Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Hyundai Staria 1.6 T-GDI HEV
Hyundai Staria 1.6 T-GDI HEV
Hyundai Staria 1.6 T-GDI HEV
Hyundai Staria 1.6 T-GDI HEV
54 Fotogalerie

TEST Hyundai Staria 1.6 T-GDI HEV – Velké auto s malým hybridem

Roman Šitner

Obří MPV od Hyundaie přišlo o naftový pohon. Hybrid jej v řadě situací nahrazuje velmi důstojně a zaujme i nečekaně dobrou spotřebou. Jen na dálnici to není ono.

Design, interiér

Tahle dodávka od Hyundaie vypadá i pátý rok na trhu jako z jiného světa. Odlišuje se ale nejen vzhledem. Zatímco konkurence je v nabídce s naftovými, benzinovými, plug-in hybridními nebo čistě elektrickými pohony, Hyundai Staria je jen jako hybrid.

Tohle by se mělo učit na školách designu. Sice je to jen dodávka, tedy auto tvarů krabice, ale stačí odvážná příď a dostanete svérázný a jedinečný vzhled. Vedle všech multivanů, dodávek Stellantisu nebo Mercedes-Benzů třídy V, vypadá staria jako něco úplně jiného. Její vzhled se ani po letech neokoukal a nezevšedněl, což se například o neméně výrazném modelu Tucson říci nedá.

Jen škoda, že příď je vlastně ta jediná větší odvaha. Zbytek vozu včetně interiéru už nijak zvlášť nevyniká. Kabina řidiče potěší výborným výhledem, díky zmíněné krabicovosti karoserie máte i skvělý přehled o všech rozích. Pomáhá i velké prosklení předních dveří. Parkování s 5,3 metru dlouhým autem je proto poměrně snadné.

Testované devítimístné provedení ukázalo slabinu této verze. Prostřední přední sedadlo je příliš úzké a pohodlí na něm výrazně ovlivňuje boční vedení opěradla spolujezdce. Problém by vyřešilo, pokud by šla sedadla samostatně posouvat. Celý dvojsedák je ale spojený a toto prostřední sedadlo tak nelze předsunout a tím problém šířky trochu zmírnit.

Toto deváté sedadlo jen tak pro nejvyšší nouzi. Jeho přítomnost ale zamrzí i proto, že sedmimístná verze, která má vpředu jen dvě místa, má místo něj praktický středový box.

Vzadu je ve druhé i třetí řadě ve všech směrech prostoru na rozdávání. Zamrzí ale jen dva úchyty dětských sedaček Isofix (jsou jen na krajních sedadlech druhé řady), kdy lidé s kupou dětí tak musejí v tomto směru dělat kompromisy.

Hyundai Staria 1.6 T-GDI HEVHyundai Staria 1.6 T-GDI HEV | auto.cz/Michal Kollert

Také přístup do třetí řady je krkolomnější. Celkově interiér není příliš variabilní. Bez nářadí nejdou sedadla vyjmout a rovněž jejich posouvání je velmi omezené. Na vnitřní prostor se ale zvyká velmi rychle. Tohle se hodí všem velkým rodinám i těm, kteří potřebují naházet do bezedného kufru hromadu věcí. S tímto autem také mohou bez omezování vyrazit dvě rodiny naráz a pro všechny bude dost prostoru.

V testované výbavě potěší i ventilovaná přední sedadla, která zpříjemní třeba letní přesuny k moři. Zajímavostí je interiérová kamera s interkomem, která usnadní kontrolu posádky na zadních sedadlech. Komfort v testovaném voze zvyšují i elektricky ovládané zadní boční dveře, prvních dvou úrovních výbavy s nimi cestující musí manipulovat sami.

Z ergonomie je dobré zmínit přístrojový štít, který podobně jako třeba u vozů peugeot v podstatě funguje i jako head-up displej. Naopak rozporuplné pocity mám ze středového panelu, kde je centrální displej, ovládání klimatizace a několik dalších funkcí. Sice mám rád tlačítka, ale tady je to taková černá kaše, kde jedno splývá s druhým. Zamrzí to hlavně proto, že je zde spousta místa, kam by šlo tlačítka přehledně a ergonomicky umístit.

