TEST Mazda 3 2.0 Skyactiv-G (90 kW) – Skvělá, ale ne pro každého
Mazda 3 přijíždí v novém balení, s jednoduchou zadní nápravou, kontroverzním designem a v benzinovém provedení jako mildhybrid. Povedla se náramně!
Design, interiér
Japonská Mazda je dnes automobilkou, která si jde vlastní cestou. V turboéře nadále propaguje atmosférické motory, v době nástupu různých autonomních systémů pořád razí heslo, že za volantem se má řidič především bavit, a v období uniformního designu její auta stále z davu vyčnívají. Přesně podle této strategie vznikla i nová Mazda 3. Jak se povedla?
Nastupující generace je v pořadí již čtvrtou generací Mazdy 3, japonská značka ale byla v kompaktní třídě zastoupena již dávno před příchodem první trojky v roce 2003. Jen se zkrátka její zástupce mezi kompakty nejmenoval 3, ale 323. K trojce ale každopádně vždy patřila orientace na jízdní vlastnosti a zajímavý styl. A na tom se nic nemění ani v nejnovějším vydání.
Chce to zvyk
Novinka je opět dostupná jako testovaný pětidveřový hatchback a sedan, přičemž první zmiňovaný opticky vychází z předloňského konceptu Kai. A hned při představení auto vzbudilo spoustu kontroverze, sériové auto vypadá prakticky stejně jako výchozí koncept, což znamená možná až příliš jednoduché plovoucí plochy bez ostrých hran a záhybů a především nadmíru tlusté C-sloupky. Mnozí tak auto na základě prvních fotografií okamžitě kritizovali za to, jak vypadá otyle a neforemně.
Ano, takový je první dojem i ve skutečnosti. Z některých úhlů nová trojka zkrátka má tlustý zadek a ty jednoduché plochy, další evoluce jazyka Kodo, opravdu znamenají, že auto vypadá trochu neforemně. Jenže stačil jediný týden, kdy mně trojka stála před okny a já se do ní najednou zakoukal. Vpředu jsem najednou oceňoval dravý výraz úzkých světlometů, zezadu zase šmrncovní koncová světla a nárazník na odiv dávající kulaté koncovky výfuku. Navíc mám pořád pocit, jakoby i sériová trojka byla tím konceptem, co právě sjel z výstavní plochy autosalonu, což má pro mě exotické kouzlo.
Z hlediska rozměrů se až na rozvor nic zásadního nezměnilo. Šířka 1.795 mm je shodná s předchůdcem, délka 4.460 mm je o bezvýznamných 10 mm kratší. Novinka je však s 1.435 mm o 15 mm nižší. Rozvor se však proti předchůdci díky nově platformě natáhl o 25 mm na celkových 2.725 mm.
Prémiová kabina
Že by natažený rozvor ale byl nějak zásadně znát na vnitřním prostoru, to se úplně říci nedá. Místa je tu podobně jako v předchůdci, což znamená v rámci kategorie jen průměr. S výškou 184 centimetrů se tak při posazení se za sebe už dotýkám koleny předních sedadel. Nad hlavou mně tu zbývá jen asi třícentimetrová rezerva, hlavně se tu ale cítím velice stísněně, nejen kvůli tlustým C-sloupkům, ale také kvůli linii bočního prosklení, která směrem vzad stoupá. Nic pro klaustrofobiky!
Ani vpředu to v otázce prostoru není žádný zázrak a blízko umístěné A sloupky omezují výhled podobně jako směrem vzad C sloupky, jinak ale Mazdě 3 uvnitř není co vytknout. Krásný tříramenný volant se pěkně drží, sedí se za ním příjemně nízko s tím, že všechny ovladače jsou hezky po ruce. Líbí se nám i krátká řadicí páka, jejíž kulatá hlavice skvěle padne do ruky. Sedačka díky slušnému bočnímu vedení výtečně podrží tělo v zatáčkách, optimální je i délka sedáku, což u vozů asijských značek nebývá pravidlem.
