TEST DS 7 Crossback 2.0 BlueHDi 130 kW 8AT – Luxus po francouzsku
Design, interiér
Jen dva týdny po sobě se nám v redakci sešly dva sportovně-užitkové vozy, u kterých nebylo pro nezasvěcené vůbec jednoduché uhádnout, od jakého výrobce vlastně pochází. Byla to Cupra Ateca, první vlaštovka nové sportovní značky pod křídly Seatu, a týden předtím testované DS 7 Crossback, francouzský pokus o útok (nejen) na německé prémiové trio.
Uvidíme, jestli to není příliš odvážný cíl. Minimálně ale můžeme říct, že značka DS má konečně nějaký směr. Už to nejsou jen citroëny s jinými odznáčky, DS 7 Crossback je první samostatný model, který přijíždí na základech sourozeneckého Peugeotu 5008, do vínku však dostává některé technické inovace a hlavně extravagantní šmrnc. Vyzkoušeli jsme jej s nejvýkonnějším dieselem – dvoulitrem o výkonu 130 kW v kombinaci s osmistupňovou samočinnou převodovkou.
Efektní, ale i efektivní?
Nutno říct, že při prvním dostaveníčku s novinkou jsem byl příjemně překvapený. Vzhledově se mi auto líbí, působí dynamicky, vyváženě a umí zaujmout na první dobrou. Všimněte si třeba výrazné masky chladiče či přerušovaných linek pod bočními okénky. Jediné, co mi trochu vadí, je celková zavalitost, kvůli níž se ztrácí i jinak velká devatenáctipalcová kola. A protože chci stylové auto se vším všudy, sáhnul bych namísto „naší“ šedé po výraznější zlaté. Ve všech případech je příplatek za metalický lak 19.000 Kč.
Samostatnou zmínku si zaslouží světelná podívaná, kterou DS 7 Crossback umí. Po odemčení totiž přední světlomety předvedou unikátní show, kdy se jednotlivé diodové segmenty začnou postupně otáčet o 180 stupňů. Efektní řešení bez hlubšího smyslu, ale jednou jsme chtěli extravagantní auto, máme ho mít! Není to však zadarmo, řešení je součástí příplatkového balíčku DS Active LED vision za 45.000 Kč a kromě toho obsahuje i plně diodové přední světlomety, adaptivní osvětlení závislé na rychlosti a směru, dynamické blinkry a samočinné zapínání světel dálkových. Neméně působivé jsou i úzké zadní svítilny. Skoro jako by někdo vzal řešení z futuristického konceptu a aplikoval jej na produkční auto dneška. Za tohle má od nás DS velkou pochvalu.
Ruku v ruce s vnější extravagancí kráčí i ztvárnění interiéru. Testovaná verze Performance Line dostává obložení dveří či palubní desky černou alcantarou, což je na dotek opravdu příjemný materiál. Sympatické je i to, že jej DS aplikovalo v hojném množství, takže jej najdeme třeba i na středové konzole. Na druhou stranu se podívejte, jak blízko jsou stojánky na pití. Když k tomu připočtu svou šikovnost, mám obavu, jak dlouho by alcantara vydržela neposkvrněná. A ji na rozdíl od starého dobrého plastu nestačí jen tak otřít hadříkem…
Na kosočtverce rozmístěné na prvcích všude po interiéru navazují stejné tvary i na obou obrazovkách v autě. Displej infotainmentu má ve standardu 8 palců, za příplatek 33.000 Kč však dostanete o čtyři palce větší obrazovku s navigačním systémem. Pod ní je ještě lišta s dotykovými tlačítky pro přepínání mezi jednotlivými možnostmi zobrazení či rychlým vyhříváním oken. Po vzoru francouzských sourozenců bychom tu marně hledali samostatný panel pro nastavování teploty, to musíte neprakticky lovit v menu. Středový displej doprovází digitální přístrojový panel v kapličce, jenž má 12,3 palce a najdeme jej již ve standardu. Systém funguje svižně, mezi jednotlivými obrazovkami přepíná okamžitě a zaregistruje každý dotyk. Zaměřil jsem se na to hlavně po zkušenosti s i-Cockpitem v dlouhodobě testované 5008, kde nám obrazovka občas zamrzla a problémy jsme měli i s přehráváním hudby prostřednictvím bezdrátově připojeného telefonu. V DS ale vše funguje, jak má.
