Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Focus Electric: První jízdní dojmy

Jan Mička
Diskuze (83)
Ford Focus Electric se v Americe prodává již více než dva roky a nyní útočí na Evropu. První kilometry za volantem jsme absolvovali v Belgii.

Čím déle se prokousáváme materiály o elektrickém Focusu, tím více si nejsme jisti, zda bude právě Evropa jeho dobrým odbytištěm. O skutečnosti, že to s tím automobilka na starém kontinentu myslí opravdu vážně, vypovídá červnový start výroby v továrně v německém Saarlouis. Co zákazníci řeknou na základní cenu atakující 40.000 euro, ukáže až čas. Pro srovnání: Nissan Leaf se v Německu prodává o více jak 10.000 euro levněji.

Design

Zatímco zezadu prozrazuje příslušnost modelu pouze štítek s nápisem Electric, vpředu se skutečně děly věci. Dynamická tvář připomíná vozy Aston Martin a koresponduje s novou generací Mondea. Nepotřebné otvory byly kvůli lepším hodnotám aerodynamického odporu zaslepeny a celek a působí vyváženějším dojmem než u standardní verze. Absence klasických mlhových světel se však leckomu nemusí zamlouvat.

Interiér

Oproti standardní verzi bylo v interiéru provedeno množství změn. Tou hlavní je bezesporu přístrojový štít shodný s hybridním Fordem Mondeo. Centrálně umístěný rychloměr je přehledný, postranní displeje poskytují dostatek informací o jízdě, aktuálním stavu akumulátorů a dalších komfortních spotřebičích.

Středová konzola s rozměrným dotykovým displejem multimediálního systému My SYNC nyní vypadá daleko přehledněji. Ford Focus v této oblasti přece jen nikdy moc nevynikal rozumným počtem tlačítek, což se podařilo zcela vyřešit. Samotný multimediální systém navíc dovolí ovládání funkcí mobilního telefonu pouze hlasem. Během jízdy se proto můžete zeptat na cestu, rezervovat si pokoj v hotelu či vyhledat nejbližší parkovací místo. Seznam dostupných aplikací se pravidelně rozšiřuje, což v budoucnu ještě více usnadní ovládání vozu během jízdy.

Nabídka prostoru pro cestující se nikterak neliší od standardních, benzin či naftu spalujících verzí. Vpředu najdeme pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením, cenné centimetry nechybí v oblasti kolen ani loktů. Vzadu je to o poznání stísněnější. Prostor je zde pro dvojici dospělých cestujících, prostřední místo nelze doporučit pro delší cesty. Rozhodně není bez zajímavosti, že jsou sedadla vyrobena ze 100% recyklovaného materiálu.

Teprve až v zavazadlovém prostoru se projeví hlavní odlišnost. Někam se totiž musely umístit akumulátory a většina zařízení, spojená s elektrickým napájením motoru. Nakonec ani standardní Focus není s 316 litry žádný obr. Zadní sedadla se naštěstí dají sklopit, což je alespoň malá náplast na jinak sníženou přepravní kapacitu.

Motor

Hnací ústrojí najdeme klasicky pod kapotou, místo pístů a ojnic však disponuje pouze jednou pohyblivou částí (rotor). Synchronní elektromotor s permanentním magnetem má výkon 107 kW a točivý moment 245 N.m. Maximální rychlost 137 km/h není ve srovnání se spalovacím Focusem ničím světoborným, evropskému provozu však stejně jako zrychlení z 0-100 km/h za 11,7 sekundy plně dostačuje. V zadní části vozu jsou umístěny nezbytné lithium-iontové akumulátory s kapacitou 23 kWh, na které zvládne ujet až 122 kilometrů. Z údajů výrobce navíc vyplývá, že je Focus schopen využít až 95 % kinetické energie, která se za normálních okolností ztrácí při brzdění. Nabití akumulátorů na plnou kapacitu zabere okolo čtyř hodin.

Elektrická jízda

Jak už to u elektromobilů bývá, po nastartování neslyšíte vůbec nic. O běhu motoru informuje barevně rozmanitý přístrojový štít, stačí tedy jen navolit režim D automatické jednostupňové převodovky a můžete vyrazit. Výkon motoru se projevuje prakticky od prvního decimetru jízdy díky nízkým tepelným a třecím ztrátám. Vyjma mírného hučení je na palubě absolutní klid.

