Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Honda Civic Tourer 1.8 i-VTEC – Objemová premiantka

Jan Mička
Diskuze (264)
Honda se po letech vrátila ke kombi nižší střední třídy. Nový Civic Tourer jsme vyzkoušeli se zážehovým agregátem 1.8 i-VTEC.

Honda Civic Tourer čekala na nástupce šestnáct let a nejnovější model stejně jako by chtěl na předchůdce zapomenout. Ze zádi zmizel původní název Aerodeck a mimo větší zavazadlový prostor se do hry zapojila také aerodynamika, rozdílná technická řešení a především design. Tvary jsou totiž hlavní oblastí, kterou nejnovější japonské kombi šokuje na první pohled.

Vše podstatné najdeme vzadu

Honda Civic Tourer dostala oproti výchozímu hatchbacku řadu nových karosářských dílů. Pozvolna svažující se střecha hluboce zasahuje do posledního páru oken, ale viditelně nenavazuje na horní část blatníků, čímž se koncepce stává unikátní. Do hry také vstupuje aerodynamika - Tourer se pyšní koeficientem odporu vzduchu cx = 0,31, ke kterému si dopomohla novými spoilery na zádi a zcela rovným podvozkem.

Honda Civic Tourer: První jízdní dojmy

Až po zadní okna je vůz totožný s hatchbackem, což automobilce dovolilo zachovat rozvor 2.595 milimetrů. Teprve protažení zadního převisu o 220 milimetrů zajistilo zavazadlový prostor o základním objemu 624 litrů, kterým Civic Tourer jednoznačně kraluje segmentu kombi nižší střední třídy. Ve snaze o co nejlepší přístup k nákladu došlo ke snížení ložné hrany o 125 milimetrů (nyní ve výšce 565 mm) a vzhledem k evropskému původu vozu se ani dlouháni nemusejí obávat, že se budou pod otevřeným víkem hrbit.

honda testy nizsistredni honda testy nizsistredni  

Interiér – Hrátky s kufrem

Příchod nové karosářské varianty Hondy Civic přinesl několik novinek také v kokpitu. Čalounění sedadel dostalo kontrastní prošívání a na sportovním tříramenném volantu nyní najdeme klavírový lak. Designérům navíc nelze upřít nápaditost a smysl pro ergonomii. Veškeré ovládací prvky včetně krátké řadicí páky jsou na dosah rukou, občas se ale musíte smířit s horší dostupností tlačítek na samém spodu středové konzoly, které při zařazení lichých převodových stupňů blokuje hlavice řadicí páky. Drobná výtka míří také k obložení středového panelu. Na pohled i dotyk je příjemné, povrch je však velmi náchylný na poškrábání.

Honda Civic Tourer - Srovnání rozměrů s konkurencí
Model Honda Civic Tourer Hyundai i30 Kombi Škoda Octavia Combi Renault Mégane Grandtour
Délka (mm): 4535 4485 4659 4559
Šířka (mm): 1770 1780 1814 1840
Výška (mm): 1465 1500 1465 1505
Rozvor (mm): 2595 2650 2686 2701
Šířka vpředu (mm): 1450 1470 1470 1470
Šířka vzadu (mm): 1450 1470 1470 1450
Podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1080 830 / 1060 830 / 1070 780 / 1040
Podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 860 570 / 860 580 / 830 620 / 950
Výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950 1015 1040 930
Výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940 970 980 900
Zavazadlový prostor min/max (l) 624/1668 528 / 1642 610 / 1740 491 / 1567

Honda Civic Tourer je dokonalým prototypem všestranného rodinného vozu. Vpředu najdou dostatek místa i opravdoví dlouháni, vadil nám pouze menší rozsah nastavení volantu a nízká horní hrana čelního okna (i když, alespoň je posádka lépe chráněna před nepříjemnými slunečními paprsky). V souvislosti s přepracovanou linií střechy přibylo místo také vzadu, konkrétně v oblasti hlavy. Zbylé centimetry však bylo lepší použít k vyššímu usazení sedáků, které nedostatečně podepírají stehna a nutí cestující více „vystrkovat“ kolena před sebe. Jednoznačná pochvala míří k bohatému nástupnímu prostoru a zadním dveřím, které lze otevřít bezmála do pravého úhlu.

Vytvořit na platformě vozu nižší střední třídy skutečně objemný zavazadelník je v poslední době čím dál větší alchymie. Honda Civic Tourer s využitím chytrého řešení přichází se základním objemem 624 litrů, čímž deklasuje ostatní soupeře svého segmentu. Díky přesunutí palivové nádrže pod přední sedadla a maximálnímu využití výšky karoserie najdeme pod podlážkou další plně využitelný box o objemu 117 litrů (objem je již započítán do celkové hodnoty) a povinná výbava našla místo v úzké schránce mezi ním a hranou zavazadelníku.

honda testy nizsistredni honda testy nizsistredni  

Výrobce navíc geometricky pravidelnou ložnou plochu o kousek přizvedl a využití maximálního objemu 1668 litrů proto nebrání žádný nepříjemný schod. Úžasnou vlastnost však skrývají samotná zadní sedadla – sedáky se totiž dají velmi jednoduše vyklopit vzhůru, čímž vznikne další prostor pro převoz dlouhých a širokých předmětů.

