Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test: Fiat Doblo Maxi Natural Power - Nejúspornější

Ladislav Černý Ladislav Černý 24. 3. 2014 • 18:43
24
Zobrazit náhledy (24)
Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Nebýt ropné lobby, vozidla CNG spojující ekonomiku a ekologii by na silnicích byla vidět mnohonásobně více Rezervní kolo uvolnilo místo v podvozku nádržím CNG Pod kapotou pracuje přeplňovaná čtrnáctistovka, která umožňuje využít vysoké oktanové číslo metanu 128 Fiat Dobló Plnění metanem se děje přírubou ukrytou pod běžným víčkem nádrže Doblo používá tři druhy zadní nápravy, což je obrovská výhoda pro umístění co největších nádrží CNG Ramena přední nápravy včetně stabilizátoru nedoznala vůči konvenčním pohonům Dobla žádné změny Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Doblo CNG na kratším rozvoru má čtyři nádrže pro 16,2 kg CNG. Prodloužené provedení Maxi může mít navíc pátou nádrž o objemu 35 litrů.
Nejmenší provozní náklady mezi všemi dodávkami nabízí Fiat Doblo s pohonem na CNG. Firemní data prověříme v několikaměsíčním testu.

Snaha šetřit náklady provází téměř všechny dopravní firmy i živnostníky, proto jsme si na několik měsíců zapůjčili Fiat Doblo Natural Power, který nabízí extrémně nízké náklady na palivo. V současnosti lze v Česku doplnit CNG do vozidla na padesáti veřejných stanicích s rozmezím ceny 19,50-22,10 Kč bez daně za kilogram.

Koruna za kilometr

Výrobcem udávaná průměrná spotřeba CNG u delšího provedení Fiatu Doblo Natural Power Maxi činí 4,9 kg/100 km. V případě plnění nádrží průměrnou cenou zemního plynu 20,8 Kč bez DPH/kg vychází kilometr na 1,02 koruny. Úžasně lákavou nabídku tohoto vozidla považujeme za potřebné doplnit dlouhodobým testem. Finanční srovnání CNG verze proti zážehovému motoru 1.4 T-Jet a turbodieselu 1.6 MJT vycházejí i při započítání vstupních nákladů nejlépe pro zkoušenou verzi.

SROVNÁNÍ NÁKLADŮ NA POŘÍZENÍ VOZIDLA A PALIVO (100 000 KM)
  Doblo Maxi 1.4 T-Jet CNG/88 kW Doblo Maxi 1.4 T-Jet/88 kW Doblo Maxi 1.6 MJT/77 kW
Pořizovací cena (Kč bez DPH) 374 940 302 580 320 480
Průměrná spotřeba paliva (kg/l/100 km) 4,9 kg 7,4 l 5,4 l
Cena paliva (Kč bez DPH/kg/l) 20,8 29,75 29,75
Cena za palivo/100 000 km (Kč bez DPH) 101 920 220 150 160 650
Cena za vozidlo a palivo na 100 000 km (Kč bez DPH) 476 860 522 730 481 130

Užitečná hmotnost a ložný prostor

Škarohlídy vůči zemnímu plynu jako pohonu (často vydatně podpořené ropnou lobby) může napadnout šťouravá otázka, jak vychází srovnání také co do užitečné hmotnosti a objemu nákladového prostoru.

Těmto lidem však Doblo Maxi Natural Power dává jasnou odpověď: užitečnému zatížení 910 kg CNG verze Dobla se většina konkurentů nevyrovná ani s nejslabšími zážehovými motory. Ve srovnání se zážehovou verzí Dobla Maxi 1.4 T-Jet (úctyhodných 1000 kg) ubírá plynová alternativa pouhých 90 kg.

Nákladový prostor zkoušeného provedení CNG není vůbec změněn a nabízí v segmentu malých dodávek výjimečný objem 4,2 m3. Jedinou drobnou změnu tvoří umístění rezervního kola do horní části ložného prostoru, ale i to by se dalo vyřešit případnou dojezdovou sadou. Pětice nádrží totiž zcela vyplňuje volné prostory v podvozku.

Další případné šťourání do bezpečnosti vozidel CNG snad již není v odborné části veřejnosti třeba vyvracet, protože nádrže dle zkoušek vydrží přejetí pásovým buldozerem, který z nich udělá placku. Navíc každá nádrž má vlastní bezpečností ventil, další automatické zavření plynu se nachází na konci vedení v oblasti motoru – pro případ proražení plynových trubek mezi nádrží a vstřikováním.