Elektromotor reaguje i na sebemenší sešlápnutí pedálu akcelerátoru a nejednou se díky vlhkému povrchu lommelského polygonu došlo k aktivaci protiprokluzového systému. Také elektrická verze Focusu si zachoval pověstně dobré chování v zatáčkách a díky akumulátorům v zadní části působí neutrálnějším dojmem. Auto se s nerovnostmi i na 17“ kolech pere lépe než hybridní Mondeo a nepřenáší rázy do karoserie. Pohodlí a jisté chování za rozmanitých situací bylo jedním z největších překvapení naší první jízdy.

Závěr

První jízda s novým Fordem Focus Electric nás příjemně překvapila. Vyjma zmenšeného zavazadelníku nepoznáte pro stránce přepravní kapacity sebemenší omezení. Motor má dostatek síly pro bezpečný provoz na všech komunikacích a kapacita akumulátorů pro běžné denní ježdění s přehledem vystačí. Co nás tedy nejvíce trápí? Cena. Chápeme, že je vývoj elektromobilů nákladný a bude potřeba jej co nejdříve obrátit v prospěch automobilky, 40.000 euro (asi 1,02 milonu korun) nám však stále připadá trochu moc.

Jan Mička
Diskuze (83)
19. 10. 2013 00:55
Re: Slepá cesta
tak dobře, dám ti jeden příklad - stalo se ti někdy, že ti baterka v notebooku odešla ne za 2 nebo za 5, ale už po půl roce? Šance je poměrně velká, u technologie LiPol dost častá. U mobilu nepříjemnost, u auta průser. A teď si představ, že v elektromobilu máš v podstatě úplně stejné články, jako v telefonu, jen je jich tam tisícovka propojená dohromady, aby pokryla požadavky. A jeden vadný článek dřív nebo později zvládne rozesrat celou baterii, i když díky balancování se ta doba prodlouží. Tak či tak, lipolky mají životnost kolem tisícovky cyklů, to je sakra málo. To je jedna věc. Nemluvě o tom dojezdu 200km v ideálních podmínkách, co nemusí stačit ani v naší hustě obydlené oblasti.
Druhá věc je nabíjení. Už jsem zmínil, že připojení auta na nabíječku = připojení rodinného domku. Pár stovek takových "domků" už by zvládlo hezky rozházet rozvod elektřiny. Takže než se začnou šířit elektromobily, musí se nejdřív vystavět nějaká síť vyrovnávacích stanic. Spousty takových stanic.. Nevyšlo by líp udělat já nevím.. čerpací stanici, která dokáže nabitou energii hned předat? No jo, jenže to zas nezvládnou současné baterie..
A nakonec trocha ekologie.. kde vzít elektřinu? Díky zelený módě jsou jaderný elektrárny fuj.. Zelený zdroje nejsou moc účinný, kromě hydroelektráren, ale ty jsou taky fuj, protože se tím níčí krajina, že? Takže nakonec ten elektromobil pojede pěkně na uhlí, co budou spalovat v elektrárně za rohem, kterou museli dostavět kvůli nárůstu spotřeby. To zní dobře, co?

Takže, pokud elektromibily, v současnosti mají šanci jen na palivové články (vzhledem k tomu, že dokáží fungovat na metanol, tak jim celkem věřím) nebo hybridní pohon s nějakým pokročilým řešením spalovacího motoru.
Avatar - Chuck Norris
18. 10. 2013 22:53
Re: Plzeň - Ostrava
to ne no... někdo jezdí třeba jen hradec-po praze tak 100km a zase zpátky hradec... to je taky nenormální cesta? nebo normální cesta je třeba přes město na nákup? probuď se a přiznej že prostě elektrický auta jsou na nic.. pro jakou firmu děláš? k čemu mi je tesla? co když s ní budu jezdit budu "říkat" svému okolí?
Avatar - Chuck Norris
18. 10. 2013 22:48
Re: To by mě zajímalo, jak vypadá takový nastartovaný elektr
řešíš totální kraviny... jel jsi někdy autem na elektřinu? co sis v duchu říkal? těch to musím aktivovat? nebo teď to musím uvést do režimu ON? jsi vtipný ale přežeň to aby to nebylo trapný...
Avatar - Chuck Norris
18. 10. 2013 22:45
Re: To by mě zajímalo, jak vypadá takový nastartovaný elektr
Já bych toto neřešil... prostě i elektromobil se startuje... v práci taky neříkáme "ty to nemáš zapnutý" :-)
Avatar - Chuck Norris
18. 10. 2013 22:44
Re: To by mě zajímalo, jak vypadá takový nastartovaný elektr
jooo kopírovat svoje okopírovaný obsahy nějakých stránek je fakt dokonalé >:D