Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line – Potěší nejen skvělým podvozkem

Stanislav Švarc Stanislav Švarc 13. 4. 2022 • 22:38
38
100
Zobrazit náhledy (38)
Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line

Novou Kiu Sportage můžeme mít benzinovou, naftovou, s ručně řazenou i samočinnou převodovkou a jako předokolku nebo čtyřkolku. A jsou tu také hned tři typy elektrifikovaného pohonu. Jak jezdí hybrid s pohonem všech kol?

Design, interiér


Pátá generace kompaktního SUV se u nás v testu objevuje podruhé v krátké době, na konci března se totiž Machi věnoval mild-hybridní dieselové čtyřkolce. A protože důkladně popsal nejdůležitější mezigenerační změny, jen stručně připomenu, že „pětka“ ve srovnání s předchůdcem lehce narostla.

Rozepisovat se snad nemusím ani o poměrně extravagantním designu, dovolím si jen dva postřehy. Za prvé jsem rád, že nová Sportage dostala „normální“ zadní směrovky. Že už nemá ty malé, ukryté v zadním nárazníku, které se daly snadno přehlédnout. Současná generace má blinkry výš - u zadních světel.

Druhá poznámka se týká lesklého klavírního laku, který automobilka použila na některé části karoserie. Říkám si, jestli je dobrý nápad takto choulostivý materiál umístit zejména v oblasti zadního nárazníku a blízko nakládací hrany kufru. Obávám se, že bude snadné povrch poškodit či poškrábat a že to na něm bude strašně vidět.

Lesklé černé povrchy má Sportage ve výbavových verzích Top a GT-Line, Comfort a Exclusive nabízejí matný finiš.

Digitálně i s tlačítky

Velkou mezigenerační změnou prošel interiér. Protože testovaný hybrid dorazil ve výbavě GT-Line, znamená to, že uvnitř máme dvojici obrazovek s úhlopříčkou 12,3 palce, které na sebe navazují. Jedna slouží jako digitální přístrojový panel, druhá jako kontrolní displej. Obě plochy mají hezké rozlišení a potěší slušnou čitelností.

Jist si nejsem jen jejich umístěním. Když jsem si například nastavil řízení do polohy, která mi nejlépe vyhovuje, volant mi částečně překrýval část přístrojovky. A displej infotainmentu se mi zase zdá až moc daleko, musel jsem se k němu drobně naklánět.

Jinak ale k funkční stránce digitální části kokpitu nemám zásadní výhrady. Budíky, umožňující různé motivy zobrazení, jsou přehledné a infotainment pracuje poměrně svižně. Jen by snad mohl být o něco přehlednější, položek v menu je možná až moc. A říkám si, jestli by v této souvislosti nepomohly barevně rozlišené ikony. Ladění systému do jednoho motivu samozřejmě vypadá hezky, ale současně kvůli němu všechny ikony na rychlý pohled vypadají podobně.

Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line

S digitálním přístrojovým panelem dále dostanete zajímavě řešené sledování mrtvého úhlu. Při sepnutí směrovky se v jednom z budíků ukáže obraz z kamery pod zrcátkem na straně, kam se chystáte odbočit. Hezký nápad. Netradiční je také schopnost digitální přístrojovky reflektovat počasí a denní dobu. Na displeji se podle podmínek může měnit pozadí. Když například prší, uvidíte déšť i na displeji.

Přístrojovka je samozřejmě propojena také s bezpečnostními asistenty a funguje jako místo pro různá upozornění. A někdy je to dost otravné. Sportage je totiž občas až moc přecitlivělá. K nepříčetnosti mě například přiváděl asistent upozorňující na jízdu v protisměru. Představte si vcelku běžnou situaci: ve městě je kvůli nějakým pracem uzavřena ulice a objížďka vede místem, kde dříve bývala jednosměrka se zákazem vjezdu ve vašem aktuálním směru. Auto si to ovšem vyhodnotí jako jízdu v protisměru a na přístrojovce vám zobrazí velké upozornění. Ale hlavně začne nepříjemně pípat.

