TEST Kia Cee‘d 1,4 Comfort – Tygr s duší laňky
Testovaná auta a realita českých silnic se často míjí. Stačí se podívat třeba na takový Hyundai i30. Můžeme tisíckrát chválit povedený benzinový motor 1,6 GDI nebo solidní poměr ceny a výbavy u plně vybaveného dieselového 1,6 CRDi. Většina zákazníků nakonec stejně sáhne po základní benzinové čtrnáctistovce v některé z nižších výbav – víc nepotřebují nebo si nemohou dovolit.
Prvnímu testu nové Kia Cee’d ale něco takového vyčítat nelze. Zůstali jsme u základního benzinového motoru 1,4 CVVT o výkonu 73 kW a zvolili výbavu Comfort – nejrozumnější cesta k novému Cee’du s klimatizací. Celkem 327.980,- Kč i s metalízou.
Tygří linky
Kia si v posledních letech hodně zakládá na designu. Nakonec to byla právě první generace Cee’du, která zahájila období výrazné stylizace. Nástupce jde ale ještě o pořádný kus dál a bere si to nejlepší z posledních modelů – extravaganci z Ria a Sportage a eleganci ze sedanu Optima.
kia testy nizsistredni Maska chladiče tiger nose dostala nový, zaoblený a výraznější tvar. Ostře řezané světlomety zasahují výrazně do boků a pomáhají vizuálně zmírnit délku předního převisu. Ve vyšších verzích jsou navíc ozdobeny pásem LED pro denní svícení, v základní výbavě stejnou funkci zajišťuje přídavné světlo v nárazníku.
Boční pohled nabízí podstatně dramatičtější tvary. Jedná se o jasné spojení DNA předchozího Cee’du s tvary, které dobře fungují na menším Riu. Přes jistý sportovní nádech ale designéři udrželi téměř rovnou linii střechy, takže prostor nad zadními sedadly designu neustupuje.
Záď pak odhaluje složité tvary koncových světel a jediný výraznější designový přehmat: chromovaná koncovka zasazená pod nárazník vypadá na autě jaksi navíc. Celkově vzato by zádi slušel odvážnější styl, ale zde jsou karty u řady Cee’d jasně rozdané – záď kombi je designově ještě o kousek opatrnější a pětidveřový hacthback zase nechává prostor pro chystaný třídveřový Pro_cee’d.
Interiér skoro z Audi
Šéfdesignér Peter Schreyer tvrdí, že interiér je na autě nejdůležitější, a u Cee’du se tato slova přenesla do praxe. Palubní deska nezapře zdravou míru inspirace prémiovým Audi. Matně stříbrný dekor je zasazený do masivního rámu a celý tento prostor se lehce obtáčí kolem řidiče. Efektní a přívětivé.
Mnohem důležitější jsou ale veličiny jako rozmístění ovladačů do logických celků nebo čitelnost přístrojů. Zde Cee’d nepřipouští pochyby, uživatelskou přívětivost má v genech. Výsledek trochu kazí příliš velký palivoměr, který na delších cestách navozuje dojem rychlého úbytku paliva. Základní displej palubního počítače sice nevyniká nejjemnější grafikou, i tak se ale Kia řadí nad průměr.
A nadprůměrně dobře vypadá v interiéru všechno – zvlášť, když přihlédneme k cenovce testovaného auta. Dojem vnímané kvality je nadstandardní, díky kvalitě použitých materiálů, jejich zpracování i chodu jednotlivých ovladačů. Příjemným detailem je třeba i zajímavý design čalounění sedadel a jeho prošívání.
Hlavním nedostatkem v interiéru je řešení výplně řidičových dveří. Ty jsou sice čalouněné látkou, plastový díl s madlem ale zasahuje příliš daleko, a tak budete ve skutečnosti často opírat levý loket o nepříjemný plast.
kia testy nizsistredni Prostorově je vše v pořádku, a to v obou řadách sedadel i v zavazadlovém prostoru. Cee’d se stále řadí nad průměr nižší střední třídy a boduje ve všech směrech. I při nastavení předního sedadla co nejdál zůstává vzadu přiměřený prostor pro kolena a stěžovat si nelze ani na vnitřní šířku auta.
Slabší místo najdeme až v zavazadelníku. Zadní sedadla se sklápí nadvakrát – nejprve je potřeba zvednout sedák, až poté lze sklopit opěradlo. Vznikne 143 cm dlouhá plocha rozdělená schodem. Zavazadla je navíc při nakládání potřeba zvedat 72 cm nad vozovku. Objem zavazadelníku 380 litrů i jeho tvar jsou ale v naprostém pořádku.
