Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Cee‘d 1,4 Comfort – Tygr s duší laňky

Diskuze (159)
Češi nejčastěji kupují základní motory. Proto jsme pro první test Cee’du vybrali benzinovou čtrnáctistovku v „lidové“ výbavě.

Testovaná auta a realita českých silnic se často míjí. Stačí se podívat třeba na takový Hyundai i30. Můžeme tisíckrát chválit povedený benzinový motor 1,6 GDI nebo solidní poměr ceny a výbavy u plně vybaveného dieselového 1,6 CRDi. Většina zákazníků nakonec stejně sáhne po základní benzinové čtrnáctistovce v některé z nižších výbav – víc nepotřebují nebo si nemohou dovolit.

Prvnímu testu nové Kia Cee’d ale něco takového vyčítat nelze. Zůstali jsme u základního benzinového motoru 1,4 CVVT o výkonu 73 kW a zvolili výbavu Comfort – nejrozumnější cesta k novému Cee’du s klimatizací. Celkem 327.980,- Kč i s metalízou.

Tygří linky

Kia si v posledních letech hodně zakládá na designu. Nakonec to byla právě první generace Cee’du, která zahájila období výrazné stylizace. Nástupce jde ale ještě o pořádný kus dál a bere si to nejlepší z posledních modelů – extravaganci z Ria a Sportage a eleganci ze sedanu Optima.

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni Maska chladiče tiger nose dostala nový, zaoblený a výraznější tvar. Ostře řezané světlomety zasahují výrazně do boků a pomáhají vizuálně zmírnit délku předního převisu. Ve vyšších verzích jsou navíc ozdobeny pásem LED pro denní svícení, v základní výbavě stejnou funkci zajišťuje přídavné světlo v nárazníku.

Boční pohled nabízí podstatně dramatičtější tvary. Jedná se o jasné spojení DNA předchozího Cee’du s tvary, které dobře fungují na menším Riu. Přes jistý sportovní nádech ale designéři udrželi téměř rovnou linii střechy, takže prostor nad zadními sedadly designu neustupuje.

Záď pak odhaluje složité tvary koncových světel a jediný výraznější designový přehmat: chromovaná koncovka zasazená pod nárazník vypadá na autě jaksi navíc. Celkově vzato by zádi slušel odvážnější styl, ale zde jsou karty u řady Cee’d jasně rozdané – záď kombi je designově ještě o kousek opatrnější a pětidveřový hacthback zase nechává prostor pro chystaný třídveřový Pro_cee’d.

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni

Interiér skoro z Audi

Šéfdesignér Peter Schreyer tvrdí, že interiér je na autě nejdůležitější, a u Cee’du se tato slova přenesla do praxe. Palubní deska nezapře zdravou míru inspirace prémiovým Audi. Matně stříbrný dekor je zasazený do masivního rámu a celý tento prostor se lehce obtáčí kolem řidiče. Efektní a přívětivé.

Mnohem důležitější jsou ale veličiny jako rozmístění ovladačů do logických celků nebo čitelnost přístrojů. Zde Cee’d nepřipouští pochyby, uživatelskou přívětivost má v genech. Výsledek trochu kazí příliš velký palivoměr, který na delších cestách navozuje dojem rychlého úbytku paliva. Základní displej palubního počítače sice nevyniká nejjemnější grafikou, i tak se ale Kia řadí nad průměr.

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni

A nadprůměrně dobře vypadá v interiéru všechno – zvlášť, když přihlédneme k cenovce testovaného auta. Dojem vnímané kvality je nadstandardní, díky kvalitě použitých materiálů, jejich zpracování i chodu jednotlivých ovladačů. Příjemným detailem je třeba i zajímavý design čalounění sedadel a jeho prošívání.

Hlavním nedostatkem v interiéru je řešení výplně řidičových dveří. Ty jsou sice čalouněné látkou, plastový díl s madlem ale zasahuje příliš daleko, a tak budete ve skutečnosti často opírat levý loket o nepříjemný plast.

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni Prostorově je vše v pořádku, a to v obou řadách sedadel i v zavazadlovém prostoru. Cee’d se stále řadí nad průměr nižší střední třídy a boduje ve všech směrech. I při nastavení předního sedadla co nejdál zůstává vzadu přiměřený prostor pro kolena a stěžovat si nelze ani na vnitřní šířku auta.

Slabší místo najdeme až v zavazadelníku. Zadní sedadla se sklápí nadvakrát – nejprve je potřeba zvednout sedák, až poté lze sklopit opěradlo. Vznikne 143 cm dlouhá plocha rozdělená schodem. Zavazadla je navíc při nakládání potřeba zvedat 72 cm nad vozovku. Objem zavazadelníku 380 litrů i jeho tvar jsou ale v naprostém pořádku.

Bez turba a s „šestikvaltem“

Základní benzinový motor je obdařen objemem 1,4 litru. Konkurence na takový objem s atmosférickým plněním sází stále řidčeji, to ale nemusí znamenat, že by 1,4 CVVT byl špatnou volbou. Zvlášť když je povzbuzen relativně krátce poskládanou šestistupňovou převodovkou.