To by bylo v pohodě, kdyby upozornění rychle zmizelo, alespoň po návratu do standardního provozu. Jenže Kia řve i potom. A křičí dlouho. S pravidelně vracejícím se upozorněním jsem byl nucen v Praze ujet několik kilometrů -vlastně až do cíle.

Napodruhé jsem zkusil zastavit, vypnout a zapnout motor. Nic, za chvíli bylo pípání zpátky. Nakonec asi pomohlo zadání cíle do navigace, po něm upozornění nadobro zmizelo.

Displeje ve Sportage doplňuje několik fyzických ovladačů. Zajímavá je dotyková lišta pod výdechy ventilace, z obou stran zakončená otočnými ovladači. Panel zvládá dvě role: funguje buď k ovládání médií, nebo nastavovaní teplotního komfortu. Mezi oběma režimy můžete přepínat stiskem jednoho z dotykových tlačítek. Je to docela fajn, rozhodně jde o lepší variantu, než integrovat veškeré ovládání do infotainmentu.

Celkově mám z interiéru pozitivní dojem, daný nejen slušnou ergonomií, ale také zpracováním, množstvím míst, kam odložit různé drobnosti, výbavou i prostorností. Pochválit musím povedená sedadla. Jen toho nepraktického (a podle mě i nehezkého) lesklého plastu je tu na mě až příliš.

Zavazadelník nabízí základní objem 587 litrů, do tohoto čísla ale Kia jistě započítává i schránky pod podlahou. Kufr je totiž jinak mělký, navíc s vysokou nakládací hranou. Po sklopení zadních opěradel, které lze provést páčkami přímo ze zavazadelníku, vznikne rovina a kapacita podle výrobce naroste na 1776 litrů.

Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line

V souvislosti s kufrem za zmínku stojí bezdotykové otevírání pátých dveří, které funguje velice spolehlivě. Stačí si s klíčem (klidně v kapse) stoupnout k zádi a víko se za chvíli samo otevře. Nemusíte ani kopat nohou pod nárazník.

A ještě jedna neobvyklá drobnost. Testované auto bylo vybaveno dálkovým ovládáním, umožňujícím vůz částečně „řídit“ prostřednictvím tlačítek na klíči. Sportage takhle umí jezdit jen rovně, ale dovedu si představit, že když se na parkovišti na vaše auto přilepí jiné vozidlo tak, že nebudete moci pohodlně nastoupit, bude jednodušší zůstat venku a přes ovládání na klíči z parkovacího místa vůz vysvobodit. Kia se umí posouvat dopředu i couvat.

Motor, jízdní vlastnosti


Svižná a úsporná. Většinou

Kia novou Sportage nabízí se třemi druhy elektrifikovaného pohonu. V ceníku najdeme mild-hybrid, hybrid a plug-in hybrid. K nám tentokrát zamířil klasický hybrid, tedy samodobíjitelný, který umí jezdit na elektřinu, ale nedokáže se chovat jako plnohodnotný elektromobil.

Soustavu v tomto případě tvoří turbodmychadlem přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1,6 litru, který poskytuje 132 kW v 5500 otáčkách za minutu a 265 Nm mezi 1500 až 4500 min-1. Doplňuje ho elektromotor s výkonem 44 kW a točivým momentem 264 Nm, čerpající energii z akumulátoru s kapacitou 1,49 kWh.

Kombinovaný výkon hybridního ústrojí dosahuje 169 kW, „krouťák“ pak 350 Nm. V našem případě byl vůz vybaven pohonem všech kol (k dispozici je i předokolka), který funguje tak, že v případě potřeby připojuje zadní nápravu přes elektro-hydraulickou lamelovou spojku. Systém dokáže poslat na zadní nápravu až 50 procent výkonu. Chování čtyřkolky ještě ovlivňuje výběr jednoho ze tří terénních jízdních režimů.