Bez turba a s „šestikvaltem“
Základní benzinový motor je obdařen objemem 1,4 litru. Konkurence na takový objem s atmosférickým plněním sází stále řidčeji, to ale nemusí znamenat, že by 1,4 CVVT byl špatnou volbou. Zvlášť když je povzbuzen relativně krátce poskládanou šestistupňovou převodovkou.
kia testy nizsistredni Motor řady Gamma znají už majitelé předchozího Cee’du. V něm dosahoval nejprve 80 kW, v roce 2009 byl umravněn na 66 kW. Nyní se Kia s výkonem zase kousek vytáhla, nejnovější naladění má 73 kW. Nejedná se ale jen o hrátky s maximem výkonu, ruku v ruce s tím se mění průběh točivého momentu, i když maximum 137 Nm zůstává stále stejné.
A tak se současná čtrnáctistovka dokáže hezky předvést už v nízkých otáčkách. Na vytrhávání dlažebních kostek z vozovky to samozřejmě zdaleka nestačí, možnosti malého agregátu se ale zase o kousek posunuly. A v Cee’du předvádí, že stačí i na relativně velký rodinný hatchback.
Běžným přepravním požadavkům základní motor vyhoví bez jakýchkoliv výhrad. Díky šestistupňové převodovce je snadné v jakémkoliv režimu najít vhodné pásmo otáček. A i když motor při dálničních 130 km/h točí 3600 min-1 (jen o kousek víc než podstatně silnější 1,6 GDI), ve stoupáních na D1 dokáže udržet rychlost bez podřazování. Průměrná spotřeba v tomto jízdním režimu je 6,9 l/100 km (při 100 km/h pak průměr činí 4,9 l/100 km).
Na druhou stranu dálniční akcelerace je zároveň jedinou oblastí, kde se musí Cee’d 1,4 CVVT opravdu sklonit před přeplňovanou konkurencí, například Golfem 1,2 TSI.
Ve městě zase přijde vhod hladký chod a solidní odezva v nízkých otáčkách. Sympatické je, že motor dokáže pracovat s nenucenou lehkostí, a tak v subjektivním hodnocení zřetelně získává plusové body. Právě tady se čtrnáctistovka přirozeně předvádí v nejlepším světle.
Šestistupňová převodovka se obsluhuje snadno, snesla by však lépe dimenzovanou spojku. Když s ní pracujete jemně a zvolna, začne při popojíždění v koloně protestovat zápachem. A rychlejší práce se spojkovým pedálem zase samozřejmě vede k poskakování.
Drobná kaňka na podvozku
První zkušenosti s podvozkem nového Cee’du byly jen pozitivní. Nejlevnější provedení korejsko-slovenského hatchbacku naše nadšení lehce zchladilo, i když se Cee’d stále drží v pomyslném žebříčku mezi těmi lepšími auty.
Stabilita karoserie a pocit jistoty se díky tužšímu naladění ve srovnání s novou i30 zlepšily, ochota zatáčet patří k těm nejlepším mezi kompaktními hatchbacky. Cee’d umí i dobře dotlumit velké terénní vlny a nenechá se rozhodit ani při ostřejších manévrech.
Při běžné jízdě se Cee’d pohybuje po silnici hezky zlehka, což skvěle ladí s lehkoběžným motorem.
Tak kde jsou ty chybky? Hlavně v nastavení tlumičů, které se nedovedou rychle stlačit. Přejezd příčných nerovností, výtluků nebo poklopů kanalizace sice autem neotřese, je ale dobře cítit, a proto může obtěžovat. Z kouzla dříve krátce zkoušeného Cee’du 1,6 GDI se proto vytratila část kombinace ovladatelnosti a tuhosti bez ústupků v komfortu.
Dojem z jízdy kazí také 15palcové zelené pneumatiky Hankook Kinergy Eco, které mají bočnice ozdobené kytičkami. Právě ony mohou za vysoký valivý hluk od kol, který v dálničních rychlostech prakticky přehluší ostatní ruchy (zvuk motoru, proudění vzduchu).
Závěr
Drobné nedostatky v naladění podvozku – nakonec, u kterého modelu nižší střední třídy bychom nějaké nenašli? – a poddimenzovaná spojka ale nedokážou zvrátit veskrze pozitivní dojem z nového Cee’du.
Propracovaný design exteriéru i interiéru, prostorná kabina, plně postačující základní motor a v neposlední řadě záruka a příznivá cena jsou pádnými argumenty. První generace Cee’du ukázala, že Korejci mají odhodlání a umí přejít od slov k činům. Ta druhá staví na dobytých pozicích a směle může pomýšlet na to, že se pevně zabydlí mezi špičkou evropské konkurence.
První cena vozu | 284.980,- Kč (1,4 73 kW Active) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 284.980,- Kč (1,4 73 kW Active) |
Základní cena testovaného vozu | 314.980,- Kč (1,4 73 kW Comfort) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 327.980,- Kč (1,4 73 kW Comfort) |
Plusy
- Design exteriéru i interiéru, kvalita zpracování interiéru
- Vnitřní prostor
- Pružný a tichý motor
- Šestistupňová převodovka standardem
- Stabilita a ovladatelnost
Minusy
- Komfort tlumení krátkých nerovností
- Poddimenzovaná spojka
- Valivý hluk pneumatika Hankook Kinergy Eco
- Vysoká nakládací hrana
- Dvojité sklápění zadních sedadel