Základní cena dané specifikace je posazena lehce nad milionem, ale stačí pár příplatkových položek a suma rychle poroste. V případě testovaného exempláře se kromě zmíněné navigace bavíme o prvcích, bez nichž bychom se klidně obešli - panoramatické střešní okno (+36.000 Kč), HiFi systém Focal Electra (+29.000 Kč) či hodiny B.R.M elektricky se vyklápějící z palubní desky za 16.000 Kč.
Naopak bychom si určitě připlatili za stále oblíbenější bezdrátovou nabíječku telefonu (+5000 Kč), bezklíčový přístup a hands-free otevírání zavazadelníku (+25.000 Kč) či vyhřívání předních sedadel (+9000 Kč, vážně není ve standardu?!). Sedačky jsou nejen příjemné na dotek, ale i dobře tvarované, takže vás v zatáčkách podrží. Obdobně je tomu i vzadu, kde bychom měli výtku snad jen ke kratším sedákům.
Naopak pochvalu zaslouží celková prostornost kabiny. S výškou 176 centimetrů mám sám za sebou ještě několikacentimetrovou rezervu před koleny. Nestrádám ani nad hlavou, lidé vyššího vzrůstu tu však kvůli panoramatické střeše tak spokojení nebudou. Naopak kvitujeme porci nástupního prostoru do obou řad a dveře chránící prahy, takže se při vystupování po nějaké té jízdní vložce mimo asfalt nezašpiníte.
Zavazadelník pojme v základu 555 litrů a při sklopení zadní lavice dostáváme takřka rovnou ložnou plochu a hodnotu 1752 l. Za příplatek 4500 Kč vám DS dovybaví kufr dvěma pozicemi podlahy, 12V zásuvkou a chromovanou lištou prahu. Při nakládání větších předmětů vám nebude ani tak překážet víko zavazadelníku jako spíš vyšší nakládací hrana.
Motor, jízdní vlastnosti
Známá technika
Pokud jste věnovali pozornost naším posledním testům nejnovějších peugeotů, technika dostupná pro DS 7 Crossback vás nemá čím překvapit. V nabídce najdeme dva diesely – patnáctistovku s výkonem 95 kW, jíž lze jako jedinou pořídit i s manuální převodovkou. Všechny ostatní motorizace, tedy 2.0 BlueHDi 130 kW a zážehová 1.6 PureTech (133 a 165 kW) se již párují s osmistupňovou samočinnou převodovkou.
Testovaný dvoulitr je vlastně evolucí motoru, který nám dělal společnost v už zmiňovaném dlouhodobáku 5008. Výkon 130 kW je dostupný v 3750 otáčkách a maximum 400 newtonmetrů točivého momentu se přihlásí o slovo ve dvou tisících. Aby motor splňoval přísné emisní normy, nechybí mu oxidačně-redukční katalyzátor s filtrem pevných částic integrovaný do jednoho celku. A samozřejmě ani vstřikování močoviny, tedy i povinnost hlídat doplnění kapaliny AdBlue.
Již u předchozí verze jsme si pochvalovali slušný zátah motoru a v „běžných“ otáčkách pohodovou akustiku. To stejné vlastně platí i pro evoluci pod kapotou DS. Agregát se při výrazném sešlápnutí plynového pedálu rychle sbírá z nízkých otáček, osmistupňový planetový automat s měničem si dává jen malou chvilku na rozmyšlenou a s rozumem sází jeden kvalt za druhým. DS 7 Crossback ale není stavěno na nějaké sportování, takže nás nejvíce zajímal chod při běžné jízdě. Tady se automat uklidní a skutečně jemně a s citem volí mezi jednotlivými stupni. O jeho práci tak vůbec nevíte. To stejné platí i pro motor, který o sobě dává výrazněji vědět až nad třemi tisíci otáček. Naopak v hodnotách okolo patnácti stovek je jako doma.
