TEST Citroën C3 1.6 HDI (66 kW) – Diesel, ženy a zpěv
O tom, že nejen život je krásný, nás Citroën již několikrát přesvědčil. Krása v segmentu malých vozů má podle francouzského výrobce letos na podzim lehce modifikovanou podobu, kterou jsme během posledního zářijového týdne proháněli po zemích českých. Asistoval nám přitom nový vznětový čtyřválec 1.6 HDI (66 kW) pod kapotou Cé-trojky.
Půlmilion loni prodaných malých Citroënů je dobrou odměnou za inovační úsilí, které automobilka v posledních letech předvedla. Vzpomeňme na jednoduchou řadu této automobilky z doby před 15-20 lety. Abecední značení AX-BX-CX pokrývalo základní modely, a přestože mezi A a B se i tehdy ještě nějaký ten model vešel, úplnost modelové řady malých vozů nebyla nikdy tak dokonalá, jako je dnes. Nejvíce prodávaným malým Citroënem byl a zřejmě také zůstane model C3, který se svými tvary od roku 1998 odvolává na slavného předchůdce 2CV. Letos se nové káčátko, kterého bylo vyrobeno již více než milion kusů, převléklo do modernějšího kabátu.
"Nová" Cé trojka se od předchozího provedení pozná nejsnáze zepředu, kde je nyní výraznější nárazník s velkým lichoběžníkovým otvorem přivádějícím vzduch k chladiči. Místo pro registrační značku se přesunulo níže, v nárazníku jsou nové mlhovky. Maska vpředu i víko vzadu nesou větší loga, změny se dotkly také předních a koncových světel. Další odlišení se týká verzí VTR (sportovněji orientovaná úroveň výbavy) resp. X-TR (výbava ve stylu SUV). Při pohledu ze strany upoutají pozornost nová šestnáctipalcová kola z lehké slitiny nebo nové kryty patnáctipalcových kol.
Nové vznětové srdce
My jsme se dostali k největší novince této řady, k novému motoru 1.6 HDI (66 kW). Celohliníkový agregát je výsledkem spolupráce PSA Peugeot Citroën a Ford Motor Company a na trhu je již v mnoha různých Peugeotech, Citroënech i Fordech. Downsizing, nebo-li zmenšování zdvihového objemu při současném zvyšování měrných výkonových parametrů, umožnil běžně dosahovat výkonů, dosahovaných před lety motory s podstatně většími zdvihovými objemy. Menší objem je na druhou stranu předpokladem nižších ztrát a tedy nižší spotřeby paliva.
Důležitým prvkem je také systém vstřikování common-rail, který lze na rozdíl od starších systémů dobře řídit, protože odpadá přirozená závislost vstřikovacích tlaků na otáčkách motoru a okamžik vstřiku je řízen elektronicky. Na rozdíl od výkonnější verze je 1.6 HDI (66 kW) vybaven levnějším turbodmychadlem s pevnými rozváděcími lopatkami. Podrobný popis konstrukce tohoto motoru jsme zveřejnili při příležitosti jeho uvedení ve Fordech Fiesta a Fusion.
Jízda s touto jedna-šestkou je příjemným překvapením. Motor je dobře odhlučněn, za jízdy se projevuje téměř jako zážehový agregát. K tomuto pocitu přispívá také možnost dosahovat až 5000 ot./min, aniž by výrazně polevovala ochota akcelerovat. Pružnost je hlavní zbraní Cé trojky s tímto motorem. Schopnost zrychlovat svádí k razantní jízdě, která se pak projeví na vyšší spotřebě (7,5 l/100 km), úsporný režim lze ordinovat poměrně snadno, neboť malý Citroën je připraven k přiměřené akceleraci již kolem 1400 ot/min. Jízda s důrazem na ekonomiku provozu se při rychlostním průměru 85 km/h může dostat až k magickým čtyřem litrům nafty na 100 km, běžné cestování rychlostmi do 100 km/h, by se i s minimálními řidičskými dovednostmi mělo odrazit na 4,5litrovém úbytku nafty v nádrži. Stále je přitom k dispozici výkonová rezerva pro předjíždění.
Podvozek, komfort, jízdní vlastnosti
Zatímco u nejběžnějších modelů byly inovační aktivity zaměřené na zvýšení jízdního pohodlí a na komfort odpružení, nejsilnější dieselový Citroën C3 na našem trhu naopak dostal sportovnější nastavení. Výrobce se rozhodl dále zvětšit rozdíly mezi charaktery běžných C3 pro ženy od verzí s určitým sportovním potenciálem. Změny se týkají zvýšení tuhosti pružin vpředu o 10 %, zvýšení tuhosti zkrutných stabilizátorů (průměr 21 mm místo 19 mm vpředu a 26,5 mm místo 23,5 mm vzadu), zvýšení tuhosti pružných lůžek trojúhelníkových ramen, zadní příčka je nyní z plechu s tloušťkou plechu 5 mm místo 4 mm, provedeny byly změny charakteristiky tlumení vpředu i vzadu přizpůsobené dynamickému charakteru vozidla. Podvozek tedy není typicky francouzský, je spíše tužší, ačkoli ne nepohodlný. Svou roli sehrály také nízkoprofilové pneumatiky 195/50 R16.