Palubní deska je minimalistická a sází na výtečné materiály, které jsou skvěle zpracované. Tohle je v rámci mainstreamových kompaktů velká paráda! Obrazovka multimediálního systému na vrchu palubní desky se pak zdá v dnešní době malá, jenže ona je spíše nízká, aby nebránila výhledu, než malá – její úhlopříčka činí 8,8 palce, což není málo. Systém má jasnou grafiku, líbí se nám také ovládání prostřednictvím otočného ovladače na středovém tunelu, ve stylu BMW.
Pochválit musíme i digitální přístrojový štít, který si uchovává kovové rámečky, a tak působí hodně luxusně, dokonce luxusněji než nejnovější digitální kapličky přístrojů v posledních BMW. Grafika je skvěle čitelná, Mazda navíc v tachometru šikovně ukazuje aktuálně povolenou rychlost. Luxusními prvky jsou i rozměrný head-up displej, který promítá údaje skutečně na čelní sklo a ne na nějaký rámeček nad přístrojovým štítem, nebo kamery parkovacího systému sledujícího okolí vozidla s perfektní grafikou.
Kde se však trochu šetřilo, je zavazadelník. Polstrování je sice skvělé, stejně jako fakt, že po sklopení zadních sedadel nevznikne žádný schod, chybějící háčky na nákupní tašky nám už ale v dnešní době vadí – vždyť takový praktický prvek stojí pár korun. Kufr navíc nenadchne ani objemem, udávaná hodnota 334 litrů je dokonce o 30 litrů méně než u předchůdce, což spolu s vyšší nákladovou hranou ve výšce 75 centimetrů nad vozovkou dokazuje, že praktika musíte hledat jinde. Příplatkový hudební systém Bose každopádně kvůli svému subwooferu ubere nepatrné čtyři litry z objemu.
Motor, jízdní vlastnosti
Dvoulitrový mildhybrid
Mazda 3 tak dokazuje, že je hlavně o jízdních schopnostech. Co tedy nabízí v tomto směru?
Z hlediska motorů jsou v tuto chvíli nabízené dva, testovaný benzinový dvoulitr Skyactiv-G a turbodiesel 1.8 Skyactiv-D. Napjatě očekávaný čtyřválec Skyactiv-X, který v závislosti na potřebě zapálí směs jak od svíčky, tak jejím značným stlačením, sice v ceníku už najdeme, na silnice ale reálně tento „diesel na benzin“ dorazí s několikaměsíčním zpožděním.
Motor s obchodním označením 2.0 Skyactiv-G sice již známe, pro novou Mazdu 3 však byl zásadně přepracován. Atmosférický zážehový čtyřválec se dočkal systému vypínání poloviny válců a hlavně kombinace s 24V mildhybridním systémem. Ten pomocí řetězem poháněného startéru-generátoru mění energii získanou rekuperací při brzdění do elektrické energie, kterou uchovává v lithium-iontové baterii pro pozdější využití, jako pomoc spalovacímu motoru i pro potřeby elektrické sítě auta. Takto umí přidat při zrychlení 6 kW a 45 N.m. Samotný dvoulitr dává dnes 90 kW a 213 N.m.
To opět dokazuje, že objem ničím nenahradíte, protože kroutící moment je vyšší než u tříválcové konkurence. S Mazdou opravdu nepociťujete nedostatek síly. Ano, není všudypřítomná jako u turboagregátů, s atmosférickým čtyřválcem musíte trochu pracovat. Lineárně táhnoucí jednotku musíte vytočit k 3000 otáček a rázem se dočkáte slušného elánu, který postačí i pro svižnější tempo. Milovníci řízení to ocení, pravdou ale je, že pro většinu řidičů jsou uživatelsky příjemnější turbomotory, poskytující více síly už v nízkých otáčkách.
Práci s agregátem si ale budete užívat díky skvělému řazení. O krásně řadičce již byla řeč, teď musíme zmínit ideálně tuhý, mechanický chod v kulise, díky němuž vždy přesně víte, co s pákou právě děláte. Samotné dráhy jsou pěkně krátké a naprosto přesné. Tady není Mazdě co vytknout!