Dynamika je rozhodně nadprůměrná, zvlášť v tuzemských legálních rychlostech. Hybridní pohon působí příjemně pružně a uhlazeně, ani odezva na plyn není špatná. Přesto – kdybych nevěděl, že kombinovaný výkon činí 230 koní, asi bych vozu takovou porci nehádal. Sportage vážně jede moc hezky a na klasické nástrahy českého provozu vám schopnosti hybridu budou naprosto s přehledem (a velkou rezervou) stačit, ale od 230 koní bych přece jen čekal trochu víc. Ale znovu zdůrazňuji, že nejde o povzdech, že hybridní Sportage „netáhne“. To opravdu ne, reálná dynamika je skutečně nadstandardní.

Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line

Sportage u hybridních a plug-in hybridních verzí používá šestistupňovou automatickou převodovku s hydrodynamickým měničem. Svou práci dělá dobře, řadí logicky a hlavně velice jemně.

A spotřeba? Hybridní SUV samozřejmě těží ze schopnosti jezdit čistě na elektřinu, i když jen omezeně – nesmíte moc šlapat na plyn a malá kapacita akumulátoru, který se dobíjí jen za jízdy, vystačí spíše na stovky metrů. Přesto mě mile překvapilo, jak dobře se výrobci povedlo hybrid vyladit. Pokud mu půjdete klidnou nohou trochu naproti, všimnete si, že Sportage využívá elektřinu poměrně často, i při umírněné akceleraci. Díky tomu se mi povedlo na elektřinu přejet velkou část okresního město. Přepínání mezi pohony je navíc hladké, v některých situacích by se však čtyřválec mohl připojovat rychleji.

Po Praze jsem jezdil za 8,3 l/100 km, o víkendu v menším a klidnějším městě za 7 l/100 km. Mimo obce a dálnice Kia potěšila průměrem 5,6 l/100 km. Nejhůř dopadla jízda na dálnici, kterou po většinu času musí oddřít spalovací motor: 9,7 l/100 km.

Ten klid...

Největší dojem na mě ale Sportage udělala svou kultivovaností, na níž má největší vliv výborný podvozek, doplněný o kvalitně „odizolovanou“ kabinu, ve které je obdivuhodné ticho jak na dálnici, tak na nekvalitní silnici nebo rozbité městské dlažbě.

Provedení GT-Line je jako jediné standardně vybaveno adaptivními tlumiči (pro ostatní varianty nejsou ani za příplatek) a podvozek i díky nim úžasným způsobem nejen tlumí, ale doslova žehlí nerovnosti. Jen vzácně se vymetení opravdu hlubokého výmolu může projevit nepříjemnou ránou, po drtivou většinu času si ale Kia jen tak lehce podusává. A žehlí.

Elektronicky řízené tlumiče ovšem pomáhají také s potlačením náklonů karoserie v zatáčkách. I v nich se hybridní Sportage chová sympaticky, působí stabilně, docela hbitě a příjemně kompaktně. A nemá ani výrazné problémy s přenosy hmotnosti a rychlými změnami směru. Na SUV této velikosti jezdí prostě výborně – přestože celkové naladění podvozku je přece jen spíš do komfortu.

Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line

Závěr


Závěr

Hybridní Kia Sportage ve vrcholném provedení GT-Line je vůz, na němž se jen těžko hledají zásadní nedostatky. Nabízí bohatou výbavu, prostorný a kvalitně zpracovaný interiér, výborný podvozek a pohonné ústrojí kombinující nadstandardní dynamiku se schopností „jezdit za málo“ (samozřejmě nikoli obojí současně). Dokonalá není, hybridní pohon se například moc nehodí na dálnici a je tu také spíše průměrný kufr, rozhodně jde ale o jedno z nejzajímavějších kompaktních SUV na trhu.

A cena? Ta asi bohužel odpovídá trendu posledních let, není tedy zrovna lidová. Testovaný hybrid s pohonem všech kol v provedení GT-Line startuje na částce 1.074.980 Kč.

