Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda CX-3 Skyactiv-G121 AT – V novém roce chce být lepší

Mazda CX-3 Skyactiv-G121 AT
Mazda CX-3 Skyactiv-G121 AT
Mazda CX-3 Skyactiv-G121 AT
Mazda CX-3 Skyactiv-G121 AT
36 Fotogalerie

SUV Mazda CX-3 do roku 2021 vyrazila s několika zajímavými novinkami. Vesměs pozitivními.

Mazda CX-3 samozřejmě není na našem trhu nováček, prodávat se začala v březnu 2015 a v roce 2018 prodělala klasický facelift. Loni bylo v Česku podle Svazu dovozců automobilů (SDA) registrováno 137 nových exemplářů, což z CX-3 dělá sedmnácté nejoblíbenější auto segmentu SUV-B. Ten mimochodem zahrnuje 23 vozidel. A loni mu vládl Peugeot 2008 s 2123 registrovanými kousky.

Ale zpět k Mazdě. Pojďme si těch několik novinek, které si CX-3 do roku 2021 veze, představit.

Asi nejdůležitější zpráva se týká výběru motoru. Mazda vám totiž tenhle krok výrazně usnadnila, neboť svůj nejmenší crossover nabízí s jedinou pohonnou jednotkou. CX-3 je k dispozici výhradně s atmosféricky plněným zážehovým dvoulitrem Skyactiv-G121 o výkonu 89 kW.

Vybírat však můžete mezi převodovkami, k mání je šestistupňový manuál, případně šestistupňový automat, vždy nicméně dostanete jen a pouze předokolku. S pohonem všech kol aktuálně CX-3 nekoupíte. Možná si pamatujete, že v březnu roku 2015 tenhle crossover na tuzemský trh vstupoval se třemi motory, z nichž byl dokonce jeden vznětový, dále se dvěma převodovkami a možností zvolit si čtyřkolku. Za škrtáním v nabídce motorizací pochopitelně stojí přísné emisní normy Evropské unie.

Dvoulitrový motor s výkonem 89 kW jste si do CX-3 mohli zvolit už dříve, pro rok 2021 však jednotka prošla lehkou modernizací – cílem bylo samozřejmě zvýšení efektivnosti a snížení emisí oxidu uhličitého. Čtyřválec, který plní emisní normu Euro 6d, má hladší stěny sání a upravený tvar pístů a vstřikovací soustava pracuje s tlaky až 30 MPa. Provedení s ručně řazenou převodovkou dovede při nízkém zatížení motoru vypnout dva válce. 

Mazda se ale lehce zaměřila také na komfort, CX-3 vybavila dodatečnou izolací kabiny, upravila zavěšení kol a přepracovala sedadla. Infotainment umí Apple Car Play a Android Auto a došlo také na vylepšení bezpečnostních a asistenčních systémů. Automatické nouzové brzdění například dokáže i v noci rozpoznat chodce, přičemž srážce s ním, nebo zmírnit následky kontaktu, dokáže v rychlostech od 10 do 80 km/h. V případě hrozícího střetu s autem funguje samočinné nouzové brzdění v rychlostech od 4 do 80 km/h. A za zmínku stojí také vylepšené automatické zapínání světlometů, které prý rychleji reaguje na snížení viditelnosti.

Tradiční pochvaly, tradiční výtky

Po přečtení výčtu „nemotorových“ novinek vám je asi jasné, že jako celek se CX-3 výrazně nezměnila. Interiér je z pohledu řidiče jednoduše parádní, stejně, jako byl už dříve. I v městském crossoveru Mazda vsadila na rozumný minimalismus, který ovšem nepodkopává komfort ovládání.

Není to ten typ minimalismu, že vám výrobce z auta vymaže skoro všechna tlačítka a místo nich k palubce připevní velký dotykový displej. V případě Mazdy jde spíš o snahu navrhnout interiér především tak, aby vás při řízení nic nerozptylovalo.

Mazda CX-3 Skyactiv-G121 ATMazda CX-3 Skyactiv-G121 AT | Zdroj: Auto.cz/David Rajdl

A tak tu máme infotainment, který se za jízdy ovládá výhradně otočným ovladačem (když auto stojí, funguje i dotyková obrazovka) a tlačítky okolo něj, dále pak klasická „kolečka“ pro nastavení ventilace, topení a klimatizace, nebo třeba jednoduše vyhlížející přístrojový panel s jediným velkým budíkem – otáčkoměrem. I tak ale přístrojovka poskytuje všechny důležité informace.

Mně se tenhle mazdí koncept prostě moc líbí. Stejně tak fandím designu palubní desky či jednoduše kulatému volantu a výhrady nemám ani k materiálům nebo zpracování. A nová sedadla?

Bohužel jsem neměl možnost přímého srovnání s předchozím provedením, ale sedělo se mi v nich hezky.

