TEST Kia Carens 1.7 CRDi – SuperCee’d
Předchozí Kia Carens ještě hodně pokukovala po Americe. Model z roku 2006, který byl vlastně radikální modernizací druhé generace, uvedené v roce 2002, měl docela nevýrazný design, italský turbodiesel a karoserii, která svým tvarem částečně vynahrazovala absenci kompaktního kombi v tehdejším portfoliu Kie.
Nová generace jde na všechno trochu jinak. Za základ si vzala druhou generaci Cee’du, z kterého přebírá podvozek i designový styl. Karoserie má ovšem ryze jednoprostorový tvar. V podání Kie to znamená mohutnou zaoblenou příď, která se elegantnějšímu Cee’du podobá jenom tvarem masky chladiče a předních světlometů, proti agresivní Sportage pak stojí v přímém vizuálním kontrastu.
kia testy mpv
Rozdvojené sloupky čelního okna mají vsazená trojúhelníková okna, která v případě Carensu opravdu usnadňují výhled šikmým směrem. U zadního páru dveří se zase můžete spolehnout, že okna po stažení zajedou celá dovnitř. A zadní partie možná nenabízí estetický zážitek, ale výhled při couvání patří nejen mezi MPV k těm velmi dobrým.
Jestliže zvenku vypadá Carens podobně jako Cee’d, uvnitř to rozhodně neplatí. Kia se pustila do inovací, takže před řidičem čeká moderněji navržený volant a za ním nově tvarované páčky (mimochodem, trochu připomínají ty v posledních Mercedesech). Přístrojový štít pochází ze sedanu Optima, dostal ale přehlednější grafiku palubního počítače.
Kia zákazníky ráda hýčká nečekaně progresivní výbavou, a tak vás při nastoupení přivítá čistě bílé diodové osvětlení interiéru. Výbava Exclusive má standardně vyhřívaná přední sedadla a vyhřívaný volant, za příplatek si mohou „zatopit“ i cestující v druhé řadě. Kdyby měla Carens kožené čalounění, může se navíc pochlubit i ventilovanými předními sedadly – mezi MPV zcela nevídaná volba!
kia testy mpv
Carens dále zaujme špičkovou kvalitou dílenského zpracování. Rodinný vůz s cenou okolo půl milionu korun snese nejpřísnější srovnání s prémiovými vozy – tady dává Kia konkurenci opravdu zabrat. Zároveň soupeřům nedává šanci ani v otázce variability. Zadní sedadla jsou samostatně posuvná, s nastavitelným sklonem opěradla, v druhé řadě najdeme sklopné stolečky, rolety pro boční okna a schránky v podlaze, zavazadlový prostor vytvoří po sklopení sedadel zcela rovnou plochu.
Podlaha zavazadelníku „zařezává“ s horní hranou nárazníku, která ovšem leží ve výši 670 mm nad vozovkou. I proto je prostor za druhou řadou sedadel relativně mělký – pod roletou jsme naměřili 410 milimetrů. Důvod je jasný: podlaha je zvýšená kvůli dvojici sedadel v třetí řadě. A nepomůžete si ani volbou pětimístné verze, ta jenom nahradí sedadla velkou schránkou pod podlahou, jak to znají již majitelé předchozí generace. Naopak k délce 910 mm (po sklopení druhé řady minimálně 1540 mm) a šířce mezi podběhy 1010 mm nelze mít výhrady.
Novou Carens jsme k testu převzali týden před oficiálním zahájením prodeje a zvolili turbodieselový motor – 1.7 CRDi v silnější variantě s výkonem 100 kW. Na rozdíl od technicky spřízněného Cee’du sází Carens na větší kubaturu, stejný motor Kia nabízí také pro Sportage a Optimu.
kia testy mpv
Sedmnáctistovka s parametry dvoulitru (330 N.m mezi 1750 a 2500 min-1) je pro Carens vážící 1600 kg odpovídající motorizací. Točivý moment nastupuje u dlouhozdvihového čtyřválce plynule a již nad tisícem otáček. Ve městě se dá snadno pohybovat v pásmu do 1500 min-1, se spotřebou do šesti litrů a bez obav z podtáčení nebo opožděných reakcí motoru. Jedinou slabinou je kombinace ostré spojky a nízkého točivého momentu při volnoběžných otáčkách – rozjezdy proto vyžadují trochu zvyku nebo obezřetnosti.