DS 7 Crossback - srovnání s vybranými konkurenty | ||||
Model | DS 7 Crossback | Peugeot 5008 | Alfa Romeo Stelvio | Volvo XC60 |
Motor | 2.0 BlueHDi/130 kW | 2.0 BlueHDi/130 kW | 2.2 JTDM/140 kW | 2.0 Drive-E/140 kW |
Objem [cm3] | 1997 | 1997 | 2143 | 1969 |
Největší výkon [kW/min] | 130/3750 | 130/3750 | 140/3500 | 140/4250 |
Největší točivý moment [Nm/min] | 400/2000 | 400/2000 | 450/1750 | 400/1750-2500 |
Automat/pohon kol | 8st. planetová s měničem | 8st. planetová s měničem | 8st. planetová s měničem | 8st. planetová s měničem |
Délka x šířka x výška [mm] | 4573 x 1906 x 1625 | 4641 x 1905 x 1640 | 4687 x 1903 x 1666 | 4688 x 1902 x 1658 |
Rozvor [mm] | 2738 | 2840 | 2818 | 2865 |
Provozní/užitečná hmotnost [kg] | 1610/580 | 1615/740 | 1660/670 | 1947/518 |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 555/1752 | 780/1940 | 525/1600 | 505/1432 |
Největší rychlost [km/h] | 218 | 215 | 210 | 205 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,9 | 9,2 | 7,6 | 8,4 |
Spotřeba město/mimo/kombi [l/100 km] | 5,6/4,4/4,9 | 5,2/4,5/4,8 | 6/4,8/5,3 | 5,6/4,5/4,9 |
Cena od [Kč] | 1.015.000 | 825.000 | 1.121.500 | 1.199.900 |
Vidí do budoucnosti!
Samozřejmě je to myšleno s nadsázkou. Když si ale vezmete, že nové DS ví, jak velký výmol za pár desetinek vteřiny projede, je to vlastně docela trefné přirovnání. Mezi příplatkovými položkami totiž najdeme i systémem DS Active Scan Suspension. Stojí 38.000 Kč, ale pro vyšší výbavy a námi testovaný motor je to položka na seznamu standardní výbavy. Bavíme se o technice skenující vozovku, která pomocí kamery pod čelním sklem analyzuje silnici před vozem a další čidla monitorují pohyby a parametry auta. Na základě získaných dat elektronika upravuje nastavení adaptivních tlumičů a snaží se o co nejhladší průjezd.
Neměli jsme sice přímé porovnání s autem bez tohoto systému, ale jízdní komfort byl na takové úrovni, že byste pod sebou rozhodně nehádali devatenáctipalcová kola. A vzhledem k tomu, že se v karoserii tak trochu utápí, možná bychom se nebáli doporučit příplatkové dvacítky. Komfort nebude o moc horší a styl auta ještě o něco povyroste.
Opět si dovolím srovnání s 5008, protože jsem s ní najezdil pěknou porci kilometrů. Zatímco největší peugeot jsme za fungování podvozku a občasné rány od kol kritizovali, podvozek DS pracuje mnohem lépe. Oba vozy sice sdílí stejnou platformu EMP2 koncernu PSA, luxusnímu Francouzovi však pomáhá třeba i to, že vzadu dostal víceprvkové zavěšení. Celkové naladění podvozku je spíše měkčí, to ale není na škodu. Auto zdárně tlumí nedostatky českých silnic, a když už prolétnete nějaký ten velký výmol, ozve se jen utlumená tupá rána. Nedostatek jsme spatřili snad jen na opravdu rozbité cestě. Když si nedáte říct a cestujete i na takové silnici svižnějším tempem, občas se může stát, že vůz uskočí do strany.