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni Motor řady Gamma znají už majitelé předchozího Cee’du. V něm dosahoval nejprve 80 kW, v roce 2009 byl umravněn na 66 kW. Nyní se Kia s výkonem zase kousek vytáhla, nejnovější naladění má 73 kW. Nejedná se ale jen o hrátky s maximem výkonu, ruku v ruce s tím se mění průběh točivého momentu, i když maximum 137 Nm zůstává stále stejné.

A tak se současná čtrnáctistovka dokáže hezky předvést už v nízkých otáčkách. Na vytrhávání dlažebních kostek z vozovky to samozřejmě zdaleka nestačí, možnosti malého agregátu se ale zase o kousek posunuly. A v Cee’du předvádí, že stačí i na relativně velký rodinný hatchback.

Běžným přepravním požadavkům základní motor vyhoví bez jakýchkoliv výhrad. Díky šestistupňové převodovce je snadné v jakémkoliv režimu najít vhodné pásmo otáček. A i když motor při dálničních 130 km/h točí 3600 min-1 (jen o kousek víc než podstatně silnější 1,6 GDI), ve stoupáních na D1 dokáže udržet rychlost bez podřazování. Průměrná spotřeba v tomto jízdním režimu je 6,9 l/100 km (při 100 km/h pak průměr činí 4,9 l/100 km).

Na druhou stranu dálniční akcelerace je zároveň jedinou oblastí, kde se musí Cee’d 1,4 CVVT opravdu sklonit před přeplňovanou konkurencí, například Golfem 1,2 TSI.

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni

Ve městě zase přijde vhod hladký chod a solidní odezva v nízkých otáčkách. Sympatické je, že motor dokáže pracovat s nenucenou lehkostí, a tak v subjektivním hodnocení zřetelně získává plusové body. Právě tady se čtrnáctistovka přirozeně předvádí v nejlepším světle.

Šestistupňová převodovka se obsluhuje snadno, snesla by však lépe dimenzovanou spojku. Když s ní pracujete jemně a zvolna, začne při popojíždění v koloně protestovat zápachem. A rychlejší práce se spojkovým pedálem zase samozřejmě vede k poskakování.

Drobná kaňka na podvozku

První zkušenosti s podvozkem nového Cee’du byly jen pozitivní. Nejlevnější provedení korejsko-slovenského hatchbacku naše nadšení lehce zchladilo, i když se Cee’d stále drží v pomyslném žebříčku mezi těmi lepšími auty.

Stabilita karoserie a pocit jistoty se díky tužšímu naladění ve srovnání s novou i30 zlepšily, ochota zatáčet patří k těm nejlepším mezi kompaktními hatchbacky. Cee’d umí i dobře dotlumit velké terénní vlny a nenechá se rozhodit ani při ostřejších manévrech.

Při běžné jízdě se Cee’d pohybuje po silnici hezky zlehka, což skvěle ladí s lehkoběžným motorem.

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni

Tak kde jsou ty chybky? Hlavně v nastavení tlumičů, které se nedovedou rychle stlačit. Přejezd příčných nerovností, výtluků nebo poklopů kanalizace sice autem neotřese, je ale dobře cítit, a proto může obtěžovat. Z kouzla dříve krátce zkoušeného Cee’du 1,6 GDI se proto vytratila část kombinace ovladatelnosti a tuhosti bez ústupků v komfortu.

Dojem z jízdy kazí také 15palcové zelené pneumatiky Hankook Kinergy Eco, které mají bočnice ozdobené kytičkami. Právě ony mohou za vysoký valivý hluk od kol, který v dálničních rychlostech prakticky přehluší ostatní ruchy (zvuk motoru, proudění vzduchu).

Závěr

Drobné nedostatky v naladění podvozku – nakonec, u kterého modelu nižší střední třídy bychom nějaké nenašli? – a poddimenzovaná spojka ale nedokážou zvrátit veskrze pozitivní dojem z nového Cee’du.

Propracovaný design exteriéru i interiéru, prostorná kabina, plně postačující základní motor a v neposlední řadě záruka a příznivá cena jsou pádnými argumenty. První generace Cee’du ukázala, že Korejci mají odhodlání a umí přejít od slov k činům. Ta druhá staví na dobytých pozicích a směle může pomýšlet na to, že se pevně zabydlí mezi špičkou evropské konkurence.