Nejlevnější verze modelu 624.980 Kč (Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x2 MT6 Comfort)
Základ s testovaným motorem 884.980 Kč (Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV 6AT Exclusive)
Testovaný vůz bez příplatků 1.074.980 Kč (Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV 6AT GT-Line)
Testovaný vůz s výbavou 1.094.980 Kč (Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV 6AT GT-Line)

Plusy

  • Velice schopný podvozek
  • Prostorný interiér
  • Snesitelné digitální prostředí
  • Nadstandardní dynamika
  • Spotřeba paliva mimo dálnice
  • Bohatá výbava

Minusy

  • Vyšší spotřeba na dálnici
  • Průměrný zavazadlový prostor
  • Nedoladěné asistenční systémy
  • Až moc štědré použití klavírního laku
Zobrazit celý článek

Související články

Témata
Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line
Cena základní sestavy 1 074 980 Kč
Výbava základní sestavy Vnější zpětná zrcátka - vyhřívaná, elektricky ovládaná, elektricky sklopná s blikači, adaptivní Dual LED přední světlomety s automatickým přepínáním dálkových světlometů, Zadní světlomety Full LED, zatmavená skla zadních a pátých dveří, elektricky ovládané víko pátých dveří s automatickým otevíráním, 18" hliníkové disky kol, třízónová automatická klimatizace, bezklíčový vstup a startovací tlačítko, 12,3" integrovaná navigace, zadní parkovací kamera, Kia Connect, DAB, Android Auto/Apple CarPlay, bezdrátová nabíječka mobilních telefonů, digitální přístrojový štít s 12,3" displejem, tempomat s omezovačem rychlosti, čalounění sedadel semiš/kůže, elektricky stavitelná přední sedadla, volant potažený kůží, vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant, sklopné opěradlo zadního sedadla v poměru 40:20:40, elektronicky řízené tlumiče s nastavitelnou charakteristikou odpružení, asistent pro sjíždění svahů, asistent stability přívěsu, upozornění na přítomnost osob vzadu, ukotvení dětské sedačky Isofix na krajních sedadlech 2. řady, aktivní systém pro jízdu v pruzích, asistent následování v jízdním pruhu, inteligentní ukazatel rychlostních limitů, systém autonomního nouzového brzdění s detekcí automobilů/chodců/cyklistů, systém autonomního nouzového brzdění - odbočování na křižovatce, pokročilý adaptivní tempomat, asistent pro jízdu na dálnici, systém sledování mrtvého úhlu s asistentem pro zamezení zadním kolizím, 360° monitorovací systém, asistent pro zabránění kolizím při parkování, kamerový asistent sledování slepých úhlů, inteligentní parkovací asistent s dálkovým ovládáním, parkovací senzory vpředu a vzadu, prémiový sound systém Harman/Kardon a další. Kč
Cena testované sestavy 1 094 980 Kč
Výbava testované sestavy Barevné provedení exteriéru Černá Pearl a Bílá Deluxe Pearl (20.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 265 / 1500 - 4500
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min): 350 / 0 - 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): 169
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 193
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.2
Emise CO2: 140
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 587 / 1776
Objem nádrže (l): 52
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1640 / 493
Rozměr pneu: 235/55 R18
Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 HEV GT-Line
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4515
b) šířka (mm): 1865
c) výška (mm): 1650
d) rozvor (mm): 2680
e) rozchod vpředu (mm): 1615
f) rozchod vzadu (mm): 1622
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
19. 4. 2022 14:40
Re: Tak když odhlédnu...
Spotřeba Highlandera - ano, tak to i chápu. A je to skvělý výsledek.

K tomu druhému - ptal jsem se tě jen, zda jsi schopen akceptovat (nikoli chápat) fakt, že někdo preferuje manuál. I v SUV. Tečka.

