TEST Honda Civic Tourer 1.8 i-VTEC – Objemová premiantka
Honda Civic Tourer čekala na nástupce šestnáct let a nejnovější model stejně jako by chtěl na předchůdce zapomenout. Ze zádi zmizel původní název Aerodeck a mimo větší zavazadlový prostor se do hry zapojila také aerodynamika, rozdílná technická řešení a především design. Tvary jsou totiž hlavní oblastí, kterou nejnovější japonské kombi šokuje na první pohled.
Vše podstatné najdeme vzadu
Honda Civic Tourer dostala oproti výchozímu hatchbacku řadu nových karosářských dílů. Pozvolna svažující se střecha hluboce zasahuje do posledního páru oken, ale viditelně nenavazuje na horní část blatníků, čímž se koncepce stává unikátní. Do hry také vstupuje aerodynamika - Tourer se pyšní koeficientem odporu vzduchu cx = 0,31, ke kterému si dopomohla novými spoilery na zádi a zcela rovným podvozkem.
Honda Civic Tourer: První jízdní dojmy
Až po zadní okna je vůz totožný s hatchbackem, což automobilce dovolilo zachovat rozvor 2.595 milimetrů. Teprve protažení zadního převisu o 220 milimetrů zajistilo zavazadlový prostor o základním objemu 624 litrů, kterým Civic Tourer jednoznačně kraluje segmentu kombi nižší střední třídy. Ve snaze o co nejlepší přístup k nákladu došlo ke snížení ložné hrany o 125 milimetrů (nyní ve výšce 565 mm) a vzhledem k evropskému původu vozu se ani dlouháni nemusejí obávat, že se budou pod otevřeným víkem hrbit.
Interiér – Hrátky s kufrem
Příchod nové karosářské varianty Hondy Civic přinesl několik novinek také v kokpitu. Čalounění sedadel dostalo kontrastní prošívání a na sportovním tříramenném volantu nyní najdeme klavírový lak. Designérům navíc nelze upřít nápaditost a smysl pro ergonomii. Veškeré ovládací prvky včetně krátké řadicí páky jsou na dosah rukou, občas se ale musíte smířit s horší dostupností tlačítek na samém spodu středové konzoly, které při zařazení lichých převodových stupňů blokuje hlavice řadicí páky. Drobná výtka míří také k obložení středového panelu. Na pohled i dotyk je příjemné, povrch je však velmi náchylný na poškrábání.
Honda Civic Tourer - Srovnání rozměrů s konkurencí | ||||
Model | Honda Civic Tourer | Hyundai i30 Kombi | Škoda Octavia Combi | Renault Mégane Grandtour |
Délka (mm): | 4535 | 4485 | 4659 | 4559 |
Šířka (mm): | 1770 | 1780 | 1814 | 1840 |
Výška (mm): | 1465 | 1500 | 1465 | 1505 |
Rozvor (mm): | 2595 | 2650 | 2686 | 2701 |
Šířka vpředu (mm): | 1450 | 1470 | 1470 | 1470 |
Šířka vzadu (mm): | 1450 | 1470 | 1470 | 1450 |
Podélný prostor vpředu min/max (mm): | 860 / 1080 | 830 / 1060 | 830 / 1070 | 780 / 1040 |
Podélný prostor vzadu min/max (mm): | 630 / 860 | 570 / 860 | 580 / 830 | 620 / 950 |
Výška nad sedadlem - vpředu (mm): | 950 | 1015 | 1040 | 930 |
Výška nad sedadlem - vzadu (mm): | 940 | 970 | 980 | 900 |
Zavazadlový prostor min/max (l) | 624/1668 | 528 / 1642 | 610 / 1740 | 491 / 1567 |
Honda Civic Tourer je dokonalým prototypem všestranného rodinného vozu. Vpředu najdou dostatek místa i opravdoví dlouháni, vadil nám pouze menší rozsah nastavení volantu a nízká horní hrana čelního okna (i když, alespoň je posádka lépe chráněna před nepříjemnými slunečními paprsky). V souvislosti s přepracovanou linií střechy přibylo místo také vzadu, konkrétně v oblasti hlavy. Zbylé centimetry však bylo lepší použít k vyššímu usazení sedáků, které nedostatečně podepírají stehna a nutí cestující více „vystrkovat“ kolena před sebe. Jednoznačná pochvala míří k bohatému nástupnímu prostoru a zadním dveřím, které lze otevřít bezmála do pravého úhlu.
