Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Cupra Leon ST 2.0 TSI 245k DSG – Rodinný atlet s duší chuligána

Ondřej Mára
Diskuze (55)

Ostrý Cupra Leon s protáhlou karoserií skvěle vypadá a bezvadně jezdí – a to dokonce i bez bambilionu příplatků a jen se základní motorizací. Radost však kazí ovládání infotainmentu i cena.

Design, interiér


Dlouhé roky byla Cupra součástí značky Seat, před časem se však postavila na vlastní nohy a slíbila nám sportovní modely. A to jak upravené kousky ze stáje Seatu, tak i zcela vlastní. V posledních měsících jsme velkou pozornost věnovali především Formentoru, prvnímu vlastnímu modelu značky, nyní se však opět vracíme k první skupině, tedy upraveným modelům značky Seat.

Po nedávném testu Cupry Ateca Limited Edition VZ se dnes podíváme na jednu z největších klasik, tedy Cupru Leon. Dříve se jednalo o naprosto klasické spojení, ačkoliv se značkou Seat v názvu i na karoserii. Jaký je ale vůz dnes?

Odrzlý elegán

Modely značky Cupra si s klasickými Seaty rozhodně nespletete. Stačí se podívat na výrazně sportovnější příď, která zaujme charakteristickým znakem v odstínu mědi, odlišnou mřížkou chladiče i výraznějším nárazníkem s většími nasávacími otvory a jinak umístěnými mlhovkami. Světlomety jsou standardně vybaveny LED technologií, v nabídce ovšem najdeme i světla Matrix LED.

Testovaný vůz dostal příplatková 19“ litá kola Performance Copper (+27.900 Kč) - nahrazující jinak standardně černo-stříbrná 18“ litá kola - s povrchem v odstínu mědi, který skvěle vyniká v kombinaci s příplatkovým lakováním karoserie Graphene šedá (+23.500 Kč). Posledním příplatkovým prvkem, který ovlivňuje vzhled, jsou vnější aerodynamické prahové lišty (+9.000 Kč), které leonu opravdu sluší. Vedle obyčejného seatu tak vůz působí odrzleji a sportovněji, současně mu však nelze upřít ani šarm a eleganci.

Vzadu vidíme opět odlišný nárazník, který zaujme naznačeným difuzorem a dvojicí poctivých kulatých koncovek výfuku. Ty jsou přitom i zajímavým ukazatelem výkonu. Zatímco slabší motorizace (jako v tomto případě) jsou vybaveny dvojicí koncovek, silnější mají čtveřici. Zájemci o plug-in hybrid se pak budou muset spokojit pouze s imitacemi.

Cupra Leon ST 2.0 TSI 245k DSG Cupra Leon ST 2.0 TSI 245k DSG

A zase ten infotainment

Kabina nabízí klasické uspořádání známé z modelu Seat Leon, ovšem doplněné o měděné detaily a sportovní prvky. V základu potěší sportovně tvarovaná sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami, čalouněná kombinací látky a kůže, která jsou po stranách prošívaná měděnou nití - stejně jako madla dveří.

Skvělý je také sportovně tvarovaný volant, který příjemně padne do rukou a je vybaven pádly řazení (na manuální převodovku bohužel zapomeňte). Na volantu je výrazné logo Cupry, na jeho ramenou, stejně jako na rámečcích výdechů ventilace, pak vidíme opět měděnou barvu.

Až na těchto pár drobných detailů se ale jedná vlastně o klasickou kabinu Seatu Leon ST – se všemi plusy i minusy. Mezi pozitiva přitom rozhodně řadím prostornost vozu, která je skvělá vpředu i vzadu. O kufru s objemem 620/1600 litrů, dvojitým dnem a rezervou nemluvě. Osobně se mi líbí také ambientní osvětlení pod čelním sklem, protáhlé až do dveří, které funguje jak v součinnosti s asistenčními systémy, tak jako ukazatel výkonu/řazení při navolení režimu Cupra.