A ptal jsem se nikoli poprvé. Evidentně nejsi schopen, či ochoten, pochopit otázku. Končím.
18. 4. 2022 20:14
Re: Tak když odhlédnu...
Zase jedna shoda -nízké, široké s přiměřeným rozvorem a u mě tedy i platí i přiměřené převisy.Ano i hezkou přední maskou.
Mazda 6 , krásná, Insignia tu už hodnotím níže.Superb první fotky opravdu super, osobní setkání už nic moc a nyní je to šedá myš.
Aztec ten opravdu moc krásy nepobral, ale to jsou ty disproporce,jako u Roomsteru.
Ostatní poberu v pohodě.Tuscon, na fotkách mě tolik tedy nebral a naživo super, splnuje právě ty proporce, i maska vypadá dobře, nepotřebuje vlastně světla ( při vypnutém stavu) k dotváření šířky.
Jinak jsem moc rád že se neshodneme.
Avatar - Emel
17. 4. 2022 22:05
Re: Tak když odhlédnu...
No... to je můj pohled. Nejdůležitější je pro design přední maska a pak celkové proporce. Existuje zaručený recept, aby se mi auto líbilo - nízké, široké, s přiměřeným rozvorem, s hezkou přední maskou, tj. dvě světla na šířku a tak. Takový auto je třeba Superb... nebo třeba Insignia, Mazda 6.
Dá se na to jít i jinak, experimentovat a občas to vyjde... jako že třeba jednou z dvaceti případů. Takže je zástup aut jako je Vel Satis a Multipla a Juke a Aztec a Kona a Micra a Kamiq... a pak třeba to SantaFe, kde to do sebe nějak zapadne jak má.

PS: auto, které bylo po fotkách největším zklamáním naživo, za posledních třeba pět let? Jednoznačně nový Tucson. Na fotkách dobrý, ale naživo už jen divný.
Avatar - Mikesus
17. 4. 2022 10:09
Re: Tak když odhlédnu...
Dálniční spotřeba při 130 je kolem 8l. Tech 7.5 odpovídá tak nejak německému mixu.


Jenže arese tohle začal s tím, že manual protoze je to zábavnější na okreskach...v SUV. A to je prostě jenom kec. Do toho ses připojil ty, tak jsi spadl do stejného argumentu. Jak jsem psal, argument prostě chci, není argument pro mnem jen okecavani neceho, co nechci říct. S hudbou je to dost jine, tam je to subjektivní, 100 lidi 100 chuti, to bychom spis srovnavali design než prevodovku. Jak jsem psal, dokážu to pochopit se spoustu argumentů, ale ne zabavnost a nebo sportovnost, kdyz se bavíme o SUV. To je stejne, jako že si poridis výkonnější motor s řekněme 400kw, abys měl sportovni zážitek, ale máš ho v kamionu.
16. 4. 2022 20:34
Re: Tak když odhlédnu...
S prvním odstavcem naprostý souhlas - výkyv spotřeby u nafty, dle stylu jízdy, je výrazně menší než u hybridu a i turbo benzínu. Prostě po nastudování testů si něco odečtu, zároveň si projedu spritmonitor a diskuze, zda se k tomu vyjádří i nějaký majitel. Nezaběhnutý motor taky udělá své. Dost aut jsem i projel. Myslím, že ve většině případů jsem schopen to relevantně odhadnout. Nejsme ve při, jen si nemyslím že u hybridů hovoříme o "násobně nižší spotřebě". Ta dálnice, to mi přijde nejobjektivnější. A např. pro mě, při způsobu využití auta, se jedná o nejrelevantější údaj.
BTW - spotřeba tvého auta na Spritmonitoru je cca 7.5 a to je, dle mého, na tak velké, těžké a neaerodynamické auto prostě úžasná hodnota. Tady ta použitá technologie dává sakra smysl.

K druhému odstavci - znovu bych se odvolal k té naší diskuzi pod Kaškajem.
A nebo jinak - ber to tak, že existují nějací divní lidé, kteří to tak mají. Nemusíš jim rozumět, nemusíš je chápat, jen akceptuj že existují :-)
Já taky např. nechápu, co někdo vidí na rapu, přesto nemám problém rapery respektovat. Metal, to je jiná - ač nejsem úplně fanda tohohle žánru, pár kapel mám fakt rád a plně chápu, co na tom lidé vidí... Doufám, že chápeš co tím chci říct.
Zkrátka - zkus mě, Areseho a jiné, kteří to tak mají, prostě akceptovat. A ne naznačovat tu sockovitost - to je prostě zbytečné a - promiň mi - hloupé. A taky úplně mimo.
Pak se tu nám všem bude diskutovat lépe. ;-)
Články odjinud