Celkový dojem agilnějšího vozu podporuje řízení s 2,8 otáčkami volantu mezi úvratěmi. Elektrický posilovač tuhne příkladně na dálnici při vyšších rychlostech, ale v pásmu 30-60 km/h, které je důležité pro sportovní jízdu serpentinami, odpovídá značný účinek spíše městskému provozu. Elektronika by přitom již byla schopna rozlišit, zda je ve voze řidička jedoucí v městské koloně do práce nebo její manžel, na výletě za městem.
Největší slabinou vozu je podle nás řazení pětistupňové převodovky, které mělo v případě našeho zcela nového vozu, nepřesně vymezené dráhy. Po důkladnějším záběhu vozu lze očekávat určité zlepšení. Sportovní nadšení tlumily také délky drah, které musí řadící páka vykonat, kvůli změně převodu.
Interiér
V interiéru malé francouzské kačenky čeká nefrancouzsky tmavý interiér, který vozu dodává na serióznosti. Materiál přístrojové desky má nové, jemnější zrnění. Horní část má tmavě šedou barvu (Tramontane) a spodní část s ní barevně ladí a je světle šedá (nebo světle modrá, podle země určení). Kolem ventilačních výstupů, kolem řadící páky a na středové konzole jsou efektní rámečky kovově šedé barvy.
Nový sdružený přístroj před řidičem kombinuje rozměrný multifunkční LCD displej s prstencovým otáčkoměrem, který má ručku ukotvenou na vnějším obvodu. U vybraných verzí s benzinovými motory obsahuje také diodu, která se rozsvítí při dosažení nejvyšších povolených otáček. Ukazatel stavu paliva má osm dílků místo dosavadních šesti. Z ergonomického hlediska povedenou funkci vypnutí osvětlení nepotřebných kontrolek přístrojové desky je možno aktivovat ovladačem jasu podsvětlení, naopak ne zcela optimální je nízké umístění displeje automatické klimatizace.
Z hlediska pasivní bezpečnosti na tom Cé-trojka byla dobře již při svém uvedení na trh (4 hvězdy v testu Euro NCAP), nyní byl model vybaven přídavnými výztuhami karoserie, které ji zpevňují a dále zvyšují ochranu cestujících, zejména při bočním nárazu. Podílejí se na tom nový B-sloupek, nová příčka podlahy, výztuhy podélníků a přídavné výztuhy ve dveřích.
Kvalita dílenského zpracování interiéru se zvýšila, volba plastových výplní dveří však nekoresponduje s očekáváními, která mohou mít zákazníci kupující výbavu s názvem Exclusive.
Ceník se s novým modelovým rokem změnil, u řady verzí jsou nyní ceny výhodnější. K nejoblíbenějším bude zřejmě patřit akční model Furio, v jehož výbavě je mj. posilovač řízení, centrální zamykání, elektrické ovládání předních oken, čelní airbagy řidiče a spolujezdce nebo palubní počítač, specifické látkové čalounění „Tom“ a nové okrasné kryty kol.
Námi testovaný exemplář C3 1.6 HDI Exclusive se bude ucházet spíše o vybranou majetnější klientelu z odlišného konce zákaznického spektra. Nový diesel je totiž k dostání pouze v nejvyšší výbavě a navíc je překvapivě o celých 35.000 Kč dražší než zážehový motor 1.6 16V, který navíc nabízí nejvyšší výkon celých 80 kW! Zaváděcí zvýhodněná cena snižuje aktuální ceníkové ceny v případě verze Exclusive o zajímavých 48.000 Kč.
Základní cena vozu | 299.900,- |
Základní cena vozu s testovanou motorizací | 480.900,- |
Základní cena testovaného provedení (C3 1.6 HDI Exclusive) | 480.900,- |
Cena v testované výbavě (C3 1.6 HDI Exclusive) | 525.300,- |
Akční zaváděcí cena v testované výbavě (C3 1.6 HDI Exclusive) | 477.300,- |
Plusy
- Výkonný, pružný, úsporný motor
- Svěží design
- Pocit velkého prostoru v interiéru
- Bezpečnostní výbava
Minusy
- Nepřesné řazení s dlouhými drahami
- Drobné nedostatky v ergonomii interiéru