Standardní digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 10,25 palce nabízí jemné rozlišení a bohatou volbu režimů zobrazení i zobrazovaných informací s líbivou grafikou. Osobně ale pořád poněkud bojuji s multimediálním systémem, vybaveným 12“ dotykovým displejem. Systém už sice nepadá (což mě osobně potrápilo při prvním setkání s novým leonem) a potěší hezkým prostředím, místy ale nepůsobí zcela plynule a jeho menu je na můj vkus zbytečně obsáhlé, takže vyžaduje dost pozornosti během řízení. O příšerné liště pro nastavení klimatizace a hlasitosti audia, která postrádá podsvícení, se zmiňovat nebudu. Za to by měl někdo v koncernu dostat…

Cupra Leon ST 2.0 TSI 245k DSG Cupra Leon ST 2.0 TSI 245k DSG

Výbava je už v základu celkem bohatá, takže v nabídce příplatkových doplňků toho zas tak moc nenajdeme. Náš testovaný kousek ale dostal elektrické nastavení sedačky řidiče (+8.500 Kč), bezdotykové ovládání pátých dveří (+12.900 Kč) nebo Connectivity box (bezdrátová nabíječka/zesilovač signálu, +5.200 Kč). Osobně bych ale možná ještě zauvažoval nad „Supersportovním“ volantem s voličem jízdních režimů. Dát za něj 18.000 Kč je sice dost, odpadne ale nutnost měnit jízdní režimy přes infotainment. A navíc vypadá fakt pěkně.

Motor, jízdní vlastnosti


Základ, ale stačí

Cupru Leon ST pořídíte s pěti pohonnými jednotkami, přičemž dvě jsou plug-in hybridní a zbylé tři tvoří čistě zážehové 2,0litrové přeplňované čtyřválce. Výkon se pohybuje od 204 do 310 koní, přičemž naprostý základ tvoří e-Hybrid 150 kW (204 k), zatímco na vrcholu nabídky je spalovací dvoulitr s výkonem 228 kW (310 k) a pohonem všech kol (jediná čtyřkolka v nabídce). O přenos točivého momentu se vždy stará dvouspojková převodovka, u plug-in hybridů šestistupňová, čistě spalovací motory mají o jeden stupeň navíc.

V našem testu se ocitl Cupra Leon se základní čistě spalovací motorizací, tedy 2.0 TSI DSG, který nabízí nejvyšší výkon 180 kW (245 k) v rozmezí 5000 až 6500 ot/min-1 a nejvyšší točivý moment 370 Nm v rozmezí 1600-4300 ot/min-1. S pohotovostní hmotností necelých 1550 kilogramů to autu stačí ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy a maximální rychlost je až 250 km/h. Na základ to není špatné, ne?

S tímto pohonným ústrojím se přitom nesetkáváme poprvé, ostatně nabídnout ho umí například i Škoda Octavia RS. Dodejme, že pohonná jednotka pod kapotou je dvoulitrový čtyřválec z rodiny EVO888 Evo4, který pracuje se vstřikovacím tlakem až 350 bar a proti předchůdci dostal nový tvar dna pístů, nové těsnění klikové hřídele a změny proběhly také na systému zapalování a výfukovém potrubí.

Cupra Leon ST 2.0 TSI 245k DSG Cupra Leon ST 2.0 TSI 245k DSG

Motor potěší svou kultivovaností, dokonce i v nižších otáčkách, slušným zátahem ve středním pásmu a chuť do života neztrácí ani ve vyšších patrech otáčkoměru. Navíc skvěle spolupracuje se sedmistupňovou převodovkou, která ho v normálním režimu zbytečně nedusí, naopak ve sportovním režimu motor posílá ochotně do otáček a klidně ho v nich chvíli podrží. Za zmínku navíc stojí i zdařilá zvuková kulisa s příjemným chrapotem a občasným zaprskáním. Trochu zklamáním byla snad jen pomalá odezva na řazení pádly pod volantem.

Sportovní, nikoliv prkenný

Musím se přiznat, že z podvozku jsem měl obavy. Kdykoliv jsem jel se standardním leonem, přišel mi jeho podvozek zbytečně tuhý a na českých silnicích vlastně až nekomfortní. Cupra ale ukázala, že dělá věci opravdu jinak. A to platí i pro základní motorizaci.

Už ve standardní výbavě je sice zahrnut „sportovní podvozek“ Cupra, motorizace 2.0 TSI/180 kW ale nedostává adaptivní regulaci podvozku DCC ani progresivní řízení Servotronic, které nahrazuje výbava "Posilovač s proměnným převodem". Přesto auto jako celek funguje velmi obstojně.

Na začátek připomeňme, že vůz je postaven na platformě MQB Evo, chlubí se tuhou karoserií, vpředu má zavěšení McPherson a vzadu víceprvek. Tlumiče a pružiny dostaly specifické nastavení, které má skloubit požadavky na každodenní komfort i pohotové reakce při sportovní jízdě.