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni

První cena vozu 284.980,- Kč (1,4 73 kW Active)
První cena vozu s testovanou motorizací 284.980,- Kč (1,4 73 kW Active)
Základní cena testovaného vozu 314.980,- Kč (1,4 73 kW Comfort)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 327.980,- Kč (1,4 73 kW Comfort)

Plusy

  • Design exteriéru i interiéru, kvalita zpracování interiéru
  • Vnitřní prostor
  • Pružný a tichý motor
  • Šestistupňová převodovka standardem
  • Stabilita a ovladatelnost

Minusy

  • Komfort tlumení krátkých nerovností
  • Poddimenzovaná spojka
  • Valivý hluk pneumatika Hankook Kinergy Eco
  • Vysoká nakládací hrana
  • Dvojité sklápění zadních sedadel
Diskuze (159)
Kia Cee‘d 1,4
Cena základní sestavy 314 980 Kč
Výbava základní sestavy Čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, okenní airbagy, stabilizační systém, manuální klimatizace, chlazená schránka před spolujezdcem, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, sklopný klíč, rádio s CD/MP3/USB/Aux, ovládání rádia na volantu, volant nastavitelný ve dvou osách, elektrické stahování předních oken a další. Kč
Cena testované sestavy 327 980 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+13.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1396
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 73 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 137 / 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 4.9 / 6
Emise CO2: 139
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1318
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1258 / 562
Rozměr pneu: 195/65 R15
Kia Cee‘d 1,4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4310
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1563
f) rozchod vzadu (mm): 1571
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 795
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1465
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
15. 8. 2013 08:29
Re: Kýč
Tak nějak.... pověstná kvalita "koncernových vozů ze západu" těžce pokulhává :-)
15. 8. 2013 08:20
Re: Moje dojmy
Udělal jsem si radost 1,6 GDI Exclusive ( využil jsem 7+7+7). Je to již má 3. KIA a po prvních 2 tis. km jsem velmi, velmi spokojen. Celkem jsem s nimi najezdil skoro 170000 - to je myslím dost na to, abych se mohl vyjádřit k hodnocení. Spotřeby sedí, ale jen když se "nelítá" a jezdí se normálně (ale to pije každé benzinové auto), Závady - obě předchozí 1x čidlo ABS, 1x čerpadlo odstřikovačů, vše na záruku. K designu není moc co psát - nejlepší vizitka je šéfdesigner Peter Schreyer ( designoval dříve u AUDI). Při porovnání cen s konkurencí vychází také vítězně tak proč to nezkusit ? S výše uvedeným hodnocením se plně ztotožňuji.
15. 8. 2013 08:07
Re: Interiér skoro z Audi
Sorry pane,
ale nevíte o čem mluvíte, sám jste zmínil, že s vozem nemáte zkušenosti, ale srovnávat "italské plážovky" s touto kategorií vozů dost dobře nejde. Mám osobní zkušenost se značkou Fiat (novým autem - najeto celkem ca 120 tis. - vyměněno naprosto vše zásadní, včetně vyhořelé elektriky - naštěstí vše na záruku ), KIU mám již 3. ( vždy po 4 letech měním ) - se dvěma najeto dohromady 165 tis. km bez jakýchkoliv problémů a poruch - pouze natankuji a podle termínů servisu mi mění náplně a spotřebák. Nyní jezdím novým CEEDem a je to krok opravdu dopředu. Spotřeby sedí, ne že ne - je potřeba s tím umět jezdit, to je celé :-) Rozhodně je to moc povedené auto a v porovnání cena/kvalita/výbava/užitná hodnota těžko hledá konkurenci.
21. 11. 2012 23:36
Re: Interiér skoro z Audi
No a ja musim reagovat na tebe. Pises tu nesmysly.
V novem Ceedu, v testovane motorizaci jsem jezdil a....

1) Spotreba u noveho vozu, po 130km 5,5l. Vsichni vi, ze novy vuz ma spotrebu vyssi, jak zajety. Takze si dovedu predstavit, za kolik to bude jezdit po 5k kilometrech.

2) Motor je naprosto tichy, v mestskych rychlostech o nem nevite, vubec. Jestli to porovnavate s Riem, tak delate chybu, to auto je uplne, ale uplne jinde.

3) Kdyz s nim nemate zkusenost, proc ho kritizujete? Akorat tu pisete svuj naprosto mylny nazor, ktery se skutecnosti nema co delat. Ono to Rio ma totiz starou verzi motoru, ktery dostal novy ceed, tzn. to nejsou uplne ty same motory. Rio dale neni nepomerne lehci, je lehci o pouhych 100kg, coz je jeden urostly chlap. Tady je prvni vec, se ktrou s vami souhlasim. Ve 130 uz to linejsi je, ale ne tak jak Rio, opet, je to jinak zprevodovane.

4) Interier je neskutecne kvalitni, bez spar, mezer, mekcene plasty - prvni co me napadlo, ze to neni ani mozne, aby kia neco takoveho udelala. Sam jezdim v BMW a chvili mi trvalo, nez jsem tomu uveril, ze sedim opravdu v Kie. Nebal bych se interie k A3 vubec prirovnat. Oproti tomu interier O II vedle toho vypada trapne.

5) Auto koupite za 295k v akci ted s komplet stabilizacema, klimou, cd + mp3 prehravacem, mlhovky, isofix, delena sedadla atd atd. Napsal jste to spatne. Evropska produkce se ted bude tezko cenou vyrovnavat se ceedem, ktereho v druhe generaci udelali velmi dobreho.
16. 8. 2012 19:22
Re: Interiér skoro z Audi
Jak se prosím poznává kvalita z fotky?