Samotný motor je navíc příjemně odhlučněný, tedy alespoň v nízkých otáčkách. Při nastartování zpod kapoty prakticky nic neslyšíte, naprosto tichý je i do nějakých 3000 otáček. Nad nimi už se z motorového prostoru do kabiny lehké vrnění nese, což se někomu může zdát otravné při jízdě na dálnici – oněch 3000 otáček Mazda totiž na šestku točí ve 140 km/h. Na druhou stranu, dvoulitr má velice příjemný, kultivovaný chod.
A špatné to není ani se spotřebou, jak je u atmosférických agregátů zvykem, není tolik závislá na tempu. Za všech podmínek jsme se tak pohybovali kolem nějakých sedmi až osmi litrů na 100 km. Oceňujeme pak naprosto tichý a velice rychle pracující start-stop systém, který pracuje natolik hladce, až nám v Mazdě vlastně ani nevadil.
Skvěle jezdí. A je přetáčivá!
Mazda 3 je přesně to auto, jehož řízení si budete užívat i při každodenním dojíždění do práce, stejně je ale jasné, že nejvíce vás bude bavit na volné okresce. Tam si totiž uvědomíte, že i dnes se můžete pobavit s „obyčejným“ kompaktem a nepotřebujete nějaký sporťák, nebo alespoň hot hatch.
Auto i díky vylepšenému systému G-Vectoring Control Plus přibrzďujícího kola dle potřeby výtečně drží stopu, je skvěle čitelné, od řízení na dnešní dobu dostáváte až nečekané množství informací a co víc, Mazda dokáže být přetáčivá. Přežeňte to s nájezdovou rychlostí nebo v oblouku špatně uberte plyn a Mazda jde do lehkého přetáčivého smyku, který elektronika na dnešní dobu překvapivě tolik nepotlačuje, ale dává hodně iniciativy jezdci.
I to dokazuje, kterak Mazda myslí na milovníky řízení. V tomto směru zkrátka není pro každého, protože nevyježděného řidiče dokáže překvapit, byť je její chování naprosto čitelné. Ti zkušení ji ale za to budou milovat!
Trojka přitom není zbytečně tvrdá, ano při jízdě ve městě občas nějaký hrbol ucítíte, na okreskách je ale vše v pořádku. V nové generaci přitom vůz vsadil na jednodušší architekturu s torzní příčkou vzadu, v 95 % případů si toho ale vůbec nevšimnete. V těch zbývající pěti procentech (typicky příčné nerovnosti) Mazda možná lehce zaváhá, zároveň to ale bývají místa, kde by i vozy s víceprvkem daly najevo, že tam je nějaká díra.
Práci podvozku se navíc povedlo výtečně odhlučnit, od kol se tak na nerovnostech ozývají jen hodně tlumené ranky. Využití nových těsnících materiálů, minimalizace počtu otvorů v karoserii nebo nové koberce tlumící hluk zkrátka nesou své ovoce. To, že je jistou daní toho mezigenerační zvýšení hmotnosti auta, vám v praxi nijak vadit nebude.
Drahá, ale bohatě vybavená
A jak je na tom Mazda 3 s cenou? Už luxusní kabina a skvělé jízdní vlastnosti naznačují, že levná asi nebude, což potvrzuje i pohled do ceníku. Základních 520.900 korun za testovaný 2.0 Skyactiv-G (90 kW) opravdu není málo, vždyť takový Ford Focus s obdobně silným tříválcem 1.0 EcoBoost (92 kW) je se základní cenovkou 414.900 Kč o více než sto tisíc levnější.
Jenže druhý pohled dokazuje, že vyšší pořizovací cenu kompenzuje bohatá výbava. Mazda 3 totiž už v základu má i takové prvky jako head-up displej promítající důležité informace na čelní sklo, adaptivní tempomat zvládající udržet tempo podle vozidel vpředu, zadní parkovací senzory nebo navigaci. A to vám jen tak někdo už ve standardu nenabídne.