Ve finále zjistíte, že mimo hladké dálnice, kde je DS 7 Crossback opravdu skvělým partnerem, se vám nejpohodlněji putuje v pohodovém tempu. Podtrhuje to i fakt, že svižnější průjezdy zatáčkami přináší znatelné náklony karoserie a řízení dává jen minimální zpětnou vazbu. I kvůli tomu bych se nebál říct, že naftový dvoulitr bude pro auto ideální motorizací. Výkonnější benzinová šestnáctistovka bude určitě hbitější, pochybuju ale, že by přinesla víc jízdních zážitků.
V průběhu testovacího týdne jsme si pochvalovali fungování a snadné ovládání adaptivního tempomatu, který pracuje až do rychlosti 180 km/h. Adaptivní je však až s balíčkem DS Connected Pilot za nemalých 70.000 Kč, jehož součástí jsou i systémy pro udržování jízdního pruhu, automatické nouzové brzdění či monitorování pozornosti řidiče pomocí infračervené kamery. Pokud nechcete vysolit takovou sumu za další příplatek, musíte se spokojit se standardním tempomatem a omezovačem rychlosti.
Co jsme na dlouhodobě testované 5008 kritizovali, byl i ne zrovna úsporný provoz. Čekali jsme, jak moc se to s inovovaným motorem zlepší. A zdá se, že hodně. DS 7 Crossback má sice kompaktnější rozměry, i tak nám ale průměr 6,2 litru po putování převážně po okreskách a občasné dálnici přijde velmi solidní. S lehkou nohou byste se mohli dostat pod šestku, naopak když crossback pořádně chytnete pod krkem, palubní počítač se klidně odmění apetitem začínajícím devítkou.
Závěr
Závěr
Velmi milé překvapení. Tak jsem DS 7 Crossback vnímal při prvním dostaveníčku a pocit mi vlastně vydržel až do konce testovacího týdne. S útokem na německou prémii bych to asi nebral úplně vážně, přeci jen je tu stále ještě dost věcí, které by Francouzi museli vylepšit. Není to všechno jen o extravagantním a zajímavém designu. Hovořím třeba o zúžené paletě motorizací, která po vzoru konkurence nenabízí žádný ryze sportovní agregát. Žádnou pomyslnou třešničku na dortu, třeba i cenově vyšponovanou na nesmysl. A čtyřkolku byste v nabídce taktéž hledali marně.
A po těch nemastných neslaných začátcích značky DS asi bude ještě nějaký čas trvat, než se na úroveň věhlasných soupeřů dostane. Přitom její poslední produkt je opravdu prima autem. Na druhou stranu nutno říct, že u dobře známé trojky Audi, BMW, Mercedes byste takto levně nenakoupili.
Tedy levně, cenovka DS 7 Crossback také není zrovna lidová. Pod milion korun se vejdou jen verze s dieselovou patnáctistovkou, s testovaným motorem model startuje na 1.015.000 Kč, a když si dopřejete i nějaké ty prvky z palety příplatkových položek, najednou jsme na částce téměř 1,4 milionu korun. Ale novinka je velmi dobře vybavená a zajímavě vypadající již ve standardu, příplatkové prvky jsou převážně pro náročnější klientelu (tedy až na to vyhřívání předních sedaček…). Na druhou stranu, není to právě cílovka tohoto vozu?
Nejlevnější verze modelu | 895.000 Kč (1.5 BlueHDi/95 kW Performace Line) |
Základ s testovaným motorem | 1.015.000 Kč (2.0 BlueHDi/130 kW Performance Line) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.015.000 Kč (2.0 BlueHDi/130 kW Performance Line) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.391.500 Kč (2.0 BlueHDi/130 kW Performance Line) |
Plusy
- Atraktivní a neokoukaný design
- Zpracování interiéru
- Živý a úsporný diesel
- Velmi dobře fungující podvozek
- Spotřeba paliva
Minusy
- Kola se v karoserii ztrácí
- Méně místa na zadní lavici
- Některé příplatky by měly být již ve standardu
Foto: Ondřej Lilling