Na první pohled protichůdné požadavky, přesto se je podvozku daří plnit. S adaptivním podvozkem DCC, který v individuálním režimu nabídne až 15 nastavení, bude sice projev asi ještě lepší, přesto i standardní podvozek na příplatkových 19“ kolech s pneumatikami o rozměru 235/35 zvládá běžné okresky naprosto důstojně. Na větších nerovnostech je sice slyšet, že si tlumiče klepnou do dorazů, vůz je ale stabilní, neodskakuje a posádku netrápí ani zbytečný hluk.

Cupra Leon ST 2.0 TSI 245k DSG Cupra Leon ST 2.0 TSI 245k DSG

Jakmile se ale dostanete na silnici, kde lze nechat motor pořádně rozdýchat, začne dávat specifický podvozek naprostý smysl. Auto se totiž nenaklání, krásně sedí a díky standardní uzávěrce diferenciálu VAQ na přední nápravě dokáže slušně potlačovat sklony k nedotáčivosti. Velmi příjemné je pak i řízení, v našem případě tedy jen s proměnným převodem, které citlivě reaguje na každý povel volantu. Cupra Leon ST, navzdory své délce, tak působí krásně čiperně.

Když se všechno poskládá dohromady, výsledek je parádní. Auto se ochotně vrhá do zatáček, radostně zrychluje, svižně řadí a poměrně často svádí k nepravostem, za které vás ale netrestá. Ostatně vůz je vybaven i specificky naladěným elektrickým brzdovým posilovačem a kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením o rozměru 340 x 30 mm vpředu a 310 x 22 mm vzadu. Komu by to ale nestačilo, může si připlatit i za speciální brzdy Brembo (+58.900 Kč) s čtyřpístkovými třmeny a upraveným předním zavěšením. Pro základní motorizaci by ale neměly moc smysl.

O něco méně radostný byl ale pohled na ukazatele spotřeby. Ostatně už jen samotné informace ze strany automobilky jsou dost matoucí. Zatímco ceník zmiňuje sci-fi hodnoty 6,7 – 6,8 l/100 km a specifikace testovaného vozu průměr 7,2 l/100 km (obojí vypočteno po převedení hodnot naměřených dle WLTP do NEDC), ve starším presskitu jsem se dopátral reálnějšího rozmezí 7,1 až 7,7 l/100 km pouze dle WLTP. I zde ale největší roli hraje jízdní styl. Zatímco s lehkou nohou se dalo cestovat s průměrem okolo 8,3 l/100 km, běžné cestovní tempo na stejné trase (města/okresky v poměru zhruba 50/50) znamenalo spotřebu v průměr asi 9,5 l/100 km. Opravdu sportovní jízda na zakroucených silničkách ale klidně vyžene apetit až k hodnotě okolo 12-13 l/100 km. Po týdnu jsem ale vůz vracel s dlouhodobým průměrem 9,1 l/100 km, což mi s ohledem na jízdní styl nakonec nepřišlo tak špatné. Občas je totiž vážně těžké se udržet.

Závěr


Závěr

Když jsme si v redakci rozebírali testovací vozy, sáhl jsem po Cupře Leon ST především proto, že jsem akutně potřeboval auto s větším kufrem. Neměl jsem moc velká očekávání a spíš jsem se děsil, abych za praktickou karoserii neplatil týdnem bolavých zad z prkenného podvozku. Jenže nakonec jsem si společný týden až nečekaně užil. Cupra Leon ST totiž parádně vypadá, moc hezky jezdí a dokonce i se základní motorizací dokáže slušně pobavit. Podvozek, kterého jsem se nejvíc bál, přitom nabízí skutečně příjemný kompromis – na rozbité silnici vás nevyklepe a na hezké okresce podrží.

Vyšší spotřeba je u sportovně laděného modelu pochopitelná, osobně mě ale pořád trochu mrzí infotainment, jehož menu je za mě možná až zbytečně komplikované. A pak je tady cena. Cupru Leon totiž koupíte nejlevněji od 1.064.900 Kč – a to buď s testovaným dvoulitrem o výkonu 180 kW, nebo slabším plug-in hybridem o výkonu 150 kW. Obě základní verze jsou přitom očesané o pár drobností (jako třeba DCC), které nabídnou až vyšší motorizace. To se ale rázem dostáváme na cenovku o asi 100.00 Kč vyšší. I náš testovaný vůz, s několika příplatky, ale nakonec vyšel na 1.171.300 Kč. Trochu se tedy obávám, aby jinak zdařilý rodinný atlet pro celou rodinu nedojel právě na ceny.