Za 554.400 korun pak dostanete verzi Plus zahrnující i vyhřívání předních sedadel, čelního skla a volantu, dvouzónovou automatickou klimatizaci, bezklíčový vstup nebo přední parkovací senzory, kde už opravdu není potřeba si za něco připlácet. Jestliže tak nehledáte co nejlevnější hatchback, ale slušně vybavený, je Mazda 3 pro vás.
Mazda 3 hatchback – srovnání základních cen s konkurencí | |||||
Model | Mazda 3 | Ford Focus | Honda Civic | Kia Ceed | Škoda Scala |
Motor | 2.0 Skyactiv-G | 1.0 EcoBoost | 1.0 VTEC Turbo | 1.0 T-GDI | 1.0 TSI |
Válce/ventily | 04.dub | 03.dub | 03.dub | 03.dub | 03.dub |
Zdvihový objem [cm3] | 1998 | 999 | 988 | 998 | 999 |
Největší výkon [kW/min] | 90/6000 | 92/6000 | 93/5500 | 88/6000 | 85/5000-5500 |
Točivý moment [N.m/min] | 213/4000 | 170/1400-4500 | 200/2250 | 172/1500-4000 | 200/2000-3500 |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 6M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 197 | 200 | 203 | 190 | 201 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,4 | 10 | 10,4 | 11,1 | 9,8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,1 | 4,8 | 4,8 | 5,2 | 5 |
Základní cena [Kč] | 520.900 | 414.900 | 429.900 | 389.980 | 394.900 |
Závěr
Závěr
Nová Mazda 3 není autem pro každého. Části klientely přijde uvnitř moc malá, motor kvůli chybějícímu turbodmychadlu jakoby bez elánu, drahá a navíc kvůli otylým C-sloupkům vlastně ani ne moc hezká. Jenže trojka ani nechce být autem pro každého, laděna je pro ty řidiče, kteří i v dnešní době snižování nákladů a boje s emisemi hledají od kompaktního hatchbacku skvěle jezdící automobil, který jim vykouzlí úsměv na tváři. A přesně takovým nová Mazda 3 je.
Ano, omezený vnitřní prostor je neoddiskutovatelný fakt, jenže zbývající kritiku dokážou milovníci řízení vyargumentovat. Motor totiž vůbec není tak slabý, jak by se možná mohlo zdát, jen v turboéře žádá trochu zvyku. Musíte s ním pracovat, vytáčet ho do vyšších otáček a v těch se vám odvděčí zajímavým tónem a více než dostatečným elánem. Rozhodně jsme neměli pocit, že by nám nějaké koně pod kapotou chyběly. A navíc díky skvělému řazení si změnu převodu budete náramně užívat.
Drahá pak vlastně také není, respektive vyšší pořizovací cena je logickou daní za bohatou základní výbavu. Vždyť kde jinde již ve standardu dostanete navigaci, zadní parkovací senzory, adaptivní tempomat i head-up displej? No a ten design je vždy subjektivní záležitost, já osobně si na něj za pouhý týden zvyknul a trojka se mně najednou celkem líbí.
K tomu přidejte skvělé jízdní vlastnosti, dobře odhlučněný podvozek, který skvěle maskuje použití jen jednodušší torzní tyče vzadu viceprvku, a je jasno, tohle auto budou petrolheadi milovat! Za sebe k tomu dodám už jen to, že hledat dnes nějaký kompaktní hatchback, byla by pro mě Mazda 3 hodně vážným kandidátem.
Nejlevnější verze modelu | 520.900 Kč (2.0 Skyactiv-G122/90 kW) |
Základ s testovaným motorem | 520.900 Kč (2.0 Skyactiv-G122/90 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 554.900 Kč (2.0 Skyactiv-G122/90 kW Plus) |
Testovaný vůz s výbavou | 633.300 Kč (2.0 Skyactiv-G122/90 kW Plus) |
Plusy
- Skvělé ruční řazení
- Dobře odhlučněný motor
- Skvělé materiály uvnitř
- Komunikativní řízení
- Skvělé jízdní vlastnosti
- Bohatá základní výbava
Minusy
- Vyšší pořizovací cena
- Průměrný vnitřní prostor
- Omezený výhled ven
- Design rozdělující názory