TEST Kia Optima 1,7 CRDi AT – Agent K5
V dubnu 2010 se světu představila Kia Optima, po dvou letech konečně dorazila i na český trh. Model, který se doma prodává pod jednoduchým označením K5, nahrazuje méně výrazný sedan Magentis. Odložený evropský start je způsoben velkou poptávkou v ostatních částech světa. V Koreji je Optima takřka bestsellerem a daří se i na dalších trzích, výroba běží na plno a dlouho nebyla volná kapacita pro evropské zákazníky.
Technika největší Kie vychází ze sesterského Hyundaie i40. Proti němu se ale Optima protáhla o 10 cm, z toho nárůst o 2,5 cm připadá na rozvor. S 2,8metrovou vzdáleností mezi nápravami a celkovou délkou 4,85 metru proto pokukuje po vyšší střední třídě.
kia testy vyssistredni |
Základem úspěchu je ostrý design. Tým Petera Schreyera ale neprovedl žádnou radikální revoluci, mnoho řešení navazuje na předchozí Magentis, jehož facelift už vznikal také pod vedením německého designéra. Nová Optima se ovšem nebojí experimentů, které se většinou do sériové výroby nedostanou.
Zavalitý sedan s obřími převisy karoserie spoléhá na ostré hrany, které efektně obepínají celou karoserii. Nechybí diodová světelná technika vpředu i vzadu ani pár dalších parádiček. Pozornost okamžitě upoutají leštěná 18palcová kola, masivní C sloupek, který tvarově přechází do zadních dveří, nebo výrazná chromovaná lišta nad bočními okny.
kia testy vyssistredni | Kdo rád hledá v detailech, odhalí ozdobné bílé prvky na černém pozadí předních světel, falešné výdechy v předních blatnících nebo prohnutý horní okraj čelního i zadního okna. S těmito hravými prvky kontrastuje jediná, poměrně nevýrazná, koncovka výfuku. Jinak je ale Optima autem, které designéři pořádně vyšperkovali a své nápady prosadili až do výroby.
Exteriér je odvážný, honosný a přitom elegantní, a interiér by chtěl držet stejnou linii. Díky asymetrickému designu palubní desky, sportovnímu švihu a orientaci na řidiče se mu to daří. Nejvyšší výbava Exclusive má standardně kožené čalounění (včetně obšití středového panelu) a šedý dřevěný dekor.
K tomu přidává pořádný balík výbavy. Za 100 tisíc navíc oproti základnímu provedení získáte mimo jiné vyhřívání předních sedadel, ventilované sedadlo řidiče, systém hlídající jízdu v pruzích, xenonové světlomety, audiosystém Infinity a v neposlední řadě i navigaci. Z poměru cena/výbava proto nemá smysl o nižších stupních výbavy uvažovat.
Testovaný vůz dostal navíc automatickou převodovku za 50 tisíc a poněkud marnotratný paket Lux za 45 tisíc korun. S ním se v interiéru objevuje volant dřevěným dekorem, vyhřívaná zadní sedadla, elektricky nastavitelné sedadlo spolujezdce a panoramatické střešní okno.
kia testy vyssistredni |
Při vší té luxusní výbavě se Kia daří navodit dojem kvalitního mainstreamového vozu, který dokáže být racionální alternativou pro zájemce o reprezentativní auto. Kdybyste do Kie posadili někoho, kdo je zvyklý na prémiové sedany, rozhodně se nemusíte za její interiér stydět.
A obavy nemusí panovat ani v otázce prostornosti. Štědré míry v příčném a podélném si v ničem nezadají s Mercedesem E, BMW 5 nebo Audi A6. Výjimkou je výška nad sedákem, která bez ústupků vystačí řidiči a pasažérům do zhruba 180 cm. Na vině je samozřejmě i střešní okno, které ubírá několik důležitých centimetrů.
Jinak bezproblémový interiér vykazuje jen menší nedostatky, i když některé z nich mohou být poměrně otravné. To platí hlavně pro loketní opěrku ve dveřích, kde velkou plochu zabírá dřevěný dekor. Ve skutečnosti tak budete nejspíš opírat svůj loket právě o dekor, měkké čalounění začíná až víc vzadu.