Motor

Vznětovou šestnáctistovku jsme si krátce vyzkoušeli před několika dny během české tiskové prezentace, k prvnímu redakčnímu testu jsme proto zvolili zážehový čtyřválec 1.8 i-VTEC. Jeden z posledních atmosférických mohykánů dává výkon 104 kW a točivý moment 174 N.m, pro maximální sílu si však musíte dojít až na samý okraj spektra otáčkoměru (6.500 min-1), kde jej od nelítostného zásahu omezovače dělí pouhých 200 otáček. Motoru nicméně nedělá problém pracovat zhruba od 1.400 min-1 , kde se navíc odvděčí příznivou spotřebou a prakticky neslyšným během.

Honda Civic Tourer - Srovnání s konkurencí
Model Honda Civic Tourer Hyundai i30 Kombi Škoda Octavia Combi Renault Mégane Grandtour
Motor 1.8 i-VTEC 1.6 GDI 1.4 TSI 1.2 TCe
Převodovka 6M 6M 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1798 1591 1395 1198
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 104/6500 99 / 6300 103 / 4500 97/5500
Největší toč. mom. [N.m/min-1] 174/4300 164 / 4850 250 / 1500 - 3500 205/200
Max. rychlost [km/h] 210 192 212 200
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,2 10.2 8.5 10.0
Komb. spotřeba [l/100 km] 7.8 / 5.5 / 6.4 8.1 / 5.1 / 6.2 6.7 / 4.9 / 5.5 6.7 / 4.6 / 5.6
Cena [Kč] 478.900 370.990 434.900 379.900

Testovaný motor spolupracoval s manuální šestistupňovou převodovkou, v nabídce je nicméně i alternativa v podobě pětistupňového automatu. Krátce zpřevodovaná skříň dovolí jízdu na poslední stupeň již v rychlostech okolo 50 km/h, nicméně na dálnici to taková sláva není. Při rychlosti 130 km/h motor točí 3.350 -1 a jeho přítomnost registruje také posádka, nenárokuje si však přehnané porce benzinu. Zmíněné dálniční přesuny představují odběr 7,5 l na 100 km, ve městě se však bez větších obtíží dostanete pod devět a mimo něj i na 6,5 l na 100 km. Testovací týden jsme uzavírali s hodnotou 7,2 litru.

Jízda – S otáčkami roste chuť

Karosářská verze Tourer nevsadila pouze na líbivé tvary zádi, ale také na nové naladění podvozku. Přední náprava dostala upravené stabilizátory a vzadu se poprvé v modelové řadě Civic objevily adaptivní kapalinové tlumiče. Ty dostanete ve standardu u výbavových linií Lifestyle (testovaná) a Executive a nutno podotknout, že svou činnost odvádějí výborně. Jenom málokdy se totiž stane, aby bylo kombi jízdně lepší než výchozí model. Systém dovoluje nastavení třech režimů (Normal, Comfort a Dynamic), přičemž vliv na jízdní vlastnosti je okamžitě znát. Ani nejtužší režim Dynamic však nebrání výborné filtraci nerovností a jako bonus přidává výrazné omezení náklonu karoserie v zatáčkách. S dalšími dvěma profily se postupně zvyšuje příjemná plavnost jízdy a pochopitelně také zmíněné náklony.

V zatáčkách si Honda Civic Tourer přímo libuje. Lehký motor na přední nápravě a delší zadní převis mají na svědomí potlačení vrozené nedotáčivosti vozů s předním pohonem, a když se ke všemu přidá nově naladěné řízení, je o zábavu postaráno. V procesu hraje neodmyslitelnou roli perfektní sladění točivého motoru s manuální šestistupňovou skříní, jejíž krátké zpřevodování a velmi přesné dráhy kulisy tradiční pocit sportovnosti automobilů Honda jen podporuje. Čtyřválec navíc ve vyšších otáčkách vyluzuje libozvučné tóny, naopak v běžném režimu jízdy o něm prakticky nevíte.

honda testy nizsistredni honda testy nizsistredni  

To by byly zatáčky, v přímém směru to ale taková sláva není. Především ve vyšších dálničních rychlostech se totiž naplno projevuje nešvar spojený s delším převisem a při nenadálých úhybných manévrech je třeba počítat s výrazným kyvadlovým efektem zádi. Příliš nepomáhá ani nastavení adaptivních tlumičů do nejtvrdšího režimu a situace se s větším naložením automobilu pochopitelně stupňuje. Cestovní komfort však Toureru nikdo neodpáře.