Dojezd a garáž

Ve prospěch vozidla na zemní plyn také nahrává již zrušené omezení vjezdu do podzemních garáží. Již před více než rokem úředníci na ministerstvu dopravy pochopili, že zemní plyn je na rozdíl od propan-butanu lehčí než vzduch, případný únik CNG v garážích by tedy skončil jeho vyvanutím vzhůru ven.

Větší trable mohou být s dojezdem, ale zkoušené Doblo Maxi mělo pět nádrží na metan o objemu 130 litrů, což odpovídá 22,2 kg plynu. Při výrobcem dané průměrné spotřebě 4,9 kg/100 km vychází dojezd pouze na CNG v délce 450 km. I tuto hodnotu důkladně prověříme v reálném provozu.

Jelikož jde o bivalentní systém s ještě dvaadvacetilitrovou benzinovou nádrží, není problém vyjíždět CNG tanky až na doraz bez obavy, že řidič nedojede k plnicí stanici. Na obě paliva lze ujet 750 km.

Upravený motor

Na rozdíl od minulé generace Dobla CNG nové používá moderní přeplňovanou zážehovou jednotku 1.4 T-Jet. Starší verze stavěla na letité atmosférické šestnáctistovce, která na CNG vykazovala omezenou sílu, navíc jí plyn velmi chutnal. Výhoda pro výrobce spočívala v drobných úpravách šestnáctistovky, která zvládala zvýšenou teplotu hoření bez nákladných úprav. Specialista na pohon CNG Fiat, což dosvědčuje nejširší modelovou nabídkou užitkových i osobních vozidel Natural Power, však do nového Dobla použil moderní přeplňovaný agregát 1.4 T-Jet. Krok ve prospěch dynamiky vozidla a spotřeby plynu si vyžádal úpravu sedel sacích a výfukových ventilů, která se vyrábějí z odolnějšího materiálu na ochranu před oxidací spalinami metanu. Rovněž ventily jsou v plynové verzi odlišné, dostaly podíl mimořádně odolné slitiny železa a niklu, která vykazuje malou teplotní roztažnost.

Nové Doblo Natural Power také obdrželo lepší převodovku C635 o šesti stupních. Tříhřídelové ústrojí nahradilo pětistupňovou převodovku z minulé generace Dobla, což by samozřejmě mělo dovolit udržovat motor v optimálnějších a ekonomičtějších otáčkách při dosažení lepší dynamiky.

Změny ve vedení plynu

Velká optimalizační práce byla odvedena i u napájecího zásobníku vstřikovačů metanu, který je zhotoven z hliníku a našel místo u zásobníků vstřikovačů benzinu.

Jednostupňový tlakový reduktor nainstalovaný v motorovém prostoru umožňuje snižovat tlak z nejvyšší hodnoty 20 MPa v tlakových láhvích na asi 0,7 MPa, což je hodnota vstřikováni zemního plynu.

Tento tlakový reduktor se liší od předchozích verzí Natural Power, protože má kompenzační okruží s trubičkou vedoucí k sacímu zásobníku. Tento spoj pomáhá zvýšení průtoku a současně slouží pro udržování konstantního tlaku na výstupu z tlakového reduktoru v závislosti na tlaku v sacím sběrači.

Záklaďák

Doblo Maxi CNG na dlouhodobý test kopíruje výbavou vozy, které Fiat letos dodal v hojném počtu České poště. Proto se v Doblu Maxi Natural Power se základní výbavou Base nachází zcela nepohyblivé sedadlo spolujezdce a chybí rádio i dokonce okrasné kryty kol. Dva velmi praktické doplňky však nad rámec základní výbavy přibyly: přihrádka nad čelním sklem a klimatizace.

Tracer:

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.4 T-Jet
Typ přeplňovaný zážehový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1368
Kompresní poměr 9,8:1
Chlazení kapalinou
Nej. výkon (kW/min-1) 88/5000
Točivý moment (N.m/min-1) 206/2000
Převodovka šestistupňová manuální
Rozsah převodovky 4,154-0,767
Stálý převod 4,118
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 4740/1832/1880
Rozvor (mm) 3105
Provozní hmotnost (kg) 1565
Celková hmotnost (kg) 2470
Objem nákladového prostoru (m3) 4,2
D/š/v nákladového prostoru (mm) 2170/1714/1305
Šířka mezi podběhy (mm) 1230
Nejvyšší rychlost (km/h) 172
Spotřeba CNG (kg/100 km) 6,5/4,0/4,9
Spotřeba benzinu (l/100 km) 9,7/6,1/7,4
Emisní norma Euro 5
Objem/kg nádrže CNG (l/kg) 130/22,2
Objem palivové benzinu (l) 22
Cena (Kč bez DPH) 374 940

Související články

Témata
Články odjinud