o poznání více. Nad autem pocitově získáte větší kontrolu.
Jak to jen dělají?
Testovaný exemplář v matném modrém laku Portimao Blue za 68 tisíc dostal fešná kola o průměru 21 palců (21.684 Kč), která obouvají pneumatiky o šířce 245 milimetrů pouze s 35procentním profilem. Předchůdce by se na takto velkých discích obalených do nízkých černých slupiček nejen na českých silnicích s nadsázkou rozpadl. Nástupce je ovšem výrazně tužší, takže si s obrovskými ráfky poradí výrazně lépe.
Dokonce i na některých opravdu děravých úsecích v Praze si BMW X2 M35i xDrive vede nadmíru dobře. Odpružení sice nedokáže nedokonalosti pohlcovat s takovou přirozeností jako třeba větší Lexus NX na dvacítkách, kostrbatý projev se nekoná. Ani na tlustých záplatách podvozek nemlátí, nijak výrazně nedrnčí a kola neodskakují.
Na hladkém povrchu německý crossover perfektně drží stopu. Kombinace širokých pneumatik s pohonem všech kol xDrive znamená špičkovou přilnavost. Na výjezdu ze zatáček si proto můžete dovolit vyšší rychlost i dřívější sešlápnutí plynového pedálu.
Sportovní tempo nejsilnějšímu X2 vyloženě sluší. Navzdory vyšší karoserii (1575 milimetrů) v obloucích téměř nezaznamenáte náklony. I když se vůz mezigeneračně posunul více k segmentu SUV, stále si zachovává jízdní vlastnosti blízké spíše většímu hatchbacku.
Svižnější styl se trochu odrazil na konečné spotřebě, která dosáhla 8,5 litru na 100 kilometrů. V delším časovém horizontu tohle číslo dokážete srazit klidně o litr, záleží na tom, jak často a jak plnými doušky si budete vychutnávat sílu X2 M35i, které přitom velmi dobře funguje i jako každodenní společník, kterému nemusíte pořád šlapat na krk.
Závěr
S minulým BMW X2 jsem se poprvé svezl na prezentaci v okolí Lisabonu někdy zkraje roku 2018. Jízdně jsem autu neměl moc co vytknout, koncepce mezi hatchbackem a SUV mi ovšem přišla trochu zvláštní, zvlášť když BMW je jedním z hlavních propagátorů trendu SUV kupé. S ním nakonec X2 přišlo až s druhou generací, která vypadá opravdu k světu.
Jestliže sesterské X1 působí trochu usedle, X2 je jasná volba všech extrovertů. Podmínkou jsou ovšem sportovní paket M, velká kola (ne nutně 21palcová) a zajímavá barva. V chudší specifikaci už to takový „odvaz“ není.
Varianta M35i xDrive mezigeneračně nepřináší mnoho nového. Pro zájemce o rychlejší jízdu se nadále jedná jedinou volbu. Zajímavé je srovnání s čistě elektrickou verzí iX2 xDrive30 se systémovým výkonem až 230 kilowattů. Za tu totiž zaplatíte 1.384.500 Kč, tedy asi o 82 tisíc méně. Nepojí se ovšem se standardním paketem M, za který si musíte připlatit 107 tisíc. Přesto mi přijde jako alternativa, nad kterou by zájemci o výkonné BMW X2, kteří denně nenajezdí stovky kilometrů (a kteří mohou dobíjet doma), měli přemýšlet. Lokálně bezemisní auta totiž v Mnichově umějí.
Nejlevnější verze modelu | 1.041.300 Kč (xDrive20i/125 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.466.400 Kč (M35i/221 kW xDrive) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.466.400 Kč (M35i/221 kW xDrive) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.945.714 Kč (M35i/221 kW xDrive) |
Plusy
- Pohledný exteriér
- Kvalitně zpracovaný interiér
- Slušný vnitřní prostor
- Dostatečná dynamika
- Jízdní vlastnosti a slušný cestovní komfort na 21palcových kolech
Minusy
- Lehké řízení
- Prodleva čtyřválce v nižších otáčkách