Nejlevnější verze modelu 1.064.900 Kč (e-Hybrid 204k/2.0TSI 245k)
Základ s testovaným motorem 1.064.900 Kč (2.0TSI 245 k)
Testovaný vůz bez příplatků 1.064.900 Kč (2.0TSI 245 k)
Testovaný vůz s výbavou 1.171.300 Kč (2.0 TSI 245 k)

Plusy

  • Design
  • Jízdní vlastnosti
  • Prostornost
  • Zvuk
  • Standardní výbava
  • Naladění podvozku

Minusy

  • Vysoká cena
  • Komplikovanější pohyb v infotainmentu  
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (55)

Doporučujeme

Cupra Leon ST 2.0 TSI 245k DSG
Cena základní sestavy 1 064 900 Kč
Výbava základní sestavy Full-LED světla, tónovaná skla, podélné střešní nosiče, sportovní nárazníky v barvě, 18“ litá kola, dekory v interiéru – broušený design, detaily v měděném odstínu, Top ambientní osvětlení, Sportovní kožený volant s vyhříváním, Sportovní skořepinová sedadla, výplně dveří umělou kůží, černé čalounění stropu, Front Assist, Elektronický samosvorný diferenciál VAQ, Airbag řidiče a spolujezdce (deaktivovatelný) + Boční airbagy vpředu a vzadu + Hlavové airbagy vpředu a vzadu + Centrální airbag vpředu + Kolenní airbag řidiče, digitální přístrojový štít 10,25“, infotainment 12“, Sportovní podvozek Cupra, Posilovač s proměnným převodem, Prodloužená záruka na 5 let. Kč
Cena testované sestavy 1 171 300 Kč
Výbava testované sestavy lak Graphene šedá (23.500 Kč), 19“ kola Performance (27.900 Kč), Connectivity box (5.200 Kč), Bezdotykové ovládání 5. dveří (12.900 Kč), Aerodynamické prahové lišty (9.000 Kč), Příprava pro tažné řazení (3.900 Kč), Paket Safe Driving XL+ (15.500 Kč), Elektricky nastavitelné sedadlo řidiče (8.500 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 370 / 1600 - 4300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 7.7
Emise CO2: 153
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 620 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1544 / 526
Rozměr pneu: 235/35 R19
Cupra Leon ST 2.0 TSI 245k DSG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4657
b) šířka (mm): 1799
c) výška (mm): 1463
d) rozvor (mm): 2681
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 965
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1445
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - lamal
25. 8. 2022 16:58
Re: emisní pokuta
nekompetentni su, lebo si to ty zhodnotil ? a ty si v com kompetentny okrem kritizovania ?

´´Evropa se rozhodla vyhazovat peníze oknem bez ohledu na výsledek´´ tie tvoje hesla to je cisty Okamura :D Bravo..

´´Všechno mohlo být postupné s ohledem na aktuální možnosti a vývoj. ´´ tomu ani sam neveris, drasticke opatrenia sa konaju prave preto, ze pokial je to ´´postupne´´ vacsina na to mrda a vychava s tym, takze tak... teraz bude vyvoj nie postupny, ale skokovy. Myslim, ze si za to moze hlavne nedostatocne vzdelana a vychovana cast populacie, ktora vyzaduje tvrdu ruku inac klame, kradne a k tomu este vse kritizuje.
24. 8. 2022 20:21
Re: Ta cena..
Jo, a o něco později RS zlevnili - to byla tehdy fakt bomba. O slevách nemluvě.

Ještě něco?

Aby bylo jasno - auta reálně kupuji a ceny dlouhodobě sleduji
24. 8. 2022 14:33
Re: emisní pokuta
Takže když se tě 3x zeptám na tvou radu tak odpovíš, že ji nechci. Sorry.. To jsi měl říct hned, takhle je to jen ztráta času nás obou.
Příklady co jsem psal nejsou, že jsou špatně, ale že ne vzdy byl život v té době co jsi psal klidný.
24. 8. 2022 14:15
Re: emisní pokuta
Co přesně je špatně na obraně demokracie a na politice lady Margaret? Za studenou válku mohl Západ, protože nenechal komunistické kur vy se rozlézt po celém světě? A nezlob se, radami pro ty, kdo je slyšet nechtějí, plýtvat nebudu.
24. 8. 2022 13:54
Re: emisní pokuta
A ta rada pro mladou generaci?

Takže západní liberální demokracie. Ale není to spíš o zapomnění? Korea, Vietnam, Karibska krize, studená válka, ropná krize, Margaret Thatcherová atd. Ne vždy ten čas byl takový jak se zdá zpětně.