Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat 500L 1,6 MultiJet a 0,9 TwinAir: Jízdní dojmy

Diskuze (109)
Fiat 500 se zaměřil na rodiny, dostal kufr a písmeno L do názvu. Ke dvěma slabším motorům teď přidal dvě pohonné jednotky o výkonu 77 kW.

Zima na Francouzské riviéře bývá milá a hezká. To samé se dá říct o autech od Fiatu, a tak turínská automobilka spojila toto prostředí s prezentací dvou nových motorů. Jsou novinkou jak pro model 500L, tak v celém portfoliu Fiatu. Jedná se totiž o vylepšené verze současných motorů.

Celkem se nabídka pohonných jednotek rozšířila na pět. A pětkami se Fiat rád u 500L ohání i v dalších ohledech – je první pětidveřovou a pětimístnou Pětistovkou, přišla pět let po mini 500 a právě uplynulo pět měsíců od uvedení do prodeje. A máme tu i pět klíčových hodnot: v prvé řadě je to styl (více v přiloženém videu) a pak na jedné straně vnější rozměry a cena na úrovni malých aut ve spojení s vnitřním prostorem a výkony vozů nižší střední třídy. A jak se to tedy má s těmi novými motory?

0,9 TwinAir/77 kW

Městské bulváry mezi Cannes a Nice jsou ideálním prostředím pro vyzkoušení benzinové novinky: dvouválce 0,9 TwinAir o výkonu 77 kW. Motor, který má nejmenší objem i nejnižší počet válců v aktuální automobilové produkci, se v 500L příliš nenamáhá; na prosluněných promenádách se cítí jako doma.

0,9 TwinAir v novém provedení
Dvouválcový motor je odpovědí Fiatu na šílenství okolo CO2. Našinec může litovat absence silnějších atmosférických motorů, ale hlavní proud v Evropě jde jiným směrem. V modelu 500L se představuje provedení se 77 kW, které je výkonnější evolucí současného motoru naladěného na 63 kW. Ten jsme už testovali ve Fiatu 500 a Lancii Ypsilon, montuje se i do nové Pandy a Punta TwinAir.

Kompaktní hliníkový motor disponuje velmi pokrokovou technikou, má chlazené výfukové svody integrované do hlavy motoru a rozvod SOHC doplněný o MultiAir. Tento systém postrádá přímou mechanickou vazbu mezi vačkovým hřídelem a sacími ventily. Výsledkem je prakticky libovolné časování ventilů, včetně opakovaného otevření během jednoho cyklu a zejména funkcí vnitřního EGR a variabilního kompresního poměru.

Mimochodem, TwinAir postrádá přímé vstřikování, tak časté u moderních turbomotorů. Proč? „Motor 0,9 TwinAir má i s konvenčním vstřikováním dobré složení emisí a dostatečně nízkou spotřebu v normovaném cyklu. Výhody přímého vstřiku dokážeme vynahradit chlazením výfukových svodů. Současný stav ale není konečný, u přísnějších emisních norem bychom mohli takovou změnu provést,“ vysvětlil nám na přímý dotaz Aldo Marangoni, zodpovědný u Fiatu za vývoj motorů.

Atmosféru dokresluje specifický retrozvuk řadového dvouválce – v nízkých otáčkách je tichý, rád a rychle se ale vytočí do vysokých otáček, kde zajímavě zavrčí. Malé vnitřní tření a pokročilá technika (např. plně variabilní ventilový rozvod, vnitřní EGR a chlazené výfukové svody) jsou těmi důvody, proč motor táhne podstatně lépe než podobně výkonné atmosférické jednotky. Pak si ale pěkně zobne benzinu, klidně přes 10 litrů na 100 km. Jenže stačí stlačit otáčky ke dvěma tisícům a držet emoce na uzdě, pak TwinAir využije malý objem ke snížení spotřeby pod 7 litrů. Nejde to snadno, proto Fiat umístil k řadicí páce tlačítko Eco, které utlumí reakce na plynový pedál a sníží výkon motoru.

fiat jizdnidojmy mpv fiat jizdnidojmy mpv

1,6 MultiJet II/77 kW

Klikaté silničky přímořských Alp a Provensálská dálnice A8 se zase skvěle hodí k prověření dieselového motoru. Vedle menšího 1,3 MultiJet II o výkonu 62 kW se teď v 500L objevuje 1,6 MultiJet II se 77 kW. Fiat kromě 15 kilowatt přihodil 120 Newtonmetrů a převodovku doplnil o šestý rychlostní stupeň.