Navigace si (jako u všech Kií a Hyundaiů) nepamatuje deaktivaci hlasových pokynů, a tak je potřeba ji nastavovat znovu a znovu. Středová loketní opěrka nemá podélný posuv a výčet uživatelských nedostatků zakončíme zbytečně složitou strukturou palubního počítače. Zde o dva roky mladší Cee’d dospěl k lepšímu řešení.
kia testy vyssistredni |
Pod kapotou se opět setkáváme s turbodieselem 1,7 CRDi. Tento čtyřválec dosahuje 100 kW a 320 Nm a v Optimě je jedinou volbou, pokud netoužíte po atmosférickém benzinovém dvoulitru. Ten je mimochodem dalším technickým rozdílem mezi Optimou a i40 – Kia má 2,0 CVVT (121 kW/196 Nm) a Hyundai přímovstřikový 2,0 GDI (131 kW/214 Nm).
Po nedávném testu Hyundai i40 nemá turbodiesel čím překvapit. Plně postačující základní parametry i reálnou dynamiku lehce omezuje několik kompromisů. Menší objem ve spojení s relativně velkým turbodmychadlem zužuje pásmo využitelných otáček – do 2000 min-1 sedmnáctistovka mnoho síly nemá, nad 3000 min-1 zase výkon postupně uvadá.
K obstojné dynamice si motor pochopitelně pomáhá na dnešní poměry relativně krátkými převody. Na spotřebu to ale negativní vliv nemá – při dálničních 130 km/h motor točí 2400 min-1 a spálí 6,2 l/100 km, při 100 km/h pak dosahuje hodnot 1800 min-1 a 4,5 l/100 km.
kia testy vyssistredni |
Převodovka je konvenční měničová, která vyhlazuje nedostatky v průběhu točivého momentu. To samozřejmě není ideální postup pro co nejnižší spotřebu, i při náročnějším zacházení se ale reálný odběr drží zpravidla pod 8 l/100 km.
Mimochodem, i přes přítomnost páček pro řazení je lepší nechat převodovku pracovat v automatickém módu. Na pokyny řidiče totiž nereaguje okamžitě a práce s pádly je pro převodovku spíš nápovědou. K dispozici je i funkce ECO, která utlumí reakce na plynový pedál. Vhod může přijít zejména ve městě.
Podvozek není ideální ukázkou luxusu ani sportovnosti, účelně ale dokáže skloubit to hlavní z obou světů. Korejci nezapomněli na přesné (i když odtažité) řízení, nezáludné chování v zatáčkách a limity tak vzdálené, že jich se 100kilowattovým motorem prakticky nelze dosáhnout. K jízdní stabilitě přispívá i štědrý rozchod kol, který u obou náprav atakuje hodnotu 1,6 metru.
Komfort tlumení je na kvalitním povrchu ukázkový, jen pneumatiky Nexen by snesly lepší odhlučnění. Na městské dlažbě a propadlých kanálech o sobě 18palcová kola dají vědět, to ale v daném segmentu není nic neobvyklého. Bohužel v nejvyšší výbavě Kia možnost menšího obutí nenabízí.
kia testy vyssistredni |
Kia za 820 tisíc tedy není zcela bez chyb, nedostatky ale spočívají jen v detailech. Odkládání příchodu do Evropy nebylo úplně taktické, stejně jako vyčkávání s uvedením dvojitě přeplňovaného dieselu o 118 kW. Ve vysoce konkurenčním prostředí se ale korejská novinka neztrácí. Není nejlepší, ale jak napovídá její název, jako sedan střední třídy je optimální.
JAKE.AUTO.CZ Kia Optima – všechny testy a další články
Druhý pohled (Aleš Jungmann) |
U Optimy mě potěšilo skoro optimální (pardon, nemohl jsem si pomoct) nastavení podvozku, který mi v lecčems připomíná německou prémii. Cítím z něj jistotu při prudkých manévrech v zatáčce i ve vysokých dálničních rychlostech a nerozhodí jej ani výmoly, které docela s klidem filtruje a neodskakuje. Škoda ergonomického přešlapu v podobě levé loketní opěrky a ne úplně dobrého automatu, který má pádla pod volantem snad jen „aby se neřeklo“. Celkově je pro mě Optima docela příjemným překvapením, zejména vzhledem k docela sympatické ceně. |
První cena vozu | 559.980,- Kč (Active 2,0 CVVT/121 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 609.980,- Kč (Active 1,7 CRDi/100 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 709.980,- Kč (Exclusive 1,7 CRDi/100 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 820.980,- Kč (Exclusive Lux 1,7 CRDi/100 kW AT) |
Plusy
- Výrazný design, pohledný interiér
- Spotřeba paliva málo závislá na jízdním stylu
- Bezpečné jízdní vlastnosti
- Poměr cena/výbava
- Sedmiletá záruka
Minusy
- Vyšší hluk motoru pod zatížením
- Slabší jízdní dynamika „nejvýkonnější naftové motorizace“
- Omezená nabídka pohonných jednotek
- Hlučný podvozek na rozbité silnici