Drobnou výtku praktického rázu bych měl k trčící prutové anténě, kvůli které jsem si v garážích musel dávat pozor na všechny cedule. V roce 2025, a hlavně u takto vysokého vozu, bych čekal něco méně vystupujícího. Nečekal bych také, že Android Auto je možné spustit jen po propojení telefonu a vozu kabelem.

Video placeholder
Hyundai Staria na oficiálním videu • Hyundai

Motor, jízdní vlastnosti

Hyundai Staria se v Česku dřív prodával se 130 kilowattovým dieselem, nově je ale k mání jen hybrid, a to včetně užitkové verze, která je na našem trhu dostupná na vyžádání. V nabídce na stránkách výrobce hybridní „plechovku“ nenajdete a zřejmě nebude k vidění ani u dealerů, dodání v Česku ale možné je.

Hybridní pohon se skládá z přeplňované benzinové šestnáctistovky s 118 kW a elektromotoru s 54 kW. Systémový výkon je 160 kW a točivý moment činí 367 Nm. Poháněna jsou přední kola skrze šestistupňový automat s hydrodynamickým měničem momentu. Papírově by vše mělo být v pořádku, i zrychlení z nuly na 100 km/h za 10,2 sekundy vypadá dobře. Jenže za jízdy je znát, že je auto velké a těžké a motor nemá sil na rozdávání.

Nechápejte to tak, že by bylo líné, ale když je třeba více dynamiky, letí motor do otáček a v kabině rychle roste hluk. Navíc motor v některých situacích nezní zrovna libě. Jeden jeho zvukový projev mi připomněl dětství, kdy táta ve stodvacítce zdolával kopec před Jistebnicí. A to autu, které v základu začíná na skoro 1,2 milionu, prostě nesluší. Výhodu má relaxovanější řidič. Kdo plyn přidává s rozvahou a nepouští se do žádných větších akcí, užije si na palubě výrazně více klidu než s turbodieselem.

V takovém případě potěší i spotřeba, která je až fascinující. Celý test skončil podle palubního počítače výsledkem 7,9 litru na sto kilometrů. A to nám to kazila řada kratších městských přesunů s promrzlým motorem, kdy spotřeba nešla pod deset litrů.

Běžná cesta přes Prahu, zhruba z poloviny po Jižní spojce, znamenala hodnoty kolem sedmi litrů na sto kilometrů, což je na takto velké auto výborná hodnota. Přesun z Vysočiny do Prahy, z poloviny po dálnici s cestovní rychlostí kolem 110 km/h, měl pak na konci podle palubního počítače průměr dokonce 6,9 l/100 km.

Hybrid by určitě šlo ještě vylepšit. Při delším klesání se u těžkého auta malá baterie rychle zaplní, dojde k přerušení rekuperace a tím i brzdění motorem. Větší baterie by tak přišla vhod, případně by se slušelo systém nastavit tak, aby zpomalování jako při rekuperaci uměl alespoň simulovat.

Hyundai Staria 1.6 T-GDI HEVHyundai Staria 1.6 T-GDI HEV | auto.cz/Michal Kollert

Rušivý je přechod z tiché jízdy čistě na elektřinu na spalovací motor, který hned jde do otáček. Přišlo by mi lepší, kdyby si spalovací motor ševelil celou dobu v nižších otáčkách a elektřina vykrývala případné vyšší nároky na dynamiku. Úplně by ale stačilo, kdyby auto nezkoušelo jet čistě na elektřinu proti kopci, protože to vždy dopadlo tím, že si vybilo baterii a spalovací motor musel rychle do hlučných otáček. Vozu by také slušel motor s vyšším objemem, který by se v zátěži tolik netrápil.

Vše zkrátka motivuje ke klidnější jízdě. To je i příklad dálnice, na které je při stodesítce na palubě výrazně vyšší klid než při 130 km/h. A to jak kvůli aerodynamickému hluku, tak kvůli vyšším otáčkám motoru. K rozumnějšímu tempu vybízí vedle spotřeby i audio, které při vyšší hlasitosti nehraje nejlépe.

Slabinou je i to, že se dodávkovitá karoserie více kroutí a celkově není moc dobře odhlučněná. Řidiče v zatáčkách krotí i 3,3 metru dlouhý rozvor. Po svižnějším průjezdu zatáčkou auto také hlásilo, že zapíná stabilizaci při silném větru.