Vytvořit na platformě vozu nižší střední třídy skutečně objemný zavazadelník je v poslední době čím dál větší alchymie. Honda Civic Tourer s využitím chytrého řešení přichází se základním objemem 624 litrů, čímž deklasuje ostatní soupeře svého segmentu. Díky přesunutí palivové nádrže pod přední sedadla a maximálnímu využití výšky karoserie najdeme pod podlážkou další plně využitelný box o objemu 117 litrů (objem je již započítán do celkové hodnoty) a povinná výbava našla místo v úzké schránce mezi ním a hranou zavazadelníku.
Výrobce navíc geometricky pravidelnou ložnou plochu o kousek přizvedl a využití maximálního objemu 1668 litrů proto nebrání žádný nepříjemný schod. Úžasnou vlastnost však skrývají samotná zadní sedadla – sedáky se totiž dají velmi jednoduše vyklopit vzhůru, čímž vznikne další prostor pro převoz dlouhých a širokých předmětů.
Motor
Vznětovou šestnáctistovku jsme si krátce vyzkoušeli před několika dny během české tiskové prezentace, k prvnímu redakčnímu testu jsme proto zvolili zážehový čtyřválec 1.8 i-VTEC. Jeden z posledních atmosférických mohykánů dává výkon 104 kW a točivý moment 174 N.m, pro maximální sílu si však musíte dojít až na samý okraj spektra otáčkoměru (6.500 min-1), kde jej od nelítostného zásahu omezovače dělí pouhých 200 otáček. Motoru nicméně nedělá problém pracovat zhruba od 1.400 min-1 , kde se navíc odvděčí příznivou spotřebou a prakticky neslyšným během.
Honda Civic Tourer - Srovnání s konkurencí | ||||
Model | Honda Civic Tourer | Hyundai i30 Kombi | Škoda Octavia Combi | Renault Mégane Grandtour |
Motor | 1.8 i-VTEC | 1.6 GDI | 1.4 TSI | 1.2 TCe |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1798 | 1591 | 1395 | 1198 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 104/6500 | 99 / 6300 | 103 / 4500 | 97/5500 |
Největší toč. mom. [N.m/min-1] | 174/4300 | 164 / 4850 | 250 / 1500 - 3500 | 205/200 |
Max. rychlost [km/h] | 210 | 192 | 212 | 200 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,2 | 10.2 | 8.5 | 10.0 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7.8 / 5.5 / 6.4 | 8.1 / 5.1 / 6.2 | 6.7 / 4.9 / 5.5 | 6.7 / 4.6 / 5.6 |
Cena [Kč] | 478.900 | 370.990 | 434.900 | 379.900 |
Testovaný motor spolupracoval s manuální šestistupňovou převodovkou, v nabídce je nicméně i alternativa v podobě pětistupňového automatu. Krátce zpřevodovaná skříň dovolí jízdu na poslední stupeň již v rychlostech okolo 50 km/h, nicméně na dálnici to taková sláva není. Při rychlosti 130 km/h motor točí 3.350 -1 a jeho přítomnost registruje také posádka, nenárokuje si však přehnané porce benzinu. Zmíněné dálniční přesuny představují odběr 7,5 l na 100 km, ve městě se však bez větších obtíží dostanete pod devět a mimo něj i na 6,5 l na 100 km. Testovací týden jsme uzavírali s hodnotou 7,2 litru.