Protože se bavíme o CX-3, měl bych připomenout i některé slabší vlastnosti tohoto malého SUV. Jde zejména o omezený prostor na zadních sedadlech, horší přístup k nim a také ne úplně praktický zavazadelník. 

Kufr nabízí základní objem 350 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel pak až 1.260 litrů. Jako drobný problém však vidím absenci alespoň pouhých háčků na tašky, chybí také odkládací prostory po stranách a podobně. V CX-3 prostě dostanete opravdu jen zavazadlový prostor v podobě „díry“ a nic navíc. To už v dnešní době nestačí.

A jak jezdí?

Na Mazdě CX-3 se mi od začátku líbily hlavně dvě věci: už zmíněný interiér a pak také to, jak se řídí. Platí to pořád.

Crossover má totiž svým projevem blízko k malým hatchbackům a nabízí hezký kompromis mezi pohodlím a ovladatelností. Ano, v testovaném autě s 18palcovými koly obutými do pneumatik o rozměru 215/50 k mému pozadí obvykle zřetelně doputovaly informace o (ne)kvalitě povrchu pod vozem, ale současně nemůžu říct, že by CX-3 působila nepohodlně, nebo snad prkenně. Dokonce ani na tak krátkém rozvoru na nerovnostech až na výjimky neodskakuje a díky tuhé karoserii do kabiny ani nepronikají nepříjemné rázy.

Jak moc pak úprava zavěšení a instalace dodatečné izolace pomohla k odhlučnění kabiny, to bohužel nedokážu nějakým exaktním způsobem vyjádřit, ale čistě dojmově mi CX-3 připadala v pohodě. Jednoduše jsem si nevšiml hluků, které by mě nějakým způsobem vyvedly z míry.

Moc hezky mazdička funguje na okreskách, krásně se pouští do zatáček, suverénně se drží stopy, v obloucích se nenaklání a navíc potěší přesným řízením. CX-3 tak působí sympaticky hravě.

Dojem rozhodně nekazí ani motor. Těch 89 kW a 206 N.m jednotky Skyactiv-G121 na malý crossover v pohodě stačí, atmosféricky plněný dvoulitr má ale oproti malým přeplňovaným tříválcům, na něž ve velkém sází konkurence, výhodu především v takovém „vyrovnanějším“ projevu. Dnešní foukané tříválce sice dokážou potěšit sílou a elánem, jenže ve srovnání s „plnějším“ dvoulitrem působí trochu otupěle, zvlášť reakcemi na plyn.

Výkonově tak moderní tříválce rozhodně stačí, ale pocitově je možná pořád příjemnější větší atmosféra. Alespoň já to tak cítím.

Mazda CX-3 Skyactiv-G121 ATMazda CX-3 Skyactiv-G121 AT | Zdroj: Auto.cz/David Rajdl

Dvoulitrový čtyřválec Skyactiv-G121 je kultivovaný, sympaticky pružný a potěší plynulým nárůstem výkonu. A ani trochu mu nevadí otáčky, naopak. Sluší mu také kombinace s testovanou šestistupňovou samočinnou převodovkou. Klasický měničový automat řadí jemně a hladce.

A spotřeba? Počítejte tak s hodnotami od 6 do 8 l/100 km. Můj dlouhodobý průměr činil 6,9 l/100 km.

Mazda CX-3 i po šesti letech na trhu zůstává zajímavou volbou v segmentu malých crossoverů. Ve srovnání s konkurencí razí vlastní přístup, což je mi docela sympatické. Líbí se mi hlavně podoba interiéru, „velký“ atmosféricky plněný motor i jízdní vlastnosti. A novinky pro modelový rok 2021, které mají zvyšovat pohodlí, jsou rozhodně další plus – i když nejde o vyloženě hru měnící změny.

Horší to je s prostorností na zadních sedadlech a řešením zavazadlového prostoru. A někomu může vadit i na jedinou možnost omezená nabídka motorizací. Ceny začínají na 499.900 Kč.

Plusy

  • Provedení interiéru
  • Jízdní vlastnosti s důrazem na ovladatelnost
  • Přesné řízení
  • Bohatá standardní výbava

Mínusy

  • Méně prostoru na zadních sedadlech
  • V zavazadelníku chybí chytré detaily
  • Omezený výběr motorizací

Mazda CX-3 Skyactiv-G121 ATMazda CX-3 Skyactiv-G121 AT | Zdroj: Auto.cz/David Rajdl

 

Nejlevnější verze modelu499.900 Kč (Mazda CX-3 Skyactiv-G121 Challenge)
Základ s testovaným motorem499.900 Kč (Mazda CX-3 Skyactiv-G121 Challenge)
Testovaný vůz bez příplatků586.900 Kč (Mazda CX-3 Skyactiv-G121 Revolution)
Testovaný vůz s výbavou670.700 Kč (Mazda CX-3 Skyactiv-G121 Revolution AT)