Sedmimístný kompakt je úsporný i mimo město, obvyklý testovací okruh zvládl s průměrem těsně pod pět litrů. Dálniční spotřeba je ovšem relativně vyšší – možná kvůli syrovosti auta, zčásti ale také díky relativně vyšším otáčkám na šestý převod. Při 130 km/h totiž agregát točí 2700 min-1. Síly motoru nedochází ani v ještě vyšších otáčkách, hranici 180 km/h dosáhne velmi snadno.
Na dálnici nepotěší zvuk motoru, který se právě v těchto rychlostech začíná ozývat. Carens navíc není příliš směrově stabilní a je citlivá na boční vítr. Proti turbodieselovému Cee’du to představuje výrazný protiklad.
Podvozek na rozdíl od Cee’du dostal jednodušší vlečenou zadní nápravu a k tomu přidává rozvor prodloužený o 100 mm na rovných 2750 mm. Ladění ustupuje z dynamických výšin Cee’du, v zájmu zvýšení komfortu Kia použila měkčí uložení náprav. S tím Carens přišla o suverénní chování v ostřejších zatáčkách a přesnost řízení, celkové naladění ale představuje standard mezi MPV. Vyšší výbavy znamenají automaticky volbu sedmnáctipalcových kol, která občas dají tlumičům na velkých nerovnostech zabrat, ale opět – komfort tlumení není o nic horší než u většiny konkurentů.
Kia Carens - srovnání cen a výbav | ||||
Model | Kia Carens | Toyota Verso | Renault Grand Scénic | Opel Zafira Tourer |
Motor | 1.7 CRDi/100 kW | 2.0 D-4D/91 kW | 1.6 dCi/96 kW | 2.0 CDTI/97 kW |
Výbava | Exclusive | Style | Privilege | Cosmo |
Základní cena [Kč] | 554.980,- | 544.900,- | 558.900,- | 587.900,- |
3. řada sedadel | 15.000,- | 17.000,- | 15.000,- | S |
Bezklíčový vstup | S | S | S | - |
Bluetooth hands-free | S | S | S | 12.300,- |
Dvouzónová klimatizace | S | S | S | S |
Litá kola R17 | S | S | S | S |
Metalický lak | 14.000,- | 14.400,- | 14.500,- | 14.600,- |
Navigace | 43.000,- | 15.000,- | S | 30.900,- |
Parkovací kamera | S | S | - | s navi |
Parkovací senzory | S | - | S | 16.600,- |
Přední mlhovky | S | S | S | 2.000,- |
Tempomat | S | S | S | S |
Vyhřívání předních sedadel | S | S | 7.000,- | 8.200,- |
Vyhřívaný volant | S | - | - | 5.000,- |
Xenonové světlomety | 20.000,- | S | 25.200,- | 33.800,- |
Cena při shodné výbavě [Kč] | 646.980,- | 591.300,- | 620.600,- | 711.300,- |
Je zřejmé, že nová Carens v žádném zásadním ohledu nevyniká, od toho tu máme Opel Zafira Tourer. Dokáže ale bodovat detaily, ať už jde o kvalitu dílenského zpracování nebo některé zajímavé prvky výbavy. K tomu navíc přidává lákavé ceny: ač jde o žhavou novinku, patří k těm levnějším z kompaktních MPV. Konfigurace nejvyšší výbavy Exclusive je bohatá, s 600tisícovým rozpočtem lze mít opravdu slušně vybavený sedmimístný dieselový automobil.
Hlavní slabina auta je stejná jako u většiny sedmimístných MPV: buď můžete převážet sedm osob, nebo nějaký náklad. Třetí řada splní nouzové účely a zbývajících 103 litrů je symbolickým prostorem na několik málo drobností.
kia testy mpv
První cena vozu | 399.980 Kč (1.6 GDI/99 kW Active) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 484.980 Kč (1.7 CRDi/100 kW Comfort) |
Základní cena testovaného vozu | 554.980 Kč (1.7 CRDi/100 kW Exclusive) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 696.980 Kč (1.7 CRDi/100 kW Exclusive) |
Plusy
- Kvalitní zpracování interiéru
- Vnitřní šířka kabiny
- Variabilita vnitřního prostoru
- Ve městě úsporný turbodiesel
- Vysoce kvalitní audio
- Poměr cena/výbava
Minusy
- Mělký zavazadlový prostor
- Vyšší otáčky na dálnici
- Citlivost na boční vítr, směrová stabilita
- Vůle v řízení okolo středové polohy
- Prostor v třetí řadě sedadel
Foto: Petr Homolka