TEST Ford Focus Electric: První jízdní dojmy
Čím déle se prokousáváme materiály o elektrickém Focusu, tím více si nejsme jisti, zda bude právě Evropa jeho dobrým odbytištěm. O skutečnosti, že to s tím automobilka na starém kontinentu myslí opravdu vážně, vypovídá červnový start výroby v továrně v německém Saarlouis. Co zákazníci řeknou na základní cenu atakující 40.000 euro, ukáže až čas. Pro srovnání: Nissan Leaf se v Německu prodává o více jak 10.000 euro levněji.
Design
Zatímco zezadu prozrazuje příslušnost modelu pouze štítek s nápisem Electric, vpředu se skutečně děly věci. Dynamická tvář připomíná vozy Aston Martin a koresponduje s novou generací Mondea. Nepotřebné otvory byly kvůli lepším hodnotám aerodynamického odporu zaslepeny a celek a působí vyváženějším dojmem než u standardní verze. Absence klasických mlhových světel se však leckomu nemusí zamlouvat.
Interiér
Oproti standardní verzi bylo v interiéru provedeno množství změn. Tou hlavní je bezesporu přístrojový štít shodný s hybridním Fordem Mondeo. Centrálně umístěný rychloměr je přehledný, postranní displeje poskytují dostatek informací o jízdě, aktuálním stavu akumulátorů a dalších komfortních spotřebičích.
Středová konzola s rozměrným dotykovým displejem multimediálního systému My SYNC nyní vypadá daleko přehledněji. Ford Focus v této oblasti přece jen nikdy moc nevynikal rozumným počtem tlačítek, což se podařilo zcela vyřešit. Samotný multimediální systém navíc dovolí ovládání funkcí mobilního telefonu pouze hlasem. Během jízdy se proto můžete zeptat na cestu, rezervovat si pokoj v hotelu či vyhledat nejbližší parkovací místo. Seznam dostupných aplikací se pravidelně rozšiřuje, což v budoucnu ještě více usnadní ovládání vozu během jízdy.
Nabídka prostoru pro cestující se nikterak neliší od standardních, benzin či naftu spalujících verzí. Vpředu najdeme pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením, cenné centimetry nechybí v oblasti kolen ani loktů. Vzadu je to o poznání stísněnější. Prostor je zde pro dvojici dospělých cestujících, prostřední místo nelze doporučit pro delší cesty. Rozhodně není bez zajímavosti, že jsou sedadla vyrobena ze 100% recyklovaného materiálu.
Teprve až v zavazadlovém prostoru se projeví hlavní odlišnost. Někam se totiž musely umístit akumulátory a většina zařízení, spojená s elektrickým napájením motoru. Nakonec ani standardní Focus není s 316 litry žádný obr. Zadní sedadla se naštěstí dají sklopit, což je alespoň malá náplast na jinak sníženou přepravní kapacitu.
Motor
Hnací ústrojí najdeme klasicky pod kapotou, místo pístů a ojnic však disponuje pouze jednou pohyblivou částí (rotor). Synchronní elektromotor s permanentním magnetem má výkon 107 kW a točivý moment 245 N.m. Maximální rychlost 137 km/h není ve srovnání se spalovacím Focusem ničím světoborným, evropskému provozu však stejně jako zrychlení z 0-100 km/h za 11,7 sekundy plně dostačuje. V zadní části vozu jsou umístěny nezbytné lithium-iontové akumulátory s kapacitou 23 kWh, na které zvládne ujet až 122 kilometrů. Z údajů výrobce navíc vyplývá, že je Focus schopen využít až 95 % kinetické energie, která se za normálních okolností ztrácí při brzdění. Nabití akumulátorů na plnou kapacitu zabere okolo čtyř hodin.
Elektrická jízda
Jak už to u elektromobilů bývá, po nastartování neslyšíte vůbec nic. O běhu motoru informuje barevně rozmanitý přístrojový štít, stačí tedy jen navolit režim D automatické jednostupňové převodovky a můžete vyrazit. Výkon motoru se projevuje prakticky od prvního decimetru jízdy díky nízkým tepelným a třecím ztrátám. Vyjma mírného hučení je na palubě absolutní klid.
Elektromotor reaguje i na sebemenší sešlápnutí pedálu akcelerátoru a nejednou se díky vlhkému povrchu lommelského polygonu došlo k aktivaci protiprokluzového systému. Také elektrická verze Focusu si zachoval pověstně dobré chování v zatáčkách a díky akumulátorům v zadní části působí neutrálnějším dojmem. Auto se s nerovnostmi i na 17“ kolech pere lépe než hybridní Mondeo a nepřenáší rázy do karoserie. Pohodlí a jisté chování za rozmanitých situací bylo jedním z největších překvapení naší první jízdy.
Závěr
První jízda s novým Fordem Focus Electric nás příjemně překvapila. Vyjma zmenšeného zavazadelníku nepoznáte pro stránce přepravní kapacity sebemenší omezení. Motor má dostatek síly pro bezpečný provoz na všech komunikacích a kapacita akumulátorů pro běžné denní ježdění s přehledem vystačí. Co nás tedy nejvíce trápí? Cena. Chápeme, že je vývoj elektromobilů nákladný a bude potřeba jej co nejdříve obrátit v prospěch automobilky, 40.000 euro (asi 1,02 milonu korun) nám však stále připadá trochu moc.