Dieselový motor je osazen novou generací vstřikování common-rail, která pracuje až s osmi vstřiky během jednoho pracovního cyklu. Tato změna se významně projevila na kultivovanosti v nízkých otáčkách i hladkém průběhu točivého momentu. Už dříve byly obě vlastnosti u tohoto motoru nadprůměrně dobré, ale MultiJet II přináší další posun vpřed. Co to znamená? Šestnáctistovka se dokáže klidně převalovat už na tisíci otáčkách – bez jakýchkoliv nelibých projevů a s možností plynulé akcelerace do vyšších otáček. Přitom je i úsporná, v kopcovitém terénu si při dynamičtějším jízdním stylu řekla v průměru o pěkných 6 litrů na 100 km.

fiat jizdnidojmy mpv fiat jizdnidojmy mpv

Dieselové 500L jsme samozřejmě potrápili i v zatáčkách. V této zkoušce vůz, prezentovaný jako „rodinná stylovka“, bez zaváhání obstál. Nevýhody v podobě jednoduché konstrukce podvozku a vyššího těžiště se podařilo eliminovat širokým rozchodem kol. Díky tomu má MPV v zatáčkách velmi dobrou mechanickou přilnavost a přiklání se jen k drobným ústupkům: měkčí uložení přední nápravy správně naznačuje, že 500L není stroj na řezání zatáček, řízení má vůli kolem středové polohy a vlečená náprava v zatáčkách na nerovnostech decentně odskočí. Z malých MPV výrazně lépe jezdí jen Ford B-Max, ten ale není tak komfortní (ani tak prostorný) jako Fiat.

Fiat 500L - technická data a ceny
Motor1,4 16v0,9 TwinAir1,3 MultiJet1,3 MultiJet MTA1,6 MultiJet
Převodovka6M6M5M5MA6M
Zdvihový objem [cm3]1368875124812481598
Válce/ventily4/42/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]70/600077/550062/350062/350077/3700
Největší toč. mom. [Nm/min-1]127/4500145/2000200/1500200/1500320/1750
Max. rychlost [km/h]170180165164181
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,812,314,915,111,3
Komb. spotřeba [l/100 km]6,24,84,24,04,5
Cena Pop [Kč]269.900,-----
Cena Plus [Kč]324.900,-344.900,-384.900,-409.900,-414.900,-
Cena Easy [Kč]324.900,----414.900,-
Cena Lounge [Kč]364.900,-384.900,-424.900,-449.900,-454.900,-


Diskuze (109)
Avatar - Ja Prvni 123
4. 5. 2013 21:18
Nejlepší je to vyzkoušet...
Tak jsem se v tom povozil... a dovolim si shrnout:
- jede se v tom vyborne... mista je dost - mám "jen" 182cm, ale skoro 50 let a 95 kilo, takže žádná padavka...
- zkoušel jsem 1.4 16V benzin a 1.6 diesel... ten diesel jede o něco málo lépe a určitě i o něco úsporněji - to na předváděčce nezjitíte... ale 80tis rozdíl v ceně to nedá.

Když k tomu přičtu vyšší spolehlivost a nižší servisní náklady toho bezínu - tak moje volba je jasná...
:-)
Avatar - Ja Prvni 123
14. 4. 2013 21:51
jo jo
tohle auticko s 1.6 naftou je ideal... teda pro ideal je treba dodat jeste tu elktronickou uzavwrku, aby se to nebalo trochy snehu... ;-)
Avatar - autista
30. 3. 2013 10:39
Re: design
teď už je cena opravdu vysoká :-) kde jsou slevy? [odkaz]

nejlevnější za 337 900, plus a easy za 397 900 :no: :no: :no:
25. 2. 2013 14:18
Re: design
Zdravicko, len malu pripomienku. Minuly tyzden som s tou 1,4 jazdil v Nemecku. Dost slaby motor, boli sme v aute vzdy len 2, ale akceleracia doslova zufala, treba podradit az na 3, ked chces aby to islo. Ale zasa treba uznat, hodis 6, rychlost 70km/h a ide tichucko, mala spotreba, ale ako som uz pisal, chces zrychlit - podradujes az na 3.
Inak priestorovo velke, dvojite dno, pekne sa skladaju sedadla. Este som mal proble zo zaradovanim 6-teho stupna. Uz si zo mna kolega robil srandu - vymenili sme sa a to iste - nejde zaradit, doslova trapenie.
24. 2. 2013 22:26
Re: tvoja
No zjavne si nepochopil, kde je tlacidlo reagovat...sprosty si az sa internet kazi.
Naco by si predaval auto, aby si dostal 2500 zlavu, ty dement, ked ho predas inde v bazari za 5000??? To si doteraz nepochopil?? Oni ti nedaju plnu cenu stareho auta+ zlavu na nove,ak si to tvoja duta lebka myslela.

Staci sa spytat? tak sa chod spytat, ci ti tu zlavu daju aj bez auta >:D
Jedine potuka po tvojej dutej lebeni a ukaze ti kde su dvere . Alebo sa zlutuju, ked taku trosku uvidia a dostanes to rovno zadara >:D