Srovnání s konkurenty (nejlevnější verze s automatem)
 Hyundai StariaToyota Proace Verso L2Volkswagen T7 Multivan LongMercedes-Benz V
Délka (mm)5253533151735140
Šířka (mm)1997192019411928
Výška (mm)1990189019091975
Motorybenzinový hybriddieselbenzin, diesel, plugin hybriddiesel, elektro
Pohonypřednípřednípřední, všech kolpřední, zadní, všech kol
Výkony (kW)165106,132110,130,150120,140,150,174
Zavazadelník (l)831-13031060-3700469-3672670-4360
Cena od (Kč)1.179.990897.8201.242.9001.543.418

Závěr

Jsou věci, na které se zvyká snadno: vyšší posaz, parádní výhled a obří prostor pro celou posádku a všechno, co je právě potřeba převážet. Body nakonec dostává i úsporný hybridní pohon. Ten se ale hodí spíše pro kratší cesty po okreskách.

Na druhé straně je to příliš velké auto, které naplno využije málokdo a užitkový základ je hodně znát. Pocit luxusu se zde prostě nedostaví.

Osobně bych Hyundai Staria zvažoval s velkou rodinou nebo s potřebou převážet často hodně věcí. Pokud bych ale měl často jezdit lyžovat do Alp, hledal bych něco s naftovým pohonem. Ten se pro velká auta a svižné dlouhé přesuny hodí více.

Omezená variabilita starie také nemusí vyhovovat každému. Pro taxík nebo firemní přepravu nebude překážkou, pro někoho, jehož přepravní potřeby se mění i během dne, to nemusí být ideální volba.

Výběr auta v této kategorii nikdy nebude snadný. Na jedné straně jsou osobní verze dodávek, které přinášejí řadu kompromisů, na druhé skvělé odhlučněné dostavníky, u kterých je ale výrazně vyšší cenovka. Staria je tak někde na pomezí těchto dvou světů.

Plusy

  • Originální vzhled
  • Velký vnitřní prostornost
  • S klidnou jízdou úsporný pohon

Minusy

  • Omezená variabilita interiéru
  • Hlučnost motoru v zátěži
  • Je znát užitkový základ vozu

Nejlevnější verze modelu1.179.990 Kč (Staria 1.6 T-GDI HEV Comfort)
Základ s testovaným motorem1.179.990 Kč (Staria 1.6 T-GDI HEV Comfort)
Testovaný vůz bez příplatků1 369 990 Kč (Staria 1.6 T-GDI HEV Style Premium)
Testovaný vůz s výbavou1.434.890 Kč (Staria 1.6 T-GDI HEV Style Premium)

Hyundai Staria 1.6 T-GDI HEV
Cena základní sestavy
1 369 990 Kč
Výbava základní sestavy
vyhřívaný volant, led osvětlení interiéru a čtecí lampičky, bezklíčové ovládání, video komunikace s cestujícími vzadu, navigace s 10,3” displejem, bezdrátové nabíjení pro jeden telefon, sluneční clony vzadu, sledování mrtvého úhlu, asistent jízdy po dálnici, 360 stupňový kamerový systém, nouzové brzdění s detekcí chodců a cyklistů, volič jízdních režimů, adaptivní tempomat, automatická klimatizace, Bi-LED přední světla, 18” kola z lehké slitiny, vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče.
Cena testované sestavy
1 434 890 Kč
Výbava testované sestavy
panoramatická střecha (+40.000 Kč), příplatková barva (+24.900 Kč)
Motor
Typ motoru:
přeplňovaný zážehový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
1180 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
265 / 1500 - 3500
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
264 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
54 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
160
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
167
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 7.6
Emise CO2:
172
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
831 / 1303
Objem nádrže (l):
65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
2275 / 770
Hyundai Staria 1.6 T-GDI HEV schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
5253
b) šířka (mm):
1997
c) výška (mm):
1990
d) rozvor (mm):
3273
e) rozchod vpředu (mm):
1721
f) rozchod vzadu (mm):
1732
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
870 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
690 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
1080
k) šířka vpředu (mm):
1620
l) šířka vzadu (mm):
1680
délka sedáku vpředu (mm):
510
délka sedáku vzadu (mm):
510
výška opěradla vpředu (mm):
640
výška opěradla vzadu (mm):
560
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano