Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Kia Carens
Kia Carens
Kia Carens
Kia Carens
47 Fotogalerie

TEST Kia Carens 1.7 CRDi – SuperCee’d

Kia segment kompaktních MPV na nějaký čas nenápadně vyklidila. Ale nešlo o útěk, teď se vrací se staronovým jménem Carens a zcela novou technikou.

Předchozí Kia Carens ještě hodně pokukovala po Americe. Model z roku 2006, který byl vlastně radikální modernizací druhé generace, uvedené v roce 2002, měl docela nevýrazný design, italský turbodiesel a karoserii, která svým tvarem částečně vynahrazovala absenci kompaktního kombi v tehdejším portfoliu Kie.

Nová generace jde na všechno trochu jinak. Za základ si vzala druhou generaci Cee’du, z kterého přebírá podvozek i designový styl. Karoserie má ovšem ryze jednoprostorový tvar. V podání Kie to znamená mohutnou zaoblenou příď, která se elegantnějšímu Cee’du podobá jenom tvarem masky chladiče a předních světlometů, proti agresivní Sportage pak stojí v přímém vizuálním kontrastu.

kia testy mpvkia testy mpv | Zdroj: acz 

Rozdvojené sloupky čelního okna mají vsazená trojúhelníková okna, která v případě Carensu opravdu usnadňují výhled šikmým směrem. U zadního páru dveří se zase můžete spolehnout, že okna po stažení zajedou celá dovnitř. A zadní partie možná nenabízí estetický zážitek, ale výhled při couvání patří nejen mezi MPV k těm velmi dobrým.

Jestliže zvenku vypadá Carens podobně jako Cee’d, uvnitř to rozhodně neplatí. Kia se pustila do inovací, takže před řidičem čeká moderněji navržený volant a za ním nově tvarované páčky (mimochodem, trochu připomínají ty v posledních Mercedesech). Přístrojový štít pochází ze sedanu Optima, dostal ale přehlednější grafiku palubního počítače.

Kia zákazníky ráda hýčká nečekaně progresivní výbavou, a tak vás při nastoupení přivítá čistě bílé diodové osvětlení interiéru. Výbava Exclusive má standardně vyhřívaná přední sedadla a vyhřívaný volant, za příplatek si mohou „zatopit“ i cestující v druhé řadě. Kdyby měla Carens kožené čalounění, může se navíc pochlubit i ventilovanými předními sedadly – mezi MPV zcela nevídaná volba!

kia testy mpvkia testy mpv | Zdroj: acz 

Carens dále zaujme špičkovou kvalitou dílenského zpracování. Rodinný vůz s cenou okolo půl milionu korun snese nejpřísnější srovnání s prémiovými vozy – tady dává Kia konkurenci opravdu zabrat. Zároveň soupeřům nedává šanci ani v otázce variability. Zadní sedadla jsou samostatně posuvná, s nastavitelným sklonem opěradla, v druhé řadě najdeme sklopné stolečky, rolety pro boční okna a schránky v podlaze, zavazadlový prostor vytvoří po sklopení sedadel zcela rovnou plochu.

Podlaha zavazadelníku „zařezává“ s horní hranou nárazníku, která ovšem leží ve výši 670 mm nad vozovkou. I proto je prostor za druhou řadou sedadel relativně mělký – pod roletou jsme naměřili 410 milimetrů. Důvod je jasný: podlaha je zvýšená kvůli dvojici sedadel v třetí řadě. A nepomůžete si ani volbou pětimístné verze, ta jenom nahradí sedadla velkou schránkou pod podlahou, jak to znají již majitelé předchozí generace. Naopak k délce 910 mm (po sklopení druhé řady minimálně 1540 mm) a šířce mezi podběhy 1010 mm nelze mít výhrady.

Novou Carens jsme k testu převzali týden před oficiálním zahájením prodeje a zvolili turbodieselový motor – 1.7 CRDi v silnější variantě s výkonem 100 kW. Na rozdíl od technicky spřízněného Cee’du sází Carens na větší kubaturu, stejný motor Kia nabízí také pro Sportage a Optimu.

kia testy mpvkia testy mpv | Zdroj: acz 

Sedmnáctistovka s parametry dvoulitru (330 N.m mezi 1750 a 2500 min-1) je pro Carens vážící 1600 kg odpovídající motorizací. Točivý moment nastupuje u dlouhozdvihového čtyřválce plynule a již nad tisícem otáček. Ve městě se dá snadno pohybovat v pásmu do 1500 min-1, se spotřebou do šesti litrů a bez obav z podtáčení nebo opožděných reakcí motoru. Jedinou slabinou je kombinace ostré spojky a nízkého točivého momentu při volnoběžných otáčkách – rozjezdy proto vyžadují trochu zvyku nebo obezřetnosti.

Sedmimístný kompakt je úsporný i mimo město, obvyklý testovací okruh zvládl s průměrem těsně pod pět litrů. Dálniční spotřeba je ovšem relativně vyšší – možná kvůli syrovosti auta, zčásti ale také díky relativně vyšším otáčkám na šestý převod. Při 130 km/h totiž agregát točí 2700 min-1. Síly motoru nedochází ani v ještě vyšších otáčkách, hranici 180 km/h dosáhne velmi snadno.

Na dálnici nepotěší zvuk motoru, který se právě v těchto rychlostech začíná ozývat. Carens navíc není příliš směrově stabilní a je citlivá na boční vítr. Proti turbodieselovému Cee’du to představuje výrazný protiklad.

Podvozek na rozdíl od Cee’du dostal jednodušší vlečenou zadní nápravu a k tomu přidává rozvor prodloužený o 100 mm na rovných 2750 mm. Ladění ustupuje z dynamických výšin Cee’du, v zájmu zvýšení komfortu Kia použila měkčí uložení náprav. S tím Carens přišla o suverénní chování v ostřejších zatáčkách a přesnost řízení, celkové naladění ale představuje standard mezi MPV. Vyšší výbavy znamenají automaticky volbu sedmnáctipalcových kol, která občas dají tlumičům na velkých nerovnostech zabrat, ale opět – komfort tlumení není o nic horší než u většiny konkurentů.

Kia Carens - srovnání cen a výbav
ModelKia CarensToyota VersoRenault Grand ScénicOpel Zafira Tourer
Motor1.7 CRDi/100 kW2.0 D-4D/91 kW1.6 dCi/96 kW2.0 CDTI/97 kW
VýbavaExclusiveStylePrivilegeCosmo
Základní cena [Kč]554.980,-544.900,-558.900,-587.900,-
3. řada sedadel15.000,-17.000,-15.000,-S
Bezklíčový vstupSSS-
Bluetooth hands-freeSSS12.300,-
Dvouzónová klimatizaceSSSS
Litá kola R17SSSS
Metalický lak14.000,-14.400,-14.500,-14.600,-
Navigace43.000,-15.000,-S30.900,-
Parkovací kameraSS-s navi
Parkovací senzoryS-S16.600,-
Přední mlhovkySSS2.000,-
TempomatSSSS
Vyhřívání předních sedadelSS7.000,-8.200,-
Vyhřívaný volantS--5.000,-
Xenonové světlomety20.000,-S25.200,-33.800,-
Cena při shodné výbavě [Kč]646.980,-591.300,-620.600,-711.300,-

Je zřejmé, že nová Carens v žádném zásadním ohledu nevyniká, od toho tu máme Opel Zafira Tourer. Dokáže ale bodovat detaily, ať už jde o kvalitu dílenského zpracování nebo některé zajímavé prvky výbavy. K tomu navíc přidává lákavé ceny: ač jde o žhavou novinku, patří k těm levnějším z kompaktních MPV. Konfigurace nejvyšší výbavy Exclusive je bohatá, s 600tisícovým rozpočtem lze mít opravdu slušně vybavený sedmimístný dieselový automobil.

Hlavní slabina auta je stejná jako u většiny sedmimístných MPV: buď můžete převážet sedm osob, nebo nějaký náklad. Třetí řada splní nouzové účely a zbývajících 103 litrů je symbolickým prostorem na několik málo drobností.

kia testy mpvkia testy mpv | Zdroj: acz 

Video placeholder
Kia Carens 1.7 CRDi – SuperCee’d • Zdroj: David Rajdl

První cena vozu399.980 Kč (1.6 GDI/99 kW Active)
První cena vozu s testovanou motorizací484.980 Kč (1.7 CRDi/100 kW Comfort)
Základní cena testovaného vozu554.980 Kč (1.7 CRDi/100 kW Exclusive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků696.980 Kč (1.7 CRDi/100 kW Exclusive)

Plusy

  • Kvalitní zpracování interiéru
  • Vnitřní šířka kabiny
  • Variabilita vnitřního prostoru
  • Ve městě úsporný turbodiesel
  • Vysoce kvalitní audio
  • Poměr cena/výbava

Minusy

  • Mělký zavazadlový prostor
  • Vyšší otáčky na dálnici
  • Citlivost na boční vítr, směrová stabilita
  • Vůle v řízení okolo středové polohy
  • Prostor v třetí řadě sedadel

Foto: Petr Homolka