TEST Fiat 500L Living 1.6 MultiJet – Batoh za dvacet
Všechno začalo s příchodem Fiatu 500L. Nápad turínského výrobce poskytnout kultovní auru také početnějším rodinám se nám zalíbil, což jsme ostatně popsali v prvních jízdních dojmech. Přesně šest let po příchodu druhé generace pětistovky se však automobilka posunula ještě o kus dál. Kdo by čekal, že do původně malého Fiatu vměstná až sedm cestujících?
Vyjma designu podobnost s druhou generací Fiatu 500 nečekejte. Vůz vyjíždí na platformě většího Punta, oproti výchozí 500L do délky narostl o 205 milimetrů a je o 20.000 korun dražší. Rozvor obou modelů zůstává stejný (2612 mm), s výškou 1667 mm získává verze Living dva milimetry k dobru.
Design Fiatu 500L Living se až po sloupek C shoduje s výchozím modelem. Dlouhý zadní převis a tvarem střechy přiznaný „batoh“ dávají najevo, že můžeme očekávat velký zavazadelník. Ten má v základním uspořádání objem 560 litrů, díky posuvné a dělené zadní lavici se však dá jednoduše zvětšit na 638 litrů. Po jejím sklopení získáte až 1704 litrů, manipulace se sedadly je navíc usnadněna plynovými vzpěrami.
Interiér – Maximální prostor na malém půdorysu
Zdařile navržený interiér neskrývá hravost a klade obrovský důraz na prostornost. Posaz je celkově vyšší, díky čemuž vznikl dostatek prostoru i pro nohy cestujících vzadu. Tím to ale nekončí – Fiat 500L Living totiž může být za příplatek 20.000 korun vybaven dvojicí dalších sedadel. Převeze tak až sedm cestujících, což bylo dříve u pětistovky stejně bláhové, jako že dostane druhý pár dveří.
Testovaná verze si však zachovala klasické pětimístné uspořádání, obrovský zavazadelník je tak dostupný za všech okolností. Za velké plus považujeme možnost sklopit opěradlo spolujezdcova sedadla a vytvořit tak praktický stolek. První výhoda řešení je zcela zjevná, navíc můžete převážet i dlouhé předměty bez nutnosti jízdy s otevřeným kufrem.
Oku lahodící přístrojová deska však neskryje značnou nesourodost materiálů. Zatímco kontrastní prvky tvoří zdařile a jemně aplikovaná koženka, okolní plasty jsou o několik úrovní níže. Za ideální se nedá považovat ani utopený středový tunel s podivně vyhlížející řadicí pákou, logika ovládání multimediálního systému také není ideální. Pod letmým nádechem luxusu se tak stále ukrývá levnější řešení automobilů pro masy.
Motor – Italský hrubián
Nová generace čtyřválcového turbodieselu MultiJet bude jasná volba těch, kteří požadují zvýšenou jízdní dynamiku a adekvátní spotřebu. Agregát s objemem 1,6 litru dosahuje v 3700 otáčkách maximálního výkonu 77 kW, mohutný točivý moment 320 N.m nastupuje již v 1750 min-1. Nejsilnější z nabídky však není - stejné stádo totiž nabídne i přeplňovaný zážehový dvouválec 0.9 TwinAir.
Ačkoliv vypadají technická data přesvědčivě, realita je trochu jiná. Čtyřválec hrubě běží prakticky v celém pásmu použitelných otáček, překvapilo ale jeho sladění s manuální šestistupňovou převodovkou. Při rychlosti 130 km/h točí 2500 min-1 a nárokuje si 6,3 l na 100 km, dálniční přesuny proto nepředstavují problém. Ovládání převodovky už ale taková sláva není - páka se pohybuje v dlouhých drahách, řazení zadrhává okolo neutrální polohy a celek působí poněkud gumovým dojmem.
Jízda – Délka je znát
Fiat 500L Living je za normálních okolností příjemné auto. Nastavení podvozku mu dává houpavý charakter i na příplatkových 17“ kolech, výhled z kabiny a snadná dosažitelnost všech palubních přístrojů nepředstavují důvody k pohoršení. Problém ale nastává ve chvíli, kdy si chcete jízdu trochu užít. Agregát s výkonem 77 kW sice napovídá dostatečnou rezervu při předjíždění, ve skutečnosti mu ale poměrně brzy dojde dech.
V krajních případech navíc stádo koní překonává schopnosti podvozku. To se v rychleji projetých zatáčkách odráží na výrazných náklonech karoserie, brzkém přechodu k nedotáčivosti, a dobrý pocit z řízení v tu chvíli kazí i sedadla s krátkými sedáky a nedostatečným bočním vedením. Prodloužená záď navíc s rostoucí rychlostí plave a komunikativnosti řízení se v přehnané míře rovněž nedočkáte.
Je ale třeba brát v potaz, kam Fiat 500L Living vlastně míří. Nejčastěji se s ním setkáte ve městech, kde poslušně doveze tlupu dětí do školy, přičemž přehledné členění karoserie, tlačítko City pro zvýšení účinku posilovače řízení a zadní kamera (za 7.100 Kč) změní parkování ve zcela banální úkon. V městských podmínkách navíc oceníte i standardně dodávaný systém Stop/Start, nebo spíše možnost jeho úplného vypnutí, které si vůz pamatuje i po opětovném nastartování klíčkem. Práce systému totiž není nejrychlejší, což na křižovatkách občas zdržuje.
Závěr – Naftový motor netřeba
Zatímco dříve bychom si neuměli Fiat 500 s takovými rozměry a nabídkou vnitřního prostoru představit, nyní jeho přítomnost na trhu vítáme. Vůz však má jasně stanovené mantinely, které vyplývají ze zvýšeného nároku na pohodlí a prostornost. Vzhledem k převážně městskému určení navíc nemůžeme doporučit jeho koupi s testovaným naftovým motorem. Sedmdesátitisícový příplatek oproti zážehovému dvouválci 0.9 TwinAir je totiž značný a jízdní náklady i dynamika jsou přitom prakticky srovnatelné.
Nejlevnější verze modelu | 346.900 Kč (1.4 / 70 kW Plus) |
Základ s testovaným motorem | 436.900 Kč (1.6 MultiJet II / 77 kW Plus) |
Testovaný vůz s výbavou | 510.000 Kč (1.6 MultiJet / 77 kW Lounge) |
Plusy
- Velký vnitřní prostor, praktičnost
- Jednoduchá manipulace s druhou řadou sedadel
- Dvojitá podlaha v zavazadelníku
- Příjemné filtrování nerovností
- Dobře odstupňovaná manuální převodovka
Minusy
- Kultivovanost běhu motoru
- Nesourodost materiálů v interiéru
- Méně přesné řazení
- Krátké přední sedáky
Foto: Petr Homolka