TEST Hyundai Elantra vs Kia Forte – Dva Korejci pro celý svět
Současné modely Hyundai Elantra a Kia Forte v našich končinách příliš známé nejsou, přitom u svých značek platí za celosvětově nejprodávanější modely. Naposledy jsme v českých showroomech viděli jejich předchůdce – stejnojmenný Hyundai a Kia Cerato – pak nastoupily modely i30 a Cee’d. Se sedanem Elantra se Hyundai vrátil do Evropy před rokem, sesterská Kia zůstává v prodeji jen v zámoří.
Jeden kus globálního zástupce kompaktních sedanů se ale dostal i k nám, konkrétně model Forte Hybrid LPi, který má unikátní hybridní kombinaci elektrického pohonu a čtyřválce na LPG. Elantra se naproti tomu u nás prodává jako normální benzinová šestnáctistovka, byť konstrukční základ obou motorů patří do řady Hyundai/Kia Gamma.
Stejná velikost, rozdílný design
Že mají oba vozy společný konstrukční základ, je celkem očekávatelná zpráva. Stojí na kompaktní platformě Hyundai/Kia, v obou případech její zjednodušené verzi se zadní vlečenou nápravou. Liší se ovšem rozvor – Kia Forte má standardních 2650 mm, Hyundai Elantra přidala pět centimetrů. Při rozdílném vzhledu asi překvapí na milimetr shodná délka (4530 mm) i šířka (1775 mm), rozdíl je jen ve výšce. Kia je totiž se svými 1460 mm o 15 mm vyšší.
Forte je jedním z prvních modelů, pod kterými je podepsán Peter Schreyer. Vůz, představený v roce 2008, už dostal přední masku chladiče Tiger Nose, na kterou jednolitými tvary navazují hranaté světlomety. Předním partiím nechybí agresivita ani geometrická úhlednost a to samé se dá říct o zadní části karoserie. Za hranicí dobrého vkusu jsou ovšem čiré zadní lampy, specialita hybridní verze.
Výsledný dojem trochu kazí jen příliš hladké plochy na bocích a boční silueta, která opticky přetéká za zadní kolo. Přesto, jako by přehledné tvary a věcné proporce měly společné zdroje inspirace se Škodou Rapid od Jozefa Kabaně.
Kromě sedanu existuje i Forte hatchback (mimoevropská obdoba Cee’du) a hlavně švihácké kupé Forte Koup. Ale jak vyplyne dále v testu, jestli nemá radikálně přeladěný podvozek, pak agresivní vzhled výrazně překonává zaměření auta.
Z pohledu designu je Elantra, poprvé uvedená v roce 2010, pravým opakem. Fluidní design vychází z přírodních jevů – proudění vody, kameny obroušené větrem, tvary písečných dun. A opravdu, nespoutané křivky obepínají celou karoserii a využívají každý centimetr karoserie.
Z hlediska koncernového plánování je to nesmírně chytrá strategie. Koho neosloví racionálně pojaté Forte, ten by se mohl zhlédnout v avantgardní Elantře. 4,5metrový sedan od Hyundaie totiž popírá všechny konvence dané kategorie. Oba převisy volně přecházejí do střechy a bočních partií, výsledný efekt ještě zdůrazňují přední i zadní světla, velkoryse přetažená do boků.
V prostorových poměrech Hyundai vpředu těží z ustupující palubní desky. Konvenční pojetí Kie by ale staromilci asi ocenili víc. Na zadních sedadlech nedokáže Elantra vytěžit z delšího rozvoru. Místa pro kolena je ve Forte více a prostoru okolo hlavy zrovna tak. Hyundai zde platí za svůj design, kdy střecha klesá příliš prudce a přímo.
V zavazadlovém prostoru to ale Elantra vrací zpět – rozdíl 70 litrů je zásadní. Forte se 415 litry by asi české zákazníky příliš neuspokojilo…
Stejná technika, jiné svezení
Rodinná příslušnost znamená nejen společný konstrukční základ, ale i sdílené motory. Elantra je ale v jistém slova smyslu stále na začátku – nabídka motorů není tak široká, navíc uvedení na velký trh v Číně se teprve chystá.
Porovnávat oba vozy po motorické stránce nemá velký význam. Hyundai totiž dorazil v evropské specifikaci s motorem 1,6 MPI o výkonu 97 kW, Kia pak s plynovou verzí téhož motoru (88 kW) doplněnou pomocným elektromotorem (15 kW). Stejný hybridní pohon prodává v Koreji i Hyundai, Elantra LPi Hybrid ale zatím jezdí v karoserii předchozí generace.
Model/trh | Hyundai Elantra | Kia Forte |
Korea | 1,6 GDI (103 kW, 167 Nm) | 1,6 GDI (103 kW, 167 Nm) |
- | 1,6 LPi Hybrid (88 kW, 152 Nm) | |
Čína | - | 1,6 Gamma (94 kW, 156 Nm) |
- | 2,0 Theta (115 kW, 194 Nm) | |
EU | 1,6 MPI (97 kW, 158 Nm) | - |
Rusko | 1,6 MPI (97 kW, 158 Nm) | 1,6 Gamma (94 kW, 156 Nm) |
- | 2,0 Theta (115 kW, 194 Nm) | |
USA | 1,8 MPI (109 kW, 178 Nm) | 2,0 Theta (115 kW, 194 Nm) |
- | 2,4 Theta (127 kW, 228 Nm) |
Kde ale srovnávat můžeme, to je podvozek. Jak jezdí globální Hyundai lehce upravený pro evropské zákazníky a jak čistě korejská Kia, kterou osud zavál do české kotliny?
To Forte se vzdává jakýchkoliv západních manýr a je ryze komfortním vozem, který nabízí antisportovní svezení. Měkký podvozek ale dokáže odolávat nástrahám českých cest a netrápí posádku mlácením nebo poskakováním. Zásadní chyba ovšem leží jinde a spočívá ve volbě pneumatik. Úsporné obutí Nexen CP-662 se vyznačuje až příliš nízkým valivým odporem a hybridní Kiu žene nepochopitelně brzy do nedotáčivosti. Na mokré silnici pak i klidná jízda vyžaduje pomoc stabilizačního systému.
Těžko se odhaduje, jak by podvozek fungoval s kvalitnějším obutím. Co se týká komfortu, mohlo by totiž Forte jít příkladem dalším automobilkám. K jeho designu se ale ve skutečnosti víc hodí tvrdší odladění Elantry – nečekaný paradox…
Závěr
Určit vítěze dnes není potřeba. Forte se k nám dostane nanejvýš formou individuálního dovozu z USA nebo Ruska, oficiálně se v Evropě bude prodávat až připravovaná nová generace, pokud vůbec. Zajímavé je ale zjištění, jak rozdílná auta dokáže koncern Hyundai/Kia postavit na shodném technickém základě.