Závěr

Honda Civic Tourer převzala to nejlepší z výchozího hatchbacku a přidala i něco navíc, což se v praxi projevilo na lepších jízdních vlastnostech a ovladatelnosti. Prim však hraje zavazadlový prostor s rekordním základním objemem, nízkou nákladovou hranou a zcela rovnou ložnou plochou, který má na svědomí prodloužený zadní převis a šikovné umístění palivové nádrže.

Testovaný motor, se kterým je Honda Civic Tourer nejlevnější z celé nabídky, nemusí vyhovovat každému. Elán mu samozřejmě nechybí, ovšem až ve vyšších otáčkách, kde vykazuje vyšší spotřebu. Největší chvála však putuje k jeho sladění s manuální šestistupňovou převodovkou. Díky krátkému odstupňování a přesné kulise si volbu jednotlivých rychlostí zkrátka zamilujete.

Video se připravuje ...
Nejlevnější verze modelu 487.900 (1.8 i-VTEC/104 kW Comfort)
Základ s testovaným motorem 487.900 Kč (1.8 i-VTEC/104 kW Comfort)
Testovaný vůz s výbavou 573.300 Kč (1.8 i-VTEC/104 kW Lifestyle)

Plusy

  • Povedený design
  • Kultivovaný a relativně úsporný motor
  • Variabilita zadních sedadel
  • Objem zavazadelníku
  • Přesné řízení a řazení
  • Výborné chování v zatáčkách

Minusy

  • Menší prostor pro kolena na zadních sedadlech
  • Vyšší základní cena
  • Výkyvy zádi ve vysokých rychlostech
  • Horší dostupnost některých tlačítek
  • Dekory interiéru náchylné na poškození

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (264)
Honda Civic Tourer 1.8 i-VTEC
Cena základní sestavy 487 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, úchyty dětských sedaček Isofix, flexibilní sedadla Magic Seats, elektrické ovládání oken, multimediální LCD displej, stop-start, diody denního svícení, duální klimatizace, přípojky USB a AUX, kožený volant, litá 17“ kola, adaptivní zadní tlumiče, hliníkové pedály, vyhřívaná přední sedadla, prémiové audio + osm reproduktorů, parkovací čidla vpředu a vzadu, couvací kamera a další. Kč
Cena testované sestavy 573 300 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (+12.900,-). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 104 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 174 / 4300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 5.5 / 6.4
Emise CO2: 146
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 624 / 1668
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1455 / 450
Rozměr pneu: 225/45 R 17
Honda Civic Tourer 1.8 i-VTEC
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4535
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1465
d) rozvor (mm): 2595
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 530
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
19. 5. 2014 09:57
Re: Testík
Buďme upřímní a řekněme, že design je subjektivní, což bezesporu je.
Civic je výborné auto se skvělými jízdními vlastnosti, dlouho se mi nestalo, že jsem sednul do auta a po kilometru jsem věděl, že se mi bude skvěle řídit. Navíc obří zavazadelník je velkým tahákem nejenom na českém trhu. A co se designu týče, mě se osobně se líbí, Češi preferují Octavii ale její design je takový o ničem, je mnoho jiných hezčích kombíků, když už kombík,tak proč ne nějaký hezký, designový a ne stříbrnou škatuli co jenom plní svůj úkol. Kdybych nyní vybíral kombík, Octavia by byla až v dolní části seznamu , teď bych bral Hondu Civic s motorem 1,6 diesel.
12. 3. 2014 10:24
Re: Kdo by to kdy čekal od hondistů,
Před nějakou dobou byl podíl právě v S/M a suveréně kralovala základní 1.2 přes 60 procent, další asi 20 měla ta silnější 1.2, tudíž ostatní motorizace jsou naprosto minoritní včetně naftových motorů.
Avatar - Emel
11. 3. 2014 11:28
Re: Kdo by to kdy čekal od hondistů,
Já bych se v tomhle asi na Spritmonitor moc nespoléhal... protože ty základní verze budou častější u lidí, co se o to auto tolik nezajímají a na SM tedy nejsou. Navíc nezapomínej, že 1.2TSI jako základní motorizace figuruje až od GVII. Dokud nenajdu nějaká čísla, pak setrvávám na svém přesvědčení, že 1.2TSI bude nejvíc.
11. 3. 2014 11:15
Re: Kdo by to kdy čekal od hondistů,
O tom 1,2 TSI bych pochyboval. Když se třeba podívám na SM na Golfy od 2008, tak je tam 390 motorů 1,2 TSI, ale 993 aut s motorem 1,4TSI (z toho více než 800 vozů s 90kW verzí). Samozřejmě to nelze brát jako přesná čísla trhu, ale řekněme, že 1,4 by mohl být zhruba 2krát tak častější než 1,2. Docela mě to překvapilo, protože jsem také čekal, že 1,2TSI bude více.
Avatar - CommonUser
11. 3. 2014 10:02
Re: Kdo by to kdy čekal od hondistů,
Je to mozne, ked iny benal od VW v EU uz ani neexistuje.