Jízda – S otáčkami roste chuť
Karosářská verze Tourer nevsadila pouze na líbivé tvary zádi, ale také na nové naladění podvozku. Přední náprava dostala upravené stabilizátory a vzadu se poprvé v modelové řadě Civic objevily adaptivní kapalinové tlumiče. Ty dostanete ve standardu u výbavových linií Lifestyle (testovaná) a Executive a nutno podotknout, že svou činnost odvádějí výborně. Jenom málokdy se totiž stane, aby bylo kombi jízdně lepší než výchozí model. Systém dovoluje nastavení třech režimů (Normal, Comfort a Dynamic), přičemž vliv na jízdní vlastnosti je okamžitě znát. Ani nejtužší režim Dynamic však nebrání výborné filtraci nerovností a jako bonus přidává výrazné omezení náklonu karoserie v zatáčkách. S dalšími dvěma profily se postupně zvyšuje příjemná plavnost jízdy a pochopitelně také zmíněné náklony.
V zatáčkách si Honda Civic Tourer přímo libuje. Lehký motor na přední nápravě a delší zadní převis mají na svědomí potlačení vrozené nedotáčivosti vozů s předním pohonem, a když se ke všemu přidá nově naladěné řízení, je o zábavu postaráno. V procesu hraje neodmyslitelnou roli perfektní sladění točivého motoru s manuální šestistupňovou skříní, jejíž krátké zpřevodování a velmi přesné dráhy kulisy tradiční pocit sportovnosti automobilů Honda jen podporuje. Čtyřválec navíc ve vyšších otáčkách vyluzuje libozvučné tóny, naopak v běžném režimu jízdy o něm prakticky nevíte.
To by byly zatáčky, v přímém směru to ale taková sláva není. Především ve vyšších dálničních rychlostech se totiž naplno projevuje nešvar spojený s delším převisem a při nenadálých úhybných manévrech je třeba počítat s výrazným kyvadlovým efektem zádi. Příliš nepomáhá ani nastavení adaptivních tlumičů do nejtvrdšího režimu a situace se s větším naložením automobilu pochopitelně stupňuje. Cestovní komfort však Toureru nikdo neodpáře.
Závěr
Honda Civic Tourer převzala to nejlepší z výchozího hatchbacku a přidala i něco navíc, což se v praxi projevilo na lepších jízdních vlastnostech a ovladatelnosti. Prim však hraje zavazadlový prostor s rekordním základním objemem, nízkou nákladovou hranou a zcela rovnou ložnou plochou, který má na svědomí prodloužený zadní převis a šikovné umístění palivové nádrže.
Testovaný motor, se kterým je Honda Civic Tourer nejlevnější z celé nabídky, nemusí vyhovovat každému. Elán mu samozřejmě nechybí, ovšem až ve vyšších otáčkách, kde vykazuje vyšší spotřebu. Největší chvála však putuje k jeho sladění s manuální šestistupňovou převodovkou. Díky krátkému odstupňování a přesné kulise si volbu jednotlivých rychlostí zkrátka zamilujete.
Nejlevnější verze modelu | 487.900 (1.8 i-VTEC/104 kW Comfort) |
Základ s testovaným motorem | 487.900 Kč (1.8 i-VTEC/104 kW Comfort) |
Testovaný vůz s výbavou | 573.300 Kč (1.8 i-VTEC/104 kW Lifestyle) |
Plusy
- Povedený design
- Kultivovaný a relativně úsporný motor
- Variabilita zadních sedadel
- Objem zavazadelníku
- Přesné řízení a řazení
- Výborné chování v zatáčkách
Minusy
- Menší prostor pro kolena na zadních sedadlech
- Vyšší základní cena
- Výkyvy zádi ve vysokých rychlostech
- Horší dostupnost některých tlačítek
- Dekory interiéru náchylné na poškození
